اخبار داغ

نگاهی به فضای غبارآلود رسانه‌ای سمنان در آستانه سفر رئیس‌جمهور؛

از ابهام در پروژه‌های در دست افتتاح تا حکایت ستاد استقبال مردمی

از ابهام در پروژه‌های در دست افتتاح تا حکایت ستاد استقبال مردمی
نخستین اطلاع‌رسانی رسمی در خصوص برنامه‌های سفر رئیس‌جمهور به استان در گفتگوی ناجی با یکی دو رسانه صورت گرفت تا بار دیگر اتخاذ رویکرد گزینشی توسط استانداری به اثبات برسد!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، استان سمنان کم‌تر از دو روز دیگر میزبان حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران خواهد بود. این خبری است که این روزها به مسأله اصلی فضای رسانه‌ای استان تبدیل شده است. اما مسائل تأسف‌برانگیزی در حاشیه اخبار مهم مربوط به این سفر وجود دارد که در حال تحت‌الشعاع قرار دادن اصل سفر است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

نخست آن که مطلع اطلاع‌رسانی‌های رسمی در خصوص این سفر با یک بی‌حرمتی جدید به اصحاب رسانه همراه بود. توضیح آن که مجموعه استانداری سمنان از چندی قبل رویکردی گزینشی را برای دعوت رسانه‌ها به نشست‌های اطلاع‌رسانی اتخاذ کرده است. هرچند حمیدرضا خدایی‌راد مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری سمنان پیش‌تر و در دو نوبت، در گفتگو با خبرنگاران مرآت تصریح کرده بود که این رویکرد، یک رویه نیست و در جلسات دیگر تکرار نخواهد شد اما نخستین اطلاع‌رسانی رسمی در خصوص برنامه‌های سفر رئیس‌جمهور به استان در گفتگوی ناجی با یکی دو رسانه صورت گرفت تا مهر ابطالی باشد بر این گزاره که اتخاذ رویکرد گزینشی نسبت به رسانه‌ها یک «رویه» نیست!

,

این مسأله البته مورد اعتراض اصحاب رسانه از طیف‌های مختلف قرار گرفت اما هرگز به این اعتراضات پاسخی رسمی داده نشد. این امر شائبه‌هایی را در این رابطه ایجاد کرده است که مجموعه استانداری نه تنها قصدی برای پاسخگویی ندارد بلکه اعتقادی نیز به این امر ندارد! اینک این نگرانی وجود دارد که تیم اطلاع‌رسانی استانداری قرار است در ادامه مشی خود با رسانه‌ها در جریان سفر رئیس‌جمهور همین‌گونه رفتار کند؟

,

تکرار یک چرخه معیوب

, تکرار یک چرخه معیوب, تکرار یک چرخه معیوب,

فارغ از این بی‌حرمتی‌ها به اصحاب رسانه‌، درباره برنامه‌های سفر حتی از طریق انتخاب گزینشی رسانه‌ها نیز اطلاع‌رسانی درستی صورت نمی‌گیرد؛ بسیاری از مدیران استانی و شهرستانی این روزها از پاسخگویی به تلفن‌های خود اجتناب می‌کنند و آن‌ها که پاسخ می‌دهند نیز «نمی‌توانند» اطلاعات درستی به خبرنگار بدهند؛ چراکه باید ابتدا سرپرست استانداری اخبار را اعلام کند! و این چرخه معیوب نهایتا بار دیگر به رویکرد گزینشی نسبت به رسانه‌ها ختم می‌شود!

,

مسأله چالش‌برانگیز دیگر، برخی نامه‌نگاری‌ها و پیامک‌هاست! به تازگی نامه‌ای در فضای مجازی منتشر شده است که بر اساس آن فرمانداری شاهرود از دستگاه‌های اجرایی خواسته است که بنرهایی را در ابعاد مشخص با هدف «ایجاد فضای مناسب جهت استقبال باشکوه از فرزند استان» و با زیرنویس «ستاد شهرستانی استقبال از ریاست محترم جمهور» بر روی داربست نصب کنند!

,

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

, تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان,

در حکایت ستاد استقبال مردمی

, در حکایت ستاد استقبال مردمی, در حکایت ستاد استقبال مردمی,

این در حالی است که اطلاع‌رسانی‌های رسمی به گونه‌ای صورت می‌گیرد که گویی «ستادهای مردمی» حامی تبلیغات مربوط به سفر رئیس‌جمهور هستند! در این میان نکته قابل تأمل هزینه بسیار بالای چاپ و نصب بنرهایی که حداکثر برای دو روز تاریخ مصرف دارند! در یک حساب سرانگشتی، چند ده میلیون تومان از اعتبارات دستگاه‌های دولتی، صرف تبلیغات بنری می‌شود! درمرکز استان بهترین و گران‌ترین نقاط برای تبلیغات، صرف نصب بنرهای آن‌چه که «ستاد مردمی استقبال از کاروان تدبیر و امید» خوانده می‌شود، شده است!

,

 از طرفی تلاش‌ها برای انتقال مردم از نقاط مختلف استان به شاهرود نیز به صورت چشمگیری در جریان است. شاید نخستین حلقه از این تلاش‌ها مربوط به دانشگاه فرهنگیان سمنان باشد که در میانه هفته گذشته و در حالی که مسئولان استانی از بیان زمان دقیق سفر اجتناب می‌کردند، پیامکی را به دانشجویان ارسال کرد مبنی بر این که دانشجویانی که قصد «دیدار با ریاست‌جمهوری» را دارند می‌توانند ثبت‌نام کنند تا در روز سیزدهم آذرماه به شاهرود بروند! وسیله ایاب و ذهاب هم فراهم است!

,

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

, تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان,

برخی بر این باورند که پیش‌بینی استقبال ضعیف از رئیس‌جمهور در شاهرود مسئولان را به تکاپو واداشته است تا مردم را از دیگر نقاط استان به شاهرود برسانند.

,

و نکته آخر نیز ابهام در پروژه‌های در دست افتتاح و کلنگ‌زنی در جریان سفر رئیس‌جمهور است. پیش‌تر رسم بر آن بود که چند روز پیش از سفر رئیس‌جمهور به استان، جزئیات پروژه‌ها و برنامه‌ها به طور رسمی اعلام می‌شد اما اکنون و در آستانه سفر رئیس‌جمهور، هنوز اطلاع‌رسانی متمرکزی در خصوص پروژه‌ها صورت نگرفته است و مسئولان امر تصریح می‌کنند که بگذارید پروژه‌ها در زمان حضور رئیس‌جمهور اعلام شود تا ارزش بحث درباره آن‌ها باقی بماند! از طرفی برخی خبرها حاکی از آن است که پروژه‌های معدودی برای مرکز استان در نظر گرفته شده است!

,

کوتاه سخن؛ رسانه‌ها همچنان منتظر اصلاح رویکرد مجموعه استانداری سمنان در برخورد با رسانه‌ها و نیز پاسخگویی درباره ابهامات سفر رئیس‌جمهور به سمنان می‌مانند.

,

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

, تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان,

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

, تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان,

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

, تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان,

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

, تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه