اخبار داغ

شعار و وعده هایی که به فراموشی سپرده شد؛

احیای دریاچه ارومیه، پاشنه آشیل دولت تدبیر و امید/ چرا روحانی در جمع مردم ارومیه حاضر نمی‌شود؟

احیای دریاچه ارومیه، پاشنه آشیل دولت تدبیر و امید/ چرا روحانی در جمع مردم ارومیه حاضر نمی‌شود؟
رئیس جمهور و تعدادی از وزرای دولت دوازدهم تا ساعاتی دیگر وارد آذربایجان‌غربی می‌شوند تا چند طرح در زمینه‌های مختلف را به بهره‌برداری برسانند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم‌نیوز، سفر استانی رئیس و اعضای دولت دوازدهم پس از چند بار لغو، تا ساعتی دیگر در آذربایجان‌غربی آغاز شده و حسن روحانی و وزرای وی با حضور در شهرستان‌های مختلف نسبت به افتتاح طرح‌های عمرانی ـ خدماتی اقدام می‌کنند.

بنا بر اعلام استاندار آذربایجان‌غربی و اطلاع‌رسانی انجام گرفته، رئیس دولت دوازدهم برنامه‌های خود را پس از استقبال رسمی در فرودگاه خوی، با سخنرانی در جمع مردم این شهرستان آغاز می‌کند و سپس به افتتاح بیمارستان امام خمینی(ره) این شهرستان اقدام خواهد کرد.

بر اساس اعلام مسئولین، روحانی نوبت صبح سفر خود را در خوی خواهد بود و عصر روز دوشنبه برای افتتاح ایستگاه قطار ارومیه وارد مرکز استان شده و بلافاصله پس از افتتاح این ایستگاه، دیداری با تعدادی محدود و گلچین شده از نخبگان داشته و سپس در جلسه شورای اداری آذربایجان‌غربی حاضر خواهد شد.

از همین چینش برنامه‌های غیرقابل پیش بینی و غیرمعمول در سفر روحانی به آذربایجان‌غربی به خوبی مشخص می‌شود که دولت دوازدهم نه تنها نتوانسته به وعده‌های داده شده در ابتدای دولت جامه عمل بپوشاند، بلکه متاسفانه شاهد هستیم که در قبال این وضعیت فرار از مردم را بر قرار ترجیح می‌دهد!

این یک ادعا نیست، بلکه نظریه‌ای است که با نیم نگاهی به سابقه وعده‌های داده شده و البته شعارهای انتخاباتی حسن روحانی به وضوح قابل لمس خواهد بود.

* دریاچه ارومیه؛ شعاری که به فراموشی سپرده شد

اصلی ترین شعار حسن روحانی در دوران انتخابات ریاست جمهوری یازدهم را می‌توان «احیای دریاچه ارومیه» دانست که با همین شعار توانست آرای بسیاری را برای خود جمع کرده و به این ترتیب زمینه پیروزی در انتخابات را فراهم سازد.

او که در آن ایام اعتقاد داشت مسئله زیست محیطی دریاچه ارومیه نه تنها به یک منطقه محدود بلکه به ۱۴ استان مربوط می‌شود، در بیشتر تریبون‌های تبلیغاتی خود این مورد را یادآوری کرده و به این ترتیب دل بسیاری از عوام را به سخنان و شعارهایش گرم کرد.

اما آنچه مهم بود، ایجاد ستاد احیای دریاچه ارومیه و گماردن افرادی با سابقه سیاسی در راس این ستاد بود که نتیجه آن برگزاری مسابقات دوستانه فوتبال، دعوت از ورزشکاران، برگزاری کنسرت و برنامه‌های هنری و نیز تشکیل کمپین‌های تبلیغاتی برای مدیر دفتر این ستاد در آذربایجان‌غربی بود تا به این ترتیب میلیون‌ها هزینه‌ای که در راستای احیای دریاچه تزریق شده بود بر باد رود!

با اتمام دور نخست ریاست جمهوری روحانی و شروع ایام تبلیغات انتخابات دوازدهم، بار دیگر شاهد شعارهای وی در مورد دریاچه ارومیه بودیم، تا جایی که در میتینگ انتخاباتی خود در ورزشگاه غدیر ارومیه با تاکید بر احیای دریاچه، از عموم مردم برای همراهی در این موضوع مهم زیست محیطی دعوت کرد.

اما امروز و با ورود کاروان دولت دوازدهم به آذربایجان‌غربی، شاهد بی توجهی محض رئیس جمهور و وزرا به شعارهای قبلی خود در مورد دریاچه ارومیه هستیم. به طوری که حتی در برنامه این کاروان چیزی به نام بازدید از دریاچه هم به چشم نمی‌خورد و بنا بر گفته «سید هادی بهادری» نماینده لیست امیدی مردم ارومیه در مجلس، احتمال بازدید هوایی روحانی از دریاچه وجود دارد چراکه وضعیت دریاچه از آسمان بسیار بهتر از زمین است!

* کشاورزی؛ زیر پای وزیر بی تدبیر

موضوع دیگری که روحانی در تبلیغات انتخاباتی خود چه در سال ۹۲ و چه در سال ۹۶ بر آن تاکید داشت، بحث کشاورزی و مشکلات موجود در این بخش بود که برای حل آن با توجه به وضعیت آب کشور وعده‌های خوبی داده بود ولی در ایام اخیر به خصوص در ۲ سال گذشته به وضوح مشاهده شده که کشاورزان نه تنها زنگی خود را رو به بهبودی نمی‌بینند بلکه هرروز بدتر از دیروز به سوی از بین رفتن دارایی خود قدم بر می دارند.

وزیر کشاورزی دولت روحانی که با بی تدبیری خود تیشه بر ریشه قشر زحمتکش کشاورزان زده، با اقدامات اخیر خود و کوتاهی در تغییر مدیرکل بازنشسته و ناکارآمد آذربایجان‌غربی موجب نگاه منفی کشاورزان و صاحبان حرفه‌های مرتبط به این سازمان شده است.

* راه‌های ناامن آذربایجان‌غربی و فرار دولت از پاسخ‌دهی

موضوع دیگری که برای دولت در آذربایجان‌غربی نقطه ضعف محسوب می‌شود، موضوع راه‌های مواصلاتی بین شهری و به خصوص مسیر ارومیه‌ـ‌تبریز است که از شرایط نامساعد و نامناسبی برخوردار است.

مسیرهای جنوب استان نیز از وضعیت بسیار نامطلوب برخوردار بوده و بیشتر از راه مواصلاتی بین شهری به مسیرهای روستایی تشبیه می‌شوند.
اما نکته جالب در سفر امروز هیات دولت اینجا است که وزیر آموزش و پرورش، وزیر اطلاعات، رئیس سازمان محیط زیست، وزیر دادگستری، معاون امور مجلس رئیس جمهور و مشاور رئیس جمهور در امور اقلیت‌ها برای حضور در این منطقه که بیشترین مشکل در حوزه راه را دارند انتخاب شده‌اند!

شاید دلیل این امر را بتوان اینگونه مطرح کرد که انتقادات امام جمعه تکاب، تهدید برخی نمایندگان و نیز اعتراضات متناوب مردم در شهرستان‌های جنوب آذربایجان‌غربی به گوش دولت نرسیده و فرمانداران دولت برای خودشیرینی و حفظ جایگاه از انتقال این وضعیت به تهران امتناع کرده‌اند تا امروز وزیری که از تامین خواسته‌های معلمان و دانش آموزان بازمانده و دیگر وزرای بدون ارتباط به مشکل عمده این منطقه برای حل مشکلات راهسازی عازم این شهرستان‌ها شوند!

* راه آهن مراغه ـ ارومیه متعلق به چه کسی است؟!

اما مهم‌ترین طرحی که رئیس جمهور برای افتتاح آن در آذربایجان‌غربی حاضر شده، افتتاح راه آهن ارومیه برای اتصال این استان به مسیر ریلی کشور است. راه آهنی که از سال ۸۱ آغاز شده و امروز پس از وعده‌های مختلف شاهد افتتاح و بهره برداری نهایی از آن هستیم.

امری که شاید اگر نبود و زمان افتتاحش مشخص نمی‌شد روحانی و وزرایش بهانه‌ای برای حضور در استان نداشتند.

افتتاح این طرح پس از چند بار افتتاح در دولت دهم، یازدهم و همین دولت دوازدهم توسط وزرا و استانداران، می‌تواند نوید روزهای خوبی را بدهد. البته این امر مستلزم بکارگیری شرایط مناسبی است که باید از سوی وزیر راه و مدیران استانی وی اتخاذ شود تا خاطره تلخ چند ماه پیش مبنی بر درگذشت ۲ نفر از کارگران راه‌آهن بر اثر برخورد با قطار برای مردم تکرار نشود!

* استقبال معنادار در خوی، جلسات محرمانه در ارومیه

موضوع مهمی که در این سفر بیش از سایر موارد موجب اثبات بی توجهی هیات دولت و در راس آن رئیس جمهور به خواسته‌های مردم می‌شود، نبود برنامه سخنرانی و دیدار عمومی در مرکز استان است.

اینکه رئیس دولت برای سخنرانی خود به جای حضور در ارومیه به ورزشگاه خوی رفته و در شهر و محیطی کوچک‌تر به سخنرانی بپردازد می‌تواند مفهوم بسیاری از کم‌کاری‌های پیشتر گفته شده را آشکار کند.

البته می‌توان به این موضوعات برگزاری جلسات مختلف نظیر شورای اداری پشت درهای بسته و بدون حضور خبرنگاران را هم افزود که نشان دهنده وجود اختلافات و به همین دلیل ترس مدیران از درز این اختلافات به خارج از جلسه است.

ترس مسئولان و متولیان این سفر از نبود استقبال مناسب مردمی، سابقه اجتماع و اعتراض در مرکز استان همجوار به دلیل بی توجهی دولت به دریاچه ارومیه، اعلام برخی کشاورزان مبنی بر تحصن در مسیر کاروان دولت برای رساندن پیام خود به گوش رئیس جمهور و نیز حال ناخوش دریاچه ارومیه با وجود رهاسازی آب سدهای مختلف را می‌توان جزو دلایلی نام برد که مانع از حضور و سخنرانی روحانی در ارومیه شده است.

به هر حال وضعیت امروز دریاچه ارومیه و کشاورزی آذربایجان‌غربی گویای ناتوانی دولت در عمل به وعده‌های خود به مردم این استان است.

البته در این میان می‌توان به نامه نگاری رییس ستاد روحانی در آذربایجان‌غربی و تحریم این سفر از سوی وی، تهدید مسئول کارآفرینی ستاد تبلیغاتی وی به آتش زدن کارخانه‌اش، عدم همراهی مسئولان و نمایندگان حاضر در ستادهای انتخاباتی با وی، اعلام نارضایتی علنی برخی نمایندگان و اعضای ستادهای تبلیغاتی از روند خدمت‌رسانی و همراهی با مردم هم اشاره کرد که باعث حضور سرد مردم در ارومیه می‌شد و همین پیش‌بینی ها باعث تدبیر مدیران برای دور کردن مراسم سخنرانی از مرکز استان شد.

هرچند از نیمه‌های شب و اولین ساعات صبح امروز اتوبوس‌های انتقال دهنده مردم از شهرستان‌های مختلف اعم از جنوبی ترین تا شمالی ترین مناطق آذربایجان‌غربی به خوی و محل سخنرانی رئیس جمهور فعال هستند، امانباید ترس مسئولان و متولیان از نحوه استقبال و انتخاب شهرستانی به جز مرکز استان را نادیده گرفت.

لازم به ذکر است، این برای نخستین بار است که رئیس جمهور در سفرهای استانی سخنرانی خود را در محلی به جز مرکز استان انجام می‌دهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, * دریاچه ارومیه؛ شعاری که به فراموشی سپرده شد, * دریاچه ارومیه؛ شعاری که به فراموشی سپرده شد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, * کشاورزی؛ زیر پای وزیر بی تدبیر, * کشاورزی؛ زیر پای وزیر بی تدبیر,
,
,
,
,
,
, * راه‌های ناامن آذربایجان‌غربی و فرار دولت از پاسخ‌دهی, * راه‌های ناامن آذربایجان‌غربی و فرار دولت از پاسخ‌دهی,
,
,
,
,
,
,
,
,
, * راه آهن مراغه ـ ارومیه متعلق به چه کسی است؟!, * راه آهن مراغه ـ ارومیه متعلق به چه کسی است؟!,
,
,
,
,
,
,
,
, * استقبال معنادار در خوی، جلسات محرمانه در ارومیه, * استقبال معنادار در خوی، جلسات محرمانه در ارومیه,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه