اخبار داغ

در گفت‌وگو با مخترع لرستانی مطرح شد؛

اختراعی که می‌تواند 50درصد هزینه جمع‌‌آوری محصولات کشاورزی را کاهش دهد/لزوم حمایت از مخترعان در تجاری‌سازی طرح‌ها

اختراعی که می‌تواند 50درصد هزینه جمع‌‌آوری محصولات کشاورزی را کاهش دهد/لزوم حمایت از مخترعان در تجاری‌سازی طرح‌ها
مخترع بسیجی گفت: اختراعاتی که در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد برای مهندسین و طراحان انگیزه بیشتری به وجود می‌آورد اما متأسفانه در ایران مخترعان به علت عدم‌حمایت کافی از ادامه کار دلسرد می شوند
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ شهاب رشنو، مخترع لرستانی و کارشناس ارشد رشته مهندسی برق صبح امروز در گفت‌وگو با سفیرافلاک اظهار داشت: 14 اختراع به ثبت رسانده‌ام و 2 اختراع در حال ثبت در حوزه برق الکترونیک و مکانیک با کاربردهایی در صنعت، برق، ماشین‌آلات کشاورزی  و کاربردهای عمومی دارم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک,

به گفته وی سیستم پایشگر دیجیتالی کمباین جز طرح‌های برگزیده جشنواره رویش زاگرس سال گذشته بوده که در پنجمین نمایشگاه تخصصی ماشین‌آلات کشاورزی نیز توسط معاون وزیر کشاورزی مورد تقدیر قرار گرفت.

,

این مخترع لرستانی اظهارداشت: ژنراتور سه فاز ولتاژ پایین با کاربردهای آزمایشگاهی و ساخت سیستم حفاظت کننده مشخصه‌های امپدانس‌ها در شبکه‌های سه فاز به‌صورت هوشمند، طراحی و ساخت  موتور القاییsolid rotor با سرعت‌بالا از دیگر اختراعاتم بوده است.

,

به گفته رشنو ژنراتور سه فاز ولتاژ پایین با کاربردهای آزمایشگاهی جهت بهبود آموزش‌های عملی رشته‌های برق با فیوز تمام‌اتوماتیک با کاربردهای AC_DC  در صنعت خودرو به‌صورت هوشمند می‌تواند تمام المان‌ها را به‌طور خودکار در مقابل اضافه جریان و اضافه‌بار کنترل کند و به‌صورت هوشمند بعد از رفع نقص مجدد وارد مدار شود.

,

وی با بیان این که طراحی و ساخت  موتور القاییsolid rotor با سرعت‌بالا کاربردهای زیادی دارد، گفت: این موتورها  می‌توانند برای کاربردهای دستگاه‌های دمنده، فن‌ها و کمپرسورهای فشرده‌سازی هوا، پمپ‌ها، توربین‌ها و کاربردهای نظامی به دلیل عملکرد بالای سرعت خود و قابلیت اطمینان بالا می‌توانند جایگزین مناسبی برای موتورهای قدیمی شوند.

,

این بسیجی نخبه دلیل استفاده از فرکانس‌هایی در محدوده 200 هرتز تا 1 کیلوهرتز راه اندازی سریع‌ترین حالت ممکن دانست و تصریح کرد:  این موتور می‌تواند در ساخت ژایرسکوپ یا ژیروسکوپ‌های هواپیماهای جنگنده کاربرد داشته باشد و همچنین  در دورهای 60هزار R.P.M   در سیستم‌های گریز از مرکز کاربرد دارد.

,

وی در رابطه با دستگاه پایشگر دیجیتال مخزن کمباین اظهار داشت: یکی اختراعات پایشگر دیجیتال مخزن کمباین است که استفاده مؤثر و مفید از کمباین کاه کوب موجب کاهش 50درصد هزینه جمع‌آوری محصول کشاورزی و حذف عملیات بسته‌بندی، جمع‌آوری و خرمن‌کوبی شده است که این کار سودآوری زمین کشاورزی را دو برابر کرده است.

,

این مخترع لرستانی در رابطه با ویژگی‌های این اختراع بیان کرد: نمایش محتوای مخزن بر روی LCD به‌صورت درصد و نجومی، ذخیره مخزن‌های تخلیه‌شده را شمارش و در حافظه، ثبت زمان و تاریخ هر مخزن خالی‌شده، امکان دسترسی به حافظه دستگاه در حالت عادی جهت ثبت در دفترچه کار روزانه راننده کمباین همراه با ساعت، تاریخ و شماره مخزن و خطاها را تشخیص دهد که اگر درب باز بود یا مخزن خوب خالی نشد را به کاربر اطلاع دهد.

,

وی عنوان کرد: این سیستم ازلحاظ امنیتی قابل‌اعتماد است یعنی با دادن رمز می‌توان اطلاعات ذخیره‌شده را حذف کرد، قابلیت ذخیره‌سازی 800 مخزن کاه، همراه با شماره مخزن، ساعت خالی شدن مخزن، تاریخ خالی شدن مخزن، دارای صفحه‌کلید ضد گردوغبار، دارای نمایشگر LCD، دارای ساعت، ضد نفوذ گردوغبار و آب، پیغام باز بودن یا بسته بودن درب به‌صورت خودکار روی LCD و به‌صورت آلارم، مشاهده تصویری خالی شدن مخزن روی LCD و چراغ‌های کوچک روی هیئت‌رئیسه دستگاه، در صورت خوب تخلیه نشدن مخزن پیغام خطا گرفته می‌شود و کاربر بایستی مخزن را مجدد خالی کند.

,

رشنو اظهارداشت: در صورت پر شدن مخزن امکانی فراهم‌شده علاوه بر صفحه دیجیتالی، بوق کمباین هم به‌صورت لحظه‌ای فعال شود و صفحه‌کلید این امکان را به کاربر می‌دهد شماره مخزن مدنظر را شماره‌گیری و دکمه تائید را فشار دهد، خیلی سریع اطلاعات آن نمایش داده می‌شود.

,

وی در رابطه با نحوه کارکرد سیستم پایش الکترونیکی مخزن کاه کمباین گفت: این دستگاه امکان کنترل وضعیت لحظه‌به‌لحظه مخزن کاه را فراهم می‌دهد تا از سرریز کاه درون مخزن دانه جلوگیری شود.

,

این مخترع لرستانی افزود: دستگاه با یک آلارم کاربر را متوجه می‌کند و روی نمایشگر LCD، وضعیت پر شدن مخزن نمایش می‌دهد و امکان ذخیره حجم مخزن و نمایش تعداد مخازن تخلیه‌شده را برای محاسبه و آمارگیری برای کاربر مهیا می‌سازد و همچنین کاربر متوجه می‌شود که چه زمانی مخزن با چه مقداری تخلیه‌شده و کاربر تمام مقادیر ذخیره‌شده را با اطلاعاتی از قبیل زمان و تاریخ مخزن تخلیه‌شده و همچنین حجم مخزن را برای دسترسی دوباره برای کاربر بعدی فراهم شود است.

,

وی عنوان کرد: این سیستم قابلیت ارسال عملکرد آنلاین برداشت محصولات کشاورزی را به مراکز ترویج جهاد کشاورزی دارد و با این فنّاوری به‌صورت آنلاین میزان برداشت در استان را درصورتی‌که تمام کمباین‌ها مجهز به این سیستم باشند به‌صورت آنی و دقیق در اختیار دستگاه‌های مربوطه قرار دهد و تدابیر لازم برای پدافند غیرعامل نیز محسوب می‌شود.

,

رشنو گفت: با این فنّاوری می‌توان تدابیری از مدیریت الگوی برداشت را برای سال زراعی بعدی جهت بالا بردن و بهره‌وری مناسب محصولات کشاورزی اتخاذ کرد.

,

وی در رابطه با دیگر اختراع خود بانام سیستم  حفاظت کننده مشخصه‌های امپدانس‌ها در شبکه‌های سه فاز به‌صورت هوشمند ، تصریح کرد: این سیستم به‌طور هوشمند تمامی مشخصه‌ها و پارامترهای مربوط به حوزه توان و حفاظت  از خطوط توان و مصرف‌کننده‌ها را به‌طور هم‌زمان  کنترل  و تمامی این فرایندها را به واحدهای  تصمیم سازی  انتقال می‌دهد.

,

این مخترع لرستانی عنوان کرد: حمایت‌ها مادی از دید من دو جنبه دارند،حمایت‌های سطحی و تجاری‌سازی که حمایت‌های سطحی جهت ساخت نمونه آزمایشگاهی انجام‌شده اما برای تجاری‌سازی و  بهره‌گیری از این طرح‌ها هیچ‌گونه حمایت عملی از متولیان حمایت از مخترعان صورت نگرفته است.

,

وی با اشاره به اینکه ما در دورانی زندگی می‌کنیم که تکنولوژی‌ها خیلی سریع‌تر از آنچه که فکر می‌کنیم در حال تغییر هستند، گفت: طول عمر تکنولوژی در  اختراعات  زیر 6 ماه است و در ایران نیز رشد علوم بالا رفته و اگر این تکنولوژی‌ها در زمان مشخص مورداستفاده قرار نگیرند و حمایت نشوند مسلماً تاریخ انقضای آن‌ها سر رفته و در کشورهای پیشرفته‌تر به این تکنولوژی و حتی بهتر ازاین‌دست خواهند یافت.

,

رشنو تصریح کرد: اختراعاتی که در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد برای مهندسین و طراحان انگیزه بیشتری به وجود می‌آورد و می‌توانند زمینه‌ساز اختراعات دیگری باشد و در ایران متأسفانه به علت عدم‌حمایت کافی مخترعان دلسرد شده و پیگیر ادامه اختراعات یا ابتکارات خود نمی‌شوند.

,

وی با اشاره به اینکه بسیج مهندسی حمایت هایی برای ساخت اختراع و امکانات آزمایشگاهی جهت پیاده سازی ایده ها به پدیده در اختیار مخترعان  و به ویژه بنده قرار داده است،  گفت:امکانات برای انجام کارها ،لازم و کافی نبوده حمایت ها باید تداوم داشته باشد تا مخترع ایده ها را پیاده سازی کند که تا پایان طرح مخترع به مشکل مالی بر نخورد، مسلما نتیجه بهتری خواهد داشت.

,

این نخبه بسیجی حمایت از جوانان نخبه را در ایجاد انگیزه تاثیرگذار دانست و گفت: انسان همیشه نمی تواند طرح جدیدی ارائه دهد چراکه یک جوان ممکن است در طول زندگی  فقط 5 طرح موفق داشته باشد ولی وقتی  ببیند  که توان مالی به اجرایی رساندن آن را ندارد سرغ همان یکی هم نمی رود چه برسد  به آن که بخواهد انگیزه داشته باشد و بخواهد طرح های دیگری را ارائه دهد؛برای یک طرح ممکن است  بتواند به هر زحمتی که شده هزینه ها را تامین کند اما هزینه طرح های بعدی را مسلما نمی تواند خود به تنهایی تامین کند و نیاز به حمایت مسئولین دارد

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه