اخبار داغ

درراستای تشکیل قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان‌جنوبی انجام می‌شود

لبخند 6 دهستان خراسان‌جنوبی به توسعه و آبادانی/ قرار گرفتن دهستان قهستان روی ریل پیشرفت

لبخند 6 دهستان خراسان‌جنوبی به توسعه و آبادانی/ قرار گرفتن دهستان قهستان روی ریل پیشرفت
با تشکیل قرارگاه پیشرفت و آبادانی در خراسان جنوبی 6 دهستان در راه پیشرفت، توسعه و آبادانی قرار گرفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان‌جنوبی چندین سال است که در ذیل سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی برای تمرکز بر مناطق مرزی و محروم کشور جهت رفع محرومیت تشکیل شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان،, خاورستان،, خاورستان،,  قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان‌جنوبی چندین سال است که در ذیل سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی برای تمرکز بر مناطق مرزی و محروم کشور جهت رفع محرومیت تشکیل شده است.,
 
,
 
,
در خراسان جنوبی نیز همزمان با سراسر کشور قرارگاه پیشرفت و آبادانی در 6 دهستان که شامل دهستان قهستان، میغان، شوسف، پطرگان، درح و منتظریه است با 5 کارگره اشتغال و معیشت، فرهنگی، تعلیم و تربیت، بهداشت و سلامت و عمران تشکیل شده است.
,
 
,
 
,
مهدی هنری جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خاورستان، در توضیح برنامه ها و اقدامات قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: یکی از مهمترین اقدامی که در کارگروه های مختلف قرارگاه و به طور خاص پروژه‌های عمرانی انجام می‌شود استخراج نیاز سنجی، آمار و اطلاعات اولویت‌های روستا از نگاه مردم است که استخراج شده و بر اساس اطلاعات پروژه تعریف می‌شود.
, خاورستان, خاورستان,
 
,
 
,
وی افزود: پس از مشخص شدن اولویت واقعی، پروژه‌ها بر اساس نیازهای اساسی و خاص مردم روستا ابتدا در برنامه اجرایی قرار گرفته و بعد از آن که پروژه‌ها اولویت بندی شد برای انجام پروژه‌ها جلسات تخصصی با کارشناسان دستگاه‌های اجرایی مرتبط برگزار می‌شود.
,
 
,
 
,
جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان‌جنوبی بیان کرد: پس از اینکه پروژه‌ها به صورت تخصصی مورد بررسی قرار گرفت و بعد از تأیید تخصصی برای انعقاد قرارداد، نهایی شده و در برنامه‌های اجرایی قرارگاه قرار می‌گیرد.
,

 

,

برای اطلاع و آگاهی بیشتر از اقدامات قرارگاه پیشرفت و آبادانی در هر دهستان با مسئول دهستان قهستان گفت‌وگو کردیم.

,

 

,

جعفر زارع زارگز مسئول دهستان قهستان در گفت‌و گو با خاورستان، اظهار کرد: قرارگاه پیشرفت و آبادانی در 6 دهستان خراسان‌جنوبی اوایل سال 1396 کار خود را در راستای عمران و آبادانی روستاها آغاز کرد.

, خاورستان, خاورستان, ، ,

, ,

وی افزود: هدف از تشکیل قرارگاه پیشرفت و آبادانی در سطح کشور و به تبع آن در خراسان‌جنوبی پیشرفت و آبادانی در روستاها توسط مردم بوده و بر این اساس در اولین گام مسئولیت، افرادی که به عنوان مسئول دهستان انتخاب شدند شناسایی افراد تاثیر گذار در روستا و شکل گیری هسته جهادی در هر روستا بود.

,

 

,

مسئول دهستان قهستان بیان کرد: در هر روستا با همکاری افرادی که دغدغه مند محل زندگی خود هستند هسته ای تشکیل شده و بر این اساس نقاط ضعف و قوت، فرصت ها و تهدید ها در هر روستا برآورد شده و با توجه به 5 کارگروهی که در هر دهستان مشخص شده، مشکلات موجود ذیل کارگروه هاقرار گرفته و راهکار مورد نظر ارائه می‌شود.

,

 

,

زارع عنوان کرد: مهمترین موضوع در تدوین یک برنامه یا نقشه راه داشتن اطلاعات دقیق از وضعیت موجود منطقه است که با حضور میدانی مسئول دهستان در این روستاها و استقرار در منطقه با استفاده از شبکه های داخلی شکل گرفته آمار و اطلاعات از کف میدان و به صورت دقیق احصا شده است.

,

 

,

وی با اشاره به 5 کارگروه فعال در هر دهستان، گفت: کار گروه زیر ساخت و اشتغال، کارگروه تعلیم و تربیت، کارگروه فرهنگی اجتماعی، کارگروه سلامت و کارگروه اقتصاد و معیشت از جمله 5  کارگروهی هستند که مسائل موجود در هر دهستان ذیل کارگروه مربوط بررسی و رفع می‌شود.

,

 

,

مسئول دهستان قهستان اظهار کرد: همان گونه که از نام قرارگاه مشخص است هدف از تشکیل قرارگاه در هر دهستان پیشرفت و آبادانی است و چون الفبای آبادی روستاها " آب" است عمده اقدامات قرارگاه در دهستان قهستان در بحث منابع آبی و احیای قنوات بوده و خواهد بود ضمن اینکه در سایر حوزه‌ها نیز در این دهستان اقداماتی در زمینه عمرانی انجام شده و اولویت ها نیز بر اساس اولویت بندی مردم روستاها و بررسی تخصصی با دستگاه های اجرایی مرتبط تعیین شده است.

,

 

,

زارع ادامه داد: مشکل عمده مردم در روستاهای دهستان قهستان با توجه به اینکه شغل اغلب مردم کشاورزی است آب، خشکسالی و مسائل مربوط به آب است و بر این اساس کار مرمت و احیای قنوات و احداث استخر جزو اولویت های اول قرارگاه پیشرفت و آبادانی است که این فعالیت ها نیز در ذیل کارگروه زیر ساخت و اشتغال قرار دارد.

,

 

,

وی با اشاره به کارگروه فرهنگی و اجتماعی قرارگاه،بیان کرد: اولین قدم این کار گروه استقرار روحانی با عنوان " امام روستا" در روستاها است؛ امام روستا در هر روستایی که مستقر می‌شود نقش هدایت و رهبری برای مردم در روستا را داشته و در تلاش است که با همکاری و مشارکت خود مردم در زمینه مشخص شدن مشکلات موجود در روستا و رفع آنها تلاش کند نقش امام روستا با پیش نماز بسیار متفاوت است.

,

, ,

مسئول دهستان قهستان عنوان کرد: در دهستان قهستان ظرفیت برای حضور 8 امام روستا تعریف شده که در حال حاضر 7 امام روستا در این دهستان مستقر شده‌اند.

,

 

,

زارع اظهار کرد: امام روستا در روستاهایی که از جمعیت بیشتری برخوردار است به عنوان روستای اصلی مستقر شده و در مباحثی از جمله سبک زندگی، مسائل و مشکلات موجود در جامعه کنونی از جمله طلاق و اعتیاد و سایر مسائل فرهنگی و اجتماعی برای مردم با برگزاری کارگاه های آموزشی ایفای نقش دارد.

,

 

,

وی خاطرنشان کرد: معمولا در کنار کار فرهنگی و اجتماعی در زمینه اشتغال نیز در زمینه ترغیب مردم و اقدامات لازم الگو سازی نیز انجام می‌شود.

,

 

,

مسئول دهستان قهستان گفت: کارگروه سلامت نیز یکی دیگر از 5 کارگروه فعال در هر دهستان است که این کارگروه در تلاش است با نهادینه کردن سبک زندگی اسلامی در مقابل سبک زندگی غربی کار خود را پیش ببرد و هدف پایه گذاری سبک زندگی، آداب و رسوم اسلامی، مزاج شناسی و تشخیص انواع مزاج های سرد و گرم برای پیشگیری و درمان بیماری‌ها است بر این اساس کلاس‌های سبک زندگی و اصلاح الگوی تغذیه به صورت مقطعی در هر دهستان انجام شده و سفیران سلامت در حال آموزش هستند.

,

 

,

زارع با اشاره به اینکه کارگروه تعلیم و تربیت نیز در کنار سایرکارگروه ها فعالیت دارد، اظهار کرد: طراحی و برگزاری دوره هایی مرتبط با نیاز مردم روستا از جمله برنامه‌های این کارگروه است هدف توانمند سازی معلمان و ارتقای سطح تحصیلی دانش آموزان و برقرری ارتباط بین دانش آموز، خانواده و مسجد است.

,

 

,

مسئول دهستان قهستان بیان کرد: کارگروه اقتصاد و معیشت نیز به مشاغلی که در روستاها امکان ایجاد و انجام شدن را دارد و باعث درآمد زایی مردم می‌شود منعطف شده و همه تلاش این کارگروه درآمد زایی مردم بر پایه ظرفیت و داشته ها است.

,

 

,

زارع عنوان کرد: در شهرستان درمیان و به طور خاص بخش قهستان، زرشک یکی از محصولاتی است که می‌تواند برای مردم منطقه درآمد زایی داشته باشد و به این منظور اقداماتی در زمینه برداشت و فروش با درآمد بیشتر برای مردم انجام شده است.در کارگروه اشتغال نیز ابتدا از هر تعداد روستا که مشابه هم هستند به لحاظ زمینه اشتغال یک روستا انتخاب و تحلیل کامل اشتغال روستا بر اساس طرح رستا انجام می‌گیرد و با شناسایی رسته های اولویت دار اشتغال این روستاها برنامه اقدام و عمل تعریف می‌شود. 

,

 

,

وی ادامه داد: مهمترین هدف در اشتغال ابتدا تثبیت اشتغال موجود است که با شبکه سازی مردم حول رسته شغلی انجام گرفته است و آموزش های عملی افزایش بهره وری را در پی دارد سپس با نگاه به بازار و تکمیل زنجیره‌های ارزش اقدام به توسعه اشتغال موجود با زمینه سازی اشتغال جدید می‌کند.

,

 

,

وی ادامه داد: در این راستا دستگاهی به نام" دان کن زرشک" که ساخته داخل استان است برای برداشت راحت این محصول در برخی از روستاهای قهستان توزیع و در اختیار کشاورزان قرار گرفته که کشاورز بتواند زرشک تازه را با قیمت مناسب که به نفع وی باشد در بازار به فروش برساند ضمن اینکه در مرحله اول قرارگاه پیشرفت و آبادانی محصول کشاورز را به فروش می‌رساند و در مراحل بعدی خود کشاورز کار فروش محصول خود را انجام می‌دهد.

,

, ,

مسئول دهستان قهستان گفت: رسته دیگر در کارگروه اقتصاد و معیشت دام سبک، طیور، صنایع دستی و به طور خاص احیای فرش است چرا که شغل اصلی مردم قهستان فرش دست باف بوده و اکنون این کار کمتر شده است می‌تواند مشوق خوبی برای احیای فرش دستباف باشد.

,

 

,

زارع با بیان اینکه هدف از تلاش های صورت گرفته در روستاها سهم بَری روستائیان از کار کشاورزی است، اظهار کرد: راه اندازی شرکت تعاونی در روستا نیز از دیگر اهداف است که این باعث می‌شود مردم محصولات خود را بیمه کنند. 

,

 

,

وی یادآور شد: دهستان قهستان دارای ۴۶ آبادی، ۳۶ روستا و ۲۵ روستای بالای ۲۰ خانوار است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه