اخبار داغ

در آیین بزرگداشت روز کتاب اصفهان مطرح شد؛

شهید حججی از فعالان عرصه کتابداری بود/ ایرانیان روزانه ۱۳ دقیقه برای کتابخوانی وقت صرف می کنند

شهید حججی از فعالان عرصه کتابداری بود/ ایرانیان روزانه ۱۳ دقیقه برای کتابخوانی وقت صرف می کنند
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: راجع به سرانه مطالعه در کشور ما آمار متعددی اعلام می شود که سرانه رسمی در سال ۹۴ حدود ۱۳ دقیقه است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صاحب نیوز؛ مجتبی راعی صبح امروز در آیین بزرگداشت روز کتاب، کتاب خوانی و کتابدار اظهارکرد: هر چه برای کودکان و نوجوان تلاش بیشتری کنیم و فرصتی را برای مطالعه و آشنایی آن ها با کتاب فراهم کنیم، جامعه خودمان را بیمه کردیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,
 
,
معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان نجف آباد ادامه داد: کتاب تنها چیزی است که می تواند ما را در جهت کمال کمک کند؛ چرا که سعادت، پیشرفت و ارتقای جامعه را مرهون دانش و خردی هستیم که بر اساس مطالعه انجام می شود.
,
 
,
وی همچنین خاطرنشان کرد: ما از این ایام کتابخوانی استفاده می کنیم تا الگوهای موفق کتاب خوانی را معرفی کنیم و ترویج دهیم که یکی از این افراد شهید محسن حججی، از فعالان عرصه  کتابداری است.
,
 
,
راعی تصریح کرد: همگان باید به این باور برسند که واقعا نیازمند کتاب و مطالعه هستند.
,
 
,
فرماندار نجف آباد در ادامه اعلام کرد: در سطح شهرستان ۲۱ کتابخانه عمومی وجود دارد و همچنین ما در این شهرستان کتابخانه تخصصی کودکان و روشن دلان هم داریم.
,
 
,
به گفته راعی، تعداد عنوان کتاب موجود در کتابخانه های عمومی شهرستان که ۱۳۰ هزار جلد است پاسخگو نیست و باید از تمام ظرفیت ها برای ترویج این فرهنگ مهم تلاش کرد.
,
 
,
 ایرانیان روزانه ۱۳ دقیقه برای کتابخوانی وقت صرف می کنند
,  ایرانیان روزانه ۱۳ دقیقه برای کتابخوانی وقت صرف می کنند,  ایرانیان روزانه ۱۳ دقیقه برای کتابخوانی وقت صرف می کنند,
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی انصاری در ادامه این  آئین، بیان کرد: معجزه پیامبر بزرگ اسلام کتاب است و اولین کلمه وحی که رسالت بزرگ پیامبر با آن کلمه آغاز شد، کلمه بخوان بود.
,
 
,
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان ادامه داد: در کتاب قرآن به قلم و کتاب قسم یاد شده و این اهمیت بسیار بالای این دو مهم است که این ها و هزاران دلیل دیگر برای این که در این ما به علم و نوشته اهمیت فراوانی داده شده، کافی است.
,
 
,
وی افزاد: در طول تاریخ بعد از اسلام دشمنان واقعیت، همیشه اسلام را متهم به این کردند که با علم و دانش مخالف است؛ چهارده قرن پیش پیامبر یادگیری را به همه زنان و مردان واجب اعلام کرد.
,
 
,
انصاری ضمن اشاره آیه صریح قرآن که می فرماید آیا کسانی که می دانند و کسانی که نمی دانند یکسان هستند خاطر نشان کرد: یکی از اصلی ترین ابزارهای کسب دانش که به تعبیر پیامبر بر همه واجب شده، کتاب است و در فرهنگ ما هم کتاب جایگاه خاصی دارد؛ چرا که اگر تاریخ را مرور کنید می بینید که در همه سال ها کتاب برای اسلام مهم بود.
,
 
,
وی معتقد بود در جهان امروزی هم اگر بخواهند یک کشوری را دست خوش تغییرات کنند به کتاب و نویسندگان آن کشور اهمیت می دهند.
,
 
,
مدیر کل ارشاد استان در این همایش خاطر نشان کرد: میزان توجه به کتابخوانی اهمیت بالاتری دارد؛ ما امروزه قلم به دستان بزرگی داریم و این روند را در طول تاریخ ایران هم مشاهده می کنیم.
,
 
,
این مقام مسئول در ادامه سخنان خود تصریح کرد: صنعت چاپ کتاب در کشور ما مشکل خاصی ندارد اما در دو مرحله بعدی که توزیع کتاب و کتابخوانی که از مهم ترین آنهاست، باید تلاش بیشتری کرد.
,
 
,
انصاری همچنین اعلام کرد: وضعیت خوبی در زمینه توزیع کتاب نداریم و در مقایسه با خیلی از هزینه هایی که در جامعه می شود متاسفانه خرید کتاب وضعیت خوبی ندارد.
,
 
,
مقام ارشد فرهنگی استان پیرامون ارتباط خانواده ها با کتاب هم گفت: ما برای خرید نیازهای جسمی مانند غذا خیلی خوب هزینه می کنیم و گاهی اوقات زیاد کاری به قیمت آن نداریم اما وقتی وازد یک کتابفروشی می شویم، روی قیمت آن خیلی حساس هستیم؛ البته معتقد نیستم که کتاب نباید ارزان باشد.
,
 
,
آمار سرانه مطالعه در کشور هم یکی از موصوعاتی بود که انصاری از آن یاد کرد و گفت: راجع به سرانه مطالعه در کشور ما آمار متعددی اعلام می شود که برخی روزنامه و کتاب های ادعیه را هم به این آمار اضافه می کنند ولی سرانه رسمی در سال ۹۴ حدود ۱۳ دقیقه است که این اصلا آمار خوبی نیست.
,
 
,
وی در تشریح چند گروه که برای کتابخوانی باید بیشتر نقش آفرینی کنند اظهار کرد: اولین گروه خانواده است و نقش بسیار مهمی دارد و باید توجه داشت که نقش کتاب کودک و نوجوان هم از نظر تیراژ و هم از نظر محتوا خیلی مهم است؛ از بین مراکز آموزشی از همه مهم تر مهدکودک ها هستند و ما برای رونق کتاب در مهد کودک ها برنامه داریم.
,
 
,
به گفته انصاری ضلع سوم این موضوع متولیان و مسئولان دستگاه های فرهنگی هستند.
,
 
,
انتهای پیام/
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه