اخبار داغ

در سایه خلاء نظارت ها؛

قیمت برنج خارجی همچنان قد می کشد/ برنج ایرانی پای ثابت سفره هرمزگانی ها شد

قیمت برنج خارجی همچنان قد می کشد/ برنج ایرانی پای ثابت سفره هرمزگانی ها شد
افزایش نرخ ارز و التهاب بازار موجب شد تا هرمزگانی ها در مصرف برنج خود تجدید نظرکرده و با استقبال از محصول ایرانی تردید استفاده از برنج فرآوری و صنعتی خارجی را پایان دهند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از هرمز؛سرانه بالای مصرف برنج در کشور باعث شده این محصول خوراکی به یکی از کالاهای اساسی و ملزومات خانواده تبدیل شود که نقش پررنگ آن را در هر خانه با هر جایگاه و منزلت اجتماعی می توان جست؛ این موضوع باعث شده سالانه هزاران هکتار از اراضی شمال تا جنوب کشور به کشت برنج اختصاص یابد که برخی از ارقام آن به واسطه کیفیت و طعم مطبوعش شهرت جهانی دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

بخش قابل ملاحضه ای از برنج تولیدی کشور به آن سوی مرزها صادر می شود و توانسته بازار داغی در کشورهای اروپایی و آمریکایی بدست آورد که در کنار محصولات جهانی مانند زعفران و پسته جزء اقلام لاکچری و اعیانی بوده و طرفدارانی از قشر مرفع جامعه را داراست.

,

کشورهای بسیاری در زمینه تولید و کشت برنج فعالیت دارد که هند و پاکستان مهم ترین قطب های تولید این محصول استراتژیک به شمار می رود و بخش قابل ملاحظه ای بازارهای جهان را به سیطره خود در آورده اند اما با تمام این اوصاف توان مقابله با محصول ایرانی را ندارد.

,

مصرف قابل ملاحظه برنج در کشور مسئولان را بر آن داشته تا در راستای تنظیم بازار و ارائه محصول با قیمت های متفاوت نسبت به واردات از سایر کشورها مبادرت ورزند که در این بین برنج هندی به واسطه ظاهر مشتری پسند و قیمت مناسبش طرفداران بیشتری نسبت به نمونه های مشابه دارد.

,

قیمت برنج خارجی همچنان قد می کشد

, قیمت برنج خارجی همچنان قد می کشد,

واردات قابل ملاحضه برنج و قاچاق افسار گسیخته آن در سال های اخیر موجب شد تا سهم برنج ایرانی از بازار و سفره مردم کاهش یابد و نمونه های وارداتی یکه تاز میدان باشند؛ موضوعی که سالهاست مورد انتقاد شالی کاران پر تلاش بوده و رنج طاقت فرسای برنج را بر دل کشاورز فزونی کرده است.

,

ایجاد قانون های بازدارنده و منع واردات برنج در فصل برداشت از جمله راهکارهای دولت برای حل بازار فروش برنج ایرانی بود که با وجود حجم کلان قاچاق به کشور بی اثر می مانده و زیان شالیکار هر روز بیشتر از دیروز می شد.

,

ورود دلالان برنج به بازار محصول در فصل کشت و سنگ اندازی عده ای پیش روی کشاورزان برای تصاحب زمین های کشاورزی و ایجاد ملک و ویلا از جمله مصائبی بود که صدمات جبران ناپذیری را برای شالیکاران ارمغان می آورد.

,

جولان بی حد و حصر قاچاقچیان برنج در استان های مرزی خصوصا هرمزگان باعث شده بود این نقطه از کشور به بارانداز واردات زیرزمینی برنج تبدیل شود و کمرنگ شدن سهم برنج ایرانی از بازارهای جنوب را نیز به دنبال داشت از سوی دیگر قیمت بالای برنج وطنی در برابر محصولات مشابه وارداتی مردم را به مصرف برنج هندی و پاکستانی ترغیب می کرد.

,

گرایش غیرقابل توصیف مردم هرمزگان به مصرف برنج پاکستانی موجب محبوبیت این محصول شده که به دنبال آن شهرستان های قشم ، میناب، بندرلنگه و بندر خمیر کانون عرضه برنج وارداتی شده همچنین به واسطه واردات فله ای برنج واحدهای بسته بندی این محصول در شهرستان های میناب و قشم احداث شد.

,

یکه تازی بی حدو حصر برنج وارداتی تا زمان نوسانات نرخ ارز به قوت خود برقرار بود که با اوج گرفتن قیمت دلار و کاهش قدرت خرید مردم به یکباره توقف و روند نزولی را به دنبال داشته است.

,

بنا به این گزارش هر گونی 10کیلویی برنج وارداتی در بازارهای هرمزگان با قیمت 50تا 70هزار تومان عرضه می شد که با افزایش نرخ ارز اکنون افزایش 2.5برابری را شاهد است؛ هرچند افزایش قیمت ها آسیب جدی برای اقتصاد خانواده به شمار می رود و سفره مردم را کوچکتر از پیش کرده اما رونق بخش بازار برنج ایرانی در استان هرمزگان بوده است.

,

برنج ایرانی پای ثابت سفره هرمزگانی ها شد

, برنج ایرانی پای ثابت سفره هرمزگانی ها شد,

کاهش قدرت خرید مردم موجب شده تا هرمزگانی ها در مصرف برنج خود تجدید نظرکنند و نسبت به خرید برنج ایرانی که در مقایسه با نمونه های خارجی از قیمت مناسب تری برخوردارند، گرایش پیدا کنند؛ طعم خوش و عطر بی نظیر برنج ایرانی موجب علاقه مردم هرمزگان به این کالای ایرانی شده و به تردید استفاده از برنج فرآوری و صنعتی خارجی پایان دهند.

,

هم اکنون هر کیلو برنج پاکستانی در بازارهای هرمزگان با قیمت 20 تا 25 هزار تومان عرضه می شود که در مقابل آن قیمت برنج اعلای ایرانی 12الی 17 هزار تومان است که این موضوع باعث شده دهها واحد فروش محصول وطنی در بندرعباس دایر شود و برنج فروشانی که تا پیش از این به فروش محصولات خارجی مبادرت می ورزیدند از نمونه های داخلی استقبال کنند.

,

التهاب بازار برنج خارجی در هرمزگان و قیمت گزاف آن از یک سو و عدم نظارت بر بازار این کالای اساسی موجب شده تا سودجویان از آب گل آلود و با عرضه محصول بی کیفیت با نام برندهای مشهور کلاه گشادی را بر سر مردم بگذراند ؛بی اعتمادی عامه نسبت به خرید برنج های بی کیفیت خارجی تا گرایش ها نسبت به مصرف محصول ایرانی افزون یابد.

,

علی ای حال افزایش بی سروسامان قیمت ارز و التهاب بازار در زمینه محصول برنج را باید به فال نیک گرفت چرا که با گرایش مردم به مصرف محصول سالم و قابل تایید زمینه حمایت از تولید کننده و کشاورز داخلی نیز رقم زده که در شرایط کنونی می طلبد مسئولان امر با نظارت و دقت از بروز چالش و حواشی احتمالی پیشگیری کنند.

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه