اخبار داغ

موزه ارومیه؛ صندوقچه غنی اشیای نفیس تاریخی/ سفر به اعماق تاریخ و تمدن آذربایجان

موزه ارومیه؛ صندوقچه غنی اشیای نفیس تاریخی/ سفر به اعماق تاریخ و تمدن آذربایجان
موزه ارومیه به عنوان دومین گنجینه غنی کشور، مکانی برای نمایش تاریخ و تمدن ۹ هزار ساله ایران زمین با ۲۶ هزار قطعه شیء تاریخی در بخش های مختلف است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، موزه ارومیه دومین گنجینه غنی کشور، سرایی برای نمایش تاریخ و تمدن ۹ هزار ساله ایران زمین با ۲۶ هزار قطعه شیء تاریخی در بخش های مختلف است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

این موزه در سال ۱۳۴۶ تاسیس شد، که مجموعه ‌ای از کتاب ‌های نفیس خطی که اکثر آن‌ ها قرآن مجید و کتب دینی و اسلامی است، نگهداری می‌ شود، همچنین اشیایی از دوره‌ های ما قبل تاریخ، تاریخی و اسلامی و نیز اشیایی مربوط به هنرهای ملی و تزیینی مردم شناسی، صنایع دستی و غیره نیز در این موزه به چشم می‌خورد.

,

موزه ارومیه که همواره به عنوان یکی از ده موزه برتر کشور بوده، دارای بخش های متعدد پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی و مردم شناسی است که اشیای نگهداری شده در آن متعلق به هزار اول تا اواخر دوره قاجار است.

,

مدیر امور موزه های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با اشاره به اشیای نگهداری شده در موزه ارومیه، اظهار می کند: موزه ارومیه دارای ۲۶ هزار قلم اشیای تاریخی نفیس است که از این تعداد یک هزار اثر در معرض نمایش عموم قرار دارد.

,

«محمد قربانی» با بیان این که قدیمی ترین آثار مربوط به تپه جلبر ارومیه و اهرنجان سلماس است، می گوید: بیش از ۹ هزار سال قدمت آثار تاریخی مکشوفه در این مناطق است که به طور عمده تیغه های اکسیدین، سنگ شیشه، دوک نخ ریسی، سنگ ساب و هاون های سنگی بوده و مربوط به انسان هایی که برای اولین بار در این دشت ها ساکن شدند، هستند.

,

وی، ابراز می کند: برخی از این آثار به صورت تاریخ بندی از ۹ هزار سال تا ۷ هزار سال قبل تا دوره قاجار قدمت دارند، آثاری که مربوط به ۷ هزار سال قبل در موزه نگهداری می شوند ظروف منقوش به طرح حیوانات و اشکال هندسی هستند که از تپه اسماعیل آباد کرج یافت شده اند.

,

سفر به اعماق تاریخ و تمدن آذربایجان

, سفر به اعماق تاریخ و تمدن آذربایجان,

مدیر امور موزه های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی، می گوید: آثاری که از تپه های آذربایجان غربی یافت شده مربوط به تپه های دین خواه، حسنلو، کردلر، شیخ تپه و گوگ تپه هستند که  دارای قدمت های تاریخی هستند، اشیای یافت شده از تپه دین خواه ۴ هزار سال، آثار تپه حسنلوی نقده ۸ هزار سال و اشیای مکشوفه از تپه کردلر ۴ هزار سال قدمت دارند.

,

قربانی، با اشاره به انواع اشیای قیمتی کشف شده از این تپه های تاریخی، اذعان می کند: اشیایی که در تپه حسنلوی نقده یافت شده شامل ظروف، اشیای فلزی، زیورآلات، عاج ها و غیره هستند اما مهمترین آثار مکشوفه حسنلو مربوط به ۳ هزار سال قبل که شامل شیشه های برنزی خوابیده، جام و ساغر نقره ای و طلاکوب، عاج های حسنلو و ابزار آلات جنگی که ۷ هزار سال قدمت تاریخی دارند، هستند.

,

به گفته وی این آثار از بقایای ساخت و سازهایی است که دارای قدمت هزار ساله بوده و برخی از آثار این ساختمان ها که شامل معابد و خانه های انسان های این دوره تاریخی هستند، همچنان وجود دارد.

,

بازدید از آثار اورارتویی تا قاجار در موزه ارومیه

, بازدید از آثار اورارتویی تا قاجار در موزه ارومیه,

مدیر امور موزه های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی، در ادامه سخنان خود می گوید: آثاری از تپه های ربط سردشت و قالایچی بوکان یافت شده که شامل ظروف سفالی ماناها مربوط به تمدن اورارتویی که قدمت ۲۸۰۰ ساله دارند، ظروف فلزی، ظروف سفالی هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان که همگی در معرض دید عموم قرار دارند.

,

قربانی، با اشاره به برخی دیگر از آثار یافت شده از تپه حسنلوی نقده، ابراز می کند: کاشی ها و ظروف سفالی مربوط به قرن چهارم هجری، کاشی ها و ظروف زرین فام مربوط به دوره ایلخانیان، اشیا و ظروف دوره صفوی، تنگ ها و ظروف شیشه ای مربوط به قاجاریه و زیورآلات ۳ هزار ساله از جنس طلا از این منطقه یافت شده است.

,

وی، سکه های طلایی و نقره ای مربوط به تمدن های هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان، اوایل اسلام تا دوره قاجار را از گنجینه های قیمتی موزه ارومیه عنوان کرد.

,

مدیر امور موزه های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری آذربایجان غربی، با اشاره به نفیس ترین گنجینه موزه ارومیه که در هیچ یک از موزه های کشور نظیر آن پیدا نمی شود، تاکید می کند: در این موزه سه سنگ کتیبه از هزاره اول قبل از میلاد به نام‌ های کله شین، موانا و محمودآباد نگهداری می ‌شود که به خط میخی اورارتویی بوده و ۲۷۰۰ تا ۲۸۰۰ سال قدمت دارند.

,

به گفته قربانی، نظیر این سنگ کتیبه ها در هیچ یک از موزه های کشور یافت نمی شوند، تمدن اورارتویی ها که در اطراف دریاچه ارومیه، دریاچه وان در ترکیه و اطراف سیوان در ارمنستان سکنی گزیدند از ۹۰۰ تا ۶۰۰ پیش از میلاد می زیستند که بدل این سنگ کتیبه ها در بنای تاریخی سه گنبد ارومیه در معرض نمایش عموم قرار دارد.

,

وی، می گوید: آثاری نیز از حسنلوی نقده، تپه کردلر، تپه هفت وان، تپه دین خواه، شیخ تپه، حاجی فیروز، ربط و قالایچی نیز وجود دارد که در موزه ملی در پایتخت نگهداری می شوند.

,

مدیر امور موزه های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی، می گوید: آثار یافت شده از کردلر ۴ هزار قبل از میلاد، شیخ تپه ۵ هجری قمری، حاجی فیروز ۶ هزار سال قبل از میلاد و حسنلو بین ۶ تا ۳ هزار سال قبل قذمت داشته است.

,

۵ هزار اثر تقلبی معدوم شدند

, ۵ هزار اثر تقلبی معدوم شدند,

قربانی، با بیان این که موزه ارومیه در ابتدای تاسیس با ۵۶ قلم کالای قیمتی کار خود را آغاز و اکنون بیش از ۲۶ اثر تاریخی را در دل خود جای داده است، تصریح می کند: بیش از ۵ هزار اثر که بدل آن از روی آثار اصل ساخته شده و در مدت ۲۰ سال در موزه ارومیه نگهداری می شدند، پس از بررسی های دقیق هیئت های کارشناسی تهران و آذربایجان غربی معدوم و از موزه خارج شدند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه