اخبار داغ

به بهانه هفته کتابخوانی بررسی شد؛

حال کتاب و کتابخوانی خوب نیست

حال کتاب و کتابخوانی خوب نیست
این روزها به لطف اینستاگرام و چند پُز روشنفکری ویژه که معمولا شامل عکسی با یک عید کتاب، یک فنجان قهوه و یک عدد گلدان می شود ، تعداد کتاب هایی که معرفی می شوند خیلی بیشتر شده است ولی هنوز سرانه مطالعه پایین است و حال کتابخوانی خوب نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یار خراسانی، این روزها به لطف اینستاگرام و چند پُز روشنفکری ویژه که معمولا شامل عکسی با یک عید کتاب، یک فنجان قهوه و یک عدد گلدان می شود ، تعداد کتاب هایی که معرفی می شوند خیلی بیشتر شده است ولی هنوز سرانه مطالعه پایین است و حال کتابخوانی خوب نیست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یار خراسانی,

این روزها با توجه به این که راحتتر مجوز چاپ و کتاب داده می شود، تعداد شاعران و نویسندگان دارای کتاب بیشمار شده اند ولی هنوز تعداد کتاب بیشتری خریداری نمی شود و به عبارتی مردم می نویسند ولی نمی خواننده! و همچنان سرانه مطالعه پایین است و حال کتابخوانی خوب نیست.

,

این روزهایی که جو جامعه، باعث هجوم مردم به فروشگاه ها برای خرید اقلام مازاد برنیازشان شده بود، نمایشگاه کتاب با شرایط 50 درصد تخفیف، خلوت و آرام بود و نه تنها برای خرید، بلکه برای بازدید هم تعداد اندکی حضور داشتند معلوم است، وضعیت اقتصادی جامعه نامناسب باشد، کتاب گران شده باشد، مردم کتاب نخوان باشند و حال کتابخوانی خوب باشد؟

,

 

,

کتاب خوب با مترجم خوب بخوانیم

, کتاب خوب با مترجم خوب بخوانیم ,

سعید احمدی صاحب یکی از کتابفروشی های کاشمر با بیان این که دلایل متعددی برای فاصله گرفتن مردم از کتاب وجود دارد گفت: مشغله مردم بیشتر شده و مردمی که کتابخوان بوده اند، با افزایش ساعت های کاری مواجهند و به زحمت وقتی برای مطالعه کتاب می یابند.

,

وی گرانی کتاب را دلیل دیگری بر این امر دانست و گفت: درست است که ارزان بودن کتاب، هیچ کتاب نخوانی را کتاب خوان نکرده است، ولی گران بودن کتاب تعدادی از کتابخوان ها را از خرید کتاب منصرف می کند.

,

وی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی، تبلیغ و تاثیر کتاب های خوب با مترجم معتبر را امری مهم دانست و افزود: همانقدر که می تواند کتاب خوب در فرهنگ کتابخوانی تاثیر گذار باشد، به همان نسبت همان کتاب با مترجم نامعتبر به فرهنگ کتابخوانی لطمه بزند.

,

وی خواستار همکاری بیشتر مسئولین در زمینه برگزاری نمایشگاه های کتاب با کیفیت بیشتر شد که این نمایشگاه ها شامل کتاب های خوب با مترجم هایی معتبر باشند و این امر را نقطه قوتی در ترویج فرهنگ کتابخوانی دانست.

,

سعید احمدی با اشاره به این که تبلیغ کتاب خوب با کمک ارگانی مانند آموزش و پرورش که اصلی ترین و گسترده ترین ارگانی است که با کودکان در ارتباط است گفت: با ایجاد انگیزه و جذابیت و برگزاری مسابقاتی که بچه ها را به سمت کتاب هایی مورد سلیقه ی بچه ها و مورد تایید اموزش و پرورش است، سوق دهند و این نکته که صرفا سلیقه بزرگترها در انتخاب کتاب ها لحاظ نشود، بسیار حائز اهمیت است.

,

وی فضای مجازی را دوست افراد کتابخوان معرفی کرد که میتوانند از طریق فضای مجازی کتاب مورد علاقه شان را بهتر انتخاب کنند و حتی مطالعه نسخه های پی دی اف یا صوتی را در جهت ایجاد فرهنگ کتابخوانی مفید دانست و گفت: اگرچه مطالعه نسخه های پی دی اف ، خستگی چشم در پی دارد و افراد کتابخوان معمولا کتاب را تهیه می کنند ولی هیف ارتقای فرهنگ مطالعه است و از هر راهی این امر ممکن شود، جای امیدواری دارد.

,

 

,

کتاب ماندگار است

, کتاب ماندگار است ,

مهدی رمضانی مسئول کتابخانه شهید مدرس با بیان این که فضا و امکانات کتابخانه مانند سیستم سرمایش و تجهیزات داخلی نسبت به سال های قبل به روز شده و گفت: استقبال روزانه افراد بیشتر شده است و تعداد مراجعین به کتابخانه از ۸۰۰ نفر به ۱۲۰۰ نفر افزایش یافته است.

,

رمضانی اظهار داشت: کتاب و کتابخوانی در کشور ما به گونه ای است که یا باید کتاب جذابیت بسیار بالایی داشته باشد و یا مردم به کتابی نیاز داشته باشند مانند کتاب های درسی و کمک درسی که دانش آموزان و دانشجویان نیاز دارند که همین موضوع باعث شده تقریبا 70 درصد مراجعه کنندگان به کتابخانه دانشجویان و دانش آموزان باشند.

,

وی با بیان این که اصلی ترین رکن ایجاد فرهنگ کتابخوانی این است که از کودکی در فرد نهادینه شود افزود: وجود منابع جذاب برای جذب افراد بسیار مهم است و باید افرادی که در کتابخانه ها و محیط های فرهنگی کار می کنند دارای مهارت کافی در این امر باشند، تا بتوانند با توجه به سطح تحصیلات، سن و سلیقه هر فرد، کتاب مناسبی به وی پیشنهاد دهند.

,

مهدی رمضانی با بیان اینکه که در کتابخانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ عضو کتابخوان حرفه ای داریم و این تعداد نسبت به جمعیت کاشمر زیاد نیستند ولی نسبت به آمار کشوری قابل قبول است، گفت: برای ترویج کتابخوانی در کودکان و نوجوانان، این امکان را فراهم کردیم که بتوانند یک یا دو کتاب عمومی، علاوه بر ظرفیت کتاب های درسی که می توانند به امانت ببرند، بردارند.

,

وی با اشاره به این که فضای مجازی نمی تواند در کتاب و کتابخوانی رخنه ای وارد کند گفت: اگر قرار بود کتاب با مسائلی این گونه به سوی نابودی برود با تکنولوژی هایی چون تلویزیون و سی دی و کاست از بین می رفت و کتاب و کتابخوانی از قدیم بوده و کتاب ماندگار است.

,

 

,

تعداد کتاب های کودکان کم است

, تعداد کتاب های کودکان کم است ,

سارا طاهریان نوجوان ۱1 ساله ای که به کتاب خواندن علاقه زیادی دارد می گوید: وارد یک کتابخانه که می شوم دوست دارم تعداد کتاب های کودک و نوجوان زیاد باشد و کتاب ها تنوع هم داشته باشد اما هم قفسه های کتاب کودک کم هستند و کتاب ها همه یک جورند. دوست دارم کتابدارها هم با حوصله بیشتری با بچه ها صحبت کنند و برای آنها توضیح بدهند تا اگر یک بچه سوالی داشت از پرسیدن سوال خجالت نکشد ولی کتابدارها با بچه ها هم مثل بزرگتر ها رفتار می کنند. برای همین بچه ها باید حتما همراه یک بزرگتر به کتابخانه بیایند وگرنه سردرگم می شونده.

,

 

,

 کودکان تشنه آموزش و پرورش هستند

,  کودکان تشنه آموزش و پرورش هستند,

راضیه احمدی کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی با بیان این که برای فرهنگی بودن یک شهر، در مرحله اول باید زیرساخت هایی که لازمه این امر هست وجود داشته باشند افزود: در حوزه کودک متاسفانه منابع زیرساختی و منابع نیروهای تخصصی بسیار اندک است و کتابخانه ها با امر مهم مخاطب شناسی و اهمیت آن در تشخیص منابع به خوبی عمل نمی کنند و این مشکل مربوط به کلان هست نه کاشمر. حتی کتابفروشی اختصاصی کودک و نوجوان، منظور از اختصاصی داشتن کتاب های مختلف از بهترین نویسندگان ایران و دنیا و تمام ناشرین در حیطه کودک و نوجوان وجود ندارد.

,

وی با بیان این که خوشبختانه کاشمر در حوزه شعر تلاش خوبی برای ایجاد زیرساخت ها و شناسایی و پرورش آن انجام داده است، افزود: متاسفانه در زمینه داستان نویسی حرکتی در خور صورت نگرفته است و با توجه به تجربه ای که در خصوص کودک و نوجوان های کاشمر دارد، بچه ها واقعا تشنه ی آموزش و پرورش می باشند و باید یاد بگیریم لول یک مربی باشیم، حتما قدم های بعدی آسان خواهد شد.

,

فاطمه نبوی ثالث

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه