اخبار داغ

جوان کارآفرین بسیجی:

اولین مجموعه پرورش شتر شیری صنعتی در خراسان جنوبی را راه‌اندازی کردم/ تولید روزانه بیش از 100 کیلو شیر شتر

اولین مجموعه پرورش شتر شیری صنعتی در خراسان جنوبی را راه‌اندازی کردم/ تولید روزانه بیش از 100 کیلو شیر شتر
جوان کار آفرین بسیجی گفت: به همراه دو نفر دیگر از دوستان برای اولین بار پرورش شتر شیری به صورت صنعتی در خراسان جنوبی را ره اندازی کرده‌ایم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید احمد حسینی جوان کار آفرین بسیجی و پرورش دهنده شتر شیری به صورت صنعتی در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: با توجه به رشته تحصیلی‌ام که در رشته علوم دامی است پس از فارغ التحصیل شدن در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه تهران تصمیم به پرورش شتر در استان گرفتم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,

 

,

وی افزود: هم اکنون که حدود سه سال شده در زمینه پرورش شتر شیری به صورت صنعتی فعالیت دارم درسم را ادامه داده و در مقطع دکتری رشته علوم دامی در بیرجند مشغول تحصیل هستم.

,

 

,

این جوان کار آفرین بسیجی بیان کرد: از سال 1394 که از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شدم و به بیرجند آمدم یکسری مطالعاتی در مورد شترهای شیرده و شترهای نژاد‌های صنعتی که بتوان به منظور شیر و گوشت از آن استفاده کرد داشته و پس از اتمام مطالعات و کسب آگاهی نسبت به ورود شتر از هندوستان و پاکستان اقدام کردم.

,

 

,

حسینی عنوان کرد: پس از ورود شترهای شیری سنی و لاری یک مجموعه صنعتی پرورش شتر شیری راه‌اندازی کرده و از سال 1394  به بعد علاوه بر شیر و دوغ شتر روی روغن کوهان شتر و پشم آن برای درست کردن کمربند، زانو بند و سایر فرآورده‌های شتر در استان کار می‌کینم.

,

 

,

وی اظهار کرد: هم اکنون نیز توانسته ایم چنیدن محصول را از شتر در بازار عرضه کنیم.

,

 

,

این جوان کار بسیجی آفرین گفت: یکی از نکاتی که در مورد شیر شتر بسیار حائز اهمیت بوده شیر آن است که ده برابر شیر گاو کلسیم، فسفر و آهن دارد و از همه مهمتر انسولینی که در شیر شتر موجود است برای درمان دیابت مفید بوده و همچنین شیر شتر تاثیرات زیادی برای درمان هپاتیت و سل داشته و برای مداوای بسیاری از امراض صعب العلاج مفید است.

,

 

,

حسینی با بیان اینکه خراسان جنوبی رتبه دوم شتر داری در کشور را دارا است، بیان کرد: شیر شتر نیز در کشور و خراسان جنوبی بسیار شناخته شده و مورد استفاده مردم است.

,

 

,

وی عنوان کرد: هم اکنون در بسیاری از شهرستان‌های خراسان‌جنوبی شاهد پرورش شتر هستیم اما من به همراه دو نفر دیگر از دوستان برای اولین بار پرورش شتر شیری به صورت صنعتی در خراسان‌جنوبی و به طور خاص در بیرجند را راه اندازی کرده‌ایم.

,

 

,

این جوان کارآفرین بسیجی با اشاره به وضعیت درآمد خود از طریق پرورش شر،گفت: بخشی از منبع درآمد مان از طریق پرورش و شیر شتر است و برای سه نفر به صورت مستقیم و 5 نفر غیر مستقیم زمینه اشتغال‌زایی فراهم شده است.

,

 

,

حسینی بیان کرد: در حال حاضر 12 نفر شتر پرواری و 4 نفر شتر شیر صنعتی داریم.

,

 

,

وی با اشاره به تأمین نهاده‌های مورد نیاز برای پرورش شتر در خراسان‎جنوبی، اظهار کرد: بخشی از نهاده‌ها از طریق شرکت تعاونی‌های دامداران داخل استان خریداری می‌شود و بخش دیگر آن از طریق علوفه های مراتع از جمله خار شتر، اَشنان و... تهیه می‌شود.

,

 

,

این جوان کار آفرین بسیجی عنوان کرد: هم اکنون تأمین نهاده‌ها در سطح کشور با مشکل مواجه است و مشکل مختص خراسان‌جنوبی و فقط شتر داران نیست. در حال حاضر به دلیل کمبود بار، نوسانات قیمت‌ها و مشکلاتی که برای رانندگان به وجود آمده بود شاهد بروز یکسری مشکلاتی در بحث تامین نهاده‌ها بودیم.

,

 

,

حسینی خاطرنشان کرد: در حقیقت باید گفت که مشکل تأمین نهاده‌ها به تحریم‌ها برمی‌گردد و در تمام صنعت دام و طیور کشور این مشکلات وجود دارد و در این شرایط دامدار آسیب دیده و متضرر می‌شود.

,

 

,

وی با بیان اینکه شیر شتر تولیدی مجموعه پرورش شتر ما در سراسر کشور به فروش می‌رسد، اظهار کرد: در سطح استان کشش بازار برای فروش شیر شتر کم است و در بازار استان شاید روزانه 100 تا 150 کیلو فروش داشته باشد. در صورتی که روزانه در سطح استان حدود یک تا یک تن و 200 کیلو شیر شتر از مجموعه‌های مختلف تولید می‌شود.

,

 

,

این جوان کار آفرین بسیجی گفت: آمارها می‌گوید در خراسان‌جنوبی 30 هزار نفر شتر، یک هزار نفر بهره بردار شتر دار و بیش از 200 بهره بردار صنعتی شتر داریم که روزانه تولید شیر شتر به طور میانیگن در استان به دو تن می‌رسد.

,

 

,

حسینی با اشاره به شناخت و استفاده مردم استان از شیر شتر، بیان کرد: با توجه به معرفی‌هایی که در رسانه‌ها، ساخت مستندها و حضور و معرفی شیر شتر در نمایشگاه‌های مختلف انجام شده مردم استان نسبت به شیر شتر و مزیت‌های آن آگاه بوده و استفاده می‌کنند.

,

 

,

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در هیچ جای استان نیاز به کشتارگاه صنعتی برای شتر نیست و مهمترین مسئله‌ای که هم اکنون در بحث پرورش شتر اهمیت دارد کمبود شتر است چراکه جمعیت شتر در استان رو به اضمحلال است.

,

 

,

این جوان کارآفرین بسیجی بیان کرد: در مجموع 30 هزار نفر شتر در استان داریم در صورتی که در سال 40 هزار نفر شتر در کشتارگاه‌های کشور کشتار می‌شود.

,

 

,

حسینی بیان کرد: به خاطر نوسانات ارز و کمبود شتر، شتر از مرز خارج می‌شود در تمام کشور بحران خروج ژنتیکی شتر وجود دارد و هم اکنون خروج شتر از کشور در حالی اتفاق می‌افتد که در گذشته از افغانستان و پاکستان دام وارد کشور می‌شد اما اکنون شرایط برعکس شده است.

,

 

,

وی عنوان کرد: هم اکنون گوشت شتر کیلیویی 70 تا 80 هزار تومان قیمت گذاری می‌شود. در این شرایط چیزی که اکنون مهم است کمبود شتر است و بحث کشتارگاه صنعتی، بِرند سازی و بسته بندی گوشت شتر در مراحل بعد قرار می‌گیرد.

,

 

,

این جوان کارآفرین بسیجی ظهار کرد: طی سال‌های گذشته به خاطر خشکسالی و کمبود نهاده‌ها بسیاری از شتر داران شترهای خود را فروخته چراکه نگه‌داری آن به صرفه نبوده است.

,

 

,

حسینی دغدغه بزرگ در حوزه زنجیره ارزش را تأمین شتر و گوشت آن دانست، و عنوان کرد: در مورد تأمین شیر شتر مشکلی وجود ندارد چرا که در حال حاضر شتر ماده موجود است.

,

 

,

وی بیان کرد: اکنون کمبود شتر نر و تأمین گوشت شتر حائز اهمیت است و این موضوع حداقل تا سه سال آینده مهمتر از سایر مسائل خواهد بود .

,

 

,

این جوان کارآفرین بسیجی اظهار کرد: در آینده نیز باید به فکر بِرند برای شیر و گوشت شتر در استان باشیم چراکه هنوز در خراسان‌جنوبی بِرندی برای شیر شتر نداشته و شرکت تعاونی و بسته بندی نیز در این زمینه وجود ندارد.

,

 

,

حسینی ضمن تشویق جوانان برای روی آوردن به پروش شتر، عنوان کرد: ظرفیت پرورش شتر در خراسان‌جنوبی خالی بوده و بازار کشش فوق العاده‌ای برای گوشت شتر دارد از طرف دیگر مردم نیز نسبت به خواص شیر، دوغ ،گوشت و پشم شتر آگاه شده‌اند.

,

 

,

وی اظهار کرد: پرورش شتر در استان از جهت نیروی انسانی و جمعیت ژنتیکی شتر دارای ظرفیت است.

,

 

,

این جوان کارآفرین بسیجی تصریح کرد: مشکلی که در مورد پرورش شتر وجود داشته و در آن  لنگ می‌زنیم نداشتن دغدغه و مدیریت جهادی برای تکمیل زنجیره ارزش به جهت آموزش و توانمند سازی شتر داران، تأمین نقدینگی و تأمین شتر است و  از طرف دیگر نبود بسته بندی، برندینگ محصولات و بازاریابی برای کامل شدن زنجیره ارزش از دیگر مشکلاتی است که همه نیاز به مدیریت جهادی جهت تکمیل زنجیره ارزش دارد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه