اخبار داغ

وزارت نفت مصرف سوخت را مدیریت کند؛

یک گام تا تحقق صادرات بنزین بعد از 105‌سال

یک گام تا تحقق صادرات بنزین بعد از 105‌سال
تبدیل نفت خام به فرآورده و فروش بنزین، سوخت کشتی و سایر فرآورده‌ها به‌صورت مظروف اعم ازخرده‌فروشی یا عمده‌فروشی راهی آسان برای دور زدن تحریم نفتی و بانکی است، حال با بهره‌برداری از چهار طرح جدید بهبود کیفیت و افزایش ظرفیت فرآورده‌های نفتی در پالایشگاه‌های نفت، ایران در کنار بی‌نیازی از واردات این فرآورده‌های استراتژیک، آماده صادرات آنها شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در طول پنج سال گذشته با توسعه پارس جنوبی، افزایش تولید گاز و جایگزین شدن گاز طبیعی به جای سوخت‌های مایع در سبد سوخت و انرژی کشور از یک سو و توسعه و بهره‌برداری طرح‌های بهبود کیفیت و افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های جدید و موجود نفتی عملاً نه تنها کشور از واردات انواع سوخت بی‌نیاز شده که حتی آماده صادرات بنزین و گازوئیل می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
تولید روزانه بیش از ۴۰ میلیون لیتر بنزین یورو ۵
, تولید روزانه بیش از ۴۰ میلیون لیتر بنزین یورو ۵,
 
,
در 12 آبان‌ماه بود که مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس از تولید روزانه بیش از ۴۰ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ تا یک ماه دیگر در این پالایشگاه خبر داد. آقای محمدعلی دادور ضمن اعلام این خبر گفت: هم اکنون به‌طور میانگین روزانه ۳۰ میلیون لیتر بنزین در این پالایشگاه تولید می‌شود،هم اکنون کوره و رآکتورهای واحد بنزین‌سازی درای اوت شده و در حال دریافت کاتالیست است و مقدار بنزین پالایشگاه با تکمیل فاز سوم تا پایان امسال به
,
 ۴۴ میلیون لیتر در روز خواهد رسید. همچنین آقای علیرضا صادق آبادی، معاون وزیر نفت با اشاره به افزایش 50 درصدی تولید بنزین و گازوئیل یورو چهار کشور در طول حدود یکسال گذشته تاکنون، گفت: با بهره‌برداری از دو فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس، طرح بهبود کیفیت پالایشگاه تبریز و بندرعباس و طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه نفت اصفهان عملاً این افزایش تولید اتفاق افتاده است.
,
در کنار افزایش ظرفیت تولید گازوئیل، ظرفیت تولید محصول پرطرفدار نفتی بنزین هم افزایشی بیش از 50 درصدی را تجربه می‌کند و پیش‌بینی می‌شود با بهره‌برداری از فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس به عنوان بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان، ظرفیت تولید روزانه بنزین کشور هم برای نخستین بار از مرز 100 میلیون لیتر در روز عبور کند.
,
با تولید روزانه ۳۰ میلیون لیتر بنزین در فازهای اول و دوم پالایشگاه خلیج فارس هم اکنون تولید روزانه ۹۷ میلیون لیتر بنزین در کشور به نتیجه رسیده است، با اتمام فاز سوم و افزایش تولید روزانه بنزین پالایشگاه ستاره خلیج فارس به ۴۰ میلیون لیتر تا پایان سال، تولید بنزین کشور به حدود روزانه ۱۰۷ میلیون لیتر افزایش می‌یابد.
,
 
,
اواسط تابستان سال جاری معاون وزیر نفت از تولید روزانه
, اواسط تابستان سال جاری معاون وزیر نفت از تولید روزانه,
 
,
 ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین در کشور خبر داد. وعده‌ای که با تولید روزانه بیش از ۴۰ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ در پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا یک ماه آینده در یک قدمی تحقق ایستاده است.
,
بیژن زنگنه وزیر نفت، در یکی از آخرین اظهار نظرات خود درمورد آمار تولید بنزین در ایران اظهار کرد: در سال ۱۳۹۱ میزان تولید بنزین در ایران به‌طور متوسط ۵۲ میلیون لیتر در روز بود که این میزان در شهریورماه سال جاری به ۹۰ میلیون لیتر در روز رسیده است. بنزین ما در شرایطی قرار دارد که ترامپ در تحریم‌های خود از منع فروش بنزین به ایران حرفی نزد. 
,
با این شرایط ایران در کنار خودکفایی آماده صادرات این فرآورده‌های استراتژیک نفتی خواهد شد و می تواند به باشگاه صادرکنندگان نفت بپیوندد اما لازمه تحقق این مهم که نه تنها تحریم نفتی را رأی آمریکا بی‌فایده کرده و از گزینه‌های دشمنان برای همیشه حذف خواهد شد بلکه درآمدهای ایران را هم افزایش می‌دهد تنها از طریق مدیریت مصرف سوخت توسط وزارت نفت است.
,
 
,
آرزوی بر باد رفته صادرات بنزین
, آرزوی بر باد رفته صادرات بنزین,
 
,
میزان مصرف بنزین کشور با رشد حدود 10 درصدی نسبت به پارسال به حدود روزانه 90 میلیون لیتر رسیده است که تخمین زده می‌شود حداکثر 10 میلیون لیتر از آن به صورت قاچاق از کشور خارج شود. قاچاق سوخت، معضل دیرینه اقتصاد ایران به‌شمار می‌رود، ریشه اصلی این نوع قاچاق به اختلاف قیمت سوخت در داخل ایران و کشورهای همسایه بازمی‌گردد که همزمان با نوسان شدید نرخ ارز که جذابیت قاچاق سوخت افزایش یافته، میزان مصرف بنزین در کشور نیز رو به افزایش گذاشته‌است.
,
 
,
 تبدیل شدن ایران از واردکننده به صادرکننده بنزین از آرزوها و سیاست‌های درازمدت در کشور بوده که تاکنون به علت رشد بی‌رویه مصرف در داخل، محقق نشده است و این بار هم شیرینی خبر خودکفایی ایران در تولید بنزین با وارد مدار شدن همه فازهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ایران پس از ١٠٥ سال از واردات، چندان به‌طول نینجامید. نگرانی از رشد بی‌رویه مصرف بنزین در کشور در حالی است که پیشتر با توجه به راه‌اندازی طرح‌های جدید پالایشی و بنزین‌سازی، از خودکفایی و صادرات این محصول توسط ایران سخن گفته می‌شد.
,
 
,
نگرانی‌ها از مصرف بی‌رویه بنزین به جایی رسید که در شهریورماه، رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای هیأت دولت با انتقاد از روند افزایشی مصرف بنزین در کشور، بخش عمده مدیریت مصرف را متوجه وزارت نفت دانستند، حال که رشد بی‌رویه مصرف سوخت و قاچاق آن به کشورهای همسایه، زنگ هشدار را به صدا در آورده برخی استفاده از کارت هوشمند و احیای سهمیه‌بندی را یکی از کارآمدترین راهکارهای مقابله می‌دانند.
,
 
,
حال باید دید که مسوولان وزارت نفت چه برنامه‌ای برای کنترل مصرف سوخت در کشور و مقابله با قاچاق بنزین دارند تا رؤیای صادرات بنزین بعد از 105 سال به واقعیت تبدیل شده و ایران برگ برنده دیگری را برای مقابله با آمریکا در دست داشته باشد.
,
منبع: صبح نو
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه