اخبار داغ

عدم رعایت حقوق شهروندی در خیابان های یاسوج/تجاوز به حریم پیاده رو ها توسط کسبه و نارضایتی مردم+تصاویر

عدم رعایت حقوق شهروندی در خیابان های یاسوج/تجاوز به حریم پیاده رو ها توسط کسبه و نارضایتی مردم+تصاویر
تعرض به پیاده رو به شکل های مختلف در شهر یاسوج، قصه نانوشته ای است که از قدیم، مغازه داران و کسبه بازار بخش هایی از پیاده روها را با گذاشتن وسایل خود اشغال می کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از چهارفصل؛ شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان جوان ترین مرکز استان هر ساله به دلیل دارا بودن شرایط آب و هوای مساعد و قرار گرفتن در میان رشته کوه های زاگرس میبزبان بسیار پذیر بوده به همین دلیل سالانه بر وسعت آن افزوده شود و رشد جمعیت صعودی را طی کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, چهارفصل, چهارفصل,

 

,

قرار دادن اجناس مغازه داران و کسبه بازار مرکز شهر یاسوج در پیاده رو ها و نقض حریم آن به شکل های مختلف، قصه کهنه ای است، اما این مشکل که تا چند سال گذشته زیاد به چشم نمی آمد به دلیل گسترش جمعیت و البته عرض کم پیاده رو ها در شهر یاسوج این روز ها به معضلی برای شهروندان دچار شده است. قاطعا این اقدام مغازه داران و کسبه بازار باعث ازدحام رهگذران و عبور دشوار آنها از کنار هم شده است.

,

 

,
, ,
---
,

 

,

البته هر چه پیشتر می رویم، شرایط بسیار متفاوت و البته پیچیده تر می شود مثل اینکه قرار نیست این عادت کهنه در میان کاسبان شهر یاسوج به فراموشی سپرده شود، بلکه روز به روز شدت این کار بیشتر هم می شود.

,

 

,

اینها البته فقط بخشی از سد معبرهایی است که صورت می گیرد، مدتی است پدیده استفاده مغازه ها به خصوص فروشگاه های ارایه اجناس عمومی یا همان بقالی ها به شکل قابل توجهی گسترش یافته است. به این ترتیب که زمانی مغازه داران فقط سبد مربوط به ارایه و فروش ذغال یا توپ های پلاستیکی را جلوی در مغازه خود می گذاشتند، اما حالا استفاده از قفسه های متعدد رنگارنگ و جالب توجه شرکت های مختلف تولید کننده چیپس و پفک و دیگر خوردنی های خوشمزه و زیان آور بسیار رایج شده است.

,

 

,
, ,
---
,

 

,

یکی دیگر از مشاغلی که بعضا پیاده رو ها را ملک شخصی خود می دانند و در بیشتر نقاط بیش از 80 درصد پیاده رو را نیز اشغال می کنند عمده فروشی های شهر یاسوج هستند.

,

 

,

گاهی مغازه داران پا را از این هم فراتر می گذارند. طی چند سال گذشته با پیشرفت تکنولوژی  و همچنین رایج شدن استفاده ازCD ، فروش سی دی فیلم و موسیقی به وسیله بقالی ها نیز صورت می گیرد، آنها سعی می کنند برای معرفی آثار جدید با گذاشتن تصاویر فیلم ها روی یک تخته یا تابلوی بزرگ در پیاده رو ها که پوستر این فیلم و سریال ها و انیمیشن های جدید روی آن چسبانده شده است فضای رفت آمد را کم بیش کمتر و کمتر کنند.

,

 

,

 

,
, ,
---
,

 

,

از دیگر پیامدهای ناخوشایند محدود کردن فضای پیاده روها توسط کسبه مرکز شهر یاسوج می توان به آزار رساندن به افراد پیر، معلولان یا خردسالان نوپا اشاره کرد. وقتی فضای حرکتی پیاده رو محدود می شود، این نوع افراد دچار مشکل می شوند. این مشکلات وقتی بیشتر می شود که پیاده رو مورد نظر شلوغ باشد و افراد برای حرکت با محدودیت های حرکتی بیشتری نیز مواجه شوند.

,
, ,
---
,

 

,

بر اساس اصل 9 ماده 96 تبصره 6 کتاب مجموعه قوانین و مقررات شهرداری ها اراضی، کوچه ها، میدان ها، خیابان ها و معابر عمومی واقع در محدوده هر شهر، ملک عمومی محسوب شده و تعرض در این معابر، تخلف تلقی می شود و می بایست شهرداری ها با متخلفان برخورد کنند.

,

 

,

با اینکه قانون بازدارنده ای در این خصوص نیز وجود دارد اما حقیقت این است که شهرداری یاسوج در زمینه رفع سد معبر توسط مغازه داران کوتاهی می کنند و حتی اگر ماموران شهرداری نیز به  خاطر پیگیری های مداوم یک یا چند شهروند مجبور شوند مغازه داری را به رعایت قانون ملزم کنند، این رعایت قانون مدت زیادی طول نمی کشد و شخص مورد نظر پس از مدت کوتاهی دوباره قانون شکنی رایج شده خود را از سر می گیرد.

,

 

,
, ,
---
,

 

,

 اما عملا هیچ گونه برخوردی از طرف شهرداری یاسوج با این متخلفان که حریم عمومی را تصرف کرده و به حقوق شهروندی افراد تجاوز می کنند دیده نمی شود شاید یکی از دلایل مهم در گسترش این فرهنگ غلط نیز همین موضوع است.

,

 

,
, ,
---
,

 

,

شهرداری در زمینه اعمال قانون تلاش فراوانی باید از خود نشان دهد همچنین راه های فرهنگی و تبلیغی و تشویقی را نیز مد نظر داشته باشد.

,

 

,

کلام آخر اینکه باید قانون گرایی و رعایت حقوق شهروندی و احترام گذاشتن به حقوق دیگران در کشور تبلیغ شود و برای قانون گراها ابزارهای تشویقی در نظر گرفته شود. در مورد مغازه داران یکی از این شیوه های تشویقی می تواند کاستن از مالیات یا ارایه تسهیلاتی با بهره پایین باشد.

,

 

,

ادامه تصاویر را می توانید در زیر مشاهده نمایید:

,

 

,
, ,
---
,
, ,
---
,
, ,
---
,
, ,
---
,
, ,
---
,
, ,
---
,
, ,
---
,
 
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه