اخبار داغ

نه به کودکان و نوجوانان در استفاده از فضای مجازی

نه به کودکان و نوجوانان در استفاده از فضای مجازی
یک مدیر مسئول خانه فرهنگ دیجیتال در بیرجند گفت: ناآگاهی خانواده‌ها از مقتضیات و فرهنگ صحیح استفاده از این فناوری‌ها و ارائه نشدن راه حل‌های عملیاتی و سهل الوصول برای والدین باعث شده که فرزندان یکه تاز این میدان شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛عمار محمدی آلاشلو در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: اینترنت یک فناوری نوین است که توانسته است ضمن ارائه خدمات گسترده و گوناگون خود در زمینه‌های متنوع، این قابلیت را داشته باشد که اگر به شکلی نامناسب در دسترس کودکان و نوجوانان قرار گیرد، سرچشمه پاره‌ای از مشکلات برای خانواده‌ها و در نهایت برای جامعه شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
وی افزود: در سال‌های اخیر رشد روز افزون دسترسی خانواده‌های ایرانی به رایانه و اینترنت، تغییراتی در سبک زندگی روزانه مردم کشور ایجاد کرده است و به تبع این تغییرات، چرخش‌هایی در عادات و رفتارهای روزمره رخ داده است.
,
 
,
مدیر مسئول خانه فرهنگ دیجیتال بیرجند بیان کرد: متاسفانه ناآگاهی خانواده‌ها از مقتضیات و فرهنگ صحیح استفاده از این فناوری‌ها و ارائه نشدن راه حل‌های عملیاتی و سهل الوصول برای والدین باعث شده که فرزندان یکه تاز این میدان شوند.
,
 
,
محمدی آلاشلو بیان کرد: در این راستا، کارگاه "والدین اینترنتی" به همت خانه فرهنگ دیجیتال بیرجند برگزار شد که در آن سعی شده است محتوای آن با نیازهای واقعی خانواده‌ها هماهنگ سازی شود.
,
 
,
وی ادامه داد: همچنین در تدوین راه حل‌های پیشنهادی، عملیاتی بودن آن برای خانواده‌ها مد نظر قرار داده شد.
,
 
,
وی بیرجند بیان کرد: با توجه به همگانی بودن مشکلات مدیریت فرزندان در رابطه با فناوری‌های دیجیتالی مانند رایانه، تبلت، گوشی هوشمند و غیره، دوره آموزشی والدین اینترنتی با استقبال خانواده‌ها مواجه شد و اجرای آزمایشی آن تاثیرات مثبت آن را بر محیط خانواده، آزادسازی زمان بیشتر برای معاشرت، فعالیت‌های سالم و کاهش آسیب.های مختلف از جمله اعتیاد به فناوری، انزوا و افت عملکرد تحصیلی و کم تحرکی کودکان و نوجوانان دیده شد.
,
 
,
محمدی آلاشلو ادامه داد: در برنامه آموزشی این کارگاه به منظور بررسی بیشتر راه حل پیشنهادی، تکنیک‌هایی برای برخی خانواده‌ها به اجرا در آمد به طور مثال از والدین خواسته شد پس از این تلفن همراه پدر یا مادر را در اختیار فرزندان قرار ندهند.
,
 
,
وی افزود: همچنین برای هر کودک یا نوجوان یک حساب کاربری مجزا با نام و کلمه عبور اختصاصی ساخته و برای سیستم رایانه هر کودک یک سقف زمانی روزانه تنظیم شد.
,
 
,
مدیر مسئول خانه فرهنگ دیجیتال بیرجند اظهار کرد: تمامی سایت‌های اینترنتی به جز چند مورد تایید شده توسط والدین برای کودکان و نوجوانان بسته شده و نرم افزار شبیه ساز تلفن همراه بر رایانه خانگی نصب شده و چند بازی رایانه‌ای برای آنان فعال سازی شد.
,
 
,
محمدی آلاشلو ادامه داد: با رصد اتفاقات بعدی رخ داده در این زمینه مشخص شد که در هفته اول ایجاد این تغییرات کودکان نسبت به کم شدن زمان استفاده از رایانه شاکی بوده و درخواست گرفتن تلفن همراه والدین را به طور مکرر ابراز کرده‌اند.
,
 
,
وی اظهار کرد: اما با یک هفته مقاومت والدین و نیز توضیح زیان رایانه برای کودکان و نوجوانان این تقاضا کنترل شد و پس از دو هفته فرزندان به خوبی به شرایط جدید عادت کرده و طبق آن رفتار می‌کردند.
,
 
,
وی یادآور شد: می‌توان با اگاهی والدین نسبت به روش‌های کنترلی، از آسیب‌های فضای مجازی که متوجه کودکان و نوجوانان است، کاست.
,
 
,
 
,
انتهای پیام
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه