اخبار داغ

خودروی بدون یورو ۵ شماره گذاری نمی‌شود

خودروی بدون یورو ۵ شماره گذاری نمی‌شود
رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست گفت: خودرو بدون یورو ۵ از ابتدای فروردین ۹۸ شماره گذاری نمی‌شود و این امر به خودروسازان ابلاغ شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مسعود زندی درباره عدم شماره گذاری خودرو بدون یورو ۵ از ابتدای فروردین ۹۸ اظهار کرد: برنامه ارتقای استاندارد طبق قانون هوای پاک، ماده ۲ و آیین نامه فنی تدوین شد در این آیین نامه، دقیقا برنامه استانداردسازی تعیین شده بر همین اساس از ابتدای سال ۹۸ برای خودروهای سواری مخصوصا خودروهای بنزینی استاندارد از یورو ۴ به یورو ۵ ارتقا پیدا می‌کند. در این استاندارد حدود مجاز آلاینده‌ها مانند منواکسید کربن، هیدرو کربن‌ها و اکسیدهای ازت سختگیرانه‌تر می‌شود. در نتیجه تغییراتی در شرایط احتراق خودرو ایجاد شده و خودرو راندمان بالاتری خواهد داشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
مکاتبات رسمی با خودر سازان انجام شده و دستور العمل برای آن‌ها ارسال شده است؛ بنابراین خودرو سازان باید مستندات خود در زمینه رعایت مسائل یورو ۵ را تا پایان سال جاری ارائه کرده و تائید سازمان محیط زیست را بگیرند. اگر تائید سازمان را بگیرند شماره گذاری خودروهای آن‌ها بلامانع است، ولی اگر تائید را نگیرند خودروهای آن‌ها شماره گذاری نخواهد شد تا زمانی که این تشریفات اداری را انجام دهند.
,
 
,
زندی در ادامه با بیان اینکه استاندارد خودروهای دیزلی تغییر نکرده است، افزود: برای خودروهای دیزلی استاندارد تغییر نکرده و تا سال ۱۴۰۰ ،استاندارد یورو ۴ +وی پی اف (فیلتر کنترل کننده ذرات)، استاندارد یورو ۵ +‌ای ای دی (یک مرتبه از استاندار یورو ۵ بالاتر است و راندمان بالاتری نسبت به یورو ۵ برای کاهش میزان خروج ذرات معلق از اگزوز دارد) و اگر خودرو سازی استاندارد یورو ۶ نیز ارائه دهد محیط زیست مورد استقبال قرار می‌دهد.
,
 
,
مد نظر است که هر کدام از این استانداردها را رعایت کنند می‌توانند مجوز شماره گیری بگیرند، در غیر این صورت جلوی شماره گذاری آنان گرفته می‌شود. عمدتا خودرو سازان در کشور از دو استاندارد اولیه فوق الذکر استفاده می‌کنند. این استاندارد برای کشور ما ایده آل است و تا سال‌های سال می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.
,
 
,
وی در ادامه درباره میزان رعایت استاندارد یورو ۴ توسط خوردوسازران گفت: هر خودروی تولیدی در کشور که شماره گذاری می‌شود، استاندارد آلایندگی مد نظر سازمان محیط زیست (یورو ۴) را رعایت کرده است.
,
 
,
رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست ادامه داد: مدیر دفترملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به اینکه آیا بنزین‌های مصرفی در تهران و کلانشهرهای کشور در حال حاضر یورو ۴ است و ارائه این سوخت به چه میزان جلوی آلودگی هوا را گرفته است، گفت: ارائه این بنزین به شدت در کاهش آلودگی هوا موثر بوده است و علاوه بر این اینکه برای سوخت تهران و ۷ کلانشهر دیگر بنزین مشکل نداریم. بنزین در سایر شهرها مشکل ساز نبوده است. در این زمینه با مشکلی رو به رو نبوده ایم.
,
 
,
سازمان محیط زیست دائما در حال نمونه گیری از بنزین یورو ۴ است و کیفیت سوخت شهر تهران نسبت به سال‌های گذشته خیلی بهتر شده است. موارد و متغیرهای آلودگی به صورت آنلاین مورد بررسی قرار می‌گیرد اگر موردی هم وجود داشته باشد شاید به اندازه چند پی پی ام باشد که میزان آن زیاد گزارش نشده است.
,
 
,
زندی اظهار کرد: مشکل ما برای در حوزه ماشین‌های سنگین و سوخت گازوئیل است اگر این خودروهای دیزلی با این تجهیزات در محورهای دیگر کشور تردد و از سوخت استاندارد استفاده نکنند برای سیستم کنترل آلایندگی مشکل ایجاد می‌کند.
,
 
,
رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست گفت: تفاهم نامه‌ای بین محیط زیست و وزارت نفت منعقد شده که بر اساس آن ۱۶۰ ایستگاه سوخت گیری در کشور برای ارائه سوخت استاندارد تعیین شده و این‌ها به راحتی از طریق گوشی همراه در محورهای مواصلاتی اصلی کشور برای رانندگان قابل مکان یابی است.
,
 
,
زندی گفت: مشکل سوخت بنزین برای ۸ کلان شهر حل شده و پیگر حل آن برای کل کشور هستم و سوخت گازوئیل در حال بررسی است.
,
 
,
منبع: میزان
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه