اخبار داغ

گزارشی از دغدغه های نویسندگان استانی؛

سایه سنگین بی مهری بر سر یار مهربان در البرز/ انتشار 597 کتاب از نویسندگان استان در سال97 / جای خالی خانه ادبیات به شدت حس می شود

سایه سنگین بی مهری بر سر یار مهربان در البرز/ انتشار 597 کتاب از نویسندگان استان در سال97 / جای خالی خانه ادبیات به شدت حس می شود
استان البرز از ابتدای سال 97 تاکنون 597 عنوان کتاب چاپ نموده و تعداد 175 ناشر فعال و بیش از 60 نویسنده فعال در البرز وجود دارد لذا جای خالی خانه ادبیات به شدت در البرز حس می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از "تیتریک" ،امروزه جامعه ای به تکامل و پیشرفت رسیده است که افراد آن جامعه اهل کتاب و کتابخوانی بوده باشند و یکی از مهمترین دلایل پیشرفت جوامع دیگر ملل نیز توسعه فرهگ کتاب و کتابخوانی و افزایش سطح سرانه مطالعه است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, "تیتریک", ،,

مقام معظم رهبری در باب فرهنگ مطالعه به مسئولان فرهنگی جامعه فرمودند: امروز کتابخوانی نه تنها یک وظیفه ملی بلکه یک واجب دینی است.

,

این مطلب نشان دهنده اهمیت و جایگاه مهم نهضت مطالعه در کشور است که سنگ بنای آن را خانواده ها، مدارس و نهادهای فرهنگی باید پی ریزی کنند تا نهضت مطالعه و فرهنگ و سرانه مطالعه در جامعه چندین برابر شود.

,

استان البرز از ابتدای سال 97 تاکنون 597 عنوان کتاب چاپ نموده و تعداد 175 ناشر فعال و بیش از 60 نویسنده فعال در البرز وجود دارد لذا جای خالی خانه ادبیات به شدت در البرز حس می شود.

,

بیشترین متقاضی برای کتابهای عمومی، فلسفه و روانشناسی، دین و علوم اجتماعی است.

,

به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی فرصت را غنیمت شمرده و با تعدادی از نویسندگان البرزی در باب وضعیت سرانه مطالعه گزارشی تهیه کردیم که مشروح آن را می توانید در زیر مشاهده نمایید.

,

, ,

استان البرز نیازمند خانه ادبیات است

, استان البرز نیازمند خانه ادبیات است,

خسرو عباسی مسئول انجمن نویسندگان حوزه هنری استان البرز در گفتگو با خبرنگار"تیتریک"اظهار کرد: استان البرز نویسندگان بزرگ و معروف بسیاری دارد که در حال حاضر بیش از 60 نویسنده فعال در استان فعالیت می کنند.

, "تیتریک", "تیتریک, تیتریک,

وی با بیان اینکه جای خالی خانه ادبیات در البرز به شدت حس می شود بیان کرد: انجمن های ادبی بسیاری در البرز به صورت خودجوش فعالیت می کنند اما مکانی خاص مختص شاعران و نویسندگان که بتوانند در آن جا جمع شوند و کارهای بزرگ انجام دهند به شدت در البرز حس می شود، لذا امیدوارم متولیان امر چاره ای برای این مهم بیندیشند.

,

, ,

شغل نویسندگی در ایران محلی برای کسب درآمد نیست

, شغل نویسندگی در ایران محلی برای کسب درآمد نیست,

سیده سمیه سیدیان نویسنده البرزی در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" اظهار کرد: امروز در ایران نوسندگی شغل نیست و نمی توان به عنوان محلی برای کسب درآمد به آن نگاه کرد.

, "تیتریک", "تیتریک, تیتریک,

وی ادامه داد: نویسنده در کشور تامین مالی نمی شود لذا نمی تواند بدون دغدغه نویسندگی کند و این وضعیت در برخورد با ناشران به همین منوال است.

,

عضو انجمن نویسندگان استان لذت بخش ترین کار در دنیا را نوشتن دانست و تاکید کرد: یک نویسنده باید به طور حرفه ای مطالعه کند و مدام خلاصه برداری و تمرین نوشتن نماید، نوشتن سخت است و به قول نویسنده بزرگ مارکز عرق ریزان روح است اما با نوشتن حال همه خوب می شود زیرا از اینکه بتوانی حرفی بزنی و چیزی بنویسی که بعد از تو به یادگار بماند و با آن تو را یاد کنند ، لذت بخش است.

,

, ,

متولیان فرهنگی؛ مردم را با کتاب آشتی دهند

, متولیان فرهنگی؛ مردم را با کتاب آشتی دهند,

اشرف السادت سادات نویسنده و شاعر در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت؛ فرهنگ، ما را از کتاب و کتاب خوانی دور کرده است ، یکسری مجموعه دار کتابهای نفیس هستند که کتابخانه شیکی داشته باشند و به محتوا نکاه نمی کنند انها تافته جدا بافته هستند و یک سری دنبال گروه خاصی هستند و برای انها سینه چاک می کنند بدون ان که حتی کتابشان را بخوانند و سری سوم هم انقدر دغدغه زندگی دارند که هیچ وقتی برای مطالعه نمی گذارند ، سری چهارم با قلم کتاب قهر هستند و می گویند کتاب گران را بخریم چه کنیم؟در نت جستجو می کنیم و چند صفحه خلاصله بدون انکه به واقعیت کتاب نگاه کنند، خلاصه آنکه باید زمینه لازم فراهم شود تا مردم با کتاب آشتی کنند.

, "تیتریک", "تیتریک, تیتریک,

وی ادامه داد: کتاب حسی به فرد در حین مطالعه انتقال می کند که قابل قیاس با هیچ فضای مجازی نیست و باید متولیان فرهنگی کاری کنند که کتاب در سبد خرید خانوار قرار گیرد.

,

عدم برنامه ریزی صحیح و غرق شدن در دنیای مجازی دلایل گریز از کتاب و کتابخوانی است

, عدم برنامه ریزی صحیح و غرق شدن در دنیای مجازی دلایل گریز از کتاب و کتابخوانی است,

عارفه رویین شاعر و نویسنده البرزی عنوان کرد :همه کتاب را دوست دارند ولی زندگی ماشینی امروز موجب شده که درگیر زندگی شوند و فرصتی برای مطالعه نداشته باشند  و افراد فکر می کنند اگر زمانشان را صرف مطالعه یک رمان کنند فرصت زندگی و وقتشان هدر رفته است به همین دلیل کتابی که میتواند یکماه وقتتشان را بگیرد ترجیح می دهند فیلمش را در عرض نهایت دو ساعت ببینند.

,

, ,

وی ادامه داد: وقتی برای برنامه های روزانه زمان درستی را در نظر نگیریم و بی وقفه در اینترنت و فضای مجازی باشیم تبدیل به عادت می شود و ما لحظه ای به خودمان می آییم که از کار و زندگی افتاده ایم و چه بسا می توانستیم در آن ساعات وقتی را به خوانش کتاب بپردازیم.بیاییم برای اینکه از کتاب و کتابخوانی دور نیفتیم حداقل یک ساعت قبل از خواب کتاب بخوانیم،این کار باعث میشود هم فکرمان راکد نماند و هم خواب راحتی داشته باشیم.

,

ترویج مطالعه با نهادینه ساختن فرهنگ مطالعه از کودکی در جامعه

, ترویج مطالعه با نهادینه ساختن فرهنگ مطالعه از کودکی در جامعه,

زهرا بیگلو نویسنده کتابهای کودکان اظهار داشت: امروزه کودکان و نوجوانان با حجم عظیمی از اطلاعات مواجهند، اما متأسفانه فضا و امکانات کافی برای استقلال فکری ندارند بنابراین در اغلب موارد خود را سرگرم بازیهای رایانه ای می کنند .

,

وی کتاب را تنها منبعی برای کودکان که آن را با دنیای حقیقی آشنا می کنند دانست و بیان کرد: کتاب تنها منبعی است که کودک می تواند با دنیای واقعی مرتبط و تجربه های جوامع مختلف انسانی را به آن منتقل کند، اما به اعتقاد کارشناسان اهمیت کتابخوانی در دوران کودکی از تمام مراحل زندگی بیشتر است؛ زیرا اگر فرهنگ مطالعه از کودکی در انسان درونی و مطالعه به یک نیاز معنوی در زندگی او تبدیل نشود، تمام عمر با کتاب بیگانه خواهد بود. بنابراین، کتابهای خوب طی این مرحله موجب ترغیب کودکان به کتابخوانی بیشتر و کتابهای بی کیفیت سبب بی علاقگی آنان به کتاب و کتابخوانی خواهد شد.

,

, ,

نظام آموزش در نهادینه ساختن فرهنگ مطالعه در جامعه نقش کلیدی دارد

, نظام آموزش در نهادینه ساختن فرهنگ مطالعه در جامعه نقش کلیدی دارد,

فاطمه درخشان شاعر و نویسنده البرزی گفت:نقش نظام آموزش در گسترش و نهادینه ساختن فرهنگ مطالعه و کتابخوانی نقشی بس مهم ،کلیدی و سرنوشت ساز است.

,

وی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته افراد بطور متوسط 4ساعت در روز مطالعه دارند اما در کشور ما به علت نبود امکانات و کمبود کتابخانه های عمومی و قابل دسترس نبودن این کتابخانه ها و همچنین قیمت های گزاف و بالای کتاب جوانان و نوجوانانمان اوقات فراغتشان را در جهت رفتار های هنجار و ناهنجار و تفریحات سالم و ناسالم در کنار دوستان و هم سالان خود میگذرانند و این خیلی تاسف اور است برای ملتی چون ما که صاحب و دارنده ی فرهنگی غنی و داشتن دانشمندان،نویسندگان،شعرای معروف و نامی و فیلسوفان بزرگ است.

,

وی خاطر نشان کرد: حالا مرسوم شده که در چند کشور اروپایی کتاب را پس از خواندن برروی نیمکتی رها میکنند که دیگران از خواندنش محروم نشوند و این چرخه در حال حاضر تقریبا معادل 18 هزار کتاب در روز در فرانسه و ایتالیاست , و این روال آموزش دهی برای ایران و تشویق به مطالعه باید بنیادی و ریشه ای باشد و از خانواده شروع شود تا در آینده نتیجه های مثبتی داشته باشد.

,

وی در پایان تصریح کرد: عواملی از قبیل افزایش شبکه های اجتماعی ،سیاست اشتباه دولت ،گرانی کتاب ،یک سو بودن کتاب ،دخالت سیاسی واجتماعی دولت ،باب میل نبودن نحوه نگارش با قومیتها ، کم بودن نویسنده های عالی وقلم بدست، پایین بودن مراجع کتابی وگپی گرای ،عدم داشتن فرهنگ کتاب خوانی در خانواده ، زده شدن کودکان ازکتاب با توجه به نحوه اشتباه کتابت در سطوح ابتدای و…هم در این بحران اجتماعی دخیل باشند.

,

, ,

شبکه های اجتماعی مهمترین عامل کاهش سرانه مطالعه در جامعه است

, شبکه های اجتماعی مهمترین عامل کاهش سرانه مطالعه در جامعه است,

علی کریمی نویسنده البرزی در گفتگو با  "تیتریک" اظهار داشت: مطالعه و انس بیشتر با کتاب مهم‌ترین راهکار برای ارتقای فرهنگ جامعه و حرکت به طرف پیشرفت است. لذا جامعه ما از مسأله کتاب و کتابخوانی غافل است و شبکه های اجتماعی مهمترین عامل کاهش سرانه مطالعه در جامعه است.

, "تیتریک", "تیتریک, تیتریک,

وی در ادامه عنوان کرد: بزرگانی همچون علامه طباطبایی از طریق مطالعه کتاب بزرگ شدند به طوریکه این مفسر بزرگ قرآن همواره تأکید داشتند «کتاب بخرید، بخوانید و به دیگران بدهید».

,

این هنرمند بیان کرد: امروزه وجود شبکه‌های اجتماعی گسترده موجب گرایش مردم به سمت مطالب مختصر و کم‌ محتوا شده و فرهنگ شفاهی به فرهنگ مکتوب غلبه کند.

,

وی در پایان تاکید کرد : بی‌شک گسترش کتاب‌خوانی به عنوان ضرورتی اجتناب ‌ناپذیر تنها زمانی به فرهنگی عمومی تبدیل می‌شود که جامعه آن را نیازی پایان ناپذیر و وسیله‌ای برای رشد و پویایی شخصیت خود بداند و مطالعه، در کنار سایر کارهای روزانه در زندگی مردم وارد شود و این گونه نباشد که کتاب به افراد خاصی از جامعه اختصاص داشته باشد.

,

, ,

فضای مجازی قاتل کتاب است

, فضای مجازی قاتل کتاب است,

رعنا جوادی نویسنده البرزی مجموعه داستان «هنوز دارم می روم» در گفتگو با "تیتریک" اظهار داشت: فناوری قاتل کتاب است و هر کلیک در دنیای مجازی بر روی چکیده مفاهیمی که درباره هرکدام از کتاب‌ها وجود دارد، ضربه‌ای به بدن بیجان کتاب می‌زند. کتابی که دست‌ بسته منتظر است، باز شود تا دنیایی پر رمز و راز را بری مخاطب سخاوتمندانه به تصویر بکشد.

, "تیتریک", "تیتریک, تیتریک,

وی ادامه داد: مدت‌هاست که محافل ادبی، فرهنگی، هنری و اجتماعی شهر و دیارمان از خطر پائین آمدن سرانه مطالعه و خرید محصولات فرهنگی از جمله یار مهربانمان در سبد خانوار سخن می‌گویند و از سوی دیگر بسیاری، فناوری‌های نوین مانند رایانه را قاتل کتاب می‌دانند و شاید هم برخی از گرانی می‌نالند، عده‌ای هم می‌گویند خیر، کتاب درختی است که ریشه‌ای محکم‌تر از این حرف‌ها دارد.

,

به هرحال توسعه و نقش کتاب و اهمیت آن در جامعه از مهمترین اصولی است که همه ما می بایست نسبت به تعمیق و توسعه آن در جامعه تلاش کنیم و از هم اکنون با خواندن حتی یک کتاب به افزایش سطح سرانه مطالعه در جامعه کمک کنیم.

,

بیایید باهم برای هم مطالعه کنیم تا جامعه ای آگاه داشته باشیم.

,

 الهه ملاحسینی - تیتریک

,  الهه ملاحسینی - تیتریک,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه