اخبار داغ

«نانی» که آجر شد؛

تنورهای داغ و سفره‌های سرد /دومینوی گرانی به «نان» رسید

تنورهای داغ و سفره‌های سرد /دومینوی گرانی به «نان» رسید
دومینوی گرانی این بار به قوت غالب مردم رسیده و نان آنها را آجر کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از مرصاد، شاید این روزها دیگر افزایش قیمت کالاها شوکی به کسی وارد نکند و اغلب مردم دیگر واکنش چندانی هم از خود نشان ندهند و حتی در مقابل افزایش قیمت‌ها سکوت کنند، اما افزایش قیمت کالاهای اساسی و اصلی مردم قدری متفاوت از سایر کالاهاست و هنوز هم مردم به آن واکنش نشان داده و در اماکن و وسایل نقلیه عمومی چون اتوبوس و تاکسی درباره آن صحبت و ابراز نارضایتی می‌کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصاد,

یکی از اصلی ترین کالاهای اساسی در سبد خانوارهای کرمانشاهی «نان» است که این روزها و در ادامه روند افزایش افسارگسیخته و نه چندان روشن قیمت کالاها، دستخوش تغییر قیمت قرار گرفته و بهای آن افزایش پیدا کرده است.

,

عدم اطلاع‌رسانی از افزایش قیمت نان در کرمانشاه

, عدم اطلاع‌رسانی از افزایش قیمت نان در کرمانشاه,

این افزایش قیمت نان توسط نانوایان کرمانشاهی در حالی اتفاق افتاده است که چون سایر کالاهای اساسی هیچ اطلاع‌رسانی‌ای صورت نگرفت و به یک‌باره و بدون اعلام قبلی نان نیز گران شد.

,

یکی از شهروندان کرمانشاهی که در اولین روز افزایش قیمت نان شوکه شده بود در گفتگو با خبرنگار مرصاد گفت: صبح چند روز گذشته بود که برای خرید نان به یکی از نانوایی‌های شهر مراجعه کردم با افزایش یکباره قیمت نان مواجه شدم.

,

محمدرسول سماواتی افزود: به دلیل اینکه اعلامی از قبل صورت نگرفته بود، فکر کردم که این نانوایی تخلف می‌کند یا اینکه آزادپز شده و قیمت نان آن افزایش پیدا کرده است، بنابراین به نانوایی دیگری که در محل بود مراجعه کردم و متاسفانه دیدم که این نانوایی نیز اقدام به افزایش بدون اعلام قیمت نان کرده است.

,

سنگک دولتی از ۵۵۰ تومان به ۷۰۰ تومان رسیده است

, سنگک دولتی از ۵۵۰ تومان به ۷۰۰ تومان رسیده است,

وی ادامه داد: هر دوی نانوایی هایی که مراجعه کردم دولتی بوده و سنگک را پیش از این به قیمت ۵۵۰ تومان می‌فروختند و اکنون آن را با قیمت ۷۰۰ تومان عرضه می‌کنند.

,

این شهروند کرمانشاهی گفت: روز اول که فقط از نانوایی‌های محل نان خریداری کردم احتمال می‌دادم این افزایش قیمت فقط در محل ما رخ داده باشد که اطلاع‌رسانی‌ای صورت نگرفته، اما روز بعد که به نانوایی دیگری در محله دیگری از شهر کرمانشاه مراجعه کردم دیدم که این گرانی بدون اعلام، تقریبا در شهر کرمانشاه همه‌گیر شده است و نانوایی هایی نیز که نان لواش پخت می کردند، قیمت آن را به ۲۰۰ تا ۲۵۰ تومان افزایش داده اند.

,

, ,

سماواتی افزود: البته نانوایان آزادپز نیز از این اتفاق بی‌نصیب نیستند و نان های ۱۰۰۰ تومانی را با ۲۰۰ تومان افزایش قیمت به مبلغ ۱۲۰۰ تومان به فروش می رسانند.

,

حقیقتا خانواده های فقیر و طبقه کارگر که اغلب پرجمعیت و کم درآمد هستند، با شرایط فعلی بسیار با مشکل مواجه می‌شوند و شاید با این افزایش قیمت ها و درآمد پایین تنها بتوانند «نان» بخرند و برای تامین سایر مایحتاج زندگی به مشکل بربخورند.

,

ناعادلانه است که بدون افزایش کیفیت، قیمت نان گران شود

, ناعادلانه است که بدون افزایش کیفیت، قیمت نان گران شود,

وی گفت: واقعا خیلی ناعادلانه است که بدون اینکه قیمت آرد و یا حقوق افراد کارمندی مثل ما افزایش پیدا کرده و یا حتی تغییری در حجم، اندازه و کیفیت نان رخ داده باشد شاهد افزایش یک‌باره قیمت نان باشیم.

,

این شهروند کرمانشاهی افزود: شاید ما کارمندهای قراردادی نیز که یک حقوق ثابت داریم - که البته به خرج زندگیمان نمی رسد- و اغلب خانواده‌های کم جمعیت‌تری داریم و جزو طبقه متوسط جامعه‌ایم قدری بتوانیم با این افزایش قیمت‌ها کنار بیاییم.

,

عدم پاسخگویی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و اتحادیه نانوایان کرمانشاه

, عدم پاسخگویی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و اتحادیه نانوایان کرمانشاه,

برای بررسی این موضوع و صحت و سقم این افزایش قیمت طی تماسی با روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه خواستار مصاحبه با معاون بازرسی این سازمان شدیم، اما پس از تماس‌‌های مکرر تنها جوابی که داده شد این بود که از تهران دستور رسیده که تا انجام اصلاحاتی در این زمینه مصاحبه‌ای صورت نگیرد.

,

سازمان صنعت، معدن و تجارت به استناد اصل ۱۳۸  قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دبیر کارگروه آرد و نان و البته رئیس ستاد تنظیم بازار در استان است، لذا بی اطلاعی و عدم پاسخگویی آنها در این زمینه قدری ابهام انگیز به نظر می‌رسد.

,

همچنین طی تماس‌های مکرر سعی کردیم با رئیس اتحادیه خبازان استان ارتباط برقرار کنیم و از وی دلیل این گرانی یکباره و بدون اعلام را جویا شویم که با عدم پاسخگویی وی روبه‌رو شدیم.

,

, ,

 

,

همه کالاها گران شده، اما فقط یقه ما نانوایی‌ها را می‌‌گیرند

, همه کالاها گران شده، اما فقط یقه ما نانوایی‌ها را می‌‌گیرند,

یک نانوادار کرمانشاهی که افزایش قیمت فوق را منصفانه می‌دانست در گفتگو با مرصاد گفت: طی مدت اخیر همه کالاها در کشور با قیمت چندبرابری مواجه شده است و تقریبا کسی یقه هیچ یک از آنها را نمی‌گیرد اما زمانی که کرایه تاکسی یا قیمت نان افزایش پیدا می کند، داد مردم بلند می شود.

,

وی گفت: طی چندسال گذشته افزایشی روی قیمت نان صورت نگرفته و این درحالی است که قیمت تمام شده برای ما رقم بالایی بوده واخیرا نیز با این افزایش قیمتها در بازار دخلمان به خرجمان نمی‌رسد.

,

این نانوادار کرمانشاهی در خصوص اینکه چه کسی به آنها ابلاغ کرده که قیمت نان را افزایش دهند، گفت: این موضوع از طرف اتحادیه به ما اعلام شده است.

,

عدم ارائه نامه اتحادیه مبنی بر افزایش قیمت نان

, عدم ارائه نامه اتحادیه مبنی بر افزایش قیمت نان,

وی در مقابل درخواست خبرنگار مرصاد مبنی بر ارائه نامه ابلاغی اتحادیه برای افزایش قیمت نان از این موضوع امتناع کرد و گفت: ای کاش مردم از تمام کسانی که کالاهای دیگر را نیز در بازار افزایش داده اند، چنین درخواستی کنند.

,

این نانوادار کرمانشاهی افزود: مردم و مسئولین فقط زورشان به ما نانواداران و راننده‌های وسایل نقلیه عمومی می‌رسد و در مقابل بقیه گرانی هایی که اتفاق می‌افتد نه تنها سکوت کرده بلکه حتی اقدام به خرید بیشتر این کالاها می‌کنند.

,

قیمت آرد مصرفی نانوایی‌ها تا این لحظه افزایش پیدا نکرده است

, قیمت آرد مصرفی نانوایی‌ها تا این لحظه افزایش پیدا نکرده است,

مظفر رحیمی، مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۹ کشور نیز در گفتگو با خبرنگار مرصاد در خصوص اینکه آیا قیمتی در بهای آرد مصرفی نانوایی ها در استان صورت گرفته است یا نه گفت: قیمت آرد تا به این لحظه افزایشی پیدا نکرده و با همان قیمت سابق به نانوایی ها عرضه می شود.

,

, ,

این مسئول در خصوص افزایش قیمت نان علی رغم عدم افزایش قیمت آرد مصرفی تصریح کرد: افزایش قیمت نان بر عهده اتحادیه نانوایان و سازمان صنعت، معدن و تجارت است.

,

وی گفت: ما در شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۹ کشور تنها وظیفه خرید تضمینی گندم و دانه های روغنی از کشاورزان و تامین آرد مورد نیاز نانوایان را برعهده داریم.

,

رحیمی، افزایش قیمت آرد را نیز یک مقوله کشوری دانست و افزود: افزایش قیمت آرد به هیچ وجه استانی نیست و چون بهای آرد بستگی به بهای گندم خرید تضمینی شده دارد وتوسط شورای اقتصاد کشور تعیین می شود، بهای آرد نیز به صورت کشوری است.

,

وی تصریح کرد: همانطور که گفته شد، شورای اقتصاد قیمت خرید تضمینی گندم را تعیین می کند و بر همان اساس نیز قیمت آرد، همان قیمت مصوب کشوری است.

,

این موج و تلاطم گرانی به وجود آمده در بازار طی ماه های اخیر که چندان کنترل نشده، خود دلیل و زمینه ای  شده است تا صنوف مختلف بدون توجه به وضعیت معیشتی مردم از این شرایط سوء استفاده کنند و کالای خود را به بهایی خودسرانه به فروش برسانند و اکنون این موضوع به  قانونی من درآوردی تبدیل شود که نانوایان نیز از آن تبعیت کرده و اقدام به افزایش قیمت نان کنند.

,

البته اظهارات نانوادار کرمانشاهی و اینکه چندسالی است قیمت نان در مقابل سایر کالا ها تغییر نکرده و هزینه های آنان افزایش پیدا کرده است، نشان می دهد که تا حدی نیز حق با این خبازان است و «کاهش هزینه‌های نانوایان» و «افزایش درآمد آنها در نتیجه افزایش قیمت نان» راهکارهایی است که می تواند به آنها کمک کند، اما با توجه به وضعیت معیشت مردم قدری راهکار دوم در شرایط فعلی به مصلحت نیست و «کاهش هزینه‌های نانوایان» با کمکهای دولتی به آنها، به شرط حفظ و افزایش کیفیت نان می تواند موثرترین راهکار باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه