اخبار داغ

مدیرامور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی:

16هزار تن زرشک از باغات خراسان‌جنوبی برداشت شد/ صادرات زرشک به روسیه

16هزار تن زرشک از باغات خراسان‌جنوبی برداشت شد/ صادرات زرشک به روسیه
مدیرامور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: میزان زرشک تولیدی امسال در خراسان جنوبی 16 هزار تن بوده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عبدالرضا رضایی گزیک مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: سطح زیر کشت زرشک در خراسان جنوبی 15 هزار و 561 هکتار است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان, خاورستان,
 
,
 
,
 
,
وی افزود: میزان زرشک تولیدی امسال در خراسان جنوبی 16 هزار تن بوده است.
,
 
,
 3 تن کاهش در مقایسه با سال گذشته
,  3 تن کاهش در مقایسه با سال گذشته,  3 تن کاهش در مقایسه با سال گذشته,
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد : میزان زرشک تولیدی امسال نسبت به سال گذشته سه تن کاهش داشته و در سال گذشته میزان زرشک تولیدی در خراسان‌جنوبی 19هزار تن بوده است.
,
 
,
 
,
رضایی با بیان اینکه برخی از دلایل کاهش زرشک در سال جاری را می‌توان سرمازدگی در فصل زمستان سال گذشته عنوان کرد، گفت: سرمازدگی ابتدای سال که باعث سرمازدگی سرشاخه ها و گل زرشک شد، گرمازدگی ابتدای سال که باعث ریزش گل و میوه شد و اندک سرمازدگی فصل برداشت زرشک از جمله دلایل کاهش زرشک تولیدی امسال بوده است
,
 
,
 قاین رتبه اول تولید زرشک
,  قاین رتبه اول تولید زرشک,  قاین رتبه اول تولید زرشک,
وی بیان کرد: بیشترین میزان زرشک تولیدی استان مربوط به شهرستان قاین است و بعد از آن زیرکوه، درمیان، بیرجند در رتبه های بعدی قرار دارند.
,
 
,
 افزایش در مصرف زرشک تازه
,  افزایش در مصرف زرشک تازه,  افزایش در مصرف زرشک تازه,
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی عنوان کرد: طی سال‌های اخیر زرشک در خراسان‌جنوبی به صورت تازه نیز مورد استفاده قرار گرفته است و سال به سال مصرف زرشک تازه افزایش پیدا می‌کند.
,
 
,
 
,
رضایی اظهار کرد: برخی از کشاورزان محصول زرشک خود را به صورت تازه با سر شاخه یا دان شده و در بسته بندی های زیبا به فروش می‌رسانند.
,
 
,
 
,
وی عنوان کرد: زرشک خشک خراسان‌جنوبی برای فروش به استان های تهران، خراسان رضوی، فارس و کرمان برای فروش صادر می‌شود.
,
 
,
وجود 4 کارخانه فرآروی زرشک 
, وجود 4 کارخانه فرآروی زرشک , وجود 4 کارخانه فرآروی زرشک ,
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی عنوان کرد: همچنین از زرشک خراسان‌جنوبی برای فرآوری در زمینه تولید مربا ، شربت، آدامس زرشک، آب زرشک و کنسانتره استفاده می‌شود.
,
 
,
 
,
رضایی گفت: در حال حاضر در خراسان‌جنوبی 4 کارخانه فرآوری زرشک به صورت فعال وجود دارد و 10 کارخانه که کار بسته بندی را انجام می‌دهد نیز فعال است.
,
 
,
وجود 373بارگاه بهداشتی زرشک
, وجود 373بارگاه بهداشتی زرشک, وجود 373بارگاه بهداشتی زرشک,
وی از وجود 373 بارگاه بهداشتی زرشک در خراسان‌جنوبی خبر داد و گفت: در سال زراعی گذشته نیز 28 مورد پروانه بهره‌برداری برای بارگاه های بهداشتی زرشک صادر شده است.
,
 
,
 
,
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه کارگاه‌های آموزشی در طول سال برای کشاورزان برگزار می‌شود، گفت: در این کارگاه‌ها در خصوص آفات و بیماری‌ها، هرس درختان و سایر مسائل فنی مربوط به محصول زرشک عنوان می‌شود.
,
 
,
صادرات زرشک به روسیه
, صادرات زرشک به روسیه, صادرات زرشک به روسیه,
رضایی از صادرات زرشک خراسان‌جنوبی به خارج کشور خبر داد و گفت: طی سالهای اخیر نیز در زمینه صادرات زرشک به کشورهایی از جمله روسیه اقدامات خوبی صورت گرفته است.
,
 
,
 
,
وی بیان کرد: زرشک خراسان‌جنوبی معمولا از مرزهای شمالی و گمرک تهران به کشورهای خارجی صادر می‌شود که طی ماه های اخیر برای ارسال محموله زرشک از خراسان‌جنوبی به روسیه نیز مکاتباتی صورت گرفته است.
,
 
,
 
,
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه زرشک بی‌دانه مختص خراسان‌جنوبی است و در سایر استان‌ها کمتر برداشت می‌شود، گفت: معمولاً زرشک بی دانه ای که از مرزهای شمالی و تهران به کشورهای خارجی صادر می‌شود به نام زرشک خراسان جنوبی است و الان همه کشور و حتی دنیا می‌دانند که زرشک بی‌دانه مختص خراسان جنوبی است.
,
 
,
زرشک بی دانه خراسان‌جنوبی رقیب ندارد
, زرشک بی دانه خراسان‌جنوبی رقیب ندارد, زرشک بی دانه خراسان‌جنوبی رقیب ندارد,
 
,
رضایی ادامه داد: خوشبختانه خراسان‌جنوبی در سطح کشور در زمینه تولید زرشک بی‌دانه رقیب ندارد.
,
 
,
 
,
وی با اشاره به تسهیلات پرداخت شده به کشاورزان، گفت: در سال گذشته 116 میلیارد ریال سرمایه در گردش در خصوص محصول زرشک به بانک‌ها معرفی شده است.
,
 
,
 
,
مدیرامور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی عنوان کرد: از این میزان تسهیلات درصدی پرداخت شده و مابقی در حال پرداخت است.
,
 
,
 
,
رضایی با بیان اینکه در بحث کمک به کشاورزان برای خرید توافقی زرشک نیز برنامه داریم، گفت: امسال با توجه به اینکه قیمت بازار برای خرید زرشک از کشاورز قیمت قابل قبولی بود ما در این زمینه ورود نکرده و مقدار بسیار کمی خرید توافقی زرشک توسط جهاد کشاورزی انجام شده است.
,
 
,
 
,
وی اظهار کرد : هدف خرید توافقی محصولات از کشاورز کوتاه شدن دست دلال از بازار و رسیدن سود واقعی به جیب کشاورز است.
,
 
,
 مقابله با زنگ زرشک
,  مقابله با زنگ زرشک,  مقابله با زنگ زرشک,
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به بیماری‌ها و آفات مربوط به زرشک و اقدامات جهاد کشاورزی برای مقابله با بیماری‌های عمومی این محصول، بیان کرد: بیماری زنگ زرشک نیز بیماری جدیدی است که گریبان‌گیر محصول زرشک شده شده و با توجه به اینکه این آفت عمومی نیست اما در این مورد نیر دولت برای کنترل آفت زنگ زرشک و پاک ماندن درخت‌های زرشک اعتبار در نظر گرفته است.
,
 
,
کنترل هر گونه جابجایی 
, کنترل هر گونه جابجایی , کنترل هر گونه جابجایی ,
رضایی گفت: جهاد کشاورزی به منظور حفظ سلامت باغات زرشک هر گونه جابه جایی نهال زرشک در داخل و خارج از استان را کنترل کرده و مراقب است که زرشک آلوده به باغات کشاورزان منتقل نشود.
,
 
,
 
,
وی هدف از کنترل هر گونه جابجایی را جلوگیری از بروز بیماری در سایر باغات و درخت‌های زرشک برشمرد و اظهار کرد: حتی در مورد جابجایی پاجوش زرشک نیز برای حفظ سلامت باغات کنترل‌هایی توسط واحد حفظ نباتات و باغات شهرستان ها انجام می‌شود که درخت آلوده به باغ منتقل نشده و منجر به آلودگی و بیماری سایر درخت‌ها نشود.
,
 
,
 
,
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی عنوان کرد: اگر جابجایی نهال زرشک بدون هماهنگی و کنترل صورت گیرد باعث می‌شود جایگاه زرشک در استان تحت تاثیر قرار گرفته و همچنین محصول تولیدی با کیفیتی نداشته باشیم.
,
 
,
 
,
رضایی تصریح کرد: همه هدف ما این است که زرشک مرغوب و با کیفیت خوب در استان تولید و به سایر استان‌ها و کشورهای دنیا صادر شود.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه