اخبار داغ

کتابخانه، حافظ میراث‌های فرهنگی:

علت کتاب‌گریزی در کهگیلویه و بویراحمد/مخاطب شناسی، حلقه گمشده کتابخانه های استان+تصاویر

علت کتاب‌گریزی در کهگیلویه و بویراحمد/مخاطب شناسی، حلقه گمشده کتابخانه های استان+تصاویر
یکی از مشکلات و کاستی‌ها ،گریز از کتاب و پایین بودن سطح فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در کهگیلویه و بویراحمد است که شاید در راس این نقیصه بتوان به "عدم احساس ضرورت" نام برد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آفتاب جنوب،فرهنگ کتابخوانی از جایگاه بالایی در جوامع مختلف برخودار است و به عبارتی یکی از شاخصه های ارزیابی توسعه و پیشرفت فرهنگی در هر کشوری به  میزان مطالعه و کتاب خوانی مردم  بستگی دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  آفتاب جنوب,

متاسـفانه آمار و ارقام ارائه شـده در مورد سـرانه مطالعه هر فرد ایرانی، چندان امیدوارکننده نیست و رهبـر معظم انقلاب نیـز از این وضعیت بارهـا اظهار گله و ناخشـنودی کرده اند و از مسـئولان و ارگانهای مختلف نیزخواسـته اند که با برنامه ریزی های شایسته، موانع و مشکلات ترویـج و گسـترش فرهنـگ مطالعه را حل و برطرف کنند تاتوجه بـه کتاب و کتابخوانی با واردشدن به زندگی مردم به یک سیره و سنت رایج عمومی، همگانی و فراگیر تبدیل شود.

,

, , ,

در بخشی از سخنان ارزشمند ایشان در حوزه مطالعه و کتاب خوانی آمده است:"مردم ما، با کتاب، بیش از آنچه که امروز انس دارند باید انس بگیرند. کتابخوانى چیزى است که براى یک ملت، فریضه است؛ واجب و لازم است. مردمى که اهل کتاب خواندن باشند، از لحاظ معلومات و ذکاوت و هوشیارى، تفاوت مى‌کنند با مردمى که با کتاب و مطبوعات انس نداشته باشند".

,

 ایشان درادامه نیز با تاکید می فرمایند:"باید جورى بشود که در سبد کالاى مصرفى خانواده‌ها، کتاب یک سهم قابل قبولى پیدا کند و کتاب را بخرند براى خواندن، نه براى تزئین اتاق کتابخانه و نشان دادن به این و آن. این هم یک نکته است، که مسئله‌ کتابخوانى در جامعه است".

,

, , ,

فقدان فضا و مکان مطالعه

, فقدان فضا و مکان مطالعه, فقدان فضا و مکان مطالعه,

 هرچند این واقعیت را نمی توان منکر شد که در سال های اخیر با توجه به فعالیت های برخی نهادهای مربوطه و همچنین دیگر متولیان امور فرهنگی، وضعیت کتاب و کتابخوانی تاحدودی بهبود داشته و نسبت به گذشته، از رشدی نسبتا مناسبی هم برخوردار شده است، اما با این تفاسیر و با وجود رشد روزافزون حجم مجلات علمی، افزایش شمار دانش آموختگان و تحصیل کردگانی که روز به روز به تعدادشان هم افزوده می شود، کمبود کتابخانه، فقدان فضا و مکان مطالعه ونبود کتاب های مناسب ومتناسب با سن افراد از جمله مشکلاتی است که کتاب و کتابخوانی در استان کهگیلویه و بویراحمد را تحت تاثیر خود قرار داده است. 

, ،,

عدم احساس ضرورت آفت کتابخوانی

, عدم احساس ضرورت آفت کتابخوانی, عدم احساس ضرورت آفت کتابخوانی,

شاید به جرات بتوان گفت که یکی از مشکلات و کاستی‌ها دراین زمینه گریز از کتاب و پایین بودن سطح فرهنگ مطالعه در استان کهگیلویه و بویراحمد است که  این نقیصه خود به نوعی می تواند ریشه‌ها و علت‌های مختلفی داشته باشد که شاید در راس آنها بتوان به "عدم احساس ضرورت" نام برد چرا که مکرر این مسئله اثبات شده است که تا وقتی یک شخص در وضعیت "نیاز" قرار نگیرد، در پی رفع آن هم نخواهد افتاد.

,

, , ,

کوروش حسنی، رئیس کتابخانه‌های عمومی گچساران درگفت و گو با این پایگاه خبری تحلیلی درخصوص هفته کتاب و کتابخوانی می گوید:به مناسبت هفته کتاب و کتاب خوانی ثبت نام رایگان در تمامی کتابخانه‌های عمومی شهرستان انجام می شود وکتابخانه های عمومی در این هفته به ارائه خدمات ویژه به اقشار مختلف به ویژه نابینایان، اصناف، دانشجویان و دانش آموزان اقدام می کنند.

, .,

افزایش سرانه فضای مطالعه درگچساران

, افزایش سرانه فضای مطالعه درگچساران, افزایش سرانه فضای مطالعه درگچساران,

وی می افزاید:خوشبختانه سرانه فضای مطالعه در شهرستان گچساران افزایش داشته است و توسعه سرانه کتابخانه‌ها در این شهرستان موجب رضایتمندی شهروندان شده به گونه ای که  کتابخانه‌ها مکانی برای برگزاری کافه کتاب، شب شعر و میزگرد افراد سالمند شده است.

,

دائر بودن 14کتابخانه درگچساران

, دائر بودن 14کتابخانه درگچساران, دائر بودن 14کتابخانه درگچساران,

رئیس کتابخانه‌های عمومی گچساران اظهارمی کند: ازسال84کتابخانه‌های عمومی شهرستان  از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جدا شده و فعالیت خود را به صورت مستقل آغاز کرده است که هم اکنون تعداد 14 باب کتابخانه در سطح شهرستان دایر است که از این تعداد دو باب کتابخانه به صورت مشارکتی احداث شده است.

,

, , ,

وی درادامه می گوید:درچند سال اخیر تعداد 7 باب کتابخانه عمومی شهری و روستایی به سرانه فرهنگی کتابخانه‌های عمومی شهرستان گچساران افزایش یافته است ودر حال حاضر کتابخانه عمومی در روستای پادوک گچساران با زیربنای 500 متر مربع افتتاح و به مرحله بهره برداری رسیده است.

,

وجود 110هزارجلد کتاب درگچساران

, وجود 110هزارجلد کتاب درگچساران, وجود 110هزارجلد کتاب درگچساران,

 حسنی تصریح می کند:هم اکنون تعداد 110 هزار جلدبا موضوعات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در رده‌های سنی مختلف در کتابخانه‌های این شهرستان موجود است که این کتاب ها درقالب 80عنوان کتاب آماده ارائه به علاقه مندان به کتابخوانی در گچساران است.

,

, ,

رئیس کتابخانه‌های عمومی گچساران با اشاره به افزایش تعداد کتابخانه‌های این شهرستان می گوید: با افزایش سرانه فرهنگی کتابخانه‌ها تعداد اعضای فعال کتاب خوان این شهرستان 8 هزار و 400 نفر رسیده است.

,

حسنی می افزاید: مساحت کتابخانه‌های عمومی این شهرستان بیش از ۲۸ هزار متر مربع رسیده که فضای مطالعه در گچساران به ازای هر ۱۰۰ نفر به بیش از یک ‌متر افزایش داده شده است.

,

رئیس کتابخانه‌های عمومی گچساران تصریح کرد: از سال ۹۲ تاکنون 6باب کتابخانه با زیر بنای بیش از ۲ هزار و 500متر مربع و با به فضاهای فرهنگی این شهرستان افزوده شده است.

,

, , ,

احداث کتابخانه درروستاها

, احداث کتابخانه درروستاها, احداث کتابخانه درروستاها,

وی تصریح می کند:احداث کتابخانه عمومی در برخی از مناطق روستایی از دیگر اقدامات فرهنگی صورت گرفته در این شهرستان است؛ احداث کتابخانه عمومی  در روستای ده جلیل خیرآباد، احداث کتابخانه عمومی در روستای بابا کلان، احداث کتابخانه در روستای پادوک و همچنین احداث کتابخانه عمومی در بافت فرسوده از اقدامات فرهنگی بوده که در این شهرستان صورت گرفته است.

, .,

وی خاطرنشان می کند: تمامی کتابخانه‌های عمومی این شهرستان در چند سال اخیر تجهیز و به روزرسانی شده است.

,

اهدای کتاب درمناطق عشایری

, اهدای کتاب درمناطق عشایری, اهدای کتاب درمناطق عشایری,

رئیس کتابخانه‌های عمومی گچساران اظهارمی کند: 3 هزار و 500 نسخه کتاب با موضوع های مختلف همزمان با هفته کتاب خوانی در روستاها و مناطق عشایری این شهرستان بین علاقه‌مندان توزیع شدکه این تعداد کتاب از سوی مردم گچساران به کتابخانه های عمومی اهدا شده و انجمن کتابخانه‌های عمومی آن را در بین مردم مناطق محروم توزیع کرده است.

,

, ,

اجرای طرح عضویت رایگان
 

, اجرای طرح عضویت رایگان, اجرای طرح عضویت رایگان,
,

وی درادامه بیان می کند:اجرای طرح عضویت رایگان از دیگر برنامه‌های فرهنگی برای افزایش سرانه مطالعه کتاب بین مردم در این شهرستان است،انجام آموزش های خوشنویسی،نشست های ادبی، شاهنامه خوانی، قصه خوانی و سایر برنامه های فرهنگی باعث استقبال بیشتر از کتابخانه های عمومی شده است.

,

کتابخانه‌ها؛ نمادهایی از ارزش‌های فرهنگی

, کتابخانه‌ها؛ نمادهایی از ارزش‌های فرهنگی, کتابخانه‌ها؛ نمادهایی از ارزش‌های فرهنگی,

هرچند باید گفت کتابخانه‌ها؛ نمادهایی از ارزش‌های فرهنگی ،سیاسی،معنوی،اجتماعی و اقتصادی یک جامعه به حساب می آیند که پربار بودن مجموعه کتابخانه ها، سبب اقبال هرچه بیشتر مردم به امر مطالعه و گسترش روزافزون فرهنگ کتابخوانی خواهد شد و در واقع ذکر این نکته هم حائز اهمیت است که  کتابخانه‌ها به نوعی حافظان میراث‌های فرهنگی و مالکیت‌های فکری، مکان‌هایی امن برای غنی سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان ونیز ابزاری برای گسترش عدالت درجامعه به‌شمار می روند.

,

, , ,

باید توجه داشت که در کتابخانه‌هایی که درمدارس،مساجد و حتی روستاها دایر می‌شوند، نحوه برخورد متولیان کتابخانه با مراجعه‌کنندگان بسیار مهم است وگاهی مراجعه‌کنندگان به کتابخانه‌ها،  کودکان و نوجوانان هستند و گاهی هم دیگر اقشار جامعه که نحوه برخورد با هریک از این گروه‌ها خود شیوه ای متفاوت را می طلبد چرا که اگر سر و کار کتابدار با کودکان است، بنابراین حوصله و بردباری بیشترهم ضروری است تا آنها برخلاف بازیگوشی به کتابخانه و مطالعه نیز رغبت پیداکنند.

,


خانواده نقطه آغازین عشق به کتاب

,
, خانواده نقطه آغازین عشق به کتاب, خانواده نقطه آغازین عشق به کتاب,

بااین اوصاف نقطه آغازین ایجاد عشق و علاقه به کتاب و کتابخوانی از خانواده آغاز می شود چرا که رواشناسان معتقدند شخصیت و هویت کودک در قدم اول در خانواده شکل می‌گیرد وتجربه هم نشان داده است که فرزندانی که در خانواده‌های اهل دانش بزرگ می‌شوند، میزان مطالعه و گرایش به کتابخوانی در آنان نسبت به خانواده‌هایی که تمایل چندانی به کتاب و مطالعه ندارند بسیار بیشتر است.

,

, ,

نقش آموزش و پرورش درترویج فرهنگ مطالعه

, نقش آموزش و پرورش درترویج فرهنگ مطالعه, نقش آموزش و پرورش درترویج فرهنگ مطالعه,

البته می توان از آموزش و پرورش به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه آموزشی کشور دراین زمینه هم نام برد، چرا که آموزش و پرورش می‌تواند با بسترسازی بنیادین و برنامه‌ریزی دقیق و بلند مدت، علاقه به کتاب و کتابخوانی را در بین نسل جوان و نوجوان جامعه نیز تقویت کند.

,

این درحالی است که یک مدرس دانشگاه دراین خصوص معتقد است که نهاد کتابخانه عمومی، طبقات بزرگی از مردم را از گروه مخاطبان خود حذف کرده است،چرا که عامه مردم نیازمند اطلاعات، قابلیت ها، توانمندی ها و آگاهی های مربوط به زندگی روزمره هستند.

,

اجرای سیاستگذاری صحیح درترویج کتابخوانی

, اجرای سیاستگذاری صحیح درترویج کتابخوانی, اجرای سیاستگذاری صحیح درترویج کتابخوانی,

وی می گوید:نوع سرویس کتابخانه ها باید توسط عامه مردم تعریف شود نه اینکه از بالا اقدام شود و کتابخانه عمومی باید انواع خدمات شنیداری و دیداری و خدمات آیینی و تعاملات جمعی را فراهم کند.

,

, , ,

این کارشناس فرهنگی می افزاید:در ایران کمتر از 3 درصد مردم کاربر کتابخانه عمومی اند و از این مقدار کمتر از 1 درصد، کاربر فعال هستند، یعنی یک وضعیت بحرانی وجود دارد،این مساله به دلیل گسترش فضای مجازی ، تکنولوژی ها و ناآگاهی مردم نیست، بلکه ناشی از برخی سیاست گذاری ها است.

,

مخاطب شناسی درکتاب خانه ها

, مخاطب شناسی درکتاب خانه ها, مخاطب شناسی درکتاب خانه ها,

وی معتقد است که کتابخانه در مورد مفهوم مخاطب نیازمند بازاندیشی انتقادی است وکتابخانه عمومی باید درباره رابطه خود با جامعه، تاریخ، فرهنگ و عامه مردم بازاندیشی کند،کتابخانه عمومی باید گفتگوی اجتماعی را گسترش دهدو در گفتگوی اجتماعی مخاطب کتابخانه، سازمان ها و نهادها و موسسات هستند نه تک تک افراد،کتابخانه عمومی باید با اصناف مختلف وارد گفتگو شود و نیازهای اطلاعاتی آن ها را بشناسد.

,

این مدرس دانشگاه می گوید:کتابخانه عمومی علاوه بر اقشار مختلف، باید با نهادهای بالادستی نیز گفتگو کند وآن چیزی که کتابخانه را عمومی می کند میزان تعامل، مبادله و ارتباطش با اقشار حاشیه ای است.

,

, , ,

با این تفاسیر وقتی جهل و بی‌خبری، جامعه‌ای را از پای درآورد، یا شبهه‌ها ذهن جوانان را فلج کند، بدون شک یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌تواند آفت جهل را بزداید، مطالعه است و آنچه می‌تواند شبهه‌های ذهنی را دفع کند و ایمان و اطمینان را به قلب‌ها باز آورد، کتاب‌خوانی است. گرفتاران در چنبره پرسش‌ها و محاصره شدگان در میان انبوه شبهه‌ها، می‌توانند برای استمداد فکری به کتابخانه مراجعه کنند و از آن‌جا نیرو گیرند و به جنگ شبهه‌ها بروند و پاسخی در برابر القائات و شبهه‌افکنی‌های دیگران بیابند.

,

برای رسیدن به این خواسته مقام معظم رهبری که می‌فرمایند «باید تمدن سازی انجام شود»، ضروری است توجه داشته باشیم که تمدن در بستری از کتاب و فرهنگ و با خواندن و دانایی اتفاق خواهد افتادو اگر کتاب‌خانه‌ها در روزگار کنونی رونق پیدا کنند تمدن هم شکوفا خواهد شد.

,

انتهای پیام/

,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه