اخبار داغ

دو هفته تا سفر روحانی به سمنان؛

آیا مطالبه مردم برای انتقال آب دریای خزر به گوش رئیس‌جمهور خواهد رسید؟

آیا مطالبه مردم برای انتقال آب دریای خزر به گوش رئیس‌جمهور خواهد رسید؟
شاید یک مطالبه جدی بتواند، به صدور یک دستور خطاب به وزارت نیرو برای تسریع در آغاز پروژه یا دستوری برای تدوین سند آمایش آب‌محور استان منجر شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، چند روز قبل در خبرها اعلام شد که حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان در واپسین روزهای هفته دوم آذرماه به سمنان سفر می‌کند. این موضوع ما را بر آن داشت تا به یکی از خواسته‌های مهم مردم استان سمنان در سفر پیشین رئیس‌جمهور به استان بپردازیم. آن‌ها که در جریان سفر پیشین روحانی به سمنان هستند می‌دانند که پیش از سفر وی نشست‌های پرشماری به منظور تجمیع مطالبات و تمرکز بر یکی از مطالبات مهم استان تشکیل شد. آن مطالبه چیزی نبود جز «اجرای پروژه انتقال آب دریای خزر به استان سمنان»

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

پروژه‌ای که به گفته موافقانش، یکی از زیربنایی‌ترین اقدامات در راستای توسعه استان و نیز یکی از پیش‌زمینه‌های مهم برای انتقال احتمالی پایتخت سیاسی است. این پروژه البته هنوز و پس از گذشت چندسال مخالفان و موافقانی در رده‌های گوناگون مدیریتی دارد. مرآت پیش‌تر طی یک گفتگوی تفصیلی با پروفسور پرویز کردوانی، نظر وی را درباره این پروژه جویا شد و برخی از اشکالاتی که مخالفان پروژه بر آن مترتب می‌دانند را با وی در میان گذاشت.

پروفسور کردوانی در گفتگوی مذکور آب پاکی را روی دست مخالفان ریخت و صراحتا عنوان کرد که «مخالفت‌ها با انتقال آب دریای خزر سیاسی است.» او این ادعا را که با انتقال آب دریای خزر، آب این دریا شورتر می‌شود نیز رد کرده و گفته بود که 80 درصد از آب دریای خزر از ولگای روسیه تأمین می‌شود و میزان آب برداشتی نمی‌تواند آب دریای خزر را شور کند.

نکته دیگری که پروفسور کردوانی بر آن تأکید کرده بود، این بود آب دریای خزر جزو معدود آب‌های شوری است که می‌توان با آن کشاورزی کرد؛ ضمن آن که مواد معدنی بسیار زیادی در آب این دریا وجود دارد که برای گیاهان مناسب است. گفتگوی مذکور را می‌توانید این‌جا بخوانید.

اما مرآت برای آن که اطمینان حاصل کند که پدر علم کویرشناسی همچنان عقیده سابق را دارد یا دیدگاهش تغییر کرده است شب گذشته گفتگویی تلفنی با وی ترتیب داد.

سیاست یک بام و دو هوای برخی هواداران محیط‌زیست

کردوانی در گفتگو با خبرنگار مرآت با اشاره به این که هم‌اکنون مسئولان در تلاش‌اند تا آب دریای عمان را در مسیری 900 کیلومتری برای رساندن به گل‌گهر سیرجان، چادرملوی یزد، مس سرچشمه و بافق منتقل کنند گفت: چگونه است که هواداران محیط‌زیست نسبت به این پروژه 900 کیلومتری مخالفتی ندارند اما با انتقال آب دریای خزر به 160 کیلومتری این دریا در استان سمنان مخالفت می‌کنند؟

وی افزود: مازندران آن‌قدر به سمنان نزدیک است که برخی شهرها، زباله‌هایشان را در استان سمنان دپو می‌کنند؛ از طرفی آب دریای خزر آن‌قدر شیرین است که اکنون در داغستانِ ترکمنستان دارند با آن کشاورزی می‌کنند و یونجه برداشت می‌کنند؛ بنابراین وقتی آن‌ها از این آب استفاده می‌کنند چرا ما نکنیم؟

پدر علم کویرشناسی ایران در گفتگوی شب گذشته با خبرنگار مرآت بار دیگر صراحتا تأکید کرد که مخالفت‌ها با انتقال آب دریای خزر سیاسی است. وی گفت: نمایندگان استان سمنان باید با نمایندگان استان مازندران نشست‌های مشترکی داشته باشند و اختلافات فی‌مابین را حل کنند.

پیش از آن که دنباله بحث را پی بگیریم، باید اشاره کنیم که پروفسور کردوانی در همایش 24 آذرماه در دانشگاه سمنان که با موضوع آب برگزار می‌شود، حضور خواهد یافت.

وقتی لاریجانی وعده آب خزر را به قمی‌ها داد!

اما بگذارید قدری به گذشته برگردیم. شاید بتوان گفت که تا سال 1390، روند پیش‌برد پروژه انتقال آب دریای خزر بسیار امیدوارکننده بوده است. در دی‌ماه سال 1390، معاون وقت وزیر نیرو در حضور استاندار وقت اعلام کرده بود که لاریجانی، رئیس مجلس قول انتقال آب دریای خزر به قم را نیز داده است! معاون وزیر گفته بود که سرمایه‌گذاران و مصرف‌کنندگان می‌توانند از هم‌اکنون در اجرای آن شریک باشند. اما ناگفته پیداست که آن روند رو به جلو، چندان پایدار نبوده است.

از وقایع مابین سال‌ 90 تا ابتدای سال 95 عبور می‌کنیم تا به سفر رئیس‌جمهور به سمنان برسیم! ‌چند روز پیش از سفر پیشین رئیس‌جمهور به سمنان در سال 95، عباسعلی دامنگیر مدیرکل محیط‌زیست استان سمنان در نشستی که با حضور موثرین شهر برگزار شد، اعلام کرد که «خانم ابتکار هیچ مخالفتی با اجرای طرح انتقال آب دریای خزر به استان سمنان ندارد» دیگر مسئولان مطلع حاضر در آن نشست نیز اتفاق‌نظر داشتند که این پروژه واجد تمامی ملاحظات زیست‌محیطی است.

سرانجام رئیس‌جمهور به سمنان سفر کرد و در جمع مردم سمنان از برنامه‌ریزی و کمک دولت برای اجرای پروژه انتقال آب دریای خزر با رعایت تمامی مسائل زیست‌محیطی خبر داد. روحانی تصریح کرد که سرمایه خارجی برای اجرای این پروژه جذب خواهد شد؛ ضمن آن که دولت خود را موظف به کمک در این زمینه می‌داند. او تأکید کرده بود که می‌توان در عین رعایت مسائل زیست‌محیطی آب دریای خزر را به سمنان منتقل کرد.

دامن اظهارنظرها درباره انتقال آب دریای خزر تا چندین هفته پس از سفر رئیس‌جمهور به سمنان گسترده بود. برخی از مسئولان از جمله احمد همتی، نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی عنوان می‌کردند که برای کنترل و افزایش جمعیت استان راهی به جز رفع بحران آبی نیست و برای رفع بحران آبی نیز راهی مطمئن‌تر از انتقال آب دریای خزر به سمنان وجود ندارد. از طرفی برخی از مسئولان بر این نکته پای می‌فشردند که استان سمنان باید آمادگی جذب جمعیت سررزیر تهران را داشته باشد و این امر مستلزم تأمین آب موردنیاز برای استان است.

بازار آب انتقال‌یافته به سمنان را تضمین کنید!

در سال 95 امیدها به اجرای این پروژه قدری قوت گرفته بود؛ به ویژه که رئیس‌جمهور در سخنرانی خود در جمع مردم سمنان، به مردم وعده‌هایی در این خصوص داده بود. کار تا آن‌جا جدی شده بود که دکتر احمد ربیعی مدیرعامل بنیاد آب خزر در تیرماه آن سال اعلام کرده بود که از مسئولان استان سمنان انتظار داریم بازار آب انتقال‌یافته را تضمین کنند.

در مردادماه سال 1395، احمد همتی نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با یکی از رسانه‌ها اعلام کرد که در نشستی که با وزیر وقت نیرو داشته است، وزیر اعلام کرده که از نظر وزارت نیرو، اجرای این پروژه صددرصد توجیه دارد اما کم‌تر از 5 ماه بعد و در حالی که 8 ماه از وعده رئیس‌جمهور به مردم استان مبنی بر صدور دستورات مقدماتی لازم به منظور اجرایی شدن این پروژه گذشته بود، همتی تصریح کرد که برخی از نمایندگان مجلس موانعی قانونی بر سر راه اجرای این پروژه ایجاد کرده‌اند و ما پیگیری‌های خود را از طریق دولت صورت خواهیم داد تا وعده آقای رئیس‌جمهور عملی شود.

اجرای پروژه انتقال آب دریای خزر با تصمیم مسئولان کشوری میسر است

9 ماه ‌گذشت تا سرانجام خباز استاندار وقت سمنان در مهرماه سال 96 اخبار امیدوارکننده‌ای در خصوص این پروژه با مردم در میان گذاشت. او در هفته آخر مهرماه در گفتگو با یکی از رسانه‌ها گفته بود که اجرای پروژه انتقال آب دریای خزر برای رفع کمبود 143 میلیون متر مکعبی آب در استان سمنان با تصمیم کارشناسی مسئولان ارشد کشوری میسر است.

اما حدود دو ماه بعد، یعنی در دی‌ماه سال 96، استان سمنان با خباز خداحافظی کرد در حالی که پیگیری‌های وی برای اجرای پروژه بزرگ آب دریای خزر به سمنان عقیم مانده بود. او تا آخرین روزهای حضورش در استان، آب را حیاتی‌ترین پیش‌نیاز توسعه می‌دانست و بر اهمیت اجرای این پروژه تأکید می‌کرد اما خود در به ثمر رساندن آن کامیاب نبود.

هرچند به فاصله کوتاهی پس از رفتن خباز از استان سمنان، خبری مبنی بر صدور مجوز اجرای طرح انتقال آب دریای خزر به استان سمنان منتشر شد و «رهبری» مجری این طرح بر آن صحه گذاشت. او اعلام کرده بود که با انتقال 200 میلیون مترمکعب آب در سال از دریای خزر به سمنان با 184 کیلومتر طول خط انتقال به قطر 56 اینچ موافقت شده است.

اما مخالفت‌ها با انتقال آب دریای خزر همچنان ادامه یافت. در بهمن‌ماه سال گذشته، محمد درویش، عضو هیأت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع، انتقال آب دریای خزر به سمنان را فاجعه‌ای بزرگ‌تر از انفجار اتمی توصیف کرد! او این پرسش را مطرح کرده بود که آمایش سرزمین در کجای این فرایند قرار دارد؟ پرسشی که در بخش دیگری از این مطلب درباره آن سخن خواهیم گفت.

لازم به توضیح است که خبرنگار مرآت موفق نشد با محمد درویش گفتگو کند و دیدگاه کارشناسانی که نظری مغایر با نظر وی دارند را با او در میان بگذارد. بهمن‌ماه 96 همچنان عرصه اظهارنظر مخالفان و موافقان پروژه مذکور بود. برخی از مخالفان پیشنهاد می‌کردند که به جای هزینه‌کرد میلیاردها تومان برای اجرای این پروژه، این اعتبارات به سوی مکران سرازیر شود تا بدین واسطه جمعیت در آن منطقه مستقر شوند.

انتقال آب؛ تنها راه برون‌رفت از بحران

این دیدگاه‌ها در حالی بیان می‌شد که در جبهه مقابل، برخی کارشناسان تنها راه برون‌رفت از بحران آب در استان 700 هزار نفری سمنان را انتقال آب دریای خزر می‌دانستند.

تابستان سال جاری نیز شاهد به راه افتادن موج جدیدی از مخالفت‌ها با این پروژه بودیم. در تیرماه سال جاری رئیس جهاد دانشگاهی استان مازندران از علی‌محمد شاعری، عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی به سبب مخالفت و جلوگیری از انتقال آب دریای خزر به سمنان قدردانی کرد! او گفته بود که اجرای این پروژه، تبعات زیست‌محیطی فراوانی دارد.

تماس خبرنگار مرآت با علی‌محمد شاعری برای گفتگو پیرامون دلایل این شیوه از مخالفت با اجرای پروژه مذکور، البته بی‌جواب ماند. شریفی اسدی نماینده مازندران در شورای عالی استان‌ها نیز بر اساس خبری که در خبرگزاری دولتی ایرنا انتشار یافت، در تیرماه سال جاری هشدار داد که فاجعه زیست‌محیطی انتقال آب دریای خزر به دشت سمنان در راه است!

دنباله مخالفت‌های تیرماهی!

دامنه این مخالفت‌های تیرماهی به استاندار وقت مازندران هم کشیده شد. محمد اسلامی که اکنون سکاندار وزارتخانه راه و شهرسازی است، در تیرماه امسال گفته بود که پروژه انتقال آب دریای خزر نزد هیچ مرجعی به تصویب نرسیده و محیط‌زیست و وزارت نیرو هم اعلام کرده‌اند که برنامه‌ای در این خصوص نداشته‌ایم. 

در مقابل، طاهری مدیرعامل شرکت آبفای شهری استان سمنان در مردادماه سال جاری درباره روند کاهش منابع آبی در استان هشدار داده و تأکید کرده بود که با روند کنونی کاهش منابع و کیفیت آب آشامیدنی استان، باید برای تأمین آب از طریق دریای خزر یا سدها برنامه‌ریزی شود.

آخرین خبرهای نسبتا مثبت در این حوزه مربوط به نشست اخیر نمایندگان استان با اردکانیان وزیر نیروست. احمد همتی اخیرا در گفتگو با خبرنگار مرآت به برخی از جزئیات نشست نمایندگان استان با اردکانیان، وزیر نیرو پرداخت و اشاره کرد که وزیر با اجرای این پروژه موافق است. نکته دیگر آن که مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اخیرا تأکید کرده است که سند توسعه استان باید بر مبنای آمایش آب‌محور تدوین شود. این گزاره می‌تواند واکنشی به پرسش محمد درویش عضو هیأت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع باشد.

روحانی کم‌تر از دو هفته دیگر به سمنان سفر می‌کند. هرچند برخی از مسئولان ارشد استان چندی قبل وعده رئیس‌جمهور به مردم استان را انکار کردند اما فیلم سخنرانی روحانی و متن سخنان وی که در رسانه‌ها انتشار یافته است، جایی برای انکار باقی نمی‌گذارد. بنابراین، اکنون که وزارت نیرو موافق اجرای این پروژه است، سفر روحانی به سمنان می‌تواند فرصت مغتنمی باشد تا وعده‌ای که دو سال و نیم از اعلام آن می‌گذرد، بارِ دیگر به وی گوشزد شود. شاید یک مطالبه جدی بتواند، به صدور یک دستور خطاب به وزارت نیرو برای تسریع در آغاز پروژه یا دستوری برای تدوین سند آمایش آب‌محور استان منجر شود.

باید دید آیا مردم استان خواهند توانست مطالبه خود را به گوش آقای رئیس‌جمهور برسانند؟

انتهای پیام/ح

,

پروژه‌ای که به گفته موافقانش، یکی از زیربنایی‌ترین اقدامات در راستای توسعه استان و نیز یکی از پیش‌زمینه‌های مهم برای انتقال احتمالی پایتخت سیاسی است. این پروژه البته هنوز و پس از گذشت چندسال مخالفان و موافقانی در رده‌های گوناگون مدیریتی دارد. مرآت پیش‌تر طی یک گفتگوی تفصیلی با پروفسور پرویز کردوانی، نظر وی را درباره این پروژه جویا شد و برخی از اشکالاتی که مخالفان پروژه بر آن مترتب می‌دانند را با وی در میان گذاشت.

پروفسور کردوانی در گفتگوی مذکور آب پاکی را روی دست مخالفان ریخت و صراحتا عنوان کرد که «مخالفت‌ها با انتقال آب دریای خزر سیاسی است.» او این ادعا را که با انتقال آب دریای خزر، آب این دریا شورتر می‌شود نیز رد کرده و گفته بود که 80 درصد از آب دریای خزر از ولگای روسیه تأمین می‌شود و میزان آب برداشتی نمی‌تواند آب دریای خزر را شور کند.

نکته دیگری که پروفسور کردوانی بر آن تأکید کرده بود، این بود آب دریای خزر جزو معدود آب‌های شوری است که می‌توان با آن کشاورزی کرد؛ ضمن آن که مواد معدنی بسیار زیادی در آب این دریا وجود دارد که برای گیاهان مناسب است. گفتگوی مذکور را می‌توانید این‌جا بخوانید.

اما مرآت برای آن که اطمینان حاصل کند که پدر علم کویرشناسی همچنان عقیده سابق را دارد یا دیدگاهش تغییر کرده است شب گذشته گفتگویی تلفنی با وی ترتیب داد.

سیاست یک بام و دو هوای برخی هواداران محیط‌زیست

کردوانی در گفتگو با خبرنگار مرآت با اشاره به این که هم‌اکنون مسئولان در تلاش‌اند تا آب دریای عمان را در مسیری 900 کیلومتری برای رساندن به گل‌گهر سیرجان، چادرملوی یزد، مس سرچشمه و بافق منتقل کنند گفت: چگونه است که هواداران محیط‌زیست نسبت به این پروژه 900 کیلومتری مخالفتی ندارند اما با انتقال آب دریای خزر به 160 کیلومتری این دریا در استان سمنان مخالفت می‌کنند؟

وی افزود: مازندران آن‌قدر به سمنان نزدیک است که برخی شهرها، زباله‌هایشان را در استان سمنان دپو می‌کنند؛ از طرفی آب دریای خزر آن‌قدر شیرین است که اکنون در داغستانِ ترکمنستان دارند با آن کشاورزی می‌کنند و یونجه برداشت می‌کنند؛ بنابراین وقتی آن‌ها از این آب استفاده می‌کنند چرا ما نکنیم؟

پدر علم کویرشناسی ایران در گفتگوی شب گذشته با خبرنگار مرآت بار دیگر صراحتا تأکید کرد که مخالفت‌ها با انتقال آب دریای خزر سیاسی است. وی گفت: نمایندگان استان سمنان باید با نمایندگان استان مازندران نشست‌های مشترکی داشته باشند و اختلافات فی‌مابین را حل کنند.

پیش از آن که دنباله بحث را پی بگیریم، باید اشاره کنیم که پروفسور کردوانی در همایش 24 آذرماه در دانشگاه سمنان که با موضوع آب برگزار می‌شود، حضور خواهد یافت.

وقتی لاریجانی وعده آب خزر را به قمی‌ها داد!

اما بگذارید قدری به گذشته برگردیم. شاید بتوان گفت که تا سال 1390، روند پیش‌برد پروژه انتقال آب دریای خزر بسیار امیدوارکننده بوده است. در دی‌ماه سال 1390، معاون وقت وزیر نیرو در حضور استاندار وقت اعلام کرده بود که لاریجانی، رئیس مجلس قول انتقال آب دریای خزر به قم را نیز داده است! معاون وزیر گفته بود که سرمایه‌گذاران و مصرف‌کنندگان می‌توانند از هم‌اکنون در اجرای آن شریک باشند. اما ناگفته پیداست که آن روند رو به جلو، چندان پایدار نبوده است.

از وقایع مابین سال‌ 90 تا ابتدای سال 95 عبور می‌کنیم تا به سفر رئیس‌جمهور به سمنان برسیم! ‌چند روز پیش از سفر پیشین رئیس‌جمهور به سمنان در سال 95، عباسعلی دامنگیر مدیرکل محیط‌زیست استان سمنان در نشستی که با حضور موثرین شهر برگزار شد، اعلام کرد که «خانم ابتکار هیچ مخالفتی با اجرای طرح انتقال آب دریای خزر به استان سمنان ندارد» دیگر مسئولان مطلع حاضر در آن نشست نیز اتفاق‌نظر داشتند که این پروژه واجد تمامی ملاحظات زیست‌محیطی است.

سرانجام رئیس‌جمهور به سمنان سفر کرد و در جمع مردم سمنان از برنامه‌ریزی و کمک دولت برای اجرای پروژه انتقال آب دریای خزر با رعایت تمامی مسائل زیست‌محیطی خبر داد. روحانی تصریح کرد که سرمایه خارجی برای اجرای این پروژه جذب خواهد شد؛ ضمن آن که دولت خود را موظف به کمک در این زمینه می‌داند. او تأکید کرده بود که می‌توان در عین رعایت مسائل زیست‌محیطی آب دریای خزر را به سمنان منتقل کرد.

دامن اظهارنظرها درباره انتقال آب دریای خزر تا چندین هفته پس از سفر رئیس‌جمهور به سمنان گسترده بود. برخی از مسئولان از جمله احمد همتی، نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی عنوان می‌کردند که برای کنترل و افزایش جمعیت استان راهی به جز رفع بحران آبی نیست و برای رفع بحران آبی نیز راهی مطمئن‌تر از انتقال آب دریای خزر به سمنان وجود ندارد. از طرفی برخی از مسئولان بر این نکته پای می‌فشردند که استان سمنان باید آمادگی جذب جمعیت سررزیر تهران را داشته باشد و این امر مستلزم تأمین آب موردنیاز برای استان است.

بازار آب انتقال‌یافته به سمنان را تضمین کنید!

در سال 95 امیدها به اجرای این پروژه قدری قوت گرفته بود؛ به ویژه که رئیس‌جمهور در سخنرانی خود در جمع مردم سمنان، به مردم وعده‌هایی در این خصوص داده بود. کار تا آن‌جا جدی شده بود که دکتر احمد ربیعی مدیرعامل بنیاد آب خزر در تیرماه آن سال اعلام کرده بود که از مسئولان استان سمنان انتظار داریم بازار آب انتقال‌یافته را تضمین کنند.

در مردادماه سال 1395، احمد همتی نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با یکی از رسانه‌ها اعلام کرد که در نشستی که با وزیر وقت نیرو داشته است، وزیر اعلام کرده که از نظر وزارت نیرو، اجرای این پروژه صددرصد توجیه دارد اما کم‌تر از 5 ماه بعد و در حالی که 8 ماه از وعده رئیس‌جمهور به مردم استان مبنی بر صدور دستورات مقدماتی لازم به منظور اجرایی شدن این پروژه گذشته بود، همتی تصریح کرد که برخی از نمایندگان مجلس موانعی قانونی بر سر راه اجرای این پروژه ایجاد کرده‌اند و ما پیگیری‌های خود را از طریق دولت صورت خواهیم داد تا وعده آقای رئیس‌جمهور عملی شود.

اجرای پروژه انتقال آب دریای خزر با تصمیم مسئولان کشوری میسر است

9 ماه ‌گذشت تا سرانجام خباز استاندار وقت سمنان در مهرماه سال 96 اخبار امیدوارکننده‌ای در خصوص این پروژه با مردم در میان گذاشت. او در هفته آخر مهرماه در گفتگو با یکی از رسانه‌ها گفته بود که اجرای پروژه انتقال آب دریای خزر برای رفع کمبود 143 میلیون متر مکعبی آب در استان سمنان با تصمیم کارشناسی مسئولان ارشد کشوری میسر است.

اما حدود دو ماه بعد، یعنی در دی‌ماه سال 96، استان سمنان با خباز خداحافظی کرد در حالی که پیگیری‌های وی برای اجرای پروژه بزرگ آب دریای خزر به سمنان عقیم مانده بود. او تا آخرین روزهای حضورش در استان، آب را حیاتی‌ترین پیش‌نیاز توسعه می‌دانست و بر اهمیت اجرای این پروژه تأکید می‌کرد اما خود در به ثمر رساندن آن کامیاب نبود.

هرچند به فاصله کوتاهی پس از رفتن خباز از استان سمنان، خبری مبنی بر صدور مجوز اجرای طرح انتقال آب دریای خزر به استان سمنان منتشر شد و «رهبری» مجری این طرح بر آن صحه گذاشت. او اعلام کرده بود که با انتقال 200 میلیون مترمکعب آب در سال از دریای خزر به سمنان با 184 کیلومتر طول خط انتقال به قطر 56 اینچ موافقت شده است.

اما مخالفت‌ها با انتقال آب دریای خزر همچنان ادامه یافت. در بهمن‌ماه سال گذشته، محمد درویش، عضو هیأت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع، انتقال آب دریای خزر به سمنان را فاجعه‌ای بزرگ‌تر از انفجار اتمی توصیف کرد! او این پرسش را مطرح کرده بود که آمایش سرزمین در کجای این فرایند قرار دارد؟ پرسشی که در بخش دیگری از این مطلب درباره آن سخن خواهیم گفت.

لازم به توضیح است که خبرنگار مرآت موفق نشد با محمد درویش گفتگو کند و دیدگاه کارشناسانی که نظری مغایر با نظر وی دارند را با او در میان بگذارد. بهمن‌ماه 96 همچنان عرصه اظهارنظر مخالفان و موافقان پروژه مذکور بود. برخی از مخالفان پیشنهاد می‌کردند که به جای هزینه‌کرد میلیاردها تومان برای اجرای این پروژه، این اعتبارات به سوی مکران سرازیر شود تا بدین واسطه جمعیت در آن منطقه مستقر شوند.

انتقال آب؛ تنها راه برون‌رفت از بحران

این دیدگاه‌ها در حالی بیان می‌شد که در جبهه مقابل، برخی کارشناسان تنها راه برون‌رفت از بحران آب در استان 700 هزار نفری سمنان را انتقال آب دریای خزر می‌دانستند.

تابستان سال جاری نیز شاهد به راه افتادن موج جدیدی از مخالفت‌ها با این پروژه بودیم. در تیرماه سال جاری رئیس جهاد دانشگاهی استان مازندران از علی‌محمد شاعری، عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی به سبب مخالفت و جلوگیری از انتقال آب دریای خزر به سمنان قدردانی کرد! او گفته بود که اجرای این پروژه، تبعات زیست‌محیطی فراوانی دارد.

تماس خبرنگار مرآت با علی‌محمد شاعری برای گفتگو پیرامون دلایل این شیوه از مخالفت با اجرای پروژه مذکور، البته بی‌جواب ماند. شریفی اسدی نماینده مازندران در شورای عالی استان‌ها نیز بر اساس خبری که در خبرگزاری دولتی ایرنا انتشار یافت، در تیرماه سال جاری هشدار داد که فاجعه زیست‌محیطی انتقال آب دریای خزر به دشت سمنان در راه است!

دنباله مخالفت‌های تیرماهی!

دامنه این مخالفت‌های تیرماهی به استاندار وقت مازندران هم کشیده شد. محمد اسلامی که اکنون سکاندار وزارتخانه راه و شهرسازی است، در تیرماه امسال گفته بود که پروژه انتقال آب دریای خزر نزد هیچ مرجعی به تصویب نرسیده و محیط‌زیست و وزارت نیرو هم اعلام کرده‌اند که برنامه‌ای در این خصوص نداشته‌ایم. 

در مقابل، طاهری مدیرعامل شرکت آبفای شهری استان سمنان در مردادماه سال جاری درباره روند کاهش منابع آبی در استان هشدار داده و تأکید کرده بود که با روند کنونی کاهش منابع و کیفیت آب آشامیدنی استان، باید برای تأمین آب از طریق دریای خزر یا سدها برنامه‌ریزی شود.

آخرین خبرهای نسبتا مثبت در این حوزه مربوط به نشست اخیر نمایندگان استان با اردکانیان وزیر نیروست. احمد همتی اخیرا در گفتگو با خبرنگار مرآت به برخی از جزئیات نشست نمایندگان استان با اردکانیان، وزیر نیرو پرداخت و اشاره کرد که وزیر با اجرای این پروژه موافق است. نکته دیگر آن که مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اخیرا تأکید کرده است که سند توسعه استان باید بر مبنای آمایش آب‌محور تدوین شود. این گزاره می‌تواند واکنشی به پرسش محمد درویش عضو هیأت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع باشد.

روحانی کم‌تر از دو هفته دیگر به سمنان سفر می‌کند. هرچند برخی از مسئولان ارشد استان چندی قبل وعده رئیس‌جمهور به مردم استان را انکار کردند اما فیلم سخنرانی روحانی و متن سخنان وی که در رسانه‌ها انتشار یافته است، جایی برای انکار باقی نمی‌گذارد. بنابراین، اکنون که وزارت نیرو موافق اجرای این پروژه است، سفر روحانی به سمنان می‌تواند فرصت مغتنمی باشد تا وعده‌ای که دو سال و نیم از اعلام آن می‌گذرد، بارِ دیگر به وی گوشزد شود. شاید یک مطالبه جدی بتواند، به صدور یک دستور خطاب به وزارت نیرو برای تسریع در آغاز پروژه یا دستوری برای تدوین سند آمایش آب‌محور استان منجر شود.

باید دید آیا مردم استان خواهند توانست مطالبه خود را به گوش آقای رئیس‌جمهور برسانند؟

انتهای پیام/ح

,

پروژه‌ای که به گفته موافقانش، یکی از زیربنایی‌ترین اقدامات در راستای توسعه استان و نیز یکی از پیش‌زمینه‌های مهم برای انتقال احتمالی پایتخت سیاسی است. این پروژه البته هنوز و پس از گذشت چندسال مخالفان و موافقانی در رده‌های گوناگون مدیریتی دارد. مرآت پیش‌تر طی یک گفتگوی تفصیلی با پروفسور پرویز کردوانی، نظر وی را درباره این پروژه جویا شد و برخی از اشکالاتی که مخالفان پروژه بر آن مترتب می‌دانند را با وی در میان گذاشت.

پروفسور کردوانی در گفتگوی مذکور آب پاکی را روی دست مخالفان ریخت و صراحتا عنوان کرد که «مخالفت‌ها با انتقال آب دریای خزر سیاسی است.» او این ادعا را که با انتقال آب دریای خزر، آب این دریا شورتر می‌شود نیز رد کرده و گفته بود که 80 درصد از آب دریای خزر از ولگای روسیه تأمین می‌شود و میزان آب برداشتی نمی‌تواند آب دریای خزر را شور کند.

نکته دیگری که پروفسور کردوانی بر آن تأکید کرده بود، این بود آب دریای خزر جزو معدود آب‌های شوری است که می‌توان با آن کشاورزی کرد؛ ضمن آن که مواد معدنی بسیار زیادی در آب این دریا وجود دارد که برای گیاهان مناسب است. گفتگوی مذکور را می‌توانید این‌جا بخوانید.

اما مرآت برای آن که اطمینان حاصل کند که پدر علم کویرشناسی همچنان عقیده سابق را دارد یا دیدگاهش تغییر کرده است شب گذشته گفتگویی تلفنی با وی ترتیب داد.

سیاست یک بام و دو هوای برخی هواداران محیط‌زیست

کردوانی در گفتگو با خبرنگار مرآت با اشاره به این که هم‌اکنون مسئولان در تلاش‌اند تا آب دریای عمان را در مسیری 900 کیلومتری برای رساندن به گل‌گهر سیرجان، چادرملوی یزد، مس سرچشمه و بافق منتقل کنند گفت: چگونه است که هواداران محیط‌زیست نسبت به این پروژه 900 کیلومتری مخالفتی ندارند اما با انتقال آب دریای خزر به 160 کیلومتری این دریا در استان سمنان مخالفت می‌کنند؟

وی افزود: مازندران آن‌قدر به سمنان نزدیک است که برخی شهرها، زباله‌هایشان را در استان سمنان دپو می‌کنند؛ از طرفی آب دریای خزر آن‌قدر شیرین است که اکنون در داغستانِ ترکمنستان دارند با آن کشاورزی می‌کنند و یونجه برداشت می‌کنند؛ بنابراین وقتی آن‌ها از این آب استفاده می‌کنند چرا ما نکنیم؟

پدر علم کویرشناسی ایران در گفتگوی شب گذشته با خبرنگار مرآت بار دیگر صراحتا تأکید کرد که مخالفت‌ها با انتقال آب دریای خزر سیاسی است. وی گفت: نمایندگان استان سمنان باید با نمایندگان استان مازندران نشست‌های مشترکی داشته باشند و اختلافات فی‌مابین را حل کنند.

پیش از آن که دنباله بحث را پی بگیریم، باید اشاره کنیم که پروفسور کردوانی در همایش 24 آذرماه در دانشگاه سمنان که با موضوع آب برگزار می‌شود، حضور خواهد یافت.

وقتی لاریجانی وعده آب خزر را به قمی‌ها داد!

اما بگذارید قدری به گذشته برگردیم. شاید بتوان گفت که تا سال 1390، روند پیش‌برد پروژه انتقال آب دریای خزر بسیار امیدوارکننده بوده است. در دی‌ماه سال 1390، معاون وقت وزیر نیرو در حضور استاندار وقت اعلام کرده بود که لاریجانی، رئیس مجلس قول انتقال آب دریای خزر به قم را نیز داده است! معاون وزیر گفته بود که سرمایه‌گذاران و مصرف‌کنندگان می‌توانند از هم‌اکنون در اجرای آن شریک باشند. اما ناگفته پیداست که آن روند رو به جلو، چندان پایدار نبوده است.

از وقایع مابین سال‌ 90 تا ابتدای سال 95 عبور می‌کنیم تا به سفر رئیس‌جمهور به سمنان برسیم! ‌چند روز پیش از سفر پیشین رئیس‌جمهور به سمنان در سال 95، عباسعلی دامنگیر مدیرکل محیط‌زیست استان سمنان در نشستی که با حضور موثرین شهر برگزار شد، اعلام کرد که «خانم ابتکار هیچ مخالفتی با اجرای طرح انتقال آب دریای خزر به استان سمنان ندارد» دیگر مسئولان مطلع حاضر در آن نشست نیز اتفاق‌نظر داشتند که این پروژه واجد تمامی ملاحظات زیست‌محیطی است.

سرانجام رئیس‌جمهور به سمنان سفر کرد و در جمع مردم سمنان از برنامه‌ریزی و کمک دولت برای اجرای پروژه انتقال آب دریای خزر با رعایت تمامی مسائل زیست‌محیطی خبر داد. روحانی تصریح کرد که سرمایه خارجی برای اجرای این پروژه جذب خواهد شد؛ ضمن آن که دولت خود را موظف به کمک در این زمینه می‌داند. او تأکید کرده بود که می‌توان در عین رعایت مسائل زیست‌محیطی آب دریای خزر را به سمنان منتقل کرد.

دامن اظهارنظرها درباره انتقال آب دریای خزر تا چندین هفته پس از سفر رئیس‌جمهور به سمنان گسترده بود. برخی از مسئولان از جمله احمد همتی، نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی عنوان می‌کردند که برای کنترل و افزایش جمعیت استان راهی به جز رفع بحران آبی نیست و برای رفع بحران آبی نیز راهی مطمئن‌تر از انتقال آب دریای خزر به سمنان وجود ندارد. از طرفی برخی از مسئولان بر این نکته پای می‌فشردند که استان سمنان باید آمادگی جذب جمعیت سررزیر تهران را داشته باشد و این امر مستلزم تأمین آب موردنیاز برای استان است.

بازار آب انتقال‌یافته به سمنان را تضمین کنید!

در سال 95 امیدها به اجرای این پروژه قدری قوت گرفته بود؛ به ویژه که رئیس‌جمهور در سخنرانی خود در جمع مردم سمنان، به مردم وعده‌هایی در این خصوص داده بود. کار تا آن‌جا جدی شده بود که دکتر احمد ربیعی مدیرعامل بنیاد آب خزر در تیرماه آن سال اعلام کرده بود که از مسئولان استان سمنان انتظار داریم بازار آب انتقال‌یافته را تضمین کنند.

در مردادماه سال 1395، احمد همتی نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با یکی از رسانه‌ها اعلام کرد که در نشستی که با وزیر وقت نیرو داشته است، وزیر اعلام کرده که از نظر وزارت نیرو، اجرای این پروژه صددرصد توجیه دارد اما کم‌تر از 5 ماه بعد و در حالی که 8 ماه از وعده رئیس‌جمهور به مردم استان مبنی بر صدور دستورات مقدماتی لازم به منظور اجرایی شدن این پروژه گذشته بود، همتی تصریح کرد که برخی از نمایندگان مجلس موانعی قانونی بر سر راه اجرای این پروژه ایجاد کرده‌اند و ما پیگیری‌های خود را از طریق دولت صورت خواهیم داد تا وعده آقای رئیس‌جمهور عملی شود.

اجرای پروژه انتقال آب دریای خزر با تصمیم مسئولان کشوری میسر است

9 ماه ‌گذشت تا سرانجام خباز استاندار وقت سمنان در مهرماه سال 96 اخبار امیدوارکننده‌ای در خصوص این پروژه با مردم در میان گذاشت. او در هفته آخر مهرماه در گفتگو با یکی از رسانه‌ها گفته بود که اجرای پروژه انتقال آب دریای خزر برای رفع کمبود 143 میلیون متر مکعبی آب در استان سمنان با تصمیم کارشناسی مسئولان ارشد کشوری میسر است.

اما حدود دو ماه بعد، یعنی در دی‌ماه سال 96، استان سمنان با خباز خداحافظی کرد در حالی که پیگیری‌های وی برای اجرای پروژه بزرگ آب دریای خزر به سمنان عقیم مانده بود. او تا آخرین روزهای حضورش در استان، آب را حیاتی‌ترین پیش‌نیاز توسعه می‌دانست و بر اهمیت اجرای این پروژه تأکید می‌کرد اما خود در به ثمر رساندن آن کامیاب نبود.

هرچند به فاصله کوتاهی پس از رفتن خباز از استان سمنان، خبری مبنی بر صدور مجوز اجرای طرح انتقال آب دریای خزر به استان سمنان منتشر شد و «رهبری» مجری این طرح بر آن صحه گذاشت. او اعلام کرده بود که با انتقال 200 میلیون مترمکعب آب در سال از دریای خزر به سمنان با 184 کیلومتر طول خط انتقال به قطر 56 اینچ موافقت شده است.

اما مخالفت‌ها با انتقال آب دریای خزر همچنان ادامه یافت. در بهمن‌ماه سال گذشته، محمد درویش، عضو هیأت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع، انتقال آب دریای خزر به سمنان را فاجعه‌ای بزرگ‌تر از انفجار اتمی توصیف کرد! او این پرسش را مطرح کرده بود که آمایش سرزمین در کجای این فرایند قرار دارد؟ پرسشی که در بخش دیگری از این مطلب درباره آن سخن خواهیم گفت.

لازم به توضیح است که خبرنگار مرآت موفق نشد با محمد درویش گفتگو کند و دیدگاه کارشناسانی که نظری مغایر با نظر وی دارند را با او در میان بگذارد. بهمن‌ماه 96 همچنان عرصه اظهارنظر مخالفان و موافقان پروژه مذکور بود. برخی از مخالفان پیشنهاد می‌کردند که به جای هزینه‌کرد میلیاردها تومان برای اجرای این پروژه، این اعتبارات به سوی مکران سرازیر شود تا بدین واسطه جمعیت در آن منطقه مستقر شوند.

انتقال آب؛ تنها راه برون‌رفت از بحران

این دیدگاه‌ها در حالی بیان می‌شد که در جبهه مقابل، برخی کارشناسان تنها راه برون‌رفت از بحران آب در استان 700 هزار نفری سمنان را انتقال آب دریای خزر می‌دانستند.

تابستان سال جاری نیز شاهد به راه افتادن موج جدیدی از مخالفت‌ها با این پروژه بودیم. در تیرماه سال جاری رئیس جهاد دانشگاهی استان مازندران از علی‌محمد شاعری، عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی به سبب مخالفت و جلوگیری از انتقال آب دریای خزر به سمنان قدردانی کرد! او گفته بود که اجرای این پروژه، تبعات زیست‌محیطی فراوانی دارد.

تماس خبرنگار مرآت با علی‌محمد شاعری برای گفتگو پیرامون دلایل این شیوه از مخالفت با اجرای پروژه مذکور، البته بی‌جواب ماند. شریفی اسدی نماینده مازندران در شورای عالی استان‌ها نیز بر اساس خبری که در خبرگزاری دولتی ایرنا انتشار یافت، در تیرماه سال جاری هشدار داد که فاجعه زیست‌محیطی انتقال آب دریای خزر به دشت سمنان در راه است!

دنباله مخالفت‌های تیرماهی!

دامنه این مخالفت‌های تیرماهی به استاندار وقت مازندران هم کشیده شد. محمد اسلامی که اکنون سکاندار وزارتخانه راه و شهرسازی است، در تیرماه امسال گفته بود که پروژه انتقال آب دریای خزر نزد هیچ مرجعی به تصویب نرسیده و محیط‌زیست و وزارت نیرو هم اعلام کرده‌اند که برنامه‌ای در این خصوص نداشته‌ایم. 

در مقابل، طاهری مدیرعامل شرکت آبفای شهری استان سمنان در مردادماه سال جاری درباره روند کاهش منابع آبی در استان هشدار داده و تأکید کرده بود که با روند کنونی کاهش منابع و کیفیت آب آشامیدنی استان، باید برای تأمین آب از طریق دریای خزر یا سدها برنامه‌ریزی شود.

آخرین خبرهای نسبتا مثبت در این حوزه مربوط به نشست اخیر نمایندگان استان با اردکانیان وزیر نیروست. احمد همتی اخیرا در گفتگو با خبرنگار مرآت به برخی از جزئیات نشست نمایندگان استان با اردکانیان، وزیر نیرو پرداخت و اشاره کرد که وزیر با اجرای این پروژه موافق است. نکته دیگر آن که مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اخیرا تأکید کرده است که سند توسعه استان باید بر مبنای آمایش آب‌محور تدوین شود. این گزاره می‌تواند واکنشی به پرسش محمد درویش عضو هیأت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع باشد.

روحانی کم‌تر از دو هفته دیگر به سمنان سفر می‌کند. هرچند برخی از مسئولان ارشد استان چندی قبل وعده رئیس‌جمهور به مردم استان را انکار کردند اما فیلم سخنرانی روحانی و متن سخنان وی که در رسانه‌ها انتشار یافته است، جایی برای انکار باقی نمی‌گذارد. بنابراین، اکنون که وزارت نیرو موافق اجرای این پروژه است، سفر روحانی به سمنان می‌تواند فرصت مغتنمی باشد تا وعده‌ای که دو سال و نیم از اعلام آن می‌گذرد، بارِ دیگر به وی گوشزد شود. شاید یک مطالبه جدی بتواند، به صدور یک دستور خطاب به وزارت نیرو برای تسریع در آغاز پروژه یا دستوری برای تدوین سند آمایش آب‌محور استان منجر شود.

باید دید آیا مردم استان خواهند توانست مطالبه خود را به گوش آقای رئیس‌جمهور برسانند؟

انتهای پیام/ح

,

پروژه‌ای که به گفته موافقانش، یکی از زیربنایی‌ترین اقدامات در راستای توسعه استان و نیز یکی از پیش‌زمینه‌های مهم برای انتقال احتمالی پایتخت سیاسی است. این پروژه البته هنوز و پس از گذشت چندسال مخالفان و موافقانی در رده‌های گوناگون مدیریتی دارد. مرآت پیش‌تر طی یک گفتگوی تفصیلی با پروفسور پرویز کردوانی، نظر وی را درباره این پروژه جویا شد و برخی از اشکالاتی که مخالفان پروژه بر آن مترتب می‌دانند را با وی در میان گذاشت.

,

پروفسور کردوانی در گفتگوی مذکور آب پاکی را روی دست مخالفان ریخت و صراحتا عنوان کرد که «مخالفت‌ها با انتقال آب دریای خزر سیاسی است.» او این ادعا را که با انتقال آب دریای خزر، آب این دریا شورتر می‌شود نیز رد کرده و گفته بود که 80 درصد از آب دریای خزر از ولگای روسیه تأمین می‌شود و میزان آب برداشتی نمی‌تواند آب دریای خزر را شور کند.

,

نکته دیگری که پروفسور کردوانی بر آن تأکید کرده بود، این بود آب دریای خزر جزو معدود آب‌های شوری است که می‌توان با آن کشاورزی کرد؛ ضمن آن که مواد معدنی بسیار زیادی در آب این دریا وجود دارد که برای گیاهان مناسب است. گفتگوی مذکور را می‌توانید این‌جا بخوانید.

, این‌جا ,

اما مرآت برای آن که اطمینان حاصل کند که پدر علم کویرشناسی همچنان عقیده سابق را دارد یا دیدگاهش تغییر کرده است شب گذشته گفتگویی تلفنی با وی ترتیب داد.

,

سیاست یک بام و دو هوای برخی هواداران محیط‌زیست

, سیاست یک بام و دو هوای برخی هواداران محیط‌زیست, سیاست یک بام و دو هوای برخی هواداران محیط‌زیست,

کردوانی در گفتگو با خبرنگار مرآت با اشاره به این که هم‌اکنون مسئولان در تلاش‌اند تا آب دریای عمان را در مسیری 900 کیلومتری برای رساندن به گل‌گهر سیرجان، چادرملوی یزد، مس سرچشمه و بافق منتقل کنند گفت: چگونه است که هواداران محیط‌زیست نسبت به این پروژه 900 کیلومتری مخالفتی ندارند اما با انتقال آب دریای خزر به 160 کیلومتری این دریا در استان سمنان مخالفت می‌کنند؟

,

وی افزود: مازندران آن‌قدر به سمنان نزدیک است که برخی شهرها، زباله‌هایشان را در استان سمنان دپو می‌کنند؛ از طرفی آب دریای خزر آن‌قدر شیرین است که اکنون در داغستانِ ترکمنستان دارند با آن کشاورزی می‌کنند و یونجه برداشت می‌کنند؛ بنابراین وقتی آن‌ها از این آب استفاده می‌کنند چرا ما نکنیم؟

,

پدر علم کویرشناسی ایران در گفتگوی شب گذشته با خبرنگار مرآت بار دیگر صراحتا تأکید کرد که مخالفت‌ها با انتقال آب دریای خزر سیاسی است. وی گفت: نمایندگان استان سمنان باید با نمایندگان استان مازندران نشست‌های مشترکی داشته باشند و اختلافات فی‌مابین را حل کنند.

,

پیش از آن که دنباله بحث را پی بگیریم، باید اشاره کنیم که پروفسور کردوانی در همایش 24 آذرماه در دانشگاه سمنان که با موضوع آب برگزار می‌شود، حضور خواهد یافت.

,

وقتی لاریجانی وعده آب خزر را به قمی‌ها داد!

, وقتی لاریجانی وعده آب خزر را به قمی‌ها داد!, وقتی لاریجانی وعده آب خزر را به قمی‌ها داد!,

اما بگذارید قدری به گذشته برگردیم. شاید بتوان گفت که تا سال 1390، روند پیش‌برد پروژه انتقال آب دریای خزر بسیار امیدوارکننده بوده است. در دی‌ماه سال 1390، معاون وقت وزیر نیرو در حضور استاندار وقت اعلام کرده بود که لاریجانی، رئیس مجلس قول انتقال آب دریای خزر به قم را نیز داده است! معاون وزیر گفته بود که سرمایه‌گذاران و مصرف‌کنندگان می‌توانند از هم‌اکنون در اجرای آن شریک باشند. اما ناگفته پیداست که آن روند رو به جلو، چندان پایدار نبوده است.

,

از وقایع مابین سال‌ 90 تا ابتدای سال 95 عبور می‌کنیم تا به سفر رئیس‌جمهور به سمنان برسیم! ‌چند روز پیش از سفر پیشین رئیس‌جمهور به سمنان در سال 95، عباسعلی دامنگیر مدیرکل محیط‌زیست استان سمنان در نشستی که با حضور موثرین شهر برگزار شد، اعلام کرد که «خانم ابتکار هیچ مخالفتی با اجرای طرح انتقال آب دریای خزر به استان سمنان ندارد» دیگر مسئولان مطلع حاضر در آن نشست نیز اتفاق‌نظر داشتند که این پروژه واجد تمامی ملاحظات زیست‌محیطی است.

,

سرانجام رئیس‌جمهور به سمنان سفر کرد و در جمع مردم سمنان از برنامه‌ریزی و کمک دولت برای اجرای پروژه انتقال آب دریای خزر با رعایت تمامی مسائل زیست‌محیطی خبر داد. روحانی تصریح کرد که سرمایه خارجی برای اجرای این پروژه جذب خواهد شد؛ ضمن آن که دولت خود را موظف به کمک در این زمینه می‌داند. او تأکید کرده بود که می‌توان در عین رعایت مسائل زیست‌محیطی آب دریای خزر را به سمنان منتقل کرد.

,

دامن اظهارنظرها درباره انتقال آب دریای خزر تا چندین هفته پس از سفر رئیس‌جمهور به سمنان گسترده بود. برخی از مسئولان از جمله احمد همتی، نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی عنوان می‌کردند که برای کنترل و افزایش جمعیت استان راهی به جز رفع بحران آبی نیست و برای رفع بحران آبی نیز راهی مطمئن‌تر از انتقال آب دریای خزر به سمنان وجود ندارد. از طرفی برخی از مسئولان بر این نکته پای می‌فشردند که استان سمنان باید آمادگی جذب جمعیت سررزیر تهران را داشته باشد و این امر مستلزم تأمین آب موردنیاز برای استان است.

,

بازار آب انتقال‌یافته به سمنان را تضمین کنید!

, بازار آب انتقال‌یافته به سمنان را تضمین کنید!, بازار آب انتقال‌یافته به سمنان را تضمین کنید!,

در سال 95 امیدها به اجرای این پروژه قدری قوت گرفته بود؛ به ویژه که رئیس‌جمهور در سخنرانی خود در جمع مردم سمنان، به مردم وعده‌هایی در این خصوص داده بود. کار تا آن‌جا جدی شده بود که دکتر احمد ربیعی مدیرعامل بنیاد آب خزر در تیرماه آن سال اعلام کرده بود که از مسئولان استان سمنان انتظار داریم بازار آب انتقال‌یافته را تضمین کنند.

,

در مردادماه سال 1395، احمد همتی نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با یکی از رسانه‌ها اعلام کرد که در نشستی که با وزیر وقت نیرو داشته است، وزیر اعلام کرده که از نظر وزارت نیرو، اجرای این پروژه صددرصد توجیه دارد اما کم‌تر از 5 ماه بعد و در حالی که 8 ماه از وعده رئیس‌جمهور به مردم استان مبنی بر صدور دستورات مقدماتی لازم به منظور اجرایی شدن این پروژه گذشته بود، همتی تصریح کرد که برخی از نمایندگان مجلس موانعی قانونی بر سر راه اجرای این پروژه ایجاد کرده‌اند و ما پیگیری‌های خود را از طریق دولت صورت خواهیم داد تا وعده آقای رئیس‌جمهور عملی شود.

,

اجرای پروژه انتقال آب دریای خزر با تصمیم مسئولان کشوری میسر است

, اجرای پروژه انتقال آب دریای خزر با تصمیم مسئولان کشوری میسر است, اجرای پروژه انتقال آب دریای خزر با تصمیم مسئولان کشوری میسر است,

9 ماه ‌گذشت تا سرانجام خباز استاندار وقت سمنان در مهرماه سال 96 اخبار امیدوارکننده‌ای در خصوص این پروژه با مردم در میان گذاشت. او در هفته آخر مهرماه در گفتگو با یکی از رسانه‌ها گفته بود که اجرای پروژه انتقال آب دریای خزر برای رفع کمبود 143 میلیون متر مکعبی آب در استان سمنان با تصمیم کارشناسی مسئولان ارشد کشوری میسر است.

,

اما حدود دو ماه بعد، یعنی در دی‌ماه سال 96، استان سمنان با خباز خداحافظی کرد در حالی که پیگیری‌های وی برای اجرای پروژه بزرگ آب دریای خزر به سمنان عقیم مانده بود. او تا آخرین روزهای حضورش در استان، آب را حیاتی‌ترین پیش‌نیاز توسعه می‌دانست و بر اهمیت اجرای این پروژه تأکید می‌کرد اما خود در به ثمر رساندن آن کامیاب نبود.

,

هرچند به فاصله کوتاهی پس از رفتن خباز از استان سمنان، خبری مبنی بر صدور مجوز اجرای طرح انتقال آب دریای خزر به استان سمنان منتشر شد و «رهبری» مجری این طرح بر آن صحه گذاشت. او اعلام کرده بود که با انتقال 200 میلیون مترمکعب آب در سال از دریای خزر به سمنان با 184 کیلومتر طول خط انتقال به قطر 56 اینچ موافقت شده است.

,

اما مخالفت‌ها با انتقال آب دریای خزر همچنان ادامه یافت. در بهمن‌ماه سال گذشته، محمد درویش، عضو هیأت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع، انتقال آب دریای خزر به سمنان را فاجعه‌ای بزرگ‌تر از انفجار اتمی توصیف کرد! او این پرسش را مطرح کرده بود که آمایش سرزمین در کجای این فرایند قرار دارد؟ پرسشی که در بخش دیگری از این مطلب درباره آن سخن خواهیم گفت.

,

لازم به توضیح است که خبرنگار مرآت موفق نشد با محمد درویش گفتگو کند و دیدگاه کارشناسانی که نظری مغایر با نظر وی دارند را با او در میان بگذارد. بهمن‌ماه 96 همچنان عرصه اظهارنظر مخالفان و موافقان پروژه مذکور بود. برخی از مخالفان پیشنهاد می‌کردند که به جای هزینه‌کرد میلیاردها تومان برای اجرای این پروژه، این اعتبارات به سوی مکران سرازیر شود تا بدین واسطه جمعیت در آن منطقه مستقر شوند.

,

انتقال آب؛ تنها راه برون‌رفت از بحران

, انتقال آب؛ تنها راه برون‌رفت از بحران, انتقال آب؛ تنها راه برون‌رفت از بحران,

این دیدگاه‌ها در حالی بیان می‌شد که در جبهه مقابل، برخی کارشناسان تنها راه برون‌رفت از بحران آب در استان 700 هزار نفری سمنان را انتقال آب دریای خزر می‌دانستند.

,

تابستان سال جاری نیز شاهد به راه افتادن موج جدیدی از مخالفت‌ها با این پروژه بودیم. در تیرماه سال جاری رئیس جهاد دانشگاهی استان مازندران از علی‌محمد شاعری، عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی به سبب مخالفت و جلوگیری از انتقال آب دریای خزر به سمنان قدردانی کرد! او گفته بود که اجرای این پروژه، تبعات زیست‌محیطی فراوانی دارد.

,

تماس خبرنگار مرآت با علی‌محمد شاعری برای گفتگو پیرامون دلایل این شیوه از مخالفت با اجرای پروژه مذکور، البته بی‌جواب ماند. شریفی اسدی نماینده مازندران در شورای عالی استان‌ها نیز بر اساس خبری که در خبرگزاری دولتی ایرنا انتشار یافت، در تیرماه سال جاری هشدار داد که فاجعه زیست‌محیطی انتقال آب دریای خزر به دشت سمنان در راه است!

,

دنباله مخالفت‌های تیرماهی!

, دنباله مخالفت‌های تیرماهی!, دنباله مخالفت‌های تیرماهی!,

دامنه این مخالفت‌های تیرماهی به استاندار وقت مازندران هم کشیده شد. محمد اسلامی که اکنون سکاندار وزارتخانه راه و شهرسازی است، در تیرماه امسال گفته بود که پروژه انتقال آب دریای خزر نزد هیچ مرجعی به تصویب نرسیده و محیط‌زیست و وزارت نیرو هم اعلام کرده‌اند که برنامه‌ای در این خصوص نداشته‌ایم. 

,

در مقابل، طاهری مدیرعامل شرکت آبفای شهری استان سمنان در مردادماه سال جاری درباره روند کاهش منابع آبی در استان هشدار داده و تأکید کرده بود که با روند کنونی کاهش منابع و کیفیت آب آشامیدنی استان، باید برای تأمین آب از طریق دریای خزر یا سدها برنامه‌ریزی شود.

,

آخرین خبرهای نسبتا مثبت در این حوزه مربوط به نشست اخیر نمایندگان استان با اردکانیان وزیر نیروست. احمد همتی اخیرا در گفتگو با خبرنگار مرآت به برخی از جزئیات نشست نمایندگان استان با اردکانیان، وزیر نیرو پرداخت و اشاره کرد که وزیر با اجرای این پروژه موافق است. نکته دیگر آن که مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اخیرا تأکید کرده است که سند توسعه استان باید بر مبنای آمایش آب‌محور تدوین شود. این گزاره می‌تواند واکنشی به پرسش محمد درویش عضو هیأت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع باشد.

,

روحانی کم‌تر از دو هفته دیگر به سمنان سفر می‌کند. هرچند برخی از مسئولان ارشد استان چندی قبل وعده رئیس‌جمهور به مردم استان را انکار کردند اما فیلم سخنرانی روحانی و متن سخنان وی که در رسانه‌ها انتشار یافته است، جایی برای انکار باقی نمی‌گذارد. بنابراین، اکنون که وزارت نیرو موافق اجرای این پروژه است، سفر روحانی به سمنان می‌تواند فرصت مغتنمی باشد تا وعده‌ای که دو سال و نیم از اعلام آن می‌گذرد، بارِ دیگر به وی گوشزد شود. شاید یک مطالبه جدی بتواند، به صدور یک دستور خطاب به وزارت نیرو برای تسریع در آغاز پروژه یا دستوری برای تدوین سند آمایش آب‌محور استان منجر شود.

,

باید دید آیا مردم استان خواهند توانست مطالبه خود را به گوش آقای رئیس‌جمهور برسانند؟

,

انتهای پیام/ح

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه