اخبار داغ

فاجعه زیست محیطی دیگر در بهشت زمین شناسی؛

نابودی جبیرهای هرمزگان در سایه بی توجهی مسئولان/محیط زیست و شهرداری متهمان ردیف اول نابودی جبیرهای هرمز!

نابودی جبیرهای هرمزگان در سایه بی توجهی مسئولان/محیط زیست و شهرداری متهمان ردیف اول نابودی جبیرهای هرمز!
مسمومیت گوارشی و تنفسی اصلی ترین عامل مرگ جبیرهاست که سازمان محیط زیست و شهرداری جزیره به واسطه شانه خالی کردن از بار مسئولیت متهمان ردیف اول این فاجعه زیست محیطی به شمار می روند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از هرمز؛جزیره هرمز به واسطه مناظر طبیعی بکر و منحصر به فردش به بهشت زمین شناسی شهرت دارد که کلکسیونی از تمام زیبایی و چشم اندازها را یکجا در خود جای داده است؛ وجود صخره ها ودره های خارق العاده،دشت های پهناور و ساحل ارغوانی هرمز مناظر ویژه ای هستند که هیچ گاه از ذهن مخاطب پاک نمی شوند و با وجود فقر امکانات خدماتی و رفاهی در جزیره خیل عظیمی از دوستداران طبیعت را به خود می کشاند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

 

,

بالغ بر 95درصد از سفرهای دریایی کشور در هرمزگان انجام می شود که آمار قابل ملاحظه ای از این ترددها به جزیره هرمز صورت می گیرد، موضوعی که علاوه بر درآمدزایی و توسعه صنعت گردشگری مشکلات و معضلات فراوانی برای این نقطه از کشور ارمغان داشته است.

,

دشت جبیر، جبیرها یا آهوان کوهی یکی از نقاط جزیره هرمز است که جمعیت قابل ملاحضه ای از آهوها را در خود جای داده؛جبیر حیوان پر طاقتی است و بخش مهمی از طبیعت جزایر خلیج فارس خصوصا جزیره هرمز به شمار می رود.

,

 

,

, ,

ورود بی حد و حصر انسان به طبیعت در دهه های اخیر زمینه نابودی گونه های جانوری را رقم زده از این رو رهاسازی پسماندهای پلاستیکی در جزیره هرمز و از بین رفتن مراتع طبیعی به دلیل خشکسالی های پیاپی موجب شده تا نسل جبیر در جزیره با خطر انقراض روبرو شود.

,

دپوی زباله در گوشه و کنار دشت هرمز باعث شده تا سرتاسر زیستگاه آهوها مملو از پسماند باشد و در نهایت تغییر محیط زیست موجب تغییر رژیم غذایی این حیوان و رواج زباله خوری میان جانواران شود که تبعات زیست محیطی جبران ناپذیری را به دنبال دارد.

,

 

,

, ,

 

,

اجرا نشدن مصوبه هیات دولت مبنی بر ایجاد پارک حیات وحش در جزیره هرمز و دفع غیراصولی زباله و پسماند خانگی حیات جبیرها را به خطر انداخته از این رو لاشه های بی جان این جاندار به دلیل تغذیه از پسماندهای شهری در گوشه و کنار هرمز به چشم می خورد.

,

قرار گرفتن مرکز جمع آوری زباله شهری و سوزاندن پسماندها موجب ایجاد گاز های سمی می شود همچنین ایجاد مکانهای غیر مجاز برای خشک کردن ماهی در جزیره و کمبود علوفه موجب شده تا آهوها به زباله خوری گرایش یابند مرگ جبیرهای هرمز را رقم می زند.

,

 

,

, ,

 

,

تغذیه آهوهای هرمز از ضایعات پلاستیکی، مسمومیت گوارشی و تنفسی به واسطه استنشاق گازهای سمی سیانور ناشی از سوزاندن زباله های پلاستیکی اصلی ترین عامل مرگ جبیرهاست که سازمان محیط زیست و شهرداری جزیره به واسطه شانه خالی کردن از بار مسئولیت متهمان ردیف اول این فاجعه زیست محیطی به شمار می روند.

,

ایجاد حوضچه های آبرسانی، پاکسازی ساحل از زباله از جمله اقدامات خودجوش مردم جزیره در راستای حفاظت از آهوهاست که با جمع آوری ضایعات پلاستیک و تبلیغ عدم استفاده از وسایل پلاستیکی در جهت صیانت از محیط زیست جزیره تلاش می شود اما این اقدامات قطره چکانی در برابر حجم کلان ضایعات دپو شده و عدم مدیریت صحیح پسماند راه به جایی نمی برد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه