اخبار داغ

گزارشی از مشکلات معلولان در سطح شهر؛

مشکل امروز معلولان قمی نامناسب بودن محیط شهری است/عدم مناسب سازی ادارات برای تردد معلولان

مشکل امروز معلولان قمی نامناسب بودن محیط شهری است/عدم مناسب سازی ادارات برای تردد معلولان
معلولان و نابینایان یکی از قشرهای جامعه هستند که در حال تردد در هسته شهر می باشند و امروز باید محیط شهری را به نوعی آماده سازی کنیم تا این افراد بتوانند به راحتی در سطح شهر تردد کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  قم فردا، "عینک دودی بر چشم دارد و عصایی سفید بر دست که به سختی می تواند در شهر تردد کندو برای سوار شدن به تاکسی باید ساعت ها درکنار خیابان منتظر بماند"؛ " کودکی کم توان ذهنی را می بیند که با والدین خود در حال عبور از عرض خیابان هستند کودکی که به سختی می تواند راه برود..."

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  قم فردا,

از نوع صحنه ها شاید هر کسی بارها در روز به راحتی ببیند و به سادگی از کنار آن عبور کند و یا فردی هم باشد که از روی دلسوزی به این افراد کمکی کند اما آیا تا بحال با خود فکر کرده ایم که این افراد هم حق دارند که در سطح شهر بدون دشواری و سختی تردد کنند و احتیاجات خود را فراهم کنند.

,

محیط‌های شهری، فضای زندگی روزمره هر شهروندی است و باید توانایی پذیرش تمام افراد و تامین خدمات رفاهی مربوط به آنها را داشته باشد امروزه فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم برای افراد معلول و کم‌توان جسمی و حرکتی، دسترسی آنان به امکانات شهری را با مشکل مواجه کرده است.

,

نابسامان بودن فضاهای شهری و عدم انطباق آنها با نیازها و خواسته‌های این افراد سبب منزوی شدن آنها شده است، از این رو ساماندهی و مناسب‌سازی دوباره این فضاها در واقع بازگرداندن این افراد به زندگی اجتماعی و فعالیت دوباره است.

شبکه معابر سواره و پیاده از جمله مواردی است که با مناسب‌سازی آنها و قرار دادن تجهیزات و وسایل لازم می‌توان بسیاری از مشکلات و موانع حرکتی معلولان و کم‌توانان جسمی و حرکتی را مرتفع کرد از طرفی هم آسان شدن حضور این افراد در ادارات هم یکی از دغدغه های اصلی آنها می باشد که باید این مسئله هم در ادارات در نظر گرفته شود.

,
,
,

مناسب سازی مبلمان شهری و ادارات دولتی برای تسهیل در تردد معلولان

, مناسب, سازی, مبلمان, شهری, و, ادارات, دولتی, برای, تسهیل, در, تردد, معلولان,

این در حالی است که سید مهدی صادقی استاندار قم گفت: یکی از مسائلی که باید مورد توجه قرار گیرد مناسب سازی مبلمان شهری و ادارات دولتی برای تسهیل در تردد معلولان است.

وی با بیان اینکه معلولیت نباید موجب محدودیت برای افراد شود افزود: باید با ارائه تسهیلات ویژه زمینه افزایش بهره‌وری معلولان در سطح جامعه فراهم شود.

دستگاه ها سهم 10درصدی خود در مناسب سازی شهر را انجام دهند

,
,
,
,
, دستگاه ها سهم 10درصدی خود در مناسب سازی شهر را انجام دهند,

از همین رو دکتر سلیقه ، مدیر کل سازمان بهزیستی استان قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به اینکه 10درصد از جامعه را معلولین ، ناتوانان و سالمندان تشکیل می دهند، گفت: حدود 22 هزار معلول در استان داریم که نشان دادند معلولیت، محدودیت نیست، معلولان استان قم عملکرد خوبی را در عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و ورزشی داشتند.

,

وی با بیان این که یکی از نیازهای مهم در جامعه، مناسب سازی شهری برای معلولان است گفت: خدمت رسانی به معلولان تنها وظیفه بهزیستی نیست و هر دستگاهی باید سهم 10درصدی خود در این خصوص را انجام دهد.

,

مدیر کل سازمان بهزیستی استان قم با اشاره به اینکه در حوزه مناسب سازی در بوستان ها شاهد اتفاق های خوبی هستیم افزود: این افراد مانند سایر افراد جامعه مالیات و عوارض شهری پرداخت می کنند ولی از خدمات اولیه برای آمد و شد در شهر برخوردار نیستند، در بسیاری از دستگاه های اداری استان و مراکز خدماتی و اجتماعی مناسب سازی لازم برای حضور معلول در نظر گرفته نشده است که این امر باعث ایجاد مشکلات بسیاری برای معلولان شده است.

,

ورود  اتوبوس برای خدمات دهی به معلولان
همچنین مقدم خواه، معاون امور توانبخشی بهزیستی در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به اینکه معلولیت های شدید را معلولیت های ضایع نخاعی گردنی، کمری و سینه ای تشکیل می دهد، اظهار داشت: دبیرخانه مناسب سازی معابر و سطح شهر برای دسترسی بهتر معلولین در استان تشکیل شده است.

, ورود  اتوبوس برای خدمات دهی به معلولان,
,

وی ادامه داد:بیش از 20 دستگاه اتوبوس مخصوص معلولین وارد شده و در شهر در اختیار معلولین قرار دارد تا آنها را جابجا کند.

,

معاون امور توانبخشی بهزیستی با اشاره به اقدامات شهرداری برای مناسب سازی شهر، گفت: شهرداری تمام تلاش خود را در مناسب سازی شهر برای تردد آسان تر معلولین انجام می دهد.

,

مقدم خواه اضافه کرد: همچنین در بازار باجه بانکی که ویژه معلوین است در سال قبل افتتاح  شده است و در حال افزایش این باجه ها می باشیم که معلولین با مراجعه به این باجه ها می توانند تمام خدمات  بانکی را خودشان انجام دهند و نیازی به شخص دیگری ندارند.

,

وی خاطرنشان شد: همچنین درخواست شده است در هتل های جدید که ساخته می شود ورودی هتل ها و برخی اتاق ها برای معلولین مناسب سازی شود.

,

ایجاد محدودیت برای معلولان توسط برخی موتورسواران

, ایجاد محدودیت برای معلولان توسط برخی موتورسواران,

از طرفی هم عباس ذاکریان معاون حمل و نقل شهرداری قم با اشاره به انجام طرح مطالعاتی برای آمد و شد معلولان در معابر شهری، افزود: باید عبور از عرض سطح خیابان با چراغ راهنمایی رانندگی در دستور کار قرار بگیرد.

,

وی موتور سواران را یکی از معضل های حمل و نقلی و ترافیکی قم ذکر کرد و افزود: برخی از موتور سوران علاوه بر ایجاد محدودیت برای عابران پیاده به ویژه معلولان خود نیز به افزایش تعداد معلولان جسمی حرکتی کمک می کنند.

,

در هر حال امروز کمک به تردد معلولین و نابینایان یکی از مسائل مهم برای مسئولین می باشد که باید این امر را در سطح شهر محقق کنند تا این قشر جامعه هم بتوانند بدون کمک کسی به راحتی در شهر تردد کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه