اخبار داغ

رئیس اداره جنگلداری اداره کل منابع طبیعی استان زنجان:

توانمند سازی جوامع محلی با توسعه کشت گیاهان دارویی در استان زنجان/۱۰ هکتار از مزارع کشاورزی استان زنجان به کشت گل محمدی اختصاص یافت

توانمند سازی جوامع محلی با توسعه کشت گیاهان دارویی در استان زنجان/۱۰ هکتار از مزارع کشاورزی استان زنجان به کشت گل محمدی اختصاص یافت
رئیس اداره جنگلداری و جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی استان زنجان با اشاره به برنامه های اداره کل منابع طبیعی زنجان در توانمند سازی جوامع محلی گفت: در این راستا 10 هکتار از مزارع کشاورزی استان زنجان به کشت گل محمدی اختصاص یافت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا; مجید معانی امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به توانمند سازی جوامع محلی اظهار  کرد: این اداره کل به منظور بالابردن فرهنگ عمومی کشت گیاهان دارویی و توانمند سازی جوامع محلی و در راستای اجرای پروژه‌های مربوط به صندوق توسعه ملی، با مشارکت و همکاری روستائیان اقدام به کشت گل محمدی در حوزه آبخیز چسب واقع در ایجرود به مساحت 10 هکتار کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

وی با اشاره به اهمیت کشت گیاهان دارویی در بهبود وضعیت معیشتی روستائیان و حفظ و حراست از اراضی ملی و طبیعی اظهار کرد: گرایش جهانی گیاهان دارویی در سال‌های گذشته افزایش یافته و کشورها تلاش کردند تا مصرف گیاهان دارویی را در کشور خود افزایش دهند.

,

رئیس اداره جنگلداری و جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی استان زنجان ابراز کرد: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت ۱۱۰ کشور از ۱۹۳ کشور عضو این سازمان استراتژی‌هایی را در جهت ترویج مصرف داروهای سنتی تدوین و اجرا کرده‌اند این در حالی است که تعداد این کشورها در سال ۱۹۸۶ حدود ۱۴ کشور بوده است.

,

وی با عنوان اینکه در حال حاضر 71 درصد از داروهای مصرفی آلمان، ۶۶ درصد از داروهای فرانسه گیاهی هستند میزان مصرف داروهای گیاهی در سوئیس ۳۵ درصد، انگلستان ۲۵ درصد و در هند بیش از ۵۰ درصد است. 

,

معانی با اشاره به اینکه بین ۳۰ تا ۵۰ درصد از داروهای مصرفی در چین گیاهی بوده است، تصریح کرد: با توجه به وضعیت مطلوب اقلیمی و شرایط خاص توپوگرافی و زون های متفاوت آب و هوایی و تنوع پوشش گیاهی در کشور ایران و به خصوص استان زنجان، این استان از غنای گونه‌ای زیادی برخوردار بوده و همین امر سبب شده است که اهالی استان از گذشته بسیار دور به استفاده از گیاهان دارویی توجه ویژه داشته باشند‌.

,

وی خاطر نشان کرد: به طوری که سالیانه به صورت سنتی کتیرا، ثعلب، گل محمدی‌، موسیر و گیاهان دارویی دیگر توسط روستائیان برداشت می‌شود.

,

رئیس اداره جنگلداری و جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی استان زنجان عنوان کرد: در صورتی که با شناخت توانمندی های موجود و برنامه‌ریزی صحیح می‌توان ضمن تامین مواد اولیه جهت کارخانه‌ها و شرکت‌های داروسازی و کاهش وابستگی کشور در این زمینه به خارج داروی مورد نیاز کشور را از فرآورده‌های طبیعی و گیاهان دارویی تهیه و صنایع مرتبط با این بخش را تقویت کرده و در عین حال به امر حفاظت محیط زیست نیز توجه کرد.

,

وی ابراز کرد: استان زنجان مستعد در زمینه گیاهان دارویی است؛ لذا باید کوشید تا کشاورزان به کاشت این محصولات گرایش پیدا کنند که این مهم نیازمند ترویج و اطلاع رسانی بیشتری است.

,

این مسئول عنوان کرد: متاسفانه بنا به دلایل متعدد، توسعه کشت گیاهان داوریی و صنعتی کردن آنها در سطح استان به صورت بسیار محدود و جزئی صورت گرفته و ضروری است در این راستا گام های اساسی توسط مسئولان کشوری و استانی برداشته شود.

,

معانی بیان کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در همین راستا به جهت بالابردن فرهنگ عمومی کشت گیاهات دارویی و توانمند سازی جوامع محلی با مشارکت و همکاری روستائیان اقدام به کشت گل محمدی در سطح 10 هکتار کردند تا این امر به صورت الگو و زمینه ساز بالارفتن فرهنگ کشت گیاهان دارویی در سطح استان شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه