اخبار داغ

کاهش سرانه مطالعه با زندگی در فضای مجازی/ وقتی فرهنگ کتابخوانی در تسخیر دنیای مجازی قرار می گیرد

کاهش سرانه مطالعه با زندگی در فضای مجازی/ وقتی فرهنگ کتابخوانی در تسخیر دنیای مجازی قرار می گیرد
گسترش فضای مجازی و استقبال زیاد جوانان از آن موجب شده است تا اهمیت کتابخوانی کاهش پیدا کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، فرهنگ تعاریف مختلفی دارد، برخی آن را مجموعه اعتقادات، ارزش ها و معیارها در یک جامعه عنوان کرده و برخی آن را صرفا ظواهر رفتارها و یا به عبارتی دیگر آداب و رسوم و عرف جامعه می دانند و برخی نیز آن را عاملی تعریف می کنند که به زندگی انسان ها معنا می دهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

در میان همه تعاریفی که از فرهنگ می شود، همه آنها در موضوع جامعه مشترک بوده و وقتی از فرهنگ سخن به میان می آید، در وهله اول موضوعات مختلفی به ذهن آدمی خطور می کند که غالبا در مقوله جامعه بوده و کارکرد اجتماعی دارند و یکی از این موضوعات اجتماعی، فرهنگ کتابخوانی و مطالعه است.

,

میزان مطالعه ، تعلیم و کتابخوانی مردم یکی از فاکتورهای است که نقش مهمی در توسعه و پیشرفت فرهنگی یک جامعه دارند و در واقع ترویج مطالعه و فرهنگ کتابخوانی یکی از راه های مهم توسعه فرهنگی در یک کشور به حساب می آید.

,

آنگونه که از آمار و بررسی بر می آید، میزان مطالعه و کتابخوانی وضعیت مطلوبی ندارد و مردم به دلایل مختلفی از خرید و یا مطالعه کتاب گریزانند.

,

در این راستا رفع موانع و ایجاد زمینه و بستر برای ترویج و توسعه فرهنگ مطالعه باید توسط نهادهای مختلف مانند  خانواده، مدارس، دانشگاه ها ، کتابداران و کتابخانه‌ها، دولت و رسانه‌های گروهی و ناشران و کتاب فروشی‌ها انجام گرفته و برای ترویج فرهنگ مطالعه و رشد و توسعه فرهنگی  گام بردارند.

,

کتاب و کتابخوانی، جایگزین فضای مجازی شود

, کتاب و کتابخوانی، جایگزین فضای مجازی شود,

در این زمینه امام جمعه میاندوآب در جمع مردم این شهرستان با اشاره به روز کتاب و کتابخوانی، اظهار کرد: باید فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه ترویج و گسترش یابد.

,

حجت الاسلام والمسلمین حمید حسن زاده افزود:به مردم توصیه می کنیم تا به جای اتلاف وقت در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی، به کتابخوانی روی آورده و کتاب مطالعه کنند چرا که کتاب اندیشه انسان را توسعه می دهد.

,

, ,

هفته کتاب، فرصتی مغتنم برای ترویج فرهنگ مطالعه

, هفته کتاب، فرصتی مغتنم برای ترویج فرهنگ مطالعه,

فرماندار میاندوآب هم در دیداری که به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی با مسئول و کارکنان نهاد کتابخانه های عمومی این شهرستان داشت، با تاکید بر ترویج فرهنگ مطالعه، اظهار کرد: باید با برنامه ریزی های جامع و کلان، زمینه لازم برای پیوند ناگسستنی مردم به ویژه نسل جوان با کتاب را در جامعه فراهم کرد.

,

ناصر امیری سرانه مطالعه در جامعه را پایین و نگران کننده دانست و افزود: گسترش فضای مجازی و استقبال زیاد جوانان از آن موجب شده است تا اهمیت کتابخوانی کاهش پیدا کند.

,

وی توجه به مقوله کتاب و کتابخوانی را مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز عنوان کرد و گفت: رهبر فرزانه انقلاب از کتابخوانی به عنوان یک وظیفه ملی و واجب شرعی یاد می کنند و تحقق فرآیند کمال بشری را به وسیله کتاب می دانند.

,

فرماندار میاندوآب، هفته کتاب را فرصتی مغتنم برای ترویج فرهنگ مطالعه بین تمامی قشرهای جامعه دانست و تصریح کرد: ترویج و ترغیب مردم به کتاب و کتابخوانی نباید فقط به یک هفته خلاصه شود.

,

اهمیت توسعه کتابخانه ها برای ترویج کتابخوانی

, اهمیت توسعه کتابخانه ها برای ترویج کتابخوانی,

در عصر کنونی؛ کتابخانه ها یکی از مکان هایی هستند که نقش مهمی در بسط و توسعه اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه داشته و نقش مهمی در حفظ و پیشرفت فرهنگ، آموزش رسمی و خود آموزی و غنی کردن اوقات فراغت ایفا کرده اند.

,

نقش کتابخانه ها به عنوان مرجع فرهنگی این است که با قرار دادن افکار و اندیشه ها در کنار یکدیگر، وسیله ای برای ایجاد علاقه به مطالعه و تحقیق برای افراد جامعه پدید می آورد.

,

در شرایط فعلی شهرستان میاندوآب دارای هفت باب کتابخانه عمومی، دو باب کتابخانه مشارکتی است که بیش از سه هزار و ۸۸۶ نفر در این کتابخانه‌ها عضو هستند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه