اخبار داغ

بحران اعتبار؛

سرانجام نامعلوم پروژه انتقال آب خاورمیانه از سد شهیدان امیرتیموری رابر

سرانجام نامعلوم پروژه انتقال آب خاورمیانه از سد شهیدان امیرتیموری رابر
پروژه ای که قرار بود تأمین آب شرب شهر رابر و در دراز مدت به شهر کرمان و مهار سیلاب و روان آب های فصلی رودخانه های رودبر و رابرباشد و کمبود آب استان کرمان و شهرستان را جبران کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  راه آرمان ؛ این پروژه اقتصاد مقاومتی که چند دولت را پشت سر گذاشت و اکنون که به  اواخر دهه ۹۰نزدیک می شویم هنوز بلاتکلیف باقی مانده است. سد مخزنی صفارود یکی از طرح های مهر ماندگار استان کرمان، که سال ۸۶عملیات اجرایی این طرح آغازشده و قرار بوده دربرنامه زمانبندی ۳ساله به بهره برداری برسد،  هم‌اکنون پس از پیشرفت فیزیکی بیش از ۷۱ درصد به‌دلیل کمبود اعتبارات کارگاه در روز عید فطرسال جاری  تعطیل شده و حدود ۵ ماه است که ۳۰۰ نفر بیکارشده‌اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

طرح آبرسانی از سد صفارود به استان کرمان شامل چهار پروژه است.اسفند ماه سال ۹۲وزیر نیرو حمید چیت‌چیان در جمع خبرنگاران یکی از مهمترین طرح‌های آبی برای تامین آب استان کرمان،  را احداث سد صفارود با حجم ۵۷ میلیون مترمکعب آب عنوان کرد.

,

محمد جواد کامیاب در ادامه این بازدیداز پروژه  افزود: تاکنون ۵۰ میلیارد تومان در این سد هزینه شده که برای تکمیل سد و احداث شبکه خط انتقال آن ۱۳ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است. قرار بود با تخصیص این اعتبار،سد تا سال ۹۶ تکمیل خواهد شد و خط انتقال آن نیزتا هفت سال دیگر به اتمام برسد.

, ،,

پروژه فاضلاب شهری و روستایی رابر که می بایست شروع شده باشد؛ شروع نشده ودر حد مطالعه باقی مانده است .

,

به گفته منظری توکلی نماینده سابق رابر در مجلس شورای اسلامی،  یکی از منابع بهره برداری از سد صفا همین فاضلاب شهر و روستاها است که کار جدی در این خصوص انجام نشده واز مسئولین منابع طبیعی در خواست کرد به سرعت این پروژه ها را شروع کنند وگر نه برای بهره برداری از سد صفا دچار مشکل می شوند .

,

درسال ۹۳ قرارگاه خاتم الانبیاء پیمانکار این پروژ تعیین شد و احیای مجدد طرح انتقال آب از سد صفارود به کرمان توسط رزم حسینی رقم خورد .

,

برای احداث این تونل در قرارداد اعتباری ۶۱۰ میلیارد تومانی در نظر گرفته شده است. برای کل پروژه انتقال آب از سد صفارود به کرمان حدود دو هزار میلیاردتومان اعتبار برآورد شد.

,

در تیر ماه سال ۹۵ عملیات اجرایی فاز دوم حفاری طولانی‌ترین تونل انتقال آب خاورمیانه به طول ۳۸ کیلومتر از سد شهیدان امیرتیموری شهرستان رابر با حضور علیرضا رزم‌حسینی استاندار کرمان، معاون سیاسی استاندار، معاون عمرانی ، مدیرکل صداوسیمای مرکز کرمان ، مدیر کل آب منطقه ای و جمعی از مسئولین استانی وشهرستانی آغاز شد.

,

رزم حسینی استاندار کرمان در این مراسم تاکید کرد: اگر قرارگاه خاتم نبود بسیاری از پروژه‌ها تعطیل می‌شد، اما قرارگاه با وجود تمام طلب‌هایی که دارد همچنان به کار خود ادامه می‌دهد و حدود ۸ هزار میلیارد تومان پروژه را در کرمان در دست اجرا دارد.

,

بعد از آن اوایل سال ۹۷ نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری در بازدیداز روند پیشرفت سد شهیدان امیر تیموری و تونل انتقال آب حرا جهت رفع مشکلات موجود قول پیگیری داد.

,

در همین راستا برای اینکه مردم کمتر آسیب ببینند واز خدمات رفاهی بهره مند شوند در خردادماه سال جاری جلسه بررسی مشکلات روستائیان با حضور مدیرعامل آب منطقه ای کرمان، نماینده مردم شهرستان های بافت، رابر وارزوییه در مجلس شورای اسلامی، امام جمعه شهرستان و ،جمعی از کارشناسان و مسئولین در سالن اجتماعات فرمانداری رابر برگزارشد.

,

علی بختیاری در این  جلسه گفت: به‌ دلیل کمبود اعتبارات پروژه سد صفارود که قرار بوده در برنامه زمانبندی سه ساله به بهره‌برداری برسد، حدود ۱۰ سال طول کشیده و روستاهای رودبر و هنجان در بالادست این طرح با مشکلاتی مواجه شده‌ اند و مردم این روستاها در حوزه آب، برق، گاز و تسهیلاتی که به این مجموعه داده می‌شود، به دلیل قرار گرفتن در حوزه سد مشکل دارند و نمی‌توانند خدمات بگیرند.

,

نماینده مردم رابر، بافت و ارزوئیه در مجلس عنوان کرد: برای رفع مشکلات این روستاها تاکنون جلسات متعددی برگزار شده که به دلایلی اجرایی نشده و در همین راستا با حضور مسؤولان آب منطقه‌ای استان و مسؤولان شهرستان و نمایندگانی از مردم روستا جلسه رفع مشکلات برگزار شد.

,

این نماینده مجلس تشریح کرد: با توجه به اینکه امکانات مالی آب منطقه‌ای در حال حاضر کفاف تملیک این روستاها را نمی‌دهد، مقرر شد تا زمان تملیک این روستاها برای آسایش و رفاه مردم با همراهی و همکاری مردم و مسؤولان با توجه به اینکه مردم منازل مسکونی قدیمی دارند و مشکلاتی دارند تعمیرات موقت انجام دهند و در حد مقررات شهرستان طبق سایر روستاهای شهرستان امکاناتی از جمله آب، برق و گاز و … به مردم داده شود تا نهایتاً امکان مالی آب منطقه‌ای فراهم و تملک شود.

,

بختیاری با بیان اینکه روز و زمان تملک این روستاها مشخص نیست‌ تبیین کرد: طبق صحبت‌های مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمان در راستای رفع مشکلات مردم این روستاها یک جلسه نیز با حضور آب منطقه‌ای و بانک‌ها در تهران برگزار شده و در کمیسیون اقتصادی مجلس نیز مقرر شده که تسهیلاتی از بانک‌ها گرفته شود، اما علی‌الظاهر تاکنون اتفاقی نیفتاده است.

,

فرماندار رابر با اشاره به وضعیت کمبود اعتبارات کشور گفت: لازمه حل این مشکل همراهی و همکاری مردم ومسئولین است و تاکنون جلسات متعددی با حضور ادارات مربوطه برگزارشده که نتایجی دربرداشته است.

,

وی بااشاره به اینکه کل اعتبارشهرستان رابر۳میلیارد تومان است گفت: رفع این مشکل نیازمند همت مسئولین آب منطقه ایست وخواستار تسریع در روند حل مشکلات مردم منطقه شد.

,

فرماندار رابرخاطر نشان کرد: تا زمان تملیک روستاها توسط آب منطقه ای تلاش می کنیم درچهارچوب قوانین به مردم خدمات دهیم.

,

در مرداد ماه جاری سال محمدجواد فدایی  در نشستی  اعلام کرد:با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور فعالیت کارشناسی و آسیب های زیست محیطی تونل انتقال آب از سد صفارود به کرمان بررسی شد.

,

سرپرست سابق استانداری کرمان گفت: عملیات اجرایی تونل انتقال آب از سد صفارود شهرستان رابر به شهر کرمان با حکم قضایی تعطیل شده است و با اجرای این پروژه تنش آبی این شهر رفع می شود.

,

تونل انتقال آب سد صفارود به عنوان بلندترین تونل انتقال آب خاورمیانه که ظرفیت انتقال ۲۳ مترمربع آب در ثانیه را دارد و قرار است که این تونل به عنوان محل ترانزیت آب به فلات مرکزی کشور مورد استفاده قرار گیرد.

,

دولت یازده هم  رو به به پایان رسید اما سد صفارود همچنان برای مردم موضوعی بلاتکلیف  مانده است اقدام و خدماتی که سد مخزنی صفارود ارائه می دهند برای مردم  مشکل ایجاد نکند متاسقانه با پیشرفت ۷۱ درصد فیزیکی پروژه در مرداد ماه سال جاری توقف پروژه اعلام شد

,

مردادماه امسال محمدمهدی زاهدی (نماینده حوزه انتخابیه کرمان و راور و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی) در رابطه با سد صفارود و انتقاد از عدم اتمام این پروژه، بیان داشت: متاسفانه سد صفارود که از مصوبات سفر رهبری به استان کرمان در سال ۱۳۸۴ بوده هنوز به اتمام نرسیده و چندماه است که کارگران آن حقوق و دستمزد دریافت نکردند و در این راستا تذکرات متعددی به وزیر نیرو داده‌ام اما متاسفانه تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

,

عباس سروش (معاون آب و آبفای وزارت نیرو) نیز با گلایه از روند کند ساخت این پروژه، تصریح کرد: مسئولین این پروژه قول دادند در صورت پرداخت هزینه‌های این پروژه از سوی دولت، عملیات ساخت این پروژه هرچه سریعتر آغاز شود.

,

وی تصریح کرد: به دلیل مشکلات مالی متاسفانه نمی‌توانیم از محل منابع عمومی از سوی دولت بخشی از مطالبات پیمانکار این پروژه را تامین کنیم اما سعی می‌کنیم در حداقل زمان ممکن تامین مالی از سوی دولت برای این پروژه صورت گیرد.

,

معاون آبفای وزیر نیرواز طلب۸۰ میلیارد تومان پیمانکار پروژه سد صفا رود خبردادو گفت: به همین دلیل در حال حاضر پروژه متوقف شده است.

,

نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس در نشست مجمع نمایندگان استان با مدیران استانی  با بیان بلاتکلیفی ۱۰ ساله مردم در پروژه انتقال آب از سد صفارود گفت: سه جلسه هماهنگی نیز برگزار کردیم که ۹۰ درصد عدم توافق در این زمینه از سوی شرکت آب‌ منطقه‌ای کرمان صورت گرفته است.

,

بختیاری با بیان اینکه همگی در تلاش هستیم که مشکل بی‎آبی کرمان رفع شود، اما چگونه این اتفاق رخ دهد، زمانی که در ارتباط با خرید چند روستا در منطقه هنوز کاری صورت نگرفته است، تصریح کرد: حدود ۱۰ سال است که قرار است، این خرید انجام شود، اما هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است.

,

وی اذعان داشت: آب منطقه‎ای قصد دارد که آب را از روی زمین یک روستا بردارد، اما ۱۰ سال است که اجازه هیچ کاری به مردم آنجا نمی‌دهد و هیچ ساخت‎و‎سازی نمی‌توانند، انجام دهند و همین امر موجب شده است تا همچنان در بلاتکلیفی به سر ببرند.

,

بختیاری با تأکید بر اینکه در بحث انتقال آب ابتدا باید این شرکت مردم منطقه را راضی کند، اضافه کرد: حدود ۱۵ چشمه در این شهرستان خشک شده که باید خود پاسخگوی این امر باشند و ما نیز همکاری لازم را با آن‎ها انجام می‎دهیم.

,

وی افزود: همچنین برای سدی که آب منطقه‎ای حدود ۱۰ سال در حال ساخت آن است، ۱۰ میلیارد تومان به پیمانکار بدهکار بوده و قرار است از شرکت مس ۳۰۰ میلیارد تومان اخذ کند از طرفی آبی که قرار است از دریای عمان وارد شود، تعطیل و تکلیف مردم و زمین‎های آن‎ها نامعلوم است.

,

حق مردم داشتن آب آشامیدنی سالم است و  این در حالی که این پروژه اختلاف نظرهای های بین شمال  و جنوب استان وجود دارد اما معتقدیم بحران آب در استان کرمان وجود دارد و باید کار اساسی، جدی و ماندگار در این زمینه انجام شود و منابع پایدار برای تامین آب دیده شود.

,

گفتنی است؛‌ در حال حاضر آب شرب شهرهای رابر، بافت و بزنجان از تصفیه‌خانه سد بافت تامین می‌شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه