اخبار داغ

به مناسبت روز نیروی دریایی؛

تلخ و شیرین زندگی دریایی کاپیتان فاروجی/سفر کشتی های بار ایران بر دریای تحریم آمریکا

تلخ و شیرین زندگی دریایی کاپیتان فاروجی/سفر کشتی های بار ایران بر دریای تحریم آمریکا
سید مهدی منصوریان، متولد شهرستان فاروج از معدود تحصیلکردگان خراسان شمالی است که از خطه دشت و کوهستان، دریایی می شود و آینده خدمت خود به وطن را با تحصیل در رشته مهندسی علوم و فنون دریایی پایه گذاری می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  عصر اترک، کاپیتان سید مهدی منصوریان، زاده روستای خرق از توابع شهرستان فاروج در استان خراسان شمالی است که دوران تحصیلات ابتدایی و متوسطه اش را در شهر مشهد ( استان خراسان رضوی ) سپری می کند و در سال 72 با انتخاب رشته مهندسی علوم و فنون دریایی، در دانشگاه چابهار قبول می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از  , عصر اترک, ، کاپیتان سید مهدی منصوریان، زاده روستای خرق از توابع شهرستان فاروج در استان خراسان شمالی است که دوران تحصیلات ابتدایی و متوسطه اش را در شهر مشهد ( استان خراسان رضوی ) سپری می کند و در سال 72 با انتخاب رشته مهندسی علوم و فنون دریایی، در دانشگاه چابهار قبول می شود.,

این کاپیتان فاروجی  پس از فارغ التحصیلی و پشت سر گذاشتن خدمت دوران سربازی، به طور رسمی در سال 1380 در ناوگان کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران پذیرش می شود و با خدمت در کشتی های حمل بار و مسافر و با ارتقای رتبه هایی که به دست می آورد به درجه کاپیتانی این ناوگان می رسد.

,

پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک امروز هفت آذر ماه با کاپیتان منصوریان به مناسبت روز نیروی دریایی گفت و گویی درباره تلخی ها و شیرینی ها خدمت در ناوگان کشتی رانی ایران و سختی های زندگی در دریا انجام داد که در این مصاحبه می خوانید.

,

 

,

رشته تحصیلی شما در دانشگاه چه بود که سرانجام کاپیتان ناوگان کشتی رانی ایران شدید؟

, رشته تحصیلی شما در دانشگاه چه بود که سرانجام کاپیتان ناوگان کشتی رانی ایران شدید؟, رشته تحصیلی شما در دانشگاه چه بود که سرانجام کاپیتان ناوگان کشتی رانی ایران شدید؟,

بنده در سال 72 در رشته مهندسی علوم و فنون دریایی در دانشگاه چابهار قبول شدم و به مدت پنج سال و نیم در این دانشگاه تحصیل کردم که البته یک و سال و نیم از این دوره تحصیلی ام را به صورت عملی در خارح ایران آموزش دیدم و پس از این دوره تحصیلی، هرساله در کلاس ها و دوره های آموزشی مرتبط با رشته تحصیلی و شغلی ام که برگزار شده اند، شرکت کرده ام.

,

بنده پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه چابهار، سرباز شدم و دوره سربازی ام را در شهر سیرجان پشت سر گذاشتم و پس از آن به مدت دو سال در شهر تهران در دوره های آموزشی شرکت کردم که البته حضور مستمر در دوره های آموزشی طی این سال های خدمتم به این دلیل بوده است که در این شغل باید همیشه به روز و با دانش روز این رشته آشنا باشیم.

,

 

,

چطور شد که این رشته را انتخاب کردید؟

, چطور شد که این رشته را انتخاب کردید؟, چطور شد که این رشته را انتخاب کردید؟,

من از بچگی دوست داشتم که در یک رشته خاص تحصیل کنم، در اطرافم می دیدم که اغلب گرایش افراد برای انتخاب رشته به سوی رشته های مهندسی عمران، معماری و ... هستند، اما گرایش به سوی رشته مهندسی علوم دریایی کم بود و قبولی در این رشته یک رتبه عالی می خواست و علاوه بر آن، تحصیل در این رشته به صورت بورسیه ای و اشتغال در آن تضمینی بود و با توجه به اینکه به سفر هم علاقه خیلی زیادی داشتم، بنابراین تصمیم گرفتم تا در این رشته تحصیل کنم.

,

 

,

در حال حاضر رتبه شغلی شما چیست؟

, در حال حاضر رتبه شغلی شما چیست؟, در حال حاضر رتبه شغلی شما چیست؟,

به طور رسمی در سال 1380 در ناوگان کشتی رانی ایران مشغول به خدمت شدم.

,

وقتی در ناوگان کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران پذیرش شدم، ابتدا با عنوان افسر سوم شروع به کار کردم، پس از آن به افسر دوم و بعد  افسر اول ارتقا رتبه یافتم و پس از آن کاپیتان شدم و تا به کنون در این ارتقاء رتبه شغلی خدمت کرده ام.

,

 

,

نام کشتی ای که بر روی آن خدمت می کنید، چیست؟

, نام کشتی ای که بر روی آن خدمت می کنید، چیست؟, نام کشتی ای که بر روی آن خدمت می کنید، چیست؟,

ناوگان کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران حدود 150 تا 200 کشتی دارد و همیشه بر روی یک کشتی به صورت ثابت خدمت نکرده ام، بلکه وقتی در مرخصی به سر می برم، در زمان مرخصی ام یک کاپیتان دیگر مدیریت کشتی را بر عهده دارد.

,

 

,

, ,

 

,

مدت زمان سفر در دریا برای انتقال بار و مسافر چگونه است؟

, مدت زمان سفر در دریا برای انتقال بار و مسافر چگونه است؟, مدت زمان سفر در دریا برای انتقال بار و مسافر چگونه است؟,

ابتدا این را بگویم که برای هر یک ماه کار بروی کشتی، 15 روز مرخصی خواهیم داشت.

,

اما در زمینه طول مدت سفر با کشتی برای انتقال بار و مسافر باید بگویم که به طور مثال وقتی افسر دوم بودم در سفری که به تایلند داشتیم، مدت سفر شش ماه طول کشید.

,

اما الان همه امکانات و تجهیزات به روز شده و بارها به صورت کانتینری در کشتی ها بارگیری می شوند و این امر طول مدت سفر را کوتاه کرده است و کشتی کانتینر بر پس از گذر از چند کشور در مدت 35 روز به کشور بر می گردد.

,

اما اگر کشتی فله بر باشد و به طور مثال مقصد نیز به برزیل باشد، طول سفر سه ماه می شود.

,

و اگر کشتی جنرال باشد( که هر نوع کالایی مثل کالاهای فله ای، کانتینری، کیسی را حمل می کند و مقدار بار نیز بیشتر است و بارگیری در این کشتی ها از حساسیت بیشتری برخوردار است) و مقصد نیز به طور مثال تایوان باشد مدت سفر در حدود دو ماه طول می کشد.

,

 

,

آیا در سفرها خانواده نیز همراه شما هستند؟

, آیا در سفرها خانواده نیز همراه شما هستند؟, آیا در سفرها خانواده نیز همراه شما هستند؟,

تا زمانیکه فرزند نداشتیم همسرم در سفرهای دریایی همراهم بود، اما وقتی که صاحب فرزند شدیم و فرزندان محصل شدند، خانواده ام جز در فصل تابستان و تعطیلات نوروز نمی توانند در سفر های دریایی همراهم باشند.

,

 

,

تلخ و شیرین های شغل شما چه مسائلی هستند؟

, تلخ و شیرین های شغل شما چه مسائلی هستند؟, تلخ و شیرین های شغل شما چه مسائلی هستند؟,

تنها موضوعی که در این شغل پرسنل کشتی رانی را اذیت می کند، دوری از خانواده است، البته ملوان ها به هیچ عنوان نمی توانند خانواده خود را بر روی کشتی بیاورند.اما افسرها اگر مدارک کاملی داشته باشند، می توانند خانواده خود را در سفرها همراه خود بیاورند.

,

نکته دیگر، موضوع مطالبات این صنف از مالکان دولتی و بخش خصوصی ناوگان کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران است و پرسنل شاغل در کشتی های دولتی و بخش خصوصی انتظار دارند که به حقوق مادی و معنوی آنان توجه شود.

,

 

,

در بخش دوم سوالاتم، سوالم درباره خطراتی است که در طول سفر دریایی، با آن مواجه می شوید که به طور کلی چه خطراتی کشتی و پرسنلش را تهدید می کنند؟

, در بخش دوم سوالاتم، سوالم درباره خطراتی است که در طول سفر دریایی، با آن مواجه می شوید که به طور کلی چه خطراتی کشتی و پرسنلش را تهدید می کنند؟, در بخش دوم سوالاتم، سوالم درباره خطراتی است که در طول سفر دریایی، با آن مواجه می شوید که به طور کلی چه خطراتی کشتی و پرسنلش را تهدید می کنند؟,

این خطرات شامل حمله دزدان دریایی، قاچاق مسافر، مواد مخدر، بیماری پرسنل در کشتی و آب و هوای نامساعد هستند.

,

به طور مثال همیشه دریای منطقه عربی، در فصل تابستان آب و هوای نامساعد دارد و اگر بارگیری با دقت انجام نشود و مراقبت های مد نظر نیز در طول سفر انجام نشود، بار آسیب می بیند.

,

و درباره دزدان دریایی نیز باید بگویم که تجربه حمله آنها به کشتی ایرانی را در دوره دانشجویی ام داشته ام.

,

این را باید بگویم که در قسمت دریای یمن همچنین نزدیک سریلانکا و حتی در کانال مالاکا( حد فاصل کشورهای اندونزی و مالزی) جولان دزدان دریایی زیاد است و آنها به کشتی ها حمله می کنند.

,

البته در گذشته در قسمت دریای یمن و در منطقه سریلانکا، ناو جنگی ایران برای اسکورت کشتی های باری ایران حضور داشتند تا امنیت این کشتی ها را برای عبور از این مناطق پر خطر تامین کنند که در حال حاضر ناو جنگی ایرانی فقط در دریای یمن مستقر است و این را هم خاطر نشان کنم که در این مسیر های پر خطر ناوهای آمریکایی، روسی، فرانسوی و اروپایی نیز به منظور برقراری امنیت کشتی های باری حضور دارند، با این وجود، در این مسیرهای پر خطر یاد شده، بسیاری از کشتی های خارجی مورد حمله دزدان دریایی قرار می گیرند.

,

همچنین این را هم یادآوری می کنم که در کشتی های بار و مسافر ایران، در طول سفر در هر کشتی سه سرباز ارتشی و یا سپاهی به همراه اسلحه و مهمات حضور دارند.

,

 

,

در آبان ماه، آمریکا تحریم های دور دوم خود از سال جاری را بر کشور ایران اعمال کرد که کشتی رانی ایران هم از جمله این تحریم ها بوده اند، حال عنوان کنید که اثر این تحریم را بر روی فعالیت خود چگونه احساس کرده اید؟

, در آبان ماه، آمریکا تحریم های دور دوم خود از سال جاری را بر کشور ایران اعمال کرد که کشتی رانی ایران هم از جمله این تحریم ها بوده اند، حال عنوان کنید که اثر این تحریم را بر روی فعالیت خود چگونه احساس کرده اید؟, در آبان ماه، آمریکا تحریم های دور دوم خود از سال جاری را بر کشور ایران اعمال کرد که کشتی رانی ایران هم از جمله این تحریم ها بوده اند، حال عنوان کنید که اثر این تحریم را بر روی فعالیت خود چگونه احساس کرده اید؟,

در حال حاضر در مرخصی به سر می برم، البته دیروز با دوستانم در کشتی رانی تماس گرفتم و از آنها در این باره سوال کردم که دوستان گفتند با وجوداعمال تحریم ها، همچنان فعالیت کشتی رانی، حمل بار و صادرات و واردات در حال انجام است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه