اخبار داغ

در گفت‌و گو با کتاب‌فروش بیرجندی مطرح شد؛

کم‌لطفی در حق یار مهربان/ قانون معافیت ناشران و فروشندگان کتاب از مالیات اجرا نمی‌شود

کم‌لطفی در حق یار مهربان/ قانون معافیت ناشران و فروشندگان کتاب از مالیات اجرا نمی‌شود
کتاب‌فروش بیرجندی گفت: حدود چند سال پیش قانونی به تصویب رسید که بر اساس آن ناشرین و کتابفروشان از پرداخت مالیات معاف شدند اما همچنان کتابفروشان مالیات می‌دهند و اصلاً مشخص نیست که چرا این قانون تصویب شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از خاورستان از گذشته دور کتاب به عنوان یکی از ابزارهای آموزشی مورد توجه بوده است و اولیای دین نیز به پدیدآوردن آثار علمی و فرهنگ مکتوب توصیه‌های مهمی داشته‌اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,

 

,

امروزه نیز حاصل تفکر و تجربه‌های اهل اندیشه و معرفت بوسیله کتاب در دسترس همگان قرار می‌گیرد.

,

 

,

موضوع فروش کتاب در ایران سابقه دیرینه‌ای دارد و در طول دوره‌های مختلف تاریخی این صنف فراز و نشیب‌های متعددی را پشت سر گذاشته است؛ در حال حاضر هم این صنف مسائل و مشکلات خاص خود را دارند که معمولاً در مناسبت‌های مختلفی از طریق رسانه‌های گوناگون به بخشی از آنها پرداخته می‌شود. 

,

 

,

به بهانه هفته کتاب و کتابخوانی سراغ یکی از فروشندگان کتاب در شهرستان بیرجند رفتیم.

,

 

,

علی اکبر بیجاری در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار خاورستان، اظهار کرد: متأسفانه فروش کتاب مدت‌ها است که رونق زیادی ندارد و اکنون این جریان گرانی مزید بر علت شده است و مراجعه به این فروشگاه حدود 30 درصد نسبت به سال‌های قبل کاهش داشته است.

, خاورستان,

 

,

وی به کمبود کتاب اشاره کرد وگفت: به دلیل گرانی کاغذ و عدم دریافت مجوز نشر بعضی از آثار و بعضی از کتاب‌ها در بازار پیدا نمی‌شوند و خیلی وقت‌ها پیش می‌آید که مشتری کتاب را می‌خواهد اما در بازار موجود نیست.

,

 

,

این فروشنده با اشاره به پایین آمدن قدرت خرید، گفت: اصولاً مشتری‌های کتاب‌خوان همیشه مشکلات مالی دارند و این مسئله مربوط به دیروز و امروز نیست اما همچنان کتاب کالایی است که می‌توان با پرداخت مبلغی اندک، برای مدت زمان زیادی از آن بهره برد.

,

 

,

بیجاری ادامه داد: نمی‌توان منکر این شد که پایین آمدن قدرت خرید بر کاهش فروش کتاب تأثیر مستقیم دارد چراکه امروز شاهد این موضوع هستیم که خیلی از مشتری‌ها مجبور می‌شوند از بین دوکتاب، یکی را برای خرید انتخاب کنند.

,

 

,

وی به کتاب‌های موجود در فروشگاه خود اشاره کرد و گفت: در فروشگاه کتاب شهر در همه حوزه‌ها اعم از درسی و کمک درسی، روانشناسی، مذهبی، سیاسی و اجتماعی کتاب وجود دارد.

,

 

,

این فروشنده کتاب به بیشترین فروش کتاب در فروشگاه خود اشاره  و خاطرنشان کرد: بیشترین فروش در حوزه روانشناسی بویژه روانشناسی عمومی بوده و به نظر من کتاب‌های کمک درسی را نمی‌توان جزو آمار فروش کتاب دانست.

,

 

,

بیجاری با اشاره به گران شدن کاغذ، گفت: اولین و مهم‌ترین مواد اولیه و خام کار نشر، کاغذ است که آن هم وارداتی است.

,

 

,

وی خاطرنشان کرد: در پایان اسفندماه 96، هر بند کاغذ 102 هزار تومان بوده و در آبان ماه 97 ،هر بند کاغذ 277 هزار و پنجاه تومان بوده است که در تولید کتاب علاوه بر کاغذ جوهر و استهلاک دستگاه و ...نقش دارند که در این میان سهم کاغذ از همه بالاتر است.

,

 

,

این فروشنده کتاب در ادامه به قانون معافیت ناشران و فروشندگان کتاب از مالیات اشاره کرد و گفت: حدود چند سال پیش قانونی به تصویب رسید که بر اساس آن ناشرین و کتابفروشان از پرداخت مالیات معاف شدند اما از هر کدام از کتابفروشان که بپرسید می‌گویند مالیات می‌دهند و اصلاً مشخص نیست که پس چرا این قانون تصویب شده است.

,

 

,

بیجاری عنوان کرد: واقعیت این است که کتاب‌فروش به دلیل نقشی که در فرهنگ‌سازی دارد، نباید مالیات دهد چون اصولاً کتاب‌فروشی کار سودآوری نیست و هزینه‌های به مراتب بیشتر از درآمد آن است و میانگین درآمد روزانه به هیچ عنوان کفاف مخارج را نمی‌دهد.

,

 

,

وی در ادامه گفت: آب، برق و گاز و عوارض ما کتاب فروشی‌ها با هیچ یک از صنوف دیگر فرقی ندارد و همه تجاری حساب می‌شویم وهر چه هم که به مسئولان در جلسات می‌گوییم گوشی بدهکار نیست.

,

 

,

این فروشنده کتاب تصریح کرد: در گذشته اعتمادی بین کتاب فروش و ناشر بود و ناشر کتاب را به صورت امانی در اختیار کتابفروش می‌گذاشت و پس از چند ماه تسویه می‌کرد اما اکنون همه چیز نقدی است و کتابفروش مجبور است با وسواس کتاب‌ها را انتخاب کند و برای همین به ویژه در حوزه کتاب‌های علمی و تخصصی که هر روز در حال پیشرفت و به روز شدن است  بسیار اتفاق می‌افتد که به خاطر ملاحظات کتاب‌فروش، ممکن است کتاب خوب و مناسبی وجود داشته باشد که فرصت ارائه شایسته را از دست بدهد.

,

 

,

وی در پایان به میز مطالعه رایگان در فروشگاه خود اشاره کرد و گفت: علاقه مندان می‌توانند در ساعت کاری فروشگاه به صورت رایگان کتاب مورد نظر خود را مطالعه کنند.

,

 

,

انتهای پیام /

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه