اخبار داغ

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل:

سیب زمینی نقش تعیین کننده ای در اقتصاد اردبیل دارد

سیب زمینی نقش تعیین کننده ای در اقتصاد اردبیل دارد
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت:سیب ­زمینی نقش تعیین کننده­ ای در اقتصاد استان اردبیل دارد و اساس تغییرات اقتصادی و حتی معیشتی مردم متاثر از تولید و عرضه این محصول استراتژیک بوده و به نوعی در جریان زندگی اقتصادی مردم دخالت دارد،
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از  سبلان‌ما،حسین کربلائی خیاوی پیش از ظهر امروز در جلسه بررسی امکان تولید بذور مادری و گواهی شده سیب زمینی در مشگین شهر با بیان اینکه زراعت سیب ­زمینی نقش تعیین کننده­ ای در اقتصاد استان اردبیل دارد و اساس تغییرات اقتصادی و حتی معیشتی مردم متاثر از تولید و عرضه این محصول استراتژیک بوده و به نوعی در جریان زندگی اقتصادی مردم دخالت دارد، اظهار داشت: در سال ­های اخیر با اعمال روش­ های مختلف به­ زراعی دستاوردهای خوبی به دست آمده است، با این جود هنوز از پتانسیل واقعی منطقه فاصله زیادی وجود دارد و امید می ­رود با به کارگیری علوم و فنون جدید این فاصله را کوتاه ­تر نمود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سبلان‌ما,

وی افزود: دشت 95 هزار هکتاری اردبیل به لحاظ موقعیت خاص جغرافیایی، قرار گرفتن در ارتفاع 1400 متری از سطح دریا، محصور شدن به وسیله ایزوله­ کننده ­های طبیعی، بادخیز بودن و محدودیت فعالیت ناقلین بیماری ­های ویروسی، نبود آفات و بیماری­ های کلیدی یکی از مراکز مهم تولید سیب ­زمینی خوراکی و بذری کشور محسوب می ­شود.

,

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت:  ایزولاسیون در تولید بذر سیب ­زمینی با توجه به اهمّیت ناقلین در انتقال بیماری ­های ویروسی و فیتوپلاسمایی که عامل بازدارنده تولید بذر سالم هستند، از اهمیت ویژه برخوردار است.

,

وی تاکید کرد:تعیین استانداردهای مربوط به تولید، تکثیر و گواهی سیب ­زمینی بذری بایستی براساس شرایط منطقه تولید و قابلیّت­ های آن صورت گیرد که یکی از مهمترین عوامل بازدارنده و آلوده­ کننده سیب­ زمینی، بیماری­ های ویروسی است که توسط شته ­ها و سایر ناقلین ویروس ­ها گسترش پیدا می ­کنند.

,

کربلائی خیاوی  اضافه کرد:دوره رشد سیب ­زمینی به طور کلی همزمان با دوره فعالیت زندگی شته­ های حامل ویروس­ ها است؛ جهت اجتناب از آلودگی­ های ویروسی غده ­های بذری سیب ­زمینی باید در مناطقی که شرایط آب و هوایی برای رشد و نمو جمعیت­ شته ­ها نامناسب است، کشت و تولید شود.

, کربلائی خیاوی  اضافه کرد:, کربلائی خیاوی  اضافه کرد:, کربلائی خیاوی  اضافه کرد:,

 حسن پناه محقق ارشد سیب زمینی گفت: در تکثیر و تولید غده بذری از منشا مینی ­تیوبر، بذر مادری و گواهی شده، بایستی به مسایل خاک­ ورزی و آماده ­سازی زمین، سلامت خاک، به ­زراعی، مدیریت آب، بهداشت مزرعه، سلامت غده­ های بذری، تناوب زراعی و رعایت فاصله ایزولاسیون توجه کرد.

,

وی گفت:در کشور ایران، طبق ضوابط و مقررات موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال فاصله ایزولاسیون در مزارع تولید و تکثیر طبقات هسته اولیه و مادری 400 متر و برای طبقه گواهی شده 100 متر از سایر منابع آلوده کننده (مزارع یونجه، کلزا، سیب­ زمینی خوراکی، صیفی ­جات، درختان هسته ­دار و دانه ­دار) است.

,

این کارشناس اظهار داشت:حداقل فاصله مناسب مزارع تکثیری ارقام مختلف از یکدیگر به منظور جلوگیری از هر گونه اختلاط فیزیکی و حفظ خلوص ارقام، حداقل فاصله 3 ردیف نکاشت منظور می ­شود.

,

 حسن پناه در پایان بیان داشت: با توجه به وضعیت تولید غده های سیب زمینی امسال، منطقه قره قیه شهرستان مشگین شهر می تواند به عنوان یکی از مناطق ایزوله برای تولید بذر مادری و گواهی شده سیب زمینی در نظر گرفته شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه