اخبار داغ

یادداشت / مهدی محمدی فرد؛

سرکشی نرخ ارز حاصل گره زدن اقتصاد به برجام

سرکشی نرخ ارز حاصل گره زدن اقتصاد به برجام
همواره عوامل روانی بر افزایش قیمت ها تاثیر داشته است، توهم افزایش قیمت ها در جامعه ی تولید کنندگان و مصرف کنندگان در نهایت افزایش واقعی قیمت ها را در پی دارد. ریشه های توهمی افزایش قیمت ها را می توان در خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم ها در آبان ماه که با یک سری تحریم جدید همراه بود دانست، درحالی که در واقع هیچ اتفاقی رخ نداد و توهم رسانه ای بیش نبود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس ، تغییر نرخ ارز ، مجموعه‌ای از تغییرات متفاوت و حتی متضاد را در بخش خارجی و داخلی اقتصاد به همراه دارد که برآیند آن میتواند عملکرد اقتصاد کشور را تحت تاثیر مثبت یا منفی قرار دهد. تعیین نرخ ارز از یک طرف نقش موثری در صادرات و واردات و به تبع آن تنظیم و تعدیل تراز تجاری و تراز پرداخت‌های کشور دارد و از طرف دیگر از نقش موثری در تعیین قدرت رقابتی تولیدکنندگان داخلی در برابر رقبای خارجی در بازارهای داخلی و خارجی و به تبع آن تعیین میزان تولید و اشتغال برخوردار است. تعیین نرخ ارز همچنین میتواند بر سطح عمومی قیمت‌ها و به تبع آن تورم نیز موثر باشد. بنابراین با توجه به پیامدهای گسترده تغییر نرخ ارز برای عملکرد اقتصاد ایران، مدیریت نرخ ارز اهمیت بسیار بالایی دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس,

همزمان با تحولات دی ماه  13۹۶ دلار در کشور یک سیر صعودی را دنبال کرد و در بهار 13۹۷ این سرعت تشدید یافت و به تبع آن ، دلار و قیمت کالا در این افزایش قیمت از ارز روند صعودی باز نماند .این روند صعودی ناشی از شرایطی است که مختصرا بررسی می کنیم:

,
  1. همواره عوامل روانی بر افزایش قیمت ها تاثیر داشته است . توهم افزایش قیمت ها در جامعه ی تولید کنندگان و مصرف کنندگان در نهایت افزایش واقعی قیمت ها را در پی دارد. ریشه های توهمی افزایش قیمت ها را می توان در خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم ها در آبان ماه که با یک سری تحریم جدید همراه بود دانست، درحالی که در واقع هیچ اتفاقی رخ نداد و توهم رسانه ای بیش نبود.
  2. شاید ریشه واقعی افزایش قیمت ها را بتوان ابتدا در دلاریزه بودن اقتصاد ایران جستجو کرد، چرا که اقتصاد کشور پس از انقلاب هنوز با تفکر سرمایه داری و وابسته به نفت است.
  3. دلیل دیگر شرطی شدن اقتصاد نسبت به تحریم و بزرگ نمایی آن است که این خود ناشی از سیاست های خارجی و اقتصادی دولت یازدهم و دوازدهم با محوریت انعقاد برجام و ادامه آن است. در حالی که نهایت تاثیر افزایش قیمت دلار بر وضعیت اقتصاد کشور ناچیزتر از تاثیر فعلی است.
  4. مهم ترین مشکل خلق سنگین نقدینگی در کشوراست که از ۴۸۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۲ به ۱۶۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۷رسیده است که با رکود تولید منجر به تورم در کشور می شود.
,
  • همواره عوامل روانی بر افزایش قیمت ها تاثیر داشته است . توهم افزایش قیمت ها در جامعه ی تولید کنندگان و مصرف کنندگان در نهایت افزایش واقعی قیمت ها را در پی دارد. ریشه های توهمی افزایش قیمت ها را می توان در خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم ها در آبان ماه که با یک سری تحریم جدید همراه بود دانست، درحالی که در واقع هیچ اتفاقی رخ نداد و توهم رسانه ای بیش نبود.
  • , عوامل روانی,
  • شاید ریشه واقعی افزایش قیمت ها را بتوان ابتدا در دلاریزه بودن اقتصاد ایران جستجو کرد، چرا که اقتصاد کشور پس از انقلاب هنوز با تفکر سرمایه داری و وابسته به نفت است.
  • , دلاریزه بودن اقتصاد,
  • دلیل دیگر شرطی شدن اقتصاد نسبت به تحریم و بزرگ نمایی آن است که این خود ناشی از سیاست های خارجی و اقتصادی دولت یازدهم و دوازدهم با محوریت انعقاد برجام و ادامه آن است. در حالی که نهایت تاثیر افزایش قیمت دلار بر وضعیت اقتصاد کشور ناچیزتر از تاثیر فعلی است.
  • , شرطی شدن اقتصاد,
  • مهم ترین مشکل خلق سنگین نقدینگی در کشوراست که از ۴۸۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۲ به ۱۶۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۷رسیده است که با رکود تولید منجر به تورم در کشور می شود.
  • ,

    اما راه حل این وضعیت سردرگم اقتصاد کشور را می توان با مدیریت روانی جامعه و افزایش فهم مدیریت اقتصاد بومی مسولین  و صداقت آنان بهبود بخشید. لازم است که از التهاب آفرینی توسط مدیران سیاسی و اقتصادی کشور و رسانه ها خود داری شود و برای مردم صادقانه و عالمانه و منطقی شرح داده شود که تحریم ها روی اقتصاد اثر قابل ملاحضه ای ندارد . دولت باید اشتباه خود را در مورد تحمیل برجام به اقتصاد کشور بپذیرد و بابت مساله برجام از مردم عذرخواهی کند. برخورد و معرفی مفاسد اقتصادی در اولویت قرار داده شود ، اما باید توجه داشت که قدرت تشخیص جرم با قوه قضاییه نیست و این معرفی جرم وظیفه ی مجلس و دولت است . برخورد با مجرم و فساد وظیفه قوه قضاییه است. مدیریت بازار ارز با نظارت بر کل چرخه مصرف ارز ، دور زدن تحریم ها و وارد کردن ارز به کشور، رفع منع واردات ارز مسافرتی، استفاده از ظرفیت صرافی ها ، الزام صادر کنندگان دولت به تحویل ارز ، خرید ارز از صادر کنندگان خصوصی با قیمت بالا و ایجاد پیمان های دو جانبه پولی ، مدیریت نقدینگی و منع بانک ها از ورود به بازارهای ارز و املاک سکه و طلا در صورت نیاز بلوکه کردن سرمایه های بالای صد میلیارد از جمله راه حل های مقطعی و دائمی درمان اقتصاد مریض کشور است.

    ,

    انتهای پیام/

    ]
    • برچسب ها
    • #
    • #
    • #
    • #

    به اشتراک گذاری این مطلب!

    ارسال دیدگاه