اخبار داغ

سعید پوراسماعیلی مطرح کرد؛

در نشست‌های «۳۵-۲۰» چه گذشت/ هیچ استادی نمره ضعیف نگرفت

در نشست‌های «۳۵-۲۰» چه گذشت/ هیچ استادی نمره ضعیف نگرفت
سعید پوراسماعیلی درباره میزان رضایتمندی از برپایی نشست‌های تخصصی سی‌وپنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، معیارهای انتخاب استادان و چگونگی تدوین و تقسیم‌بندی موضوعات نشست‌ها سخن گفت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سعید پوراسماعیلی معاون فرهنگی و آموزش انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی سی‌وپنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در ارزیابی نشست‌های جشنواره گفت: مجموعه نشست‌های تخصصی جشنواره با عنوان «۳۵-۲۰» شامل ۲۰ نشست در چهار موضوع محوری رئالیسم، مینیمالیسم، فرمالیسم و تجربه‌گرایی بود که با حضور استادان هنر و سینما و استقبال پرشور هنرجویان برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

دبیر کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی سی‌وپنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران افزود: درباره استادان مختلف، شکل برگزاری، کیفیت آموزش، نمایش فیلم هایی که امسال متفاوت بودند و... نظرسنجی روزانه صورت گرفت و این نظرسنجی نشان می دهد «۳۵-۲۰» نه تنها دوره بهتری نسبت به «۳۴-۲۰» بوده است بلکه علاقمندان بسیاری نیز خواهان دریافت فیلم نشست‌ها بودند.

,

به گفته وی، این علاقمندی نشان دهنده عطش هنرجویان است که برای یادگیری و پیگیری علمی سینما در کنار کار تجربی که دارند، بسیار بااهمیت است.

,

پوراسماعیلی تصریح کرد: این علاقمندی همه تیم برگزاری جشنواره را به این نتیجه رساند که سال آینده هم نیاز به برگزاری این نشست ها داریم و باید با سطح علمی اجرایی بالاتری برگزار شود که تقاضای هنرجویان نیز پاسخ داده شود.

,

وی درباره عملکرد استادان حاضر در نشست‌های تخصصی و میزان رضایت از برگزاری این نشست ها نیز گفت: با توجه به نظرسنجی موجود که در سطح عالی، خوب، متوسط و ضعیف سنجیده می شود، تقریباً استادی نبود که سطح متوسط را به خود اختصاص داده باشد چه برسد به ضعیف. حتی در این ارتباط نظرسنجی استادان خارجی نیز به دلیل اینکه ارتباط لازم بین او و هنرجویان به دلیل تفاوت زبان ایجاد نمی شود، در سطح ضعیف نبود. رقابت همه استادان بین سطح خوب و عالی بود که در واقع مزیت بزرگی است که ما را مطمئن می کند انتخاب های درستی داشتیم. در ضمن می توان متوجه شد که استادان از رنکینگ بالا به پایین در چه سطحی قرار دارند.

,

دبیر کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی سی‌وپنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران با اشاره به نشست‌های تخصصی هنر و چگونگی روند انتخاب استادان این کارگاه ها، توضیح داد: این نشست ها به منظور بررسی خاستگاه شکل گیری سبک های هنری برگزار شد که شناخت ما از این استادها کمتر از بقیه نشست ها بود، به همین دلیل اتاق فکری با حضور احمد الستی و سعید عقیقی راه اندازی و استادان را بر این اساس انتخاب کردیم. انتخاب و جدول برنامه نشست ها خیلی خوب بود و فقط این نگرانی را داشتیم که اگر استادی، کارگاهش را لغو کند برای آن باید نفر دومی را جایگزین داشته باشیم، اما خوشبختانه هیچ کدام از استادان نشست های خود را لغو نکردند بلکه با تقاضای بسیار هنرجویان، نشست فوق العاده ای نیز برای مهرداد اسکویی از ساعت ۱۲ تا ۲ نیمه شب روز آخر جشنواره ترتیب دادیم.

,

وی خاطرنشان کرد: هر چه به روز آخر جشنواره فیلم کوتاه تهران نزدیک می‌شد، نشست ها شلوغ تر، پربارتر و با مشارکت بیشتر هنرجویان برگزار می‌شد.

,

نکته مهمی که در پخته‌تر شدن نشست ها به ما کمک کرد، محوری برگزار کردن نشست‌ها بود که بسیار اثرگذار بود و مورد استقبال هنرجویان واقع شدپوراسماعیلی با بیان اینکه «۳۵-۲۰» به نسبت «۳۴-۲۰» دوره پخته‌تری بود، اظهار کرد: نکته مهمی که در پخته‌تر شدن نشست ها به ما کمک کرد، محوری برگزار کردن نشست‌ها بود که بسیار اثرگذار بود و مورد استقبال هنرجویان واقع شد.

, نکته مهمی که در پخته‌تر شدن نشست ها به ما کمک کرد، محوری برگزار کردن نشست‌ها بود که بسیار اثرگذار بود و مورد استقبال هنرجویان واقع شد,

وی در پاسخ به اینکه در اتاق فکر نشست‌های تخصصی «۳۵-۲۰» چه معیارهایی برای انتخاب استادان هنر که بعضاً استادان هنرهای تجسمی بودند در نظر گرفته شده بود؟ گفت: در اتاق فکر نشست‌های تخصصی «۳۵-۲۰» در ابتدا جدول برنامه نشست‌ها بسته شد که ما اصولاً چگونه محور موضوعی پیدا و چگونه آنها را طی چهار روز تقسیم کنیم. سپس از احمد الستی و سعید عقیقی که عضو اتاق فکر بودند، خواستیم چند نشست را خودشان برگزار کنند و وقتی این تقسیم بندی صورت گرفت، کارمان سبک تر شد. حُسن بزرگ این دوره حضور احمد الستی به عنوان مدیر نشست‌ها بود و این موضوع خیال ما را راحت کرد، چراکه وقتی سبکی از خاستگاه هنر بررسی می شد تا زمانی که به سینما و فیلم کوتاه برسد، او در همه نشست‌ها حضور داشت و به لحاظ علمی می‌داند این بحث ها چطور به سرانجام برسد. در نتیجه از شکل اجرای او توانستیم استادهایی را پیدا کنیم که به ترتیب صحبت کنند. علمی ترین بخش نشست های تخصصی، نشست های هنر بود که به صورت محض، خاستگاه آن سبک هنری در ادبیات، نقاشی و آثار تجسمی بررسی می شد.

,

پوراسماعیلی بیان کرد: سعی کردیم در حوزه فیلم کوتاه از استادهایی که به صورت کاربردی کار می کنند و فضای سینمای فیلم کوتاه را می شناسند بهره بگیریم، مثل سعید عقیقی، مجید برزگر و مهرداد اسکویی.

,

وی با بیان اینکه مشکل ترین بخش نشست ها جایی بود که باید از هنر وارد سینما می‌شدیم، توضیح داد: سیر تاریخی هنر نشان می دهد که سینما کمتر مبدأ یک سبک بوده و سبک های هنری معمولاً از ادبیات، نقاشی و موسیقی آمده و به بلوغ رسیده و بعداً وارد سینما شده است. این موضوع حُسن بزرگی برای سینما محسوب می شود که به بلوغی نسبت به هنرهای دیگر رسیده است و راحت تر می تواند به زبان تصویر در مورد آن صحبت کند به همین دلیل به دنبال استادان هنری بودیم که با سینما بیگانه نباشند و فقط به بیان مبانی و سیر تاریخی سبک ها نپردازند. برای مثال علیرضا سمیع آذر علاوه بر اینکه در معماری و هنرهای تجسمی دستی دارد، فیلم ساخته است و درگیر سینما نیز است و وقتی از او می خواهیم در مورد مینیمالیسم در هنر صحبت کند، می داند که نباید تاریخ نگاری نکند و به فکت هایی اشاره کند تا مخاطبش را به فضای سینما نزدیک کند.

,

سختی کار ما این بود چه استادی را انتخاب کنیم که در حوزه خودش یک برند و ضمناً با سینما آشنا و اعتبار لازم را داشته باشدمعاون فرهنگی و آموزش انجمن سینمای جوانان ایران خاطرنشان کرد: سختی کار ما این بود چه استادی را انتخاب کنیم که در حوزه خودش یک برند و ضمناً با سینما آشنا و اعتبار لازم را داشته باشد به همین دلیل فکر می کنم بخشی از استقبال زیاد نشست های بخش هنر به دلیل نام های مشهور استادان بود.

, سختی کار ما این بود چه استادی را انتخاب کنیم که در حوزه خودش یک برند و ضمناً با سینما آشنا و اعتبار لازم را داشته باشد,

وی درباره روند اداره نشست‌ها توسط احمد الستی دبیر علمی نشست های تخصصی که بعضاً اعتراضات هنرجویان را در پی داشت، گفت: احمد الستی می توانست فقط دبیر علمی باشد و مدیر جلسات نباشد، اما اینکه به عنوان اداره کننده جلسات حضور داشت حُسن ها و عیب های را به همراه داشت؛ توقف صحبت های استاد مدعو و از بین بردن یکدستی کلام سخنران از عیب های حضور مدیر جلسه بود. حُسن بزرگ حضور احمد الستی به عنوان اداره کننده جلسه این بود که اگر سخنران از ریل خارج می‌شد او را به موضوع برمی‌گرداند که در این زمینه یکی از موفقیت های احمد الستی در نشست فرمالیسم در سینما به سخنرانی محمدرضا اصلانی بود. محمدرضا اصلانی پر از اطلاعات و دانش است اما در مواقعی بحث نشست به خارج موضوع کشیده شد که توسط الستی به موضوع بازگردانده شد.

,

پوراسماعیلی به سختی های برپایی کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی سی‌وپنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اشاره کرد و گفت: ما همه آنچه به نظرمان می رسید از پیش بینی ها و زمان اجراها را تدارک دیده بودیم تا هنرجویان در آرامش و کمترین سختی روی بحث نشست ها متمرکز شوند و امیدوارم این موضوع محقق شده باشد. سال گذشته نشست های تخصصی را با سختی بسیاری برگزار کردیم تا جایی که با خودم گفتم دیگر نشست ها را برگزار نمی کنیم، اما مجموعه نظرات هنرجویان بسیار ما را برای برپایی این نشست های تخصصی امیدوار کرد و این کار را انجام دادیم. هر روز که نشست ها برگزار می‌شد باز می گفتم که سال بعد این بخش را برگزار نمی کنم، اما هر بار تشکر و خسته نباشید هنرجویان، من را به ادامه راه امیدوار می کند.

,

وی همچنین از تدوین و انتشار کتاب نشست‌های تخصصی سی‌وپنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران خبر داد که برای سال آینده ارایه می شود.

,

دبیر کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی سی‌وپنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در پایان گفت: در ابتدا نشست ها با ثبت نام ۱۸۵ نفر برگزار شد که از این میان ۵ نفر به صورت رایگان از جامعه ناشنوایان مهمان ما بودند. بعد از اینکه ثبت نام تمام شد، تعدادی هنرجو نیز با توجه به ظرفیت سالن به تعداد اضافه کردیم که در نهایت ۲۲۰ نفر در نشست ها حضور داشتند که البته تعدادی هنرجو بودند که تک نشست را ثبت نام کرده بودند.

,

 

,

منبع: مهر

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه