اخبار داغ

خارج از گود خبرنگاران با مدیرکل صبورِ صداوسیمای آذربایجان‌شرقی؛

روایت خبرنگار پیشکسوت از ترس طرحِ نام عاشیق/ انتقادات تند آقای ورزشی‌نویس از رویکرد شبکه سهند

روایت خبرنگار پیشکسوت از ترس طرحِ نام عاشیق/ انتقادات تند آقای ورزشی‌نویس از رویکرد شبکه سهند
علملو می‌گوید اول انقلاب از من می‌خواستند در مصاحبه با مدیرکل صداوسیمای آذربایجان‌شرقی از اجازه‌ی پخش موسیقی عاشیق در رسانه ملی بپرسم اما به دلیل شرایط آن مقطع نتوانستم آن سوال را مطرح کنم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، ظهر امروز جمعی از مدیران رسانه‌های مکتوب و مجازی آذربایجان‌شرقی در نشست هم‌اندیشی با مدیرکل صداوسیمای آذربایجان‌شرقی حضور یافتند که ماحصل آن جلسه‌ای 150 دقیقه‌ای با چاشنی نقد و طنز بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

با اینکه هدف از نشست، هم‌اندیشی محتوایی پیرامون برنامه‌های شبکه سهند و رادیو برون‌مرزی عنوان شده بود اما خبرنگاران فرصت را غنیمت شمردند و خارج از گود دغدغه‌هایشان را با مدیرکل جوان و ارومیه‌‌ای الاصلِ صداوسیمای مرکز استان مطرح کردند. گفته‌هایی آغشته به طعنه، شوخی و گاهی تند که مورد استقبال مرتضی صفری قرار گرفت.

,

اسد بابایی سرپرست خبرگزاری مهر در آذربایجان‌شرقی خواستار خروج صداوسیما از حالت کلیشه‌ای و ایجاد فضا برای پیوند مردم با جشن‌های چهل‌ سالگی انقلاب شد و خاطرنشان ساخت: معتقدیم انقلاب اسلامی حکومت مردمی است و برای انعکاس خرسندی مردم در این ایام بهتر است صداوسیما بخشی را به انتشار فیلم‌ها و تصاویر جشن‌های مردمی در مساجد و مدارس اختصاص دهد.

,

وی با اشاره به تاثیر این اقدام در ارائه‌ی زاویه‌ای متفاوت از چهل سالگی انقلاب اسلامی، تصریح کرد: شاید تصاویر و فیلم‌های ارسالی از سوی شهروندان از استاندارد کافی برخوردار نباشد اما تاثیر آن از سایر تولیدات سفارشی‌محور بیشتر است.

,

محمدحسن علملو، خبرنگار نشریه‌ی محلی حیدربابا و پیشکسوت حوزه مطبوعات نیز در این نشست با ذکر خاطره‌ای از مصاحبه‌اش با اولین مدیرکل صداوسیمای آذربایجان‌شرقی بعد از انقلاب اسلامی، یادآور شد: در آن برهه هنگام گفت‌وگو با مدیرکل صداوسیمای استان فردی در پشت صحنه با ایما و اشاره از بنده درخواست می‌کرد تا از مدیر وقت سوال کنم آیا بعد از انقلاب عاشیق‌ها می‌توانند در قاب تلویزیون ظاهر شوند؟!

,

, ,

وی افزود: در آن برهه به سبب شرایط موجود نتوانستم این سوال را مطرح کنم و حالا از جنابعالی می‌خواهم در صداوسیما برای هنرمندان این استان ارزش دوچندانی قائل شوید.

,

این فعال حوزه‌ی مطبوعات با تمجید از برنامه‌های رادیویی صداوسیمای آذربایجان‌شرقی و ارتقاء کیفی آن‌ها نسبت به گذشته، یکی از ضعف‌های شبکه سهند را استفاده از برخی مجریان ناآگاه دانست که در برخی موضوعات از تسلط کافی برای مصاحبه برخوردار نیستند.

,

در ادامه خدادادی، خبرنگار روزنامه‌ی امین از کیفیت برخی برنامه‌های شبکه سهند ابراز نارضایتی کرد و خواستار توجه صداوسیمای استان به مسایل سیاسی با دعوت از کارشناسان این حوزه شد.

,

وی با تاکید بر اینکه صداوسیمای آذربایجان‌شرقی در بخش سیاست عقب مانده است، از مدیران شبکه سهند خواست در تولید برنامه‌های گرامیداشت چهل سالگی انقلاب به انعکاس نقاط قوت اکتفا نکنند و ضعف‌ها را نیز پوشش دهند.

,

امیر کریم‌زاد، مدیر مسئول پایگاه خبری نصرنیوز نیز در این نشست اصل مخاطب‌شناسی شبکه سهند را دارای ایراد دانست و با اعلام اینکه ذائقه‌ی مردم با 10 سال قبل تفاوت دارد، بر خروج صداوسیما از انحصار و شناسایی صورت مسئله جهت حرکت‌های مبتنی بر ذائقه‌ی مخاطبان آذربایجانی تاکید کرد.

,

سعید ایریلو مدیرمسئول هفته نهال امید از دیگر خبرنگارانی بود که در انتقاد از صداوسیمای استان به کیفیت پایین تولیدات باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان‌‌شرقی اشاره و در نقد برنامه‌ی مطالبه گفت: مجری این برنامه ضعیف است و بهتر است از پیشکسوتان برای این اجرا استفاده شود.

,

در ادامه مجید قنبرزاده از پایگاه خبری آناج در ارائه‌ی پیشنهادات و انتقادات خود از صداوسیمای استان، بر پوشش مطالبات مردمی توسط شبکه‌ی سهند تاکید و با اشاره به لزوم آسیب‌شناسی عدم تحقق برخی اهداف جمهوری اسلامی ایران به ویژه‌ در حوزه عدالت، برنامه‌‌ی مطالبه را علی‌رغم نقدهای وارده به آن، یکی از تولیدات موثر صداوسیما در راستای اجبار مسئولان به پاسخگویی خواند.

,

وی با اشاره به استقبال مردم آذربایجان‌شرقی از سریال‌های طنز و اثبات این ادعا در نظرسنجی‌های رسمی، بر لزوم تولید سریال‌هایی همچون آخیر مهلت و آجی‌بال جهت ایجاد نشاط در جامعه تاکید کرد.

,

, ,

قنبرزاده با انتقاد از دیرکرد بخش خبری شبکه سهند در پرداخت به برخی موضوعات قبل از تبدیل آن‌ها به بحران، اذعان کرد: بعضاً موضوعاتِ غیرحساس و مطالبات عمومی یا قشری خاص به دلیل تعلل مسئولان تبدیل به بحران می‌شود و مشکلات آنان به‌جای انعکاس از طریق شبکه‌های ملی توسط رسانه‌های بیگانه منتشر می‌گردد.

,

وی از رپورتاژهای ریز شبکه سهند و رادیوی استانی برای برخی اشخاص و ارگان‌ها ابراز نارضایتی کرد و افزود: گاهاً سیاست‌ها و طرح‌های مسئولین با مواجهه‌ی مردم روبرو و انتقادات گسترده‌ای در فضای مجازی شکل می‌گیرد اما بخش خبری شبکه سهند در همان برهه درصدد تطهیر آن مسئول بر می‌آید، قطعاً ادامه چنین رویه‌ای مردم را ناامید خواهد کرد.

,

در ادامه شهرام صادق‌زاده از فعالان رسانه‌ای تبریز با بیان اینکه آنچه در صداوسیما به عنوان گویش محلی روی آنتن می‌رود به هیچ‌وجه زبان مردم آن منطقه نیست، متذکر شد: برخی مجری‌ها در ظاهر به زبان ترکی صحبت می‌کنند اما تک تک کلمات‌شان فارسی است.

,

عادل جعفری موحد خبرنگار ورزشی تابناک نیز طی انتقاداتی توأم با شوخی با اعلام اینکه برنامه‌های صداوسیما را به دو بخش 90 درصد باری به هر جهت و 10 درصد مابقی را کمی تا قسمتی جدی تقسیم کرده است، اظهار داشت: کمی تا قسمتی جدی را سریال‌های طنز، بخش خبری ساعت 23 و موج فوتبال تشکیل می‌دهند.

,

وی با طرح این سوال از مدیرکل صداوسیما آذربایجان‌شرقی که آیا مخاطب برای شبکه سهند ارزشی دارد یا خیر، متذکر شد: علاوه بر عق بماندگی زمانی در تولید، ما شاهد ارائه‌ی لهجه‌ای در قاب تلویزیون هستیم که مشخص نیست متعلق به کدام منطقه است؛ یا لهجه‌ی مجریان و گویندگان شما ایراد دارد یا لهجه‌ی مردم تبریز.

,

این فعال حوزه‌ی رسانه با بیان اینکه شبکه سهند بیشتر سراغ مجریانی می‌رود که بدچهره و کم‌انتقاد باشند، گفت: بنده این دو آیتم را دارم ولی تا حالا سراغم را نگرفته‌اند! عنوان برنامه جنگ شادی است ولی صداوسیما یک مجری مقابل دوربین فرستاده است که وقتی مخاطب او را می‌بیند تمام بدهی‌هایش یادش می‌آید و کم می‌‌ماند آدم دق کند.

,

وی به استفاده بیشتر مردم از ماهواره و ترجیح آن به برنامه‌های رسانه ملی اشاره و یادآور شد: زمان‌های قدیم روی گیرنده ماهواره پتو می‌انداختند تا کسی آن را نبیند اما حالا همه ماهواره دارند و به وضوح در ساختمان‌ها دیده می‌شود؛ شما به‌جای آمارسازی یک آمارگیری کنید تا ببینیم تعداد مخاطبان صداوسیما چقدر است؛ مگر اینکه هدف‌تان خود بگوییم و خود بخندیم باشد که در این صورت نیازی به مخاطب ندارید.

,

, ,

ملازاده، از دیگر فعالان رسانه‌ای تبریز خواستار توجه مدیرکل جدید صداوسیمای آذربایجان‌شرقی به نکته نظرات خبرنگاران شد و اذعان داشت: پیش‌تر در زمان مدیریت‌های سابق نیز چنین نشست‌هایی برگزار می‌شد اما هیچ‌یک از پیشنهادات اصحاب رسانه در برنامه‌های تولیدی شبکه سهند خود را نشان نمی‌داد.

,

مرتضی شفیعی مدیر خانه مطبوعات تبریز نیز در این نشست صمیمی در انتقاد از رویکرد محتوایی شبکه سهند، اظهار کرد: مشکل اینجاست که شبکه‌ی استانی ما می‌خواهد به صورت یکجا شبکه‌ی یک، دو، سه و حتی چهار باشد درحالی که جهت‌گیری شبکه‌های استانی متفاوت است و شهرهایی همچون اردبیل و ارومیه بهتر از ما توانسته‌اند داشته‌هایشان را به رخ بکشند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه