اخبار داغ

گویش بندری در گرداب فراموشی/ واژگان اصیل در گفتگوهای کلامی جایگاهی ندارند

گویش بندری در گرداب فراموشی/ واژگان اصیل در گفتگوهای کلامی جایگاهی ندارند
گویش بندری با وجود قدمت تاریخی در گذر زمان دچار تغییرات گوناگونی شده به گونه ای که امروزه واژگان اصیل در گفتگوهای کلامی مردم هرمزگان جایگاهی ندارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ حفظ زبان و گویش نیز یکی از شاخصه های مهم هر منطقه می باشد چرا که زبان به عنوان یکی از ابزارهای ارتباطی عامل پیوند دهنده فرهنگ های مختلف در دنیاست و از دیرباز تنوع اقوام مختلف در ایران، گویش ها و لهجه های مختلفی را با خود به همراه داشته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

از آنجایی که گویش ها بیانگر ادبیات شفاهی هر منطقه ای می باشد لذا در استان هرمزگان نیز همچون سایر نقاط کشور اقوام گوناگونی با گویش های مختلفی نظیر بلوچی، مینابی، رودانی، بستکی و بندری در کنار یکدیگر زندگی می کنند.

,

از آنجایی که هرمزگان از استان های مهاجرپذیر است لذا این عامل در گذر زمان سبب تغییر و تحول گویش های هرمزگانی شده است به گونه ای که اکنون در ورطه فراموشی و تابودی قرار گرفته اند. 

,

  رواج سخن گفتن به زبان فارسی در میان نسل جوان و نسل های آینده سبب شده تا اکثر خانواده های هرمزگانی به صراحت گویش ها را کنار بگذرانند تا جایی که آموزش گویش ها را مایه شرمساری می دانند.

,

کلمات" پَچ نَزَدِن "( وصل کردن)  " کِلِنچ" ( انگشت) "تیو"( دریا) " جِلویل"( شال، روسری)  از جمله  واژه های بندری هستند که امروزه کمتر از آن ها استفاده می شود.

,

 

,

گویش ابزاری برای حفظ فرهنگ

, گویش ابزاری برای حفظ فرهنگ,

سکینه عباس زاده، شهروند تازیانی با اشاره به اینکه گویش های مختلف در استان در مرز فراموشی قرار گرفته اند، اظهار کرد: ورود اقوام با گویش های مختلف سبب تغییراتی در  واژگان بومی و محلی شده اند.

,

این شهروند هرمزگانی با بیان اینکه اکثر کودکان هرمزگانی فارسی صحبت می کنند، گفت: ادای راحت کلمات  کتاب در حین ورود به مدرسه یکی از دلایل اصلی و اولویت خانواده ها برای  آموزش زبان فارسی به کودکان به جای گویش بندری است.

,

عباس زاده تصریح کرد: از آنجایی که پوشش و گویش در واقع دو ابزار مهم برای حفظ و بقای فرهنگ یک جامعه است لذا  همه ی مردم برای حفظ این گویش تلاش کنند.

,

وی تاکید کرد: اگر خانواده ها نسبت به حفظ گویش اصیل بندری بی اهمیت باشند قطعا نسل های آینده گویش اصیل بندری را به خاطر نخواهند آورد.

,

شهروند هرمزگانی با اشاره به اینکه گویش بندری در حال تغییر است، خاطر نشان کرد: با وجود اینکه گویش بندری برای مردم کشور از جذابیت خاصی است اما مردم هرمزگان به ندرت از آن استفاده می کنند.

,

 

,

آموزش گویش بندری در فضای مجازی

, آموزش گویش بندری در فضای مجازی,

مریم اسدی نسب، شهروند بندرعباسی با اشاره به اینکه گویش بندری، گویشی بی نظیر در کشور است، اظهار کرد: گویش بندری به علت تفاوت های بسیار با سایر گویش های کشور  جایگاه ویژه ای در میان مردم ایران دارد.

,

وی افزود: گویش بندری با ورود پرتغالی ها به هرمزگان دچار تغییراتی شد که متاسفانه هنوز آثار این تغییرات  در این گویش به چشم می خورد.

,

امیری نسب با تاکید بر اینکه فراموشی گویش بندری به صورت صعودی  گسترش یافته است، خاطر نشان کرد: برخی از فرهنگ دوستان در فضای مجازی کانال های تلگرامی را با هدف حفظ و تقویت گویش بندری  راه اندازی کرده اند و  گام به گام بطور کامل آموزش می دهند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه