اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

نمایندگان از معایب استانی‌شدن انتخابات مجلس می‌گویند/ از افزایش محرومیت ها تا ایجاد شکاف قومیتی

نمایندگان از معایب استانی‌شدن انتخابات مجلس می‌گویند/ از افزایش محرومیت ها تا ایجاد شکاف قومیتی
همانطور که نمایندگان موافق طرح استانی‌شدن انتخابات مجلس، دلایلی همچون سخت‌تر و کیفی‌تر شدن انتخاب نمایندگان و گامی به سوی اصلاح قانون انتخابات را به عنوان دلایل موافقت خود مطرح می‌کنند، در مقابل، مخالفان این طرح نیز از ظهور دیکتاتوری انتخاباتی، کاهش مشارکت مردمی و متضرر شدن استان‌های کوچک و شهرستان‌ها به عنوان دلایل مخالفت یاد می‌کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ طرح "استانی‌شدن انتخابات مجلس"، یکی از مهم‌ترین موضوعات بحث برانگیز در ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی بوده است و از سال 1378 که برای اولین بار مطرح شد، همواره با انتقادات و واکنش‌های مختلفی از جانب نمایندگان جناح‌های مختلف روبه‌رو شده اما در کشاکش این واکنش‌ها و انتقادات، تاکنون نتوانسته است از مرحله طرح فراتر رود و به قانون تبدیل شود. طرح استانی شدن انتخابات مجلس مدتی است که به موضوع داغ نشست‌های مجلس تبدیل شده و ظاهرا نمایندگان مجلس دهم عزم خود را برای تعیین سرنوشت این طرح جزم کرده‌اند. به خصوص که به گفته حسینعلی امیری، دولت نیز موافق اجرای طرح استانی‌شدن انتخابان مجلس است. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در ادامه همین روند، نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز با ۱۵۵ رای موافق، ۶۴ رای مخالف و دو رای ممتنع از مجموع ۲۳۱ نماینده حاضر، کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی درباره استانی‌شدن انتخابات را تصویب کردند. قرار است در مرحلە بعدی و بعد از تصویب جزییات طرح استانی‌شدن انتخابات از سوی نمایندگان مجلس و تایید آن توسط شورای نگهبان، برای اجرا توسط رئیس جمهور به وزارت کشور ارجاع می‌شود.

,

برهمین اساس و به منظور بررسی نقاط ضعف و قوت این طرح، نظر نمایندگان موافق و مخالف را جویا شدیم. همانطور که نمایندگان موافق طرح استانی‌شدن انتخابات مجلس، دلایلی همچون سخت‌تر و کیفی‌تر شدن انتخاب نمایندگان و گامی به سوی اصلاح قانون انتخابات را به عنوان دلایل موافقت خود مطرح می‌کنند، در مقابل، مخالفان این طرح نیز ظهور دیکتاتوری انتخاباتی، کاهش مشارکت مردمی و متضرر شدن استان‌های کوچک و شهرستان‌ها را به عنوان دلایل مخالفت خود معرفی می‌کنند.

,

 

,

یعقوب شیویاری؛‌ نماینده میانه
جزئیات طرح استانی شدن انتخابات برایمان مشخص نیست/ شاید استانی شدن انتخابات دخالت نمایندگان در امور اجرایی را بیشتر کند

, یعقوب شیویاری؛‌ نماینده میانه
جزئیات طرح استانی شدن انتخابات برایمان مشخص نیست/ شاید استانی شدن انتخابات دخالت نمایندگان در امور اجرایی را بیشتر کند
,
,

یعقوب شیویاری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آناج در خصوص استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: فعلا جزئیات این طرح مشخص نیست اما در کمیسیون شوراها کلیات آن بررسی و ظاهرا به تایید رسیده است، این طرح مراحل طولانی دارد و بعد از اعلام آن در صحن علنی و نطق موافقان و مخالفان به رأی‌گیری گذاشته می‌شود.

,

وی ادامه داد: بعد از رای‌گیری اگر طرح تصویب شود باید به شورای نگهبان برود و اگر تصویب نشد از دستور کار مجلس خارج می‌شود، اگرچه هنوز جزئیات مشخص نیست اما طبق گفته‌های آقای بی‌مقدار که عضو کمیسیون شوراهاست این طرح در کمیسیون تصویب شده است.

,

نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا با کلیات این طرح موافق است یا خیر، خاطرنشان ساخت: این طرح معایب و مزایایی دارد، برای نمونه چنانچه این طرح اجرایی شود دست نمایندگان از نظر کار اجرایی باز می‌شود و این درحالیست که معتقدم نمایندگان نباید کار اجرایی انجام دهند و صرفاً بر قانون‌گذاری و نظارت تمرکز داشته باشند.

,

وی توضیح داد: وقتی نمایندگان درگیر کار اجرایی می‌شوند، قانون‌گذاری و نظارت بر زمین می‌ماند و این بخشی از معایب طرح استانی شدن انتخابات می‌باشد اما مزیت این طرح این است که تاثیرگذاری نمایندگان را بیشتر می‌کند؛ باید منتظر بمانیم تا این طرح به مجلس بیاد و مخالفین، موافقین و اعضای کمیسیون در خصوص آن نظر دهند.

,

شیویاری با بیان اینکه در حال حاضر از جزئیات این طرح مطلع نیستیم، تصریح کرد: اگر در حال حاضر از بنده نظر بخواهنند، رای ممتنع می‌دهم اما وقتی جزئیات طرح مطرح شده و آن را بررسی کنم به نغع مردم می‌توانم نظر موافق یا مخالف خودم را در این خصوص اعلام کنم.

,

 

,

احمد علیرضا بیگی؛ عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور
نباید شهرستان‌ها را از داشتن نماینده محروم کرد/ با استانی شدن انتخابات ثروتمندان و وکلای جریانات سیاسی نماینده می‌شوند

, احمد علیرضا بیگی؛ عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور
نباید شهرستان‌ها را از داشتن نماینده محروم کرد/ با استانی شدن انتخابات ثروتمندان و وکلای جریانات سیاسی نماینده می‌شوند
,
,

احمد علیرضا بیگی در گفت‌‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی آناج در پاسخ به این سوال که آیا به طرح استانی شدن انتخابات مجلس رأی می‌دهد، اظهار داشت: بنده مخالف این طرح هستم و به آن رأی نمی‌دهم؛ نمایندگان هر شهرستان با مردم آن منطقه آشنایی دارند و از ظرفیت‌های آن باخبرند اما با این طرح عملاً برخی شهرستان‌ها در مرحله‌ی دوم از وجود نماینده بی‌نصیب می‌مانند.

,

احمد علیرضا بیگی در گفت‌‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی آناج در پاسخ به این سوال که آیا به طرح استانی شدن انتخابات مجلس رأی می‌دهد، اظهار داشت: بنده مخالف این طرح هستم و به آن رأی نمی‌دهم؛ نمایندگان هر شهرستان با مردم آن منطقه آشنایی دارند و از ظرفیت‌های آن باخبرند اما با این طرح عملاً برخی شهرستان‌ها در مرحله‌ی دوم از وجود نماینده بی‌نصیب می‌مانند.

,

وی خاطرنشان ساخت: با این طرح کسانی در انتخابات می‌توانند رای بیاورند که از نظر مالی منابع قابل توجهی داشته باشد تا هزینه‌ی تبلیغاتی و انتخاباتی‌شان را تامین نمایند و یا از طرف جناح‌های سیاسی پیشتیبانی شوند.

,

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور خاطرنشان ساخت: با این رویه نماینده‌ای که به مجلس راه می‌یابد وکیل مردم نیست بلکه وکیل جریان سیاسی و همان پیشتوانه مالی است؛ این طرح خلاف تدابیر مقام معظم رهبری است که فرمودند هر جغرافیا باید یک نماینده داشته باشد.

,

وی متذکر شد: با این طرح لیست رای می‌آورد و نامزدهایی در مناطق دور دست زندگی می‌کنند و از بدنه‌ی مردم بالا آمده‌اند رای نمی‌آورند؛ در عوض وابستگان سیاسی و ژن خوب‌ها نماینده می‌شوند، در انتخابات شورای شهر و مجلس تهران لیست امید رأی آورد اما آیا توانسته‌اند نیازهای مردم را برآورده کنند؟

,

 

,

محمدرضا صباغیان؛ نماینده مردم مهریز
مناطق محروم با «استانی شدن انتخابات» متضرر می‌شوند

, محمدرضا صباغیان؛ نماینده مردم مهریز
مناطق محروم با «استانی شدن انتخابات» متضرر می‌شوند
,
,

محمدرضا صباغیان در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، در خصوص طرح استانی شدن انتخابات مجلس گفت: این طرح در کمیسیون شورای مجلس به تصویب رسیده است و اکنون در دستور کار مجلس است و باید نوبت مطرح شدن آن در صحن علنی مجلس برسد.

, یزدرسا,

وی ادامه داد: با تصویب شدن این طرح نمایندگان مجلس برای استان انتخاب می‌شوند، در این طرح حوزه‌های انتخابیه فعلی به‌عنوان حوزه‌های فرعی و هر استان به عنوان حوزه اصلی در نظر گرفته می‌شوند و نامزدهای نمایندگی مجلس برای اینکه آرای آنها در حوزه اصلی شمارش شود باید حداقل 10 درصد آرای حوزه فرعی که در آن ثبت نام کردند را کسب کرده باشند.

,

نماینده مردم شهرستان‌های مهریز، بافق، بهاباد، خاتم و ابرکوه با اشاره به نقاط ضعف و قوت این طرح گفت: چون بعد از استانی شدن انتخابات مسائل کلان بیشتر پیگیری می‌شود از نقاط مثبت طرح به شمار می آید اما با اجرای این طرح انتخابات لیستی خواهد شد.

,

صباغیان عنوان کرد: در این طرح مناطق محروم و کم جمعیت متضرر می‌شوند و کمتر به آنها توجه می‌شود چرا که اصولا نمایندگان احتمالا روی مناطقی که بیشتر رأی دارد متمرکز می‌شوند و این مناطق محروم را دچار آسیب خواهد کرد.

,

وی با بیان اینکه طرح استانی شدن انتخابات با برطرف شدن نقاط ضعف آن طرح خوبی است، گفت: این طرح از آنجا که مناطق محروم در آن مورد غفلت قرار می‌گیرند دارای نقطه ضعف هست و از این جهت نگاه‌ها از بحث‌های منطقه ای جمع می‌شود و مسائل ملی و بعد قانونگذاری و نظارت مورد توجه قرار می گیرد طرح خوبی است.

,

نماینده مردم شهرستان‌های مهریز، بافق، بهاباد، خاتم و ابرکوه تصریح کرد: البته کسب حداقل 10 درصد رأی برای حوزه فرعی نوعی توجه به حوزه انتخابیه است اما کسب این میزان رای نیز دوباره نگاه‌های محلی و منطقه‌ای را دنبال می کند که این طرح را از هدف اصلی که توجه و پیگیری وظایف ملی و مسئله قانونگذاری است دور می‌کند.

,

 

,

جلال محمودزاده؛ نماینده مردم مهاباد در مجلس
ایجاد شکاف قومیتی و افزایش محرومیت از پیامدهای استانی شدن انتخابات است

, جلال محمودزاده؛ نماینده مردم مهاباد در مجلس
ایجاد شکاف قومیتی و افزایش محرومیت از پیامدهای استانی شدن انتخابات است
,
,

جلال محمودزاده در گفت و گو با خبرنگار اروم‌نیوز، با اشاره به طرح استانی شدن انتخابات، اظهار داشت: جنبه های منفی این طرح نمود بیشتری نسبت به جنبه های مثبت دارد.

, اروم‌نیوز,

وی، با اشاره به نقاط منفی این طرح، افزود: اگر انتخابات مجلس شورای اسلامی استانی شود باید احزاب قدرتمند شده و از حالت انتخابات محور بودن خارج شوند.

,

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه امروز احزاب فعالیت به خصوصی ندارند، ادامه داد: در صورت استانی شدن انتخابات مجلس، پیگیری مشکلات مردم محروم افزایش یافته و به خصوص در شهرستان های محروم و روستاها و شهرهای کوچک مشکلات عدیده ای برای مردم پیش می‌آید.

,

وی، تاکیدکرد: نمایندگان اگر در سطح استان باشند بدون شک حوزه های انتخاباتی آنان وسیع شده و رسیدگی کاهش می یابد، البته این طرح باعث ایجاد هزینه های گزاف برای دولت و مردم نیز می شود.

,

محمودزاده، بیان کرد: البته این مسئله سدی محکم بر راه افرادی می شود که در شهرستان ها بوده و در استان فردی شناخته شده نیستند و در نتیجه باعث ماندگاری نمایندگان قبلی یا ورود افراد سرشناس به مجلس می شود.

,

وی، در ادامه با بیان اینکه این طرح امتیاز انتخاب شدن را از نخبگان استانی سلب می کند، گفت: استانی شدن انتخاب نمایندگان باعث می شود نمایندگان از کل استان رای بگیرند و در مناطق دو قومیتی مساله بوده و باعث شکاف قومی و اختلافات بیشتر می شود که این مسئله به نفع استان های قومیتی همچون آذربایجان غربی و سیستان و بلوچستان نیست.

,

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به نقاط قوت این طرح نیز خاطرنشان کرد: این‌طرح باعث می شود تا نمایندگان مجلس به وطیفه اصلی خود که نظارت و قانون گذاری است بیشتر پرداخته و از کار های جزئی فاصله گرفته و امورات اجرایی را به مسئولان استانی بسپارند.

,

وی، تاکید کرد: البته استانی شدن انتخابات زمانی موفق خواهد شد که احزاب شکل گرفته و کاندیداها در داخل احزاب قرار گیرند و افراد بر اساس حزب معرفی شوند. در این صورت افراد جدید می توانند بر اساس حزب و آیین نامه حزب امکان انتخاب شدن و شناخته شدن داشته باشند.

,

محمودزاده، در پایان بیان داشت: در شرایط فعلی که هنوز احزاب به معنای واقعی شکل نگرفته اند، در برخی نقاط، استانی شدن به مصلحت نبوده و با توجه به اینکه نقاط منفی این طرح بیشتر است مخالف این طرح هستم.

,

 

,

نادر قاضی‌پور؛ نماینده مردم ارومیه
طرح استانی شدن انتخابات سودی برای استان ندارد

, نادر قاضی‌پور؛ نماینده مردم ارومیه
طرح استانی شدن انتخابات سودی برای استان ندارد
,
,

نادر قاضی پور در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز با بیان اینکه مخالف سرسخت استانی شدن انتخابات است، اظهار داشت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی پل ارتباطی بین مردم و دولت هستند که در صورت اجرای این طرح این پل تخریب می شود.

, اروم نیوز,

وی، با بیان اینکه این طرح باعث فراموشی مناطق محروم می شود، افزود: این طرح برای کاندیداهای انتخابات هزینه های گزافی به دنبال دارد به گونه‌ای که جبران این هزینه ها سخت بوده و تبلیغات به خوبی انجام نمی‌شود.

,

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: این انتخابات فرصت حضور از برخی از افراد را گرفته و اگر فردی بخواهد در استان قدرت گزاف داشته باشد می تواند با قدرت و سمت خود در استان به حمایت از کاندیداهای خاص برخواسته و موجب رای دادن مردم به فرد شود.

,

وی، با بیان اینکه افراد برای موفقیت در انتخابات باید وارد جریانات سیاسی قدرتمند شوند، ابراز کرد: البته باید گفت حتی برخی از شهرستان هایی که جمعیت کمتر داشته و فردی از این شهرستان ها در انتخابات حاضر شود امکان انتخاب شدن وی بسیار کم شده و شهرستان عملا نماینده ای نخواهد داشت.

,

قاضی پور، تاکید کرد: در صورت استانی شدن انتخابات حوزه های انتخابی از شهرستان به استان تبدیل شده و وسعت بیشتری را در برمی گیرد در نتیجه رسیدگی مطلوب توسط نمایندگان انجام نخواهد شد.

,

وی، گفت: در صورت کلان شدن حوزه انتخابی طرح ها به خوبی پیگیری نشده و پروژه ها ناقص می ماند همچنین ملاقات های مردمی به سختی انجام خواهد شد.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه