اخبار داغ

استاد دانشگاه روابط بین الملل در گفت و گو با دانا؛

نیروهای سعودی در 3 کیلومتری بندر الحدیده هستند/ داشتن ابزار پیشرفته نظامی دال بر برتری نیست/ آمریکا اجازه نخواهد داد قطعنامه ای علیه عربستان تصویب شود

نیروهای سعودی در 3 کیلومتری بندر الحدیده هستند/ داشتن ابزار پیشرفته نظامی دال بر برتری نیست/ آمریکا اجازه نخواهد داد قطعنامه ای علیه عربستان تصویب شود
محسن جلیلوند با توجه به اظهارات واهی سفیر عربستان در آمریکا، گفت: با توجه به عدم موفقیت ائتلاف عربی و همچنین ناکارآمدی در استفاده از تسلیحات پیشرفته، نمی توان گفت که سعودی ها بندر الحدیده را تصرف کرده اند.
[

محسن جلیلوند، استاد دانشگاه بین الملل در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا با اشاره به اظهارات واهی سفیر عربستان در آمریکا مبنی بر «موافقت انصارالله یمن برای گفت‌ ‌و‌گوها در خصوص واگذار کردن مدیریت بندر الحدیده»، اظهار داشت: انصارالله صریحاً همچین چیزی را رسماً اعلام نکرده که یمن قصد دارد بندر الحدیده را تحویل دهد، اما اظهارات سفیر عربستان در آمریکا نیز جای سوال دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی تصریح کرد: ائتلاف عربی در یمن نا موفق بوده که این یک امر بدیهی است؛ در واقع ائتلاف عربی با بسیج نیروها، توان و امکانات خیلی ضعیف عمل کردند.

,

 

,

استاد دانشگاه بین الملل افزود: نیروهای نظامی ائتلاف عربی علیرغم داشتن سلاح های پیشرفته کارآمد نیستند و داشتن ابزار پیشرفته نظامی دال بر برتری نیست.

,

 

,

جلیلوند بیان داشت: با توجه به عدم موفقیت ائتلاف عربی و همچنین ناکارآمدی در استفاده از تسلیحات پیشرفته، نمی توان گفت که سعودی ها بندر الحدیده را تصرف کرده اند.

,

 

,

وی خاطر نشان کرد: نیروهای رژیم سعودی در سه کیلومتری بندر الحدیده هستند و نیروهای عربستان و امارات فشار زیادی را علیه مردم یمن می آورند و همچنین از پشتیبانی هوایی نیز برخوردارند، بنابراین طبیعی است که با قدرت زیادی پیشروی می کنند.

,

 

,

این استاد دانشگاه تاکید کرد: حالا اگر این جنگ و نبرد بخواهد مقدمه صلح باشد، جملات کلیشه ای است که خیلی ها مطرح می کردند و این دلیل متقنی نمی شود و اگر می خواستند در این سه سال پیشرفت کرده بودند.

,

 

,

محسن جلیلوند در پاسخ به این سوال که "چرا در شورای امنیت سازمام ملل قطعنامه علیه عربستان به تصویب نمی رسد؟" گفت: تا زمانی که آمریکا در شورای امنیت است، اجازه نمی دهد که هیچ قطعنامه ای علیه عربستان سعودی تصویب شود و آمریکا این موضوع را نمی پذیرد.

,

 

,

 وی اشاره کرد: بندرالحدیده یک منطقه استراتژیک است و یمن نیز یک منطقه استراتژیک است و به همین دلیل آمریکا اجازه نخواهد داد قطعنامه ای علیه عربستان تصویب شود.

,

 

,

کارشناس مسائل بین الملل عنوان کرد: قطعنامه هایی که در مجمع عمومی تصویب می شود ضمانت اجرایی ندارد و در شورای امنیت نیز آمریکایی ها به سختی اجازه می دهند که این موضوع برای تصویب مطرح شود.

,

 

,

جلیلوند در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "عربستان با تصرف بندرالحدیده به دنبال چیست؟ آیا فقط به دنبال مدیریت بندر است؟" گفت: خود یمن یک نقطه استراتژیک است، اما استراتژیک ترین منطقه «باب المندب» است؛ اگر سعودی ها این سوی بندر را بگیرند با توجه به اینکه آن طرف جیبوتی است که در دست آمریکایی ها است، تقریباً تنگه باب المندب که یکی از شریان های مهم عبور و مرور کشتی ها در دنیا است را به دست می گیردند.

,

 

,

وی در ادامه افزود: عربستان بندرالحدیده را نه به خاطر خود بندر بلکه برای اینکه بتواند کنترل تنگه باب المندب را در اختیار داشته باشد، به یمن حمله کرده است که در این خصوص نیز آمریکایی ها پشت قضیه هستند؛ در واقع اگر بندرالحدیده را بگیرند، مطمئناً بر تنگه باب المندب تسلط کامل پیدا خواهند کرد.

,

 

,

استاد دانشگاه روابط بین الملل در پاسخ به این سوال که " سعودی ها با تسلط بر تنگه به دنبال چه چیزی هستند؟" گفت: امنیت کشتی رانی برای سعودی ها خیلی مهم است و با توجه به اینکه چند وقت پیش یکی از کشتی های عربستان مورد اصابت حوثی ها قرار گرفت، به همین دلیل تسلط بر تنگه باب المندب از اهمیت بالایی برای سعود ها برخوردار است.

,

 

,

جلیلوند در پایان گفت: عربستان بخشی از نفت خودش را می خواهد از طریق بندر ینگو و از آن طرف صادر کند و قصد ندارد همه اش را از خلیج فارس صادر کند؛ یعنی نمی خواهد تمام تخم مرغ هایش را در سبد تنگه هرمز بیاندازد؛ بنابراین بندرالحدیده برایش خیلی مهم است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه