اخبار داغ

دل نگرانی کشاورزان در پایتخت اقتصادی کشور؛

تاراج باغات بهشت جنوب در بحران خشکسالی/ وضعیت سفره های آب زیر زمینی نگران کننده است

تاراج باغات بهشت جنوب در بحران خشکسالی/ وضعیت سفره های آب زیر زمینی نگران کننده است
باغ های انبوه و رودخانه های پر آب مهم ترین جلوه های بصری شهرستان رودان به شمار می روند که به پشتوانه خشکسالی دو دهه اخیر رو به زوال رفته و دیگر خبری از رودهای پرآب سابق نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از هرمز؛ درمیان استان های جنوبی، شهرستان رودان به واسطه برخورداری از باغات انبوه و نخلستان های سربه فلک کشیده به بهشت جنوب شهر دارد، رودخانه های پرآب در این منطقه و خاک حاصلخیز آن موجب شده تا این شهرستان همچون نگینی در دل بیابان های خشک و نیمه خشک جنوب کشور بدرخشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

هم مرز بودن رودان با استان کرمان موجب شده تا بسیاری از اهالی این دو استان بخشی از فعالیت های اقتصادی و کشاورزی خود را با یکدیگر و فارغ از مرزهای جغرافیایی انجام دهند از این رو پوشش های مشابه و همنوایی در لهجه ها و گویش ها به عینه مشهود است.

,

استان هرمزگان با برخورداری از آب و هوای خشک زمستان های بهارگونه ای را سپری می کند که در این فصل شهرستان رودان با وجود ظرفیت های بکر طبیعی و حضور امامزاده سید سلطان محمد(ع)شاهدخیل عظیمی از مسافران و گردشگران از سوی استان کرمان است.

,

 

,

, ,

 

,

باغ های انبوه و رودخانه های پر آب مهم ترین جلوه های بصری شهرستان رودان به شمار می روند که به پشتوانه خشکسالی دو دهه اخیر رو به زوال رفته و دیگر خبری از رودهای پرآب سابق نیست اما با همت کشاورزان و باغداران رودانی همچنان می توان نشانه حیات و زندگانی را در آن یافت.

,

این روزها کم آبی معضل تمام نقاط کشور است و چهره خشک آن را می توان در رودان نیز به عینه یافت؛ هزاران هکتار از باغات رودان که از ذخایر آب زیرزمینی و قنوات آبیاری می شود این روزها با معضل شدید کم آبی رو برو هستند.

,

رودهای پرآبی که تا چندی پیش پاتوقی برای فراغت و استراحت خانواده ها و مسافران به شمار می رفتند اکنون به جوی های باریک و بعضا خشکی تبدیل شده اند که تنها در اوج گرما و بادهای خرماپزان منشا غبار و گردوغبار برای ساکنان آن مناطق می شوند.

,

 

,

, ,

 

,

کم آبی در بسیاری از نقاط رودان موجب شده تا درختان کهنسال که ریشه در دل خاک دوانده اند در برابر بحران سرفرود آورند و بحران کم آبی گریبان گیر بسیاری از نقاط رودان است که تا پیش از آن به رودکان شهرت داشته است.

,

معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی رودان از کاهش ۹۵ درصدی بارندگی در شهرستان خبر داد و گفت: وضعیت سفره های آب زیر زمینی نگران کننده است که به دلیل وضعیت نامساعد سفره های زیر زمینی و استمرار خشکسالی در منطقه باید با برداشت های غیر مجاز و غیر اصولی برخورد قانونی شود.

,

, ,

بحران کم آبی رودان در شرایطی رقم می خورد که این شهرستان یکی از قطب های مهم کشاورزی هرمزگان، اشتغال و اقتصاد آن وابسته به کشاورزی است  و بیش از 80 درصد از جمعیت این شهرستان به طور مستقیم و غیرمستقیم در بخش کشاورزی، دامداری و صنایع وابسته به آن مشغول فعالیت هستند.

,

بالغ بر43 هزار هکتار از وسعت شهرستان رودان زیرکشت محصولات کشاورزی می باشد که از این میزان 31 هزار هکتار به محصولات باغی و 12 هزار هکتار به محصولات زراعی اختصاص دارد.

,

, ,

سالانه دهها هزار تن محصولات صیفی و کشاورزی در رودان برداشت می شود و بیش از 70 درصد از سطح زیر کشت این شهرستان به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز است که ادامه روند برداشت های بی رویه و روش های سنتی آبیاری بحران کمبود آب را دامن می زند.

,

پاییز در هرمزگان همزمان با کشت و کار محصولات خارج از فصل است که هم اکنون صدها هزار هکتار از اراضی رودان و شرق هرمزگان به کشت انواع محصولات کشاورزی و صیفی جات اختصاص می یابد که با وجود بحران کم آبی و خشکسالی های پیاپی باید منتظر عواقب سوء این اقدام غیرکارشناسانه باشیم.

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه