اخبار داغ

ورود تکنولوژی روز دنیا به صنعت زنبورداری توسط بسیجی مازندرانی/حمایت مدیران از کالای ایرانی در حد شعار!

ورود تکنولوژی روز دنیا به صنعت زنبورداری توسط بسیجی مازندرانی/حمایت مدیران از کالای ایرانی در حد شعار!
حسن عظیمی جوان بسیجی ۳۳ ساله گلوگاهی است که توانست با همت و پشتکار موفق به اختراع سیستم هوشمند ایمنی زنبور و افزایش عسل برای نخستین‌بار در کشور شود؛ اختراعی که هیچ نمونه خارجی ندارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، برای نهادینه کردن کارآفرینی و خودآفرینی چاره‌ای جز اینکه به تولیدگران و جوانان بها داده شود نیست و لازمه این مهم، بها دادن مدیران دستگاه‌های متولی به جوانان خلاق و توانمند است.

حسن عظیمی جوان 33 ساله گلوگاهی است که توانست با همت و پشتکار موفق به اختراع سیستم هوشمند ایمنی زنبور و افزایش عسل برای نخستین‌بار در کشور شود؛ اختراعی که هیچ نمونه خارجی ندارد.



وی در این‌باره به خبرنگار ما گفت: از سال 1392 با همکاری دوستانم در شرکت آیگون نیرو نامیه به‌صورت تخصصی وارد بحث تولید مدارات الکترونیکی شدیم و در سال 1394 به پیشنهاد یکی از دوستانم که زنبوردار بود وارد صنعت زنبورداری شدم.

این کارآفرین و مخترع جوان مازندرانی افزود: صنعت زنبورداری علیرغم سابقه طولانی فعالیتش در کشور به‌صورت سنتی اداره می‌شود و با توجه به اینکه هر کجا تکنولوژی وارد صنعتی شد، موجب پیشرفت آن شد ما تکنولوژی را وارد صنعت زنبورداری کردیم.

این جوان گلوگاهی خاطرنشان کرد: با ورود به صنعت زنبورداری و تلاش و تحقیقات فراوان سرانجام موفق شدیم در ششم بهمن‌ماه 1395 اختراع خود را به شماره 91139 به ثبت برسانیم.

عظیمی در توضیح دستگاه هوشمند ایمنی زنبور و افزایش عسل به خبرنگار ما پاسخ داد: این سیستم کارش آن است که رفتار زنبورعسل را در اختیار زنبوردار قرار می‌دهد در حالیکه تا به دیروز این دمای هوای کندو بود که بر رفتار زنبور اثرگذار بود.



وی ادامه داد: ما توسط این اختراع با توجه به تحقیقات گسترده سیستمی را طراحی کردیم که می‌تواند دمای داخل کندو را کنترل کند و به این ترتیب بر رفتار زنبورعسل اثر می‌گذارد.

این کارآفرین جوان مازندرانی اضافه کرد: مهمترین گزینه در رفتار زنبور، جدا از دمای داخل کندو، جمعیت هر کندو است؛ چرا که هر چه جمعیت کندو و متعاقبا جمعیت زنبورهای کارگر بیشتر باشد، خروجی کندو که یکی از مهمترین آن‌ها، عسل خواهد بود نیز بیشتر است.

این کارآفرین گلوگاهی با بیان اینکه یکی از بزرگترین آفات زنبور داری، زمستان گذرانی زنبورها است؛ بیان کرد: در فصل سرما به دلیل عدم وجود گل و گیاه و منابع غذایی کافی، زنبور از عسل داخل کندو تغذیه کرده و تولید گرما می‌کنند و این در حالی است که ما سالانه کندوهای بسیار فراوانی را داریم که به دلیل برداشت غیراصولی عسل توسط انسان از کندوها، با کاهش میزان ذخیره لازم عسل برای زنبورها، زنبورهای فراوانی با توجه به کاهش منابع تغذیه و عدم تولید گرما و دمای مناسب تلف می‌شوند و این امر منجر به نابودی این کندوها می‌شود.

عظیمی اعلام کرد: از آن‌جا که ما با این سیستم برای زنبورها دما تعیین می‌کنیم و دمای مطلوبی را برای آن‌ها مهیا می‌سازیم لذا مصرف عسل زنبورها به شدت کاهش می‌یابد و لذا جدا از افزایش خروجی عسل، وقتی دما در کندو یک‌دست می‌باشد، تلفاتی هم نخواهیم داشت.

وی تاکید کرد: با این سیستم، جمعیت و خروجی کندوها تا 40 برابر هم افزایش می‌یابد و جمعیت کندوها به حداکثر میزان خود در یک کندو می‌رسد.

این جوان کارآفرین مازندرانی در خصوص اینکه در این راه آیا از سوی ارگان یا دستگاهی مورد حمایت قرار گرفتید یا خیر، تصریح کرد: یکی از دستگاه‌هایی که به‌طور مستقیم به ما کمک بلاعوض کرد، سازمان علمی پژوهشی سپاه کربلای مازندران بود که شاید اگر این دستگاه نبود ما هم در سال 1392 مثل خیلی از دوستانمان از ایران خارج می‌شدیم.

این مخترع مازندرانی با بیان اینکه ما خیلی جاها برای معرفی اختراع‌مان رفتیم اما متأسفانه هیچ یک از دستگاه‌ها هیچ حمایتی نکردند؛ اعلام کرد: متأسفانه سازمان علمی پژوهشی کشور هم ما را مورد حمایت قرار ندارد و در پاسخ به ما گفتند: " اگر این طرح جواب می‌داد، خارجی‌ها می‌ساختند."

عظیمی با بیان اینکه بزرگترین گلایه ما این است که متأسفانه مدیران هر بخشی، جوانان کشور را قبول ندارند، تصریح کرد: هر کجا این دستگاه را با برچسب ساخت ایران معرفی کردیم با عقب‌نشینی مدیران مواجه شدیم و هر کجا همین دستگاه را با برچسب کشورهای خارجی نظیر کره و آمریکا معرفی کردیم با استقبال مواجه شدیم.



وی افزود: حمایت از کالای ایرانی تنها یک شعار بین مدیران ما است.

این کارآفرین بسیجی استان در خصوص بازار فروش این محصول و اینکه آیا اینکار بازدهی خود را داشته است یا خیر، پاسخ داد: خوشبختانه پس از پایان این اختراع و معرفی این سیستم، به طرز گسترده‌ای میان زنبورداران پخش شد و از سراسر نقاط کشور تقاضا داشتیم و هم اکنون نیز در حال استفاده در سراسر کشور است.

این مخترع گلوگاهی متذکر شد: زنبورداران در ابتدا با ترس‌ولرز اقدام به خرید این سیستم ب صورت دانه‌ای کردند اما پس از گذشت یک زمستان، همان زنبورداران در سال بعد اقدام به خرید چند صدتایی این سیستم کردند.

عظیمی در خصوص قیمت حال حاضر این دستگاه در بازار گفت: این اختراع در دو نسخه کنترل 8 تایی و 10 تایی به تولید رسیده است که نسخه کنترل 8 تایی آن 982 هزار تومان و نسخه کنترل 10 تایی آن یک‌میلیون و 132 هزار تومان قیمت دارد.

وی  با بیان اینکه تاکنون موفق به صادرات این محصول به معنای واقعی نشده‌ایم؛ یادآور شد: این سیستم هیچگونه نمونه خارجی ندارد.

به گفته عظیمی، به دلیل عدم حمایت مسئولان گلوگاهی این شرکت در حال حاضر در محمدآباد در حال فعالیت است و 12 نمایندگی فعال در سطح کشور دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نقل از بلاغ, بلاغ,
,
,
,
, ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه