اخبار داغ

گفتگوی خاورستان با پیرمرد 100 ساله بیرجندی؛

ماجرای زندگی عاشقانه یک زوج چوپان/ راز طول عمر پیرمرد 100 ساله چیست؟

ماجرای زندگی عاشقانه یک زوج چوپان/ راز طول عمر پیرمرد 100 ساله چیست؟
زوج خوشبختی که با چوپانی زندگی گذرانده و حال که 100 سال از خداوند عمر گرفته‌اند، همچنان عاشقانه در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در کوچه پس کوچه‌های شمال شهر بیرجند که قدم می‌زنیم، به خانه پیرمردی می‌رسیم که دارای عمر بابرکتی است. او که به نیک‌نامی در محله نرجس بیرجند مشهور است، با برخوردی خوش و چهره‌ای بشاش به همراه همسرش پذیرایمان می‌شود تا اندکی پای صحبت‌هایشان بنشینیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

اسدالله عندنی پیرمرد 100 ساله‌ای است که ساکن خیابان نرجس شهر بیرجند بوده و با این که متولد سال 1297 است، بسیار جوان‌تر از سنش نشان می‌دهد.

,

 

,

وی در خصوص مشخصات زندگی‌اش، اظهارکرد: بنده متولد روستای فخرانه از توابع قهستان هستم که در کودکی پدر و مادرم را از دست دادم.

,

 

,

عندنی با بیان این‌که تعداد 8 برادر و یک خواهر داشتم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد 3 برادر من در قید حیات بوده و مابقی عزیزانم را از دست داده‌ام.

,

 

,

این پیرمرد سرزنده با بیان این‌که از همان سن کودکی شغل چوپانی را انتخاب کرده و همواره به آن افتخار می‌کردم، یادآورشد: در سن 46 سالگی ازدواج کردم و تعداد 12 فرزند داشتم که در حال حاضر، 9 فرزندم در قید حیات هستند.

,

 

,

عندنی ادامه داد: با این‌که خودم از نعمت سواد محروم هستم، همه فرزندانم دارای حداقل مدرک تحصیلی دیپلم بوده و همچنین دارای شغل آبرومندانه هستند که خداوند متعال را از این بابت شاکر هستم.

,

 

,

در طول 100 سال عمرم کمتر از 10 بار به پزشک مراجعه کردم/ راز طول عمر

, در طول 100 سال عمرم کمتر از 10 بار به پزشک مراجعه کردم/ راز طول عمر,

وی با اشاره به این‌که در مدت 100 سال عمرش کمتر از 10 بار به پزشک مراجعه کرده و در واقع بیمار نشده است، ابراز کرد: استفاده از هوای آزاد روستا و بیابان، مصرف غذاهای سالم و لبنیات، دوری از اضطراب زندگی‌های شهری و صنعتی، پیاده‌روی و داشتن فرزندان صالح و سالم، راز طول عمرم بوده و هرگاه که دچار اندک کسالتی می‌شدم با گیاهان دارویی به مداوا می‌پرداختم.

,

 

,

مصرف روزانه 3 لیتر شیر

, مصرف روزانه 3 لیتر شیر,

این پیرمرد با بیان این‌که مدت 5 سال می‌شود که در شهر بیرجند ساکن شده‌ام و اندکی احساس ناراحتی داشته و دیگر آن حس خوشایند زندگی در روستا را ندارم، ابراز کرد: قبلاً که در روستا بودم شغلم چوپانی بود و شاید باورتان نشود که هر روز صبح، حدود سه لیتر شیر را می‌خوردم و در منزل ما چیزی به عنوان روغن جامد و نباتی وجود نداشت. همیشه از روغن زرد، روغن دنبه حیوانی و روغن گوشت استفاده می‌کردیم. در زمستان خوراک ما روغن دنبه حیوانی به اشکال مختلف بود. به همین دلیل است که خدا را شکر در حال حاضر خودم و همسرم حتی با کهولت سن دچار دست و پا درد نیستیم.

,

 

,

عندنی اضافه کرد: در حدود ده سال پیش به علت از بین رفتن تعدادی از دندان‌هایم، دندان مصنوعی گذاشتم اما قبل از گذاشتن دندان‌های مصنوعی، هر روز مقادیر زیادی بادام و گردو با همین دندان‌هایم می‌شکستم.

,

 

,

ماجرای عاشق‌شدن در بیایان/ همسرم تمام زندگیم است

, ماجرای عاشق‌شدن در بیایان/ همسرم تمام زندگیم است,

زمانی که از وی در مورد زندگی با همسرش می‌پرسم، با چهره‌ای خندان نگاهی به همسرش می‌اندازد و می‌گوید: من در گذشته، چوپانی می‌کردم و تمام وقت درگیر کار بودم از طرفی پدر و مادرم را نیز از دست داده بودم و کمتر به ازدواج فکر می‌کردم تا این‌که یک روز به صورت کاملا اتفاقی گوسفندان من با گوسفندان همسرم برخورد کردند و با این‌که آن روز بسیار ناراحت بودم اما اولین ملاقات بنده با همسرم صورت گرفت و یک دل نه صد دل عاشق همسرم شدم و هم‌اکنون که با شما صحبت می‌کنم یاد آن زمان‌ها می‌افتم و حس خوشایندی به من دست می‌دهد. یادش بخیر. اگر خواسته باشم در یک جمله همسرم را توصیف کنم با تمام وجود می‌گویم: "همسرم تمام زندگیم است".

,

 

,

وی درخصوص بهترین و بدترین خاطرات زندگیش، عنوان کرد: زندگی افراد پر از فراز و نشیب بوده و دارای خاطرات زیادی است و هیچ‌کس حاضر نیست که از خاطراتش صرف‌نظر کند. در زندگی خاطرات تلخ و شیرین زیادی دارم که می‌توانم از تولد اولین فرزندم به عنوان بهترین خاطره و فوت ناگهانی تنها خواهرم به عنوان بدترین خاطره یاد کنم.

,

 

,

جوانان امروز بی‌صبر شدند/ بیان دلایل فروپاشی برخی زندگی‌ها

, جوانان امروز بی‌صبر شدند/ بیان دلایل فروپاشی برخی زندگی‌ها,

این پیرمرد با نشاط در خصوص آمار بالای طلاق در زندگی‌های امروزی ابراز نگرانی می‌کند و با همان سادگی در الفاظش ادامه می‌دهد: به نظر من جوانان امروزی بسیار کم‌حوصله و بی‌صبر شده‌اند. با اندک بحثی از یکدیگر ناراحت شده و قهر می‌کنند در صورتی که در زمان ما اصلا این‌گونه نبود و از طرفی دیگر یکی از مهم‌ترین دلایل فروپاشی زندگی زوج‌های امروزی، دخالت والدین است. والدین باید پس از مشاجره و قهرکردن زوج از یکدیگر، به نصیحت‌کردن آنان بپردازند نه‌این‌که با حمایت بی‌جا از آنان به جدایی‌شان دامن بزنند.

,

 

,

عندنی ادامه داد: در گذشته، زمانی که دختری ازدواج می‌کرد پدرش می‌گفت: "با لباس سفید برو و با کفن برگرد" اما امروزه اصلا این‌گونه نیست و متأسفانه بسیاری از زندگی‌ها با بهانه‌های واهی و پیش‌پا افتاده از هم می‌پاشد. پدرها و مادرها به فرزندان‌شان توصیه می‌کنند که اگر کوچک‌ترین مشکلی با همسرت پیدا کردی بلافاصله تماس بگیر ما در منزل شما حاضر می‌شویم. من به جرأت می‌توانم قسم بخورم که تاکنون فرزندی از من به علت قهرکردن در زندگی‌اش به منزلم نیامده و به پسران و دخترانم نصیحت کرده‌ام که مدیون من هستند اگر با همسرشان مشاجره کنند و به دخترانم نیز توصیه کرده‌ام که هیچ‌گاه تنها و بدون همسرشان به خانه‌ام نیایند.

,

 

,

قهر چند دقیقه‌ای

, قهر چند دقیقه‌ای,

وی در خصوص زندگی‌اش اظهار کرد: من و همسرم در مدت 54 سال زندگی مشترک به رغم وجود مشکلات فراوان زندگی در گذشته و کمبودهای آن زمان، به ندرت با یکدیگر دعوا کرده‌ایم و فقط یک مرتبه با همسرم به دلیل اختلاف‌نظر جزئی در خصوص نام‌گذاری یکی از فرزندانم قهر کردیم که آن هم چند دقیقه ببشتر طول نکشید و همیشه من و همسرم جواب یکدیگر را با عبارت "جانم" می‌دادیم و می‌دهیم.

,

 

,

, ,

حرمت‌ها بین زوج‌ها حفظ شود

, حرمت‌ها بین زوج‌ها حفظ شود,

عندنی اضافه کرد: بسیاری از زوج‌های امروزی همانند سنگ و شیشه عمل می‌کنند اما این در حالی است که بین زوج‌های قدیمی حرمت‌ها برقرار بود و اصلا به یکدیگر توهینی نمی‌کردند. در طول زندگی مشترک‌مان، حتی یک مرتبه کلمه طلاق بین ما عنوان نشد اما زن و شوهرهای زیادی را در جامعه امروزی می‌بینیم که با اندک مشاجره‌ای، زن، مرد را تهدید به طلاق، به اجراگذاشتن مهریه و بقیه مسائل می‌کند که بنده از همه زوج‌ها و به خصوص کسانی که با یکدیگر اختلاف دارند تقاضا می‌کنم زندگی را سخت نگیرند و به یکدیگر محبت کنند و بر این نکته اطمینان مضاعف داشته باشند که زندگی بعد از طلاق جنبه خوشایندی ندارد.

,

 

,

وی افزود: جوانان بایستی آستانه تحمل‌شان را بالا ببرند. اگر چه در روزگار فعلی گرانی و مشکلات اقتصادی مشهود است اما فراوانی نعمت نیز وجود دارد. امروز افراد هر چه اراده کنند می‌توانند تهیه کنند این در حالی است که در زمان ما اصلا وفور و فراوانی نعمت نبود.

,

 

,

عدم شکرگذاری باعث بسیاری ایجاد از مشکلات است

, عدم شکرگذاری باعث بسیاری ایجاد از مشکلات است,

این پیرمرد مهربان با اشاره به خشکسالی‌های مکرر در جامعه امروزی ضمن ابراز تأسف از این موضوع گفت: بیشتر این مشکلات به دلیل عدم شکرگذاری و عدم‌قانع‌بودن مردم به وجود آمده است. ان‌شاءالله که خداوند متعال به چهره تشنه بیابان و حیوانات رحم کرده و چشمه آسمان باز شود.

,

 

,

عندنی با اشاره به این‌که شش دختر و سه پسرم همه زندگیم هستند و صبح و شب برایشان دعا می‌کنم، تصریح کرد: از فرزندانم هیچ‌گونه دلخوری و ناراحتی ندارم چراکه همه، حرف من و مادرشان را گوش می‌کنند و به صورت مرتب جویای حالمان می‌شوند و داشتن فرزندان صالح را یکی از رازهای طول عمرم می‌دانم.

,

 

,

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر، هیچ منبع درآمد خاصی ندارم و مستمری‌بگیر کمیته امداد امام خمینی(ره) هستم، خاطرنشان کرد: ان‌شاءالله روح امام خمینی(ره) شاد باشد که با فکر و درایت‌شان به فکر افراد پیر، از کار افتاده و مستضعف بودند. در سال گذشته مبلغ مستمری ما نیز سه برابر افزایش پیدا کرد که برای پایداری نظام اسلامی دعا می‌کنم.

,

 

,

صاحب‌جان شمسیر همسر آقای عندنی و زنی مهمان‌نواز است که درای 78 سال سن است و از ازدواج با کربلایی اسدالله عندنی ابراز خرسندی می‌کند.

,

 

,

وی با بیان این‌که بهترین خاطره زندگیم، ازدواج با همسرم است یادآور شد: اگر ده مرتبه دیگر هم به سن جوانی برگشته و حق انتخاب داشته باشم، بازهم همسرم را انتخاب می‌کنم چراکه وی هرگز حرف سردی در زندگی به من نگفته است.

,

 

,

آرزویم رفتن به حج است

, آرزویم رفتن به حج است,

وی با بیان این‌که از ابتدای زندگی مشترک، هر سال حداقل یک مرتبه به زیارت حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام شرف‌یاب می‌شدیم، عنوان کرد: خدا را شاکریم که توانستیم یک مرتبه عازم کربلا شویم و یکی از بزرگ‌ترین آرزوهایم رفتن به سفر حج است که آرزو می‌کنم عمرم کفاف دهد تا در کنار همسرم بتوانم خانه خدا و قبر حضرت رسول‌الله (ص) را زیارت کنیم.

,

 

,

شمسیر با اشاره به این‌که هرگز از همسرم توقع بی‌جایی نداشته‌ام، بیان کرد: صمیمیت خاصی بین ما وجود دارد و این صمیمیت نه‌تنها با گذشت عمرِ زندگیِ مشترک کم نشده بلکه هنوز بیشتر و صمیمی‌تر شده است. به قدری ما دو نفر به یکدیگر وابسته هستیم که بدون یکدیگر به مسافرت یا حتی خانه فرزندان‌مان نمی‌رویم.

,

, ,

زوج‌ها توکل به خدا و نماز اول وقت را فراموش نکنند

, زوج‌ها توکل به خدا و نماز اول وقت را فراموش نکنند,

وی با آرزوی خوشبختی برای همه زوج‌ها گفت: از زوج‌های جوان می‌خواهم که در زندگی صبور باشند چراکه زندگی بالا و پایین داشته و با سختی‌های زیادی عجین است. دلخوری و ناراحتی‌های‌شان را تا حد ممکن بین خودشان حل کرده و به خانواده‌ها منعکس نکنند. قناعت داشته باشند و از همه مهم‌تر توکل به خدا و نماز اول وقت یادشان نرود.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه