اخبار داغ

مدیر شبکه بهداشت شاهین شهر و میمه مطرح کرد؛

لزوم مشارکت اجتماعی مردم در تحقق اهداف سلامت شهروندان/ سلامت جامعه در گرو هم افزایی دستگاه های اجرایی است

لزوم مشارکت اجتماعی مردم در تحقق اهداف سلامت شهروندان/ سلامت جامعه در گرو هم افزایی دستگاه های اجرایی است
بالا بردن سطح سواد سلامت و ارائه آموزش های لازم در این زمینه و تبیین تفاوت سواد سلامت با سواد آکادمیک، لزوم انتقال مشکلات سلامت محلات به مسئولان و تشکیل مجمع سلامت شهرستان، خانه مشارکت مردمی، کانون سلامت محلات و شناسایی سمن ها و خیریه های حوزه سلامت از الزامات مشارکت اجتماعی و ارتقاء سلامت جامعه است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صاحب نیوز؛ واژه سلامت مانند بسیاری از واژه‌های دیگر، به صورت گسترده در گفتگوهای روزمره‌ ما و در نوشته‌ها و مقالات مورد استفاده قرار می‌گیرد، بی آنکه تعریف سلامت و مفهومی که دقیقاً‌ از آن در ذهن داریم مشخص باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,
 
,
برخی کارشناسان سلامت را دارای هفت مولفه و شاخص می دانند که ارتقا سطح آن منوط به مشارکت اجتماعی است چرا که در تمامی کشورها، سیستم بهداشت و درمان در بهترین حالت تنها می تواند به حدود 25 درصد شاخص های سلامت دست پیدا کند با توجه به اینکه سطح سواد سلامت افراد جامعه با میزان شاخص های سلامت آن جامعه ارتباط معناداری دارد، مشارکت همه آحاد جامعه تأثیر بسزایی می تواند بر ارﺗﻘﺎی ﺳﻼﻣﺖ ﻋﻤﻮمی جامعه و افزایش کیفیت زندگی مردم داشته باشد.
,
 
,
ارتقا سطح سواد سلامت جامعه در گرو مشارکت اجتماعی است
,
حسن کمالی، با اشاره به لزوم همکاری و تعامل دستگاه های مختلف برای پیشبرد اهداف شبکه بهداشت و درمان، اظهار کرد: می خواهیم سلامت مردم را به دست خود آنان بسپاریم، یعنی مردم خودشان پای کار بیایند و با تأمین سلامت خود و انتقال خواسته های خود به شبکه بهداشت بتوانند در آینده هزینه های دولت را کاهش دهند.
,
 
,
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان شاهین شهر و میمه‏، با بیان اینکه امروز نیمی از افراد مبتلا به دیابت در کشور از بیماری خود خبر ندارند، تصریح کرد: امروز شایع ترین علت قطع عضو در کشور مربوط به دیابت است که آماری بالاتر از تصادفات دارد و مردم می توانند با کسب آگاهی های لازم از این بیماری و پیشرفت آن جلوگیری کنند.
,
 
,
وی فرهنگ سازی را زیرساخت اصلی برای آموزش بهداشتی به مردم دانست و گفت: اگر مردم به آسیب ها و مشکلات خود و منطقه زندگی خود آگاه باشند و این موارد را به شبکه بهداشت منتقل کنند، ما نیز می توانیم سایر دستگاه ها را برای مشارکت در این خصوص هماهنگ کنیم و این وظیفه در شهرستان ها بر عهده فرماندار است که سایر دستگاه ها را برای همکاری با شبکه بهداشت موظف می کند.
,
 
,
کمالی، با اشاره به برنامه جاده سلامت که در شهرستان برگزار می شود، افزود: برنامه جاده سلامت همراه با انجام آزمایش های رایگان قند و چربی خون و تشخیص سرطان روده بزرگ انجام می شود اما متأسفانه مردم استقبال چندانی نمی کنند چرا که سواد سلامت کافی در میان مردم شهرستان وجود ندارد که می طلبد تا فرهنگ سازی لازم در این خصوص انجام شود.
,
 
,
مدیر شبکه بهداشت و درمان شاهین شهر و میمه‏، از وجود 35 مرکز و درمانگاه و پایگاه بهداشت در سطح شهرستان خبر داد ‏و با بیان اینکه افزایش بیماران دیالیزی در چند سال گذشته معلول عدم وجود سواد سلامت کافی و پیشگیری به موقع است، ابراز کرد: رسانه ها می توانند با فرهنگ سازی در حوزه سلامت مردم سبب پیشگیری از ابتلای مردم به بیماری های سخت در آینده شوند.
,
 
,
75 درصد سلامت جامعه بر عهده سایر دستگاه های دولتی و غیر دولتی است
, 75 درصد سلامت جامعه بر عهده سایر دستگاه های دولتی و غیر دولتی است, 75 درصد سلامت جامعه بر عهده سایر دستگاه های دولتی و غیر دولتی است,
ندا مهدی نژاد، با بیان اینکه معاونت اجتماعی در وزارت بهداشت ایجاد شده است، اظهار کرد: تشکیل مجمع سلامت شهرستان اولین قدمی بود که شبکه بهداشت شهرستان در این زمینه برداشت و شهرستان شاهین شهر و میمه دومین شهرستان در سطح استان اصفهان بود که این مجمع را تشکیل داد.
,
 
,
کارشناس امور مشارکت های اجتماعی شبکه بهداشت و درمان شهرستان شاهین شهر و میمه، از «شیوه زندگی سالم» به عنوان شعار مجمع سلامت یاد کرد و افزود: بهترین تعیین کننده سلامت برای همه آحاد جامعه همین زندگی سالم است که سواد سلامت نقش مهمی در این زمینه دارد و باید رویکرد اجتماعی در زمینه سلامت نهادینه شود.
,
 
,
وی با اشاره به اینکه تنها 25 درصد بار سلامت جامعه بر عهده وزارت بهداشت است، ابراز کرد: 75 درصد بار سلامت جامعه بر عهده سایر دستگاه ها و ارگان ها است که باید در این زمینه همکاری های لازم را داشته باشند.
,
 
,
مشکلات سلامت محلات به مجمع سلامت شهرستان منتقل شود
, مشکلات سلامت محلات به مجمع سلامت شهرستان منتقل شود, مشکلات سلامت محلات به مجمع سلامت شهرستان منتقل شود,
کارشناس امور مشارکت های اجتماعی شبکه بهداشت و درمان شاهین شهر و میمه، ‏تشکیل شورای مشارکت مردمی را دومین قدم برای جلب مشارکت عمومی در بهداشت و درمان در سطح شهرستان دانست و اظهار کرد: این شورا 21 عضو دارد که شامل نمایندگان تشکل های مردمی شهرستان هستند که این می تواند سبب تعامل دو طرفه میان شورا و شبکه بهداشت برای انتقال موارد مهم و ارتباطی به جامعه باشد.
,
 
,
مهدی نژاد، توانمندی افراد شورا و بالا بردن سطح سواد سلامت اعضای شورا برای انتقال این موارد به مردم جامعه را از اهداف مهم تأسیس خانه مشارکت مردمی بیان کرد و گفت: انجمن خیریه و سلامت ثامن الحجج و انجمن خیریه امام حسن مجتبی(ع) دو خیریه ای هستند که در سطح شهرستان در زمینه سلامت فعال هستند.
,
 
,
وی با بیان اینکه شناسایی سازمان های مردم نهاد حوزه سلامت شهرستان چهارمین اقدام در راستای اهداف معاونت اجتماعی است، خاطرنشان کرد: با شناسایی سمن ها می توانیم آموزش های لازم را به آن ها منتقل کنیم.
,
 
,
کارشناس امور مشارکت های اجتماعی شبکه بهداشت و درمان شاهین شهر و میمه، ‏قدم بعدی در زمینه بهداشت اجتماعی را بنا کردن کانون سلامت محلات دانست و تصریح کرد: این کار با محوریت شهرداری و با همکاری شبکه بهداشت و با هدف تشریک مردم در تحقق سلامت خودشان صورت می گیرد، قرار است هر محله یک کانون سلامت داشته باشد، همچنین قرار است تا یک مجمع سلامت محله هم وجود داشته باشد تا کانون ها و تشکل های هر محله بتوانند مشکلات خود را به مجمع شهرستان انتقال دهند.
,
 
,
مهدی نژاد، با اشاره به کارکرد کارگروه سلامت و امنیت غذایی در مشارکت برای ارتقاء سطح سلامت عمومی شهرستان، ابراز کرد: هر گاه که نیاز یه سیاست گذاری خاصی در زمینه سلامت شهرستان باشد، این موضوع به کارگروه سلامت انتقال پیدا می کند و در آنجا تصمیم گیری خواهد شد که اگر مشکل در اینجا حل نشود، به کارگروه استان و بعد از آن به مجمع کشوری منتقل می شود.
,
 
,
وی با ذکر اهداف و زمینه ایجاد« پیام گذاران سلامت»، گفت: این برنامه در سطح استانی در حال اجرا است و در شهرستان ها رابطین سلامت محیط کار ادارات حضور دارند، پیام گذاران سلامت استانی آموزش ها را دریافت می کنند و با رابط ادارات شهرستان ها در ارتباط هستند.
,
 
,
هدف اصلی آموزش سلامت اصلاح سبک زندگی مردم است/ فعالیت 50 رابط سلامت در سطح شهرستان
,
روشتک شریف زاده، با ارائه توضیحاتی درباره نحوه شکل گیری شبکه رابطین سلامت ادارات شهرستان، اظهار کرد: پس از مکاتبه شبکه بهداشت با فرمانداری، هر اداره شهرستان یک نفر را به عنوان رابط سلامت محیط کار معرفی کرده است و ماهیانه یا هر دو ماه یک بار جلساتی در شبکه بهداشت درباره برنامه های مختلف آموزشی برگزار می کنیم تا این موارد را به محیط کار و اجتماع منتقل کنند.
,
 
,
مسئول آموزش سلامت شبکه بهداشت و درمان شهرستان شاهین شهر و میمه، هدف اصلی از آموزش سواد سلامت را اصلاح سبک زندگی مردم دانست و ابراز کرد: سواد سلامت به معنای توانایی کسب، تجزیه و تحلیل، پردازش و عمل به اطلاعات سلامت در افراد است و رفتار سلامت  آن چیزی است که بسیار مهم است، چرا که تنها دانستن کافی نیست و باید در عمل هم رفتار سلامت را از افراد در جامعه شاهد باشیم.
,
 
,
وی با تقاضا از اصحاب رسانه برای مشارکت در بالا بردن سطح سواد سلامت جامعه به عنوان یک شاخص مهم سلامت در دنیا، تصریح کرد: سواد سلامت هیچ ربطی به سواد آکادمیک و دانشگاهی ندارد و ممکن است که یک فرد تحصیل‌کرده هیچ گونه سواد سلامت نداشته باشد.
,
 
,
مسئول آموزش سلامت شبکه بهداشت و درمان شاهین شهر و میمه‏، با بیان اینکه 50 رابط سلامت فعال در ادارات شهرستان فعالیت می کنند، گفت: در مناسبت های مختلف محصولات رسانه ای آموزشی در اختیار این افراد قرار می گیرد و برنامه هایی نظیر صبحانه سالم و پیاده روی در ادارات از سوی این رابطین اجرا می شود.
,
 
,
سلامت جامعه در گرو هم افزایی دستگاه های اجرایی است
, سلامت جامعه در گرو هم افزایی دستگاه های اجرایی است, سلامت جامعه در گرو هم افزایی دستگاه های اجرایی است,
دکتر افشین نوری خواه، با اشاره به نقش ویژه و حساس رسانه ها در مطالبه گری در حوزه سلامت عمومی و دغدغه ویژه رهبر معظم انقلاب در خصوص سلامت مردم، اظهار کرد: امنیت جامعه در حوزه سلامت در تزریق امید به جامعه نقش حیاتی دارد و لازم است تا همه دستگاه ها نسبت به این موضوع آگاهی کافی داشته باشند و کار جهادی انجام دهند.
,
 
,
رئیس شورای مشارکت های مردمی شبکه بهداشت و درمان شاهین شهر و میمه، با بیان اینکه خدمت به مردم نوعی عبادت است که در تعالیم دینی و شعائر اسلامی بسیار به آن تاکید شده است، افزود: توجه و تلاش مسئولان برای امنیت و سلامت مردم جامعه بسیار حائز اهمیت است، چرا که امنیت جامعه در حوزه سلامت امید به زندگی را در بین مردم افزایش می دهد.
,
 
,
وی با بیان اینکه آسیب های اجتماعی نظیر کودکان کار، اعتیاد، کارتن خواب ها و آمار بالای بیکاری زیبنده شهرستان شاهین شهر و میمه نیست، افزود: مشکلات سلامت محلات مختلف شهرها باید به مسئولان انتقال داده شود و پیگیر حل آن ها از مسئولان باشیم.
,
 
,
نوری خواه، سلامت جامعه را در گرو هم افزایی دستگاه های اجرایی دانست و خاطرنشان کرد: هم افزایی دستگاه های اجرایی دولتی و غیر دولتی منجر به تحقق شاخص سلامت جامعه می شود که باید از مسئولان مطالبه شود.
,
 
,
انتهای پیام/
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه