اخبار داغ

افزایش ۵۰ درصدی قیمت گوشت در بازار/ستادی که از پشت میز بازار را تنظیم می‌کند!

افزایش ۵۰ درصدی قیمت گوشت در بازار/ستادی که از پشت میز بازار را تنظیم می‌کند!
با رصد قیمت گوشت بازار فعلی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل متوجه افزایش 50 درصدی قیمت‌ها می‌شویم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، هر ساله با آغاز نیمه دوم سال و کاهش دمای هوا، زمینه دام‌های سبک و سنگین در دامداری‌ها کم شده و این عامل موجب می‌شود تا با کاهش عرضه در مقابل میزان تقاضا، تعادل وجود در بازار بر هم خورده و شاهد افزایش قیمت گوشت در استان باشیم.

این گزارش حاکی است طی سال‌جاری علاوه بر این روال همیشگی که بحث برای سوء مدیریت در کنترل آن با توجه به سبقه چندین ساله آن در بازار استان، را به یک فرصت دیگری می‌سپاریم، بحث نوسانات ارزی هم اضافه شده است که از یک‌سو، موجب افزایش میل دامداران به صادرات و قاچاق دام به کشورهای عربی شده است و از سویی دیگر، موجب افزایش چند برابری علوفه و نهاده‌های دامی طی سال‌جاری شده است که در نهایت با رصد قیمت گوشت بازار فعلی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل متوجه افزایش 50 درصدی قیمت‌ها می‌شویم.

طی سالی که بر هر کجای تن بی‌رمق بازار دست بگذاری، تنها صدای فریاد و ناله را می‌شنوی؛ بازار گوشت هم از این قائله، مستثنی نماند و دم به تله داد!

*دلایل اصلی قیمت گوشت

علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی نیز طی روزهای اخیر از افزایش دو هزار تومانی قیمت گوشت در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ 54 تا 55 هزار تومان به مغازه دار و 60 تا 61 هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.
 
وی خروج غیرقانونی دام از مرزهای کشور را دلیل اصلی این گرانی اعلام کرد و افزود: نوسان نرخ پول عراق و امارات منجر به جذابیت صادرات  و خروج غیرقانونی دام از مرزهای کشور شده است.
 
ملکی درباره آینده قیمت گوشت در روزهای آتی بیان کرد: از مسئولان ذی ربط انتظار می‌رود از خروج غیر قانونی دام از مرزهای کشور جلوگیری کنند؛ چرا که ادامه این روند اثرهای سو در بازار دارد.
 
رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تصریح کرد: با توجه به روزهای پایانی ماه، تقاضای چندانی در بازار وجود ندارد، این درحالی است که در صورت ازدیاد تقاضا  و عدم توزیع گوشت‌های وارداتی بحران در بازار گوشت چشمگیر بود.
 
وی قیمت هرکیلو دام زنده در عمده فروشی‌ها را 25 تا 26 هزار تومان عنوان و بیان کرد: این درحالی است که هم اکنون هر کیلو دام زنده در  خرده فروشی‌ها با نرخ 27 تا 28 هزار تومان عرضه می‌شود.
 
ملکی از کمبود دام زنده در میادین خبر داد و گفت: هم اکنون مقدار زیادی دام از جنوب به سمت کشورهای قطر، عمان، کویت و امارات و از غرب به عراق و ترکیه درحال انجام است که این امر منجر به کمبود دام و افزایش قیمت در بازار داخل شده است.

*سوء مدیریت واحدهای متولی در تنظیم بازار

با وجود این اظهار نظرها اما نمی‌توان از سوء مدیریت واحدهای متولی به‌ویژه ستاد تنظیم بازار چشم‌پوشی کرد، ستادی که بیشتر از آنکه عملکردی پیشگیرانه داشته باشد، کارش نوش‌داروی پس از مرگ سهراب را می‌ماند  و تا صدای ناخوشی از بازار بر نیاید، دست روی دست و پا پشت پا گذاشته و از پشت میزهاشان نظاره‌گر بازار می‌شوند!

سیدکاظم اصغرنژاد عضو هیئت مدیره اتحادیه قصابان مرکز مازندران در این باره به خبرنگار ما گفت: علت اصلی افزایش قیمت گوشت در بازار، کمبود شدید دام در سطح کشور و نیز قاچاق دام به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است.

*نیاز مبرم به دام زنده داریم

وی افزود: البته در فصل زمستان هم دامداران کمتر رغبتی برای فروش دام‌هاشان دارند و همچنین طبیعی است که علوفه هم کم می‌‌شود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه قصابان مرکز استان با بیان اینکه در حال حاضر نیاز مبرم به دام زنده داریم، اظهار کرد: تنها راه فعلی خروج از بحران فعلی تنها واردات دام سبک و سنگین به کشور است.

این فعال صنفی تصریح کرد: البته با واگذاری مجدد جنگل‌ها و مراتع به دست دامداران، امکان پرورش دام را به آن‌ها می‌دهیم، امری که سالیانی است که بنا بر برخی سیاست‌ها لغو شده است و طبیعتا بخشی از مشکلات حال حاضر نیز متأثر از این تصمیم است.

اصغرنژاد ادامه داد: استان مازندران در حال حاضر و در شرایط فعلی علیرغم بسیاری از پتانسیل‌های موجود تنها قادر به تأمین کمتر از 10 درصد از نیاز بازار خود است و ما بقی نیاز خود را از استان‌های دیگر کشور تأمین می‌کند.

وی اعلام کرد: با ادامه این روند و رسیدن فصل زمستان، با توجه به محدودیت‌های ترافیکی و کاهش نسبی دام و علوفه، شاهد افزایش مجدد قیمت‌ها نیز خواهیم بود.

به گفته عضو هیئت مدیره اتحادیه قصابان مرکز استان قیمت فعلی هر کیلو گوشت گوسفندی و گاو 60 هزار تومان و هر کیلو گوشت بره و گوساله 65 هزار تومان است.

شایان ذکر است با توجه به قیمت اعلام شده فعلی در بازار استان و احتساب قیمت 45 هزار تومانی مدت مشابه سال قبل، آمارها حاکی از افزایش 20 هزار تومانی قیمت در بازار را دارد که موجب شده است تا سفره خانوارهای کم‌درآمد و ضعیف از آنی که هست هم کوچک‌تر شود.

باید دید با شرایط پیش‌آمده و بحرانی‌شدن وخامت اوضاع طی ماه‌های آینده در بازار گوشت، چه تدابیری از سوی مسئولان امر برای کنترل و پیشگیری بازار قابل پیش‌بینی ملتهب گوشت اندیشیده خواهد شد؟!


انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
,
,
, *دلایل اصلی قیمت گوشت, *دلایل اصلی قیمت گوشت,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, *سوء مدیریت واحدهای متولی در تنظیم بازار , *سوء مدیریت واحدهای متولی در تنظیم بازار ,
,
,
,
,
,
, *نیاز مبرم به دام زنده داریم, *نیاز مبرم به دام زنده داریم,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه