اخبار داغ

دوشاب سنتی دیرینه در هرمزگان/ بشاگرد کانون تولید مرغوب ترین شیره خرما

دوشاب سنتی دیرینه در هرمزگان/  بشاگرد کانون تولید مرغوب ترین شیره خرما
سنت دوشاب گیری خرما به دلیل وجود نخلستان های فراوان در اکثر نقاط هرمزگان انجام می شود اما معروف ترین و مرغوب ترین شیره های سرشار از مواد مغذی توسط اهالی شهرستان بشاگرد صورت می گیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  هرمز؛ شیره گیری خرما که در اصطلاح محلی هرمزگان دوشاب گیری می گویند  طی عملیاتی بعد از شستشو خرماهای درجه دو و سه همراه با مقدار کمی آب درون ظرف های بزرگ ریخته و بر روی حرارت گذاشته و حدود 10 تا 15 دقیقه بسته به نوع خرما آن را می جوشانند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

زمانی که خرما به صورت کامل جوشانده شد آن را درون کیسه های تمیزی ریخته می شود و تفاله های خرما را از آن جدا کرده و دوباره بر روی حرارت قرار می دهند تا این مایع به حالت غلیظ در بیاید؛ معمولا برای دوشاب گیری از خرماهای مضافتی، کریته و مرداسنگ استفاده می شود.

,

در روش دیگر دوشاب گیری خرما از حرارت خبری نیست و خرماهای باکیفیت درون حصیرهایی از جنس خرما قرار داده می شود و شیره ها بر اثر فشار آوردن وزن خرماها از منافذ حصیر خارج می شود و این نوع روش بدون افزودن آب بوده و خالص است.

,

دوشاب گیری خرما در اکثر نقاط هرمزگان به دلیل وجود نخلستان های فراوان وجود دارد اما معروف ترین و مرغوب ترین شیره ها را که سرشار از مواد مغذی است اهالی شهرستان بشاگرد درست می کنند.

,

, ,

املاح موجود در شیره خرما شامل آهن منگنز، کلسیم، فسفر، سدیم، پتاسیم و مس و سرشار از ویتامینهای آ و ب بوده و در هر 100 گرم شیره خرما حدود 50 واحد ویتامین آ، 09/0 میلی گرم ویتامین ب ، یک 1/0 میلی گرم ویتامین ب 2 و 22/0 میلی گرم نیاسین وجود دارد.

,

در حالی که شیره خرما حاوی 75 درصد مواد قندی شامل قندهای گلوکز، فروکتور و ساکارز همچنین دارای دو درصد پروتیین، 2/5 درصد چربی و 2/1 درصد مواد معدنی است؛ اما دوشاب همانند شیره انگور کالری بسیار بالایی دارد و مصرف زیاد آن در افراد کم تحرک، باعث چاقی مفرط و برای بیماران مبتلا به دیابت محدودیت مصرف دارد.

,

شیره خرما تمام خواص خرما را دارا می باشد و دارای خواص فراوانی از جمله فعال شدن سلول های عصبی مغز، رفع کم خونی، خستگی و رخوت و سموم را از کبد دفع و ناراحتی های گوارشی را بهبود بخشد.

,

, ,

آغاز دوشاب گیری خرما در بشاگرد

, آغاز دوشاب گیری خرما در بشاگرد,

 اکبر سالاری، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بشاگرد با بیان اینکه دوشاب گیری خرما در این شهرستان آغاز شد، افزود: برای تهیه دوشاب از ارقام مضافتی، مرداسنگ و کریته استفاده می‌شود.

,

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بشاگرد اظهار کرد: شیره خرما از محصولات با ارزش غذایی بالا و تقویت‌کننده سلول‌های عصبی است که نخل داران بشاگردی به روش سنتی تهیه می‌کنند و در بازار‌های محلی به فروش می‌رسانند.

,

سالاری تصریح کرد: برای تهیه دوشاب، خرما‌ها را پس از شستشو در طرف بزرگی ریخته و حدود ده تا پانزده دقیقه می‌جوشانند.

,

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بشاگرد با اشاره به اینکه پس از صاف کردن خرما دوباره آن را روی آتش گذاشته تا غلیظ شود، اضافه کرد: دوشاب به‌دست‌آمده به‌صورت یک سنت قدیمی بین همسایه‌ها توزیع می‌شود.

,

وی خاطر نشان کرد: مصرف شیره خرما همراه با یک لیوان شیر ولرم هنگام صرف صبحانه، موجب فعال شدن سلول‌های عصبی مغز می‌شود.

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه