اخبار داغ

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک:

۷۰ درصد اقلام آرایشی و بهداشتی غیرمجاز و تقلبی هستند/فعالیت دو کارخانه تبدیل آب میوه به الکل صنعتی در استان

۷۰ درصد اقلام آرایشی و بهداشتی غیرمجاز و تقلبی هستند/فعالیت دو کارخانه تبدیل آب میوه به الکل صنعتی در استان
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: مطالعات رسمی وزارت بهداشت نشان از آن دارد که بیش از ۷۰ درصد کالاهای آرایشی و بهداشتی تقلبی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مصطفی دلاور معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک در گفتگو با دیار آفتاب؛ ضمن بیان اینکه قاچاق آسیب‌های مختلفی به مسئله اشتغال و تولید ملی می‌زند گفت: آسیب مضاعفی که کالاهای سلامت‌محور نسبت به دیگر کالاهای قاچاق دارد تهدید بهداشت و سلامت عمومی جامعه است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,

دلاور با اشاره به اینکه اغلب تقلبی بودن نیز شامل کالاهای قاچاق سلامت‌محور می‌شود اظهار کرد: مطالعات رسمی وزارت بهداشت نشان از آن دارد که بیش از ۷۰ درصد کالاهای آرایشی و بهداشتی تقلبی است و این قضیه در دارو، مکمل‌های دارویی و مواد غذایی نیز برقرار است.

,

وی با تأکید بر اینکه بسیاری از این کالاهای تقلبی فقط یک برند معروفی را جعل کردند و حتی شاید برخی از این مواد در کشور تولید و بسته‌بندی شود اذعان داشت: می‌توان با یک همکاری دقیق بین دستگاه‌ها ازاین‌دست اتفاقات جلوگیری لازم صورت گیرد.

,

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک عنوان کرد: طی سال‌های گذشته با توجه به مبارزه جدی در بحث دارو و تجهیزات پزشکی تقریباً معضلی در بحث قاچاق این کالا نداریم و داروخانه‌ها یکی از پاک‌ترین واحدهای عرضه داروها هستند، همچنین در لوازم‌آرایشی و بهداشتی با کاهش بسیاری روبه‌رو بوده‌ایم.

,

وی افزود: در مواد غذایی یا جاهایی که مستقیم زیر نظر وزارت بهداشت نیستند مانند عطاری‌ها و باشگاه‌های ورزشی کم‌وبیش کالاهای قاچاق عرضه می‌شود که با برنامه تشدید مبارزه با کالای قاچاق و با همکاری دیگر نهادها می‌توان این مسئله را کاهش داد.

,

دلاور ضمن تأکید بر تأثیر بحران‌های اخیر بر تشدید قاچاق کالاهای سلامت‌محور و دارو و تجهیزات پزشکی تصریح کرد: احتمال دارد در برخی از کالاهای سلامت‌محور و دارو و تجهیزات پزشکی قاچاق تشدید شود و لازم داریم که از گذشته مراقبت بیشتری نسبت به این مسئله داشته باشیم.

,

وی در خصوص تبدیل کالاهای سلامت‌محور به الکل صنعتی گفت: درست است که برخی از این کالاها مانند آبمیوه‌های غیرقابل‌مصرف و بعضی از غلات قابلیت مصرف ندارند ولی پتانسیل تبدیل آن‌ها به کالاهای دیگر مانند الکل صنعتی و طبی وجود دارد که هم از مخاطرات زیست‌محیطی در بحث انهدام این مواد جلوگیری می‌شود و هم به‌نوعی دیگر از این کالاهای ازدست‌رفته استفاده می‌کنیم.

,

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اراک محصولاتی که حاوی قندهای ساده یا ترکیبی باشند ازجمله ملاس چغندرقند ، نیشکر، شربت‌های مختلف، ضایعات آبمیوه نوشیدنی‌های قند دار را از مواد اولیه قابل‌استفاده جهت تولید الکل (اتانول) عنوان کرد و افزود: همچنین تعدادی از غلات ازجمله برنج و سایر غلات دارای نشاسته مانند گندم قابل‌استفاده در این چرخه هستند.

,

وی بابیان اینکه کارخانه‌هایی که می‌خواهند از غلات استفاده کنند نیاز به یک فناوری خاص دارند ادامه داد: دو کارخانه الکل سازی موجود در استان مرکزی هیچ‌کدام قابلیت این کار را ندارند ولی کارخانه‌هایی که در سایر استان‌ها ازجمله استان گیلان هستند این پتانسیل رادارند.

,

دلاور افزود: یکی از کارخانه‌های تولید الکل از پسماند شهرداری استفاده می‌کند و دیگر کارخانه واحد تولید پسماندی را خارج از کارخانه ایجاد کرده است که آبمیوه‌ها را آنجا جمع می‌کند و مورداستفاده قرار می‌دهد.

,

وی مشکلات زیست‌محیطی و احتمال سوءاستفاده و برگشت این آبمیوه‌ها به سطح عرضه را از مشکلات این واحد پسماند دانست و تشریح کرد: با تمهیداتی که اندیشیده شد و هماهنگی‌های انجام‌شده تااندازه‌ای این ماجرا سامان پیداکرده است ولی باید توجه داشت که یکی از مخاطراتی است که در این قضیه باید مدنظر قرار بگیرد.

,

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اراک ضمن تأکید بر اینکه این اتفاق فقط در شرکت پسماند شهرداری اتفاق بیفتد خاطرنشان کرد: لازم است کمیته نظارت بر تحویل محموله‌های آب‌میوه به کارخانه‌ها و جلوگیری از عرضه دوباره به بازار تشکیل شود.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه