اخبار داغ

توقف دستور رئیس جمهور در ایستگاه معاون اقتصادی

اخذ مالیات از سوداگران بازار سکه، ارز و خودرو فراموش شد؟

اخذ مالیات از سوداگران بازار سکه، ارز و خودرو فراموش شد؟
دستور رئیس جمهور برای برخورد مالیاتی با سوداگران منجر به ارائه پیشنهاد سازمان مالیاتی برای اخذ مالیات از فعالیت‌های سوداگری بازار سکه،ارز و خودرو شد اما، اینکار در معاونت اقتصادی رئیس جمهور متوقف است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در ماه‌های اخیر با چند برابر شدن قیمت نرخ ارز تب سوداگری و دلالی بالا گرفت به طوری که هر لحظه قیمت‌ها در بازارهایی مانند خودرو، سکه و ارز با التهاب زیادی روبرو بود. این هیجان قیمتی به سرعت گریبان بازار کالاهای اساسی و معیشت مردم را در برگرفت و موجب نگرانی جامعه شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
همین مباحث باعث شد ۲۸ خرداد حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه ساماندهی بازار حمایت دولت از بخش تولید را رفاه و آرامش جامعه بداند و خطاب به سوداگران بگوید دولت اجازه سوء استفاده در بازار کالاهای مورد نیاز مردم را نخواهد داد و اگر کسانی به فکر سود باد آورده هستند، آماده برخورد مالیاتی قاطع باشند.
,
 
,
پس از اظهارات روحانی، رئیس کل سازمان مالیاتی از تشکیل کارگروهی برای برخورد قاطع مالیاتی با برهم زنندگان بازار ارز و سکه خبر داد.
,
 
,
فعالیت‌های سوداگرانه و دلالی به گونه‌ای بود که عده‌ای یک شبه درآمدهای کلان و بادآورده به جیب زدند. به همین دلیل سازمان مالیاتی را بر آن داشت تا اخذ مالیات از فعالان بازار سکه، ارز و خودرو در دستور کار قرار دهد.
,
 
,
در همین راستا سید کامل تقوی‌نژاد رئیس کل سازمان امور مالیاتی و معاون وزیر اقتصاد 20 شهریور در جمع خبرنگاران از تهیه جدولی به منظور مالیات فعالان بازار سکه، ارز و خودرو خبر داد.  وی گفته بود جداول تهیه شده و در اختیار سران قوا برای تصویب قرار خواهد گرفت. 
,
 
,
رئیس سازمان امور مالیاتی به تشریح جزئیات این موضوع پرداخته و عنوان کرده بود تا 25 سکه خرید و فروش شده معاف از مالیات بوده و بیش از هزار سکه خرید و فروش با نرخ 35 درصد مالیات تعلق خواهد گرفت. 
,
 
,
* تقوی نژاد: اطلاعی ندارم، از معاونت اقتصادی رئیس جمهور بپرسید
,
 
,
با وجود گذشت حدود ۵ ماه از اظهارات رئیس جمهور و بیش از دو ماه از پیشنهاد سازمان مالیاتی برای برخورد قاطع مالیات می‌گذرد اما همچنان خبری از مطرح شدن آن در دولت و جلسه سران قوا نیست.
,
 
,
در همین راستا، سید کامل تقوی‌نژاد در پاسخ به این سوال که آیا جداول پیشنهادی برای دریافت مالیات از سکه، ارز و خودرو به نتیجه رسید، گفت: اوایل شهریور ماه زمانی که آقای اکرمی تازه سرپرست وزارت اقتصاد شده بود پیشنهادات خود را در قالب جداولی به دولت فرستادیم.
,
 
,
رئیس کل سازمان امور مالیاتی در پاسخ به این سوال که آیا این جداول تصویب شده چرا در دستور کار نیست، با ابراز بی‌اطلاعی از این موضوع گفت: پیگیری هم کردیم اما این سوال را باید از معاونت اقتصادی رئیس‌جمهور بپرسید و معمولا مسائل اقتصادی در آنجا بررسی می‌شود و توسط آنها در دستور کار قرار می‌گیرد. ما برای خرید و فروش ارز، سکه و خودرو جداولی تهیه کرده و هر زمان تصویب شود می‌توانیم اقدام کنیم. 
,
 
,
معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به این سوال که آیا برای سوداگری در بخش مسکن نیز  اقدام مشابهی صورت گرفته است،گفت: برای سوداگری بازار مسکن جدولی تهیه نشده و طرح مالیات بر عائدی مسکن در مجلس پیگیری می‌شود. 
,
 
,
تقوی نژاد افزود: برای بازنگری در بخش مشوق‌ها، معافیت‌ها و توسعه پایه‌های مالیاتی بررسی‌هایی صورت گرفته و گزارش‌هایی تهیه شده است که در دستور کار قرار دارد. 
,
 
,
 در شرایطی که صادرات نفت نسبت به گذشته با نااطمینانی بیشتری روبرو بوده و درآمدهای ارزی کشور و اقتصاد را با چالش و تلاطم همراه می‌کند درآمدهای مالیاتی گزینه‌ای بسیار مهم و حائز اهمیت برای تامین مصارف مورد نیاز کشور است تا بتواند هزینه‌های دولت را در بودجه جبران کند.
,
 
,
یکی از راهکارهای ارتقای درآمدهای مالیاتی نه با افزایش فشار به بنگاه‌های اقتصادی یا تغییر ضرائب مالیاتی، بلکه با جلوگیری از فرار مالیاتی و بازنگری در معافیت‌های مالیاتی محقق می‌شود. 
,
 
,
هرچند در قانون ماده 274 قانون مالیات‌های مستقیم فرار مالیاتی یک عمل مجرمانه محسوب می‌شود، اما برای شناسایی و برخورد با آن نیاز به مستندات و قرائن هست که با تشکیل بانک‌های اطلاعاتی جامع فراگیر و کارآمد از تمامی فعالیت‌های اقتصادی بدست می‌آید.
,
 
,
منبع: فارس
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه