اخبار داغ

یک کارشناس مذهبی:

سیره اقتصادی پیامبر در فتنه مشکلات اقتصادی امروز راهگشاست/ ویژگی ایشان سرلوحه رفتار مسئولین باشد

سیره اقتصادی پیامبر در فتنه مشکلات اقتصادی امروز راهگشاست/ ویژگی ایشان سرلوحه رفتار مسئولین باشد
حجت الاسلام حسینی گفت: سیره اقتصادی پیامبر در حال حاضر، که دشمنان به دنبال ایجاد فتنه اقتصادی هستند بسیار راهگشا است لذا ویژگی های پیامبر باید سرلوحه اندیشه ها و رفتار مسئولین باشد .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام سید محمد علی حسینی کارشناس مذهبی به مناسبت میلاد پیامبر اکرم (ص) در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: خدای مهربان برای این که انسان در تمام مراحل زندگی و در همه مسائل بتواند مسیری را انتخاب کند که او را به کمال حقیقی و سعادت واقعی برساند، پیامبران را فرستاد. این پیامبران از ابتدای خلقت بودند تا این که نوبت به پیامبر خاتم رسید. او همان پیامبر اسلام، حضرت محمد مصطفی ص هست. خدای متعال، پیامبر خاتم را همراه با دو نور گرانبها، به نام قرآن و عترت فرستاد تا راهنمای بشریت تا به ابد باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, "تیتریک", تیتریک, : ,

وی ادامه داد: وجود پیامبر اکرم و سیره زندگی ایشان، در تمام مراحل زندگی و در همه ابعاد آن اسوه و الگوی نمونه ای است. این الگو نه تنها برای شیعیان، بلکه برای همه انسان ها و در همه زمان ها و مکان ها است و رفتار ایشان راهگشای انسان در بن بست ها و مشکلات حال حاضر است. اگر سیره زندگی پیامبر به خوبی مطالعه شود و برای انسان بازگو شود، دیگر نیازی به عرفان های کاذب و نوظهور نیست. اساسا حکمت این که خدای متعال، پیامبران را از جنس بشر انتخاب می کرد، این بود که انسان، از نزدیک پیامبر را ببیند، رفتار و کردار او را مشاهده کند، و از او یاد بگیرد و مانند او شود. هرچند یکی از شئون پیامبر، آوردن خبر از طرف خدای متعال است، ولی این به تنهایی برای اثرگذاری کافی نیست و موجب پذیرفتن حرف او نمی شود. بلکه چیزی که اعتماد انسان را جلب می کند، همین رفتار و سیره زندگی پیامبر است، و این که در حضور مردم باشد و مردم او را ببینند و از او الگو بگیرند.

,

, ,

کارشناس مذهبی با بیان اینکه سیره پیامبر بزرگوار اسلام ص، در زمینه های خانوادگی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و... برای ما الگوست بیان کرد: آن چه اکنون جامعه ما بدان نیاز دارد، اخلاق است. اخلاق در خانواده، در محل کار، در عالم سیاست، در دنیای اقتصاد، در جهان ورزش، در کوچه و خیابان و...

,

حسینی با بیان اینکه قرآن کریم یکی از صفات مهم پیامبر اکرم ص را اخلاق عظیم می داند، بیان کرد: حضرت در خانه، مهربان ترین انسان ها بودند. از ایشان نقل شده که (خیرکم خیرکم لاهله و انا خیرکم لاهلی)، بهترین شما کسی است که نسبت به خانواده اش بهتر باشد، و من از میان همه شما، نسبت به خانواده ام بهتر هستم. مرد خانواده وقتی وارد منزل می شود، نباید مشکلات و سختی های زندگی و فشارهای روزمره را وارد منزل کرده و با رویی ترش و با ناراحتی با همسر و فرزندان برخوردبکند. بلکه باید قبل از وارد شدن به منزل، همه سختی ها و مشکلات را بیرون ریخته و با لبخند و رویی گشاده وارد منزل شده و به همسر و فرزندان سلام گرمی کرده و با آن ها به مهربانی رفتار بکند. وقتی پیامبر اسلام ص خود را چنین معرفی می کند، سزاوار است که ما هم از ایشان یاد گرفته و برای خانواده خو بهترین باشیم.

,

وی سیره اقتصادی پیامبر را در حال حاضر، که دشمنان به دنبال ایجاد فتنه اقتصادی هستند بسیار راهگشا دانست و گفت: روزی حضرت به امام علی ع 12درهم دادند تا برایشان لباسی تهیه کنند، امام علی به بازار رفته و لباسی به قیمت 12درهم خریدند، پیامبر با دیدن لباس فرمودند این لباس در شان من نیست و من باید ساده زیست تر از این باشم. با بازار برو و اگر فروشنده قبول کرد لباس را پس بده. بعد از پس دادن لباس، پیامبر دوباره با امام علی به بازاررفتند تا لباسی برای خود تهیه بکنند. در مسیر کنیزی را دیدند که گریه میکند، وقتی علت گریه را از او پرسیدند گفت مولایم به من 4درهم داد و اکنون گم کرده ام، پیامبر از آن 12 درهم، 4درهم به او دادند. سپس به بازار رفته و یک لباس 4درهمی خریدند، در برگشت پیرمردی را دیدند که لباش نداشت و از مردم تقاضای لباس می کرد، همان جا پیامبر لباس خود را درآورده و به ایشان دادند و مجددا به بازار رفته وبا 4درهم باقی مانده، لباس دیگری برای خود خریدند. وقتی به منزل برگشتند باز همان کنیز را دیدند که به خانه خود نرفته بود، کنیز گفت چون دیر شده، می ترسم مولایم مرا دعوا کند. پیامبر گفتند برویم من تو را شفاعت می کنم. آمدند به منزل مولای آن کنیز و وقتی مولا، صدای پیامبر را شنیدند کنیز را آزاد کردند. پیامبر در این لحظه فرمودند چه 12درهم بابرکتی، به تن دو بی لباس، لباس پوشاند، و یک کنیز را در راه خدا آزاد کرد.

,

, ,

کارشناس مذهبی تاکید کرد: این روش و سبک زندگی برای امروز بسیار مشکل گشاست. مردم در خرید وسایل مورد نیاز خود، میتوانند با بخشی از پول خود، وسیله مورد نیاز خود را تهیه کنند و بقیه آن را برای خرید جهیزیه دختران بی بضاعت، یا لباس بچه های یتیم، یا درمان بیماران نیازمند مصرف بکنند. قرار نیست چون پول برای من است، تمام آن را خرج خودم کنم. در مهمانی ها، عروسی ها، جشن تولدها و... هم می توان همین سیره را پیش گرفت. کمی از رنگینی سفره کم کرده و به همسایه نیازمند بدهیم. کادوهای سبک تری تهیه کرده و بقیه پول را به بچه ای بدهیم که در طول سال، یک بار هم برای خرید به بازار نمی رود. اگر سبک زندگی مان را به پیامبر شبیه کنیم، بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور ما قابل حل است و دیگر دشمن نمی تواند از این طریق ما را به زانو دربیاورد.

,

حسینی در ادامه یادآور شد: سیره سیاسی پیامبر هم برای ما بسیار مهم است. خدای متعال در قرآن کریم، پیامبر و همراهان اورا این چنین توصیف می کند: (محمد رسول الله والذین معه اشدا علی الکفار رحماء بینهم)محمد فرستاده خداست، و کسانی که با او هستند، در مقابل دشمنان بسیار سخت، ولی میان خودشان رحیم و مهربان هستند. هرچند همه پیامبر را به مهربانی می شناسند و حق هم این است، ولی این مهربانی در برخورد با مسلمانان و انسان های مستضعف است. اما همین پیامبر در  مقابل دشمنان و کسانی که به ناحق بر مردم ظلم می کنند و راه فهمیدن حق را می بندند، بسیار سخت گیر است و با آن ها دشمنی می کند. دشمن هیچ گاه به سود انسان کاری انجام نمی دهد، و در هر مساله به دنبال ضربه زدن است. با چنین کسی، باید دشمن بود و خیلی مراقب بود که او از چه راهی قصد دشمنی دارد. گاهی دشمن از راه نظامی وارد می شود، گاهی از راه فرهنگی و اکنون از راه اقتصادی. این ویژگی پیامبر باید سرلوحه اندیشه ها و رفتار مسئولین باشد و هم به زبان و هم در عمل، با دشمن سخت باشند و به دنبال پیدا کردن راه های مقابله با او باشند.

,

, ,

وی در پایات خاطرنشان کرد: سخن آخر این که وجود پیامبر و سیره زندگی ایشان، سرمایه گرانبهایی است که اکنون در دست ماست و بهترین فرصت است تا حضرت را الگوی خود قرار داده و از رفتار و گفتار پیامبر درس بگیریم و در همه زمینه های زندگی از این پیامبر عزیز بهره ببریم. به امید این که مردم ومسولین و همه ما، خود را بیشتر از گذشته به پیامبر خوبی ها نزدیک کنیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه