اخبار داغ

جدال عربستان و آمریکا به نفع ایران

جدال عربستان و آمریکا به نفع ایران
عربستان که از معافیت آمریکا به هشت خریدار عمده نفت ایران عصبانی شده کاهش 1.5 میلیون بشکه نفت کشورهای اوپک و غیراوپک را در دستور کار خود قرار داده است. از سوی دیگر طی دو ماه اخیر، عربستان صادرات نفت خود به آمریکا را کاهش داده اما افزایش عرضه نفت آمریکا، تحقق هدف سعودی‌های برای رشد قیمت را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ریزش قیمت‌ها در بازارهای طلا و ارز و افزایش تنش‌ها میان عربستان و آمریکا  از اخبار اقتصادی مهم امروز ایسنا بود. عربستان سعودی که پیش از این به آمریکا قول داده بود در صورت تحریم ایران راه افزایش تولید را در پیش بگیرد، با ارایه معافیت آمریکا به هشت مشتری نفت ایران پس از آغاز تحریم‌ها دلخور شده است. روزهای گذشته رایزنی بین مقامات روسیه و سعودی برای کاهش عرضه یک تا 1.5 میلیون بشکه آغاز شد؛ رایزنی که البته با اظهارنظر جدید مقامات روسی مبنی بر عدم تمایل به کاهش تولید، نمی‌تواند به هدف خود برسد. با این حال عربستان سعودی در دو ماه گذشته صادرات نفت به آمریکا را با هدف کاهش ذخایر نفت این کشور کاهش داده و خود را در مسیر تقابل با ترامپ قرار داده که خواهان پایین ماندن قیمت نفت است. نفت ایران می‌تواند برنده جدال آمریکا و عربستان باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
سقوط قیمت نفت شدت گرفت
,
 
,
امروز نفت برنت 66 دلار و 76 دلار شد که نسبت به روزهای گذشته حدود 4 دلار کاهش یافته است. قیمت نفت روز جمعه تحت تاثیر انتظارات بازار برای کاهش تولید اوپک، معاملات پرنوسانی را پشت سرگذاشت و نهایتا برای ششمین هفته متوالی کاهش پیدا کرد. صحبت کاهش تولید در میان تولیدکنندگان بزرگ نفت از قیمت‌ها اندکی حمایت کرد، اما رشد چشمگیر سطح ذخایر نفت به خصوص جدیدترین آمار تولید آمریکا، باعث شد قیمت‌ها برای کل هفته کاهش پیدا کنند. شواهدی از ضعیف شدن رشد اقتصاد جهانی و تصمیم دولت ترامپ برای اعطای معافیت از تحریم‌ها  به مشتریان نفتی بزرگ ایران، به فشارهای کاهشی بر قیمت‌های نفت افزود. پیش از اعلام معافیت‌ها، انتظار می‌رفت صادرات نفت ایران صفر شود.
,
 
,
سعودی‌ها برای مقابله با آمریکا دست به کار شدند
,
 
,
سعودی‌ها کاهش صادرات نفت به آمریکا را در سپتامبر آغاز کردند و طبق آمار شرکت "کلیپر دیتا"، آنها ماه میلادی جاری حدود ۶۰۰ هزار بشکه در روز محموله را به مقصد آمریکا ارسال کرده‌اند که در مقایسه با رقم بیش از یک میلیون بشکه در روز در ماه‌های ژوییه و اوت کمتر است. بنا بر برآورد شرکت "کلیپر دیتا"، صادرات نفت عربستان سعودی به آمریکا ممکن است به زودی به پایین‌ترین رکورد ثبت شده برسد. تاکتیک سعودی‌ها در ارسال حجم کمتر نفت به آمریکا که معمولا هر هفته ذخایر نفت خود را منتشر می‌کند سال گذشته موفقیت آمیز بود.
,
 
,
قیمت طلا، سکه و ارز در روز شنبه
,
 
,
جدا از اهمیت صادرات نفت به عنوان مولفه‌ای تاثیرگذار در اقتصاد ایران، شرایط بازارهای ارز و طلا نیز در قیمت سایر اقلام اثرگذار است. در دو سه روز اخیر قیمت دلار مسیر کاهشی به خود گرفته که ادامه‌ی این روند می‌تواند مطلوب باشد؛ زیرا کارشناسان معتقدند معتقدند قیمت واقعی دلار باید 8000 تومان باشد. بازارهای پرهیاهوی طلا، سکه و ارز هفته جدید را در حالی شروع کردند که بازار ارز روند کاهشی هفته گذشته را ادامه داده و در بازار طلا نیز قیمت سکه در محدوده چهار میلیون تومانی در نوسان است. قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار امروز (شنبه) به چهار میلیون و ۵۰ هزار تومان رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۳۶۸ هزار تومان قیمت داشت.  در بازار ارز نیز امروز، نرخ یورو مسافرتی در بانک‌ها حدود ۱۳ هزار تومان است که نسبت به هفته قبل ۱۵۰۰ تومان کاهش را نشان می‌دهد. همچنین تا ساعت ۱۳ امروز (۲۶ آبان) نرخ خرید دلار در شعب ارزی بانک‌ها ۱۱ هزار و ۵۱ تومان بوده است. از سوی دیگر، نرخ خرید یورو در شعب ارزی بانک‌ها نیز نسبت به روزهای گذشته با کاهش همراه بوده و بانک‌ها امروز هر یورو را در زمان انتشار این گزارش، ۱۲ هزار و ۶۱۲ تومان خریداری می‌کنند.
,
 
,
وعده ارزی رییس بانک مرکزی
,
 
,
رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اهمیت صادرات در مبحث اقتصاد و سخت شدن شرایط بازگشت ارز حاصل از آن در شرایط تحریم وعده داد که بانک مرکزی نهایت تلاش و همکاری خود را در این زمینه به کار خواهد بست. آن‌طور که عبدالناصر همتی در توییتر خود نوشته، در مشورت با فعالان بخش خصوصی، تمهیداتی در مورد نحوه عمل گروه‌های مختلف صادرکنندگان اتخاذ شده است که با اجرای آن، برگشت ارز ناشی از صادرات به چرخه اقتصاد که برای امسال که حداقل ٤٧ میلیارد دلار برآورد می‌شود، سرعت خواهد گرفت.
,
 
,
آمریکا دقیقا سفره مردم را نشانه گرفته است
,
 
,
مقامات  آمریکایی مکررا ادعا کرده‌اند که تجارت غذا و دارو با ایران مشمول تحریم نیست در حالی‌که تحریم‌های بانکی عملا فرآیند واردات همه کالاها از جمله غذا و دارو را تحت تاثیر قرار داده است. درواقع اگرچه روی کاغذ کلمه "غذا" و "دارو" تحریم نشده، اما در عمل فروشندگان خارجی این کالاها نمی‌توانند پول خود را از واردکنندگان ایرانی دریافت کنند و این مسئله  باعث بروز مشکلاتی در واردات این محصولات می‌شود.
,
 
,
چالش‌های سه گانه خودروسازان
,
 
,
بازار خودرو با سه دردسر رکود، ضرر خودروسازان و استانداردهای 85 گانه مواجه شده است. اسفندماه سال گذشته بود که سازمان ملی استاندارد ایران از افزایش تعداد استانداردهای خودرویی از ۵۵ به ۸۵ مورد خبر داد و اعلام کرد که براساس تفاهم‌نامه‌ای بین این سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت، ارتقای این استانداردها از نظر تعداد و کیفیت مطرح شده است؛ موضوعی که براساس مصوبه شورای سیاست‌گذاری خودرو با حضور وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت، رییس سازمان ملی استاندارد، خودروسازان و قطعه‌سازان در دستور کار قرار گرفت. در حال حاضر این موضوع مهمترین چالشی است که صنعت خودرو در حوزه استاندارد با آن روبرو خواهد بود. در این گزارش، جزییات آغاز فاز ۳ استانداردهای‌ ۸۵‌گانه خودرویی را این‌جا بخوانید.
,
 
,
در عین حال عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: تعلل‌ها و گفت‌وگوهای بی‌نتیجه برای واقعی‌سازی قیمت خودرو باعث شده که در نیمه اول امسال دو خودروساز اصلی بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان ضرر کنند. امیرحسین کاکایی هم‌چنین بیان کرد: خودروسازی ایران روزهای بسیار بدی را پشت سر می‌گذارد، چرا که اتفاقاتی که از ابتدای امسال شروع شد بسیاری از صنایع و به طور خاص خودروسازی را با مشکلات عدیده‌ای روبرو کرده است.
,
 
,
یارانه‌ها امشب در حساب‌هاست
,
 
,
اعلام سازمان هدفمندی یارانه‌ها از این حکایت دارد که نود و سومین مرحله از پرداخت‌های نقدی امشب و به ازای هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان واریز خواهد شد. خبر دیگر از حوزه عمران و اشتغال به اعلام آخرین رقم هزینه سبد معیشت کارگران مربوط می‌شود. ناصر چمنی نائب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران هم‌چنین درباره ارزیابی تشکیل جلسه شورای عالی کار و برگزاری کمیته دستمزد در هفته جاری، گفت: خوشبختانه با نظر مثبت آقای شریعتمداری،‌ مذاکره و گفت وگوی خوبی را شاهد بودیم و ایشان با توجه به این که اولین جلسه‌ با حضور نمایندگان دو طرف بود، با جمع‌بندی دیدگاه‌های نمایندگان کارگری و کارفرمایی به این نتیجه رسید که کمیته دستمزد را تشکیل دهیم.
,
 
,
انتهای پیام
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه