اخبار داغ

موافقت وزارت نفت با ایجاد پتروپالایشگاه‌ها

موافقت وزارت نفت با ایجاد پتروپالایشگاه‌ها
عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه جلسه ای که در خصوص نحوه سهمیه بندی بنزین قرار بود در هفته جاری برگزار شود برگزار نشد گفت: وزارت نفت موافق طرح ایجاد پتروپالایشگاه ها است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ هدایت‌الله خادمی نماینده مجلس با اشاره به جلسه‌ای که قرار بود روز دوشنبه در کمیسیون انرژی مجلس در خصوص سهمیه‌بندی بنزین برگزار شود، گفت: متأسفانه این جلسه تشکیل نشد که امیدواریم به زودی با حضور نمایندگانی از وزارت نفت شاهد برگزاری این جلسات باشیم تا مجلس نیز از نحوه کنترل سوخت توسط وزارت نفت مطلع شود. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
این نماینده مجلس همچنین با اشاره به برگزاری جلسه ای در کمیسیون انرژی در خصوص طرحی که اخیرا در مورد ایجاد پتروپالایشگاه‌ها به کمیسیون انرژی آورده شده است، گفت: این جلسه نیز با حضور مهدی رحمتی معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت برگزار شد که خوشبختانه آقای رحمتی با این طرح موافق بودند و این طرح در این جلسه مورد بررسی بیشتر قرار گرفت.
,
 
,
خادمی گفت: نکته‌ای که باید در مورد این طرح گفته شود این است که در گذشته متأسفانه به خاطر عملکرد ضعیف وزارت نفت، کار ساخت پتروپالایشگاه و پالایشگاه در کشور متوقف شد و گفته شد که پالایشگاه‌سازی در ایران صرفه اقتصادی ندارد، در صورتی که اگر این طرح‌ها در دوره قبل وزارت آقای زنگنه اجرا می‌شد، ما به خودکفایی در تولید بنزین می‌رسیدیم و می‌توانستیم حتی بنزین مازاد خود را نیز به کشورهای همسایه از جمله افغانستان صادر کنیم و هرگز آمریکا دیگر نمی‌توانست ایران را مورد تحریم بنزینی قرار دهد که خوشبختانه این طرح دوباره از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس مطرح شده است که انتظار داریم این طرح مورد بررسی کارشناسی بیشتر قرار گیرد تا بتوانیم از خام‌فروشی نفت جلوگیری کنیم.
,
 
,
طرح احداث پتروپالایشگاه ها که اخیرا در کمیسیون انرژی مجلس مورد بررسی قرار گرفت می‌گوید سازنده این پالایشگاه ها می تواند با آورده مالی 10 تا 51 درصد این طرح را احداث کند و وزارت نفت هم در خصوص اهدای مجوز برای احداث این پالایشگاه ها سهولتی بیشتری در نظر گیرد.
,
 
,
مجری و سازنده این پالایشگاه می تواند پس از پیشرفت بخش زیادی از طرح با پذیره نویسی در فرابورس از ظرفیت مالی مردم با اعطای سهام به آنان استفاده کند.
,
 
,
پس از اینکه این پالایشگاه ساخته شدقرار است یک تا 2 سال وزارت نفت، میعانات را در اختیار این پالایشگاه بدون دریافت هزینه ای قرار دهد. ضمن اینکه این هزینه می تواند به عنوان تسهیلات به این پالایشگاه در نظر گرفته شود. ضمن اینکه تسهیلات لازم از طریق صندوق توسعه ملی به آنان داده شود که با توجه به واریز سهم 33 درصدی به صندوق توسعه ملی هزینه نفت اعطا شده به این پالایشگاه بازپرداخت شود.
,
 
,
بازپرداخت این تسهیلات در نظر گرفته شده به صندوق توسعه بین 10 تا 12 سال با بهره 3 تا 4 درصد است.
,
 
,
منبع: فارس
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه