اخبار داغ

آفت بی تدبیری گریبانگیر کشاورزان هرمزگان؛

تراژدی افت قیمت محصولات کشاورزی در فصل برداشت/ خیارسبز در مزرعه ۵۰۰ در بازار مصرف ۴۰۰۰ تومان!

تراژدی افت قیمت محصولات کشاورزی در فصل برداشت/ خیارسبز در مزرعه ۵۰۰ در بازار مصرف ۴۰۰۰ تومان!
قیمت محصول خیار سبز این روزها در میادین تره بار هشت بندی با افت قیمت بی سابقه ای روبرو بوده بطوری که فروش محصول خیار سبز با قیمت ۵۰۰ تومان حتی کفاف هزینه های تولید کشاورزان را نمی دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از هرمز،خیارسبز محلی محصولی که در استان هرمزگان بخصوص منطقه هشتبندی بخاطر افزایش تولید و قیمت پائین روی دست کشاورزان مانده و اگر هم به فروش رود کیلویی 500الی 700تومان برایش به فروش می رود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

محصول مرغوب خیار سبز کشاورزان در منطقه هشت بندی که با صرف هزینه های هنگفت به مرحله تولید و عرضه به بازار فروش رسیده است این روزها مشتری ندارد.

,

کشاورزان هشت بندی بخاطر کشت خیارسبز زیاد و پایین بودن قیمت و مقرون به صرفه نبودن برای برداشت محصولی که یکسال پای آن زحمت کشیده اند، ناله می کنند و می گویند ای کاش کس به داد این مردم می رسید تا به کی باید متضرر باشیم !

,

بی شک در کنار تمام مشکلات مثل کمبود آب، صنعتی نبودن کشاورزی در ایران، نبود کارخانجات تبدیلی، ضعف در سیستم بسته بندی و...، باید مهمترین مشکل پیش روی کشاورزان مینابی را فروش محصولاتشان برشمرد.

,


در حالی محصول خیار سبز در میادین تره بار هشت بندی با نازلترین قیمت از دست کشاورزان خریداری می گردد که این محصول در بازارهای مصرف با قیمت بسیار بالاتر به دست مصرف کنندگان می رسد.این مشکل باعث شده تا عملا کشاورزان نتواند جان بگیرد و به جای پیشرفت، فقط به دور خودش بچرخد.

, ,
,

شهر توکهور و هشتبندی از توابع شهرستان میناب ، منطقه ای مرغوب و خوش آب و هوا دارای محصولات کشاورزی متنوع، اما نزدیک تر که می شویم و حال و هوای این روزهای باغداران و کشاورزان را می پرسیم همه و همه از مشکلات و درد و دل هایی می گویند که بهانه ای شود تا دوباره بنویسیم در وصف حال زار این روزهای کشاورزان در این شهرستان که با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند.

,

, ,

در این منطقه کشاورزان مجبورند محصول خیار سبز خود که با صرف هزینه های سنگین به مرحله تولید رسانده اند مجبورند کیلویی 500تا 700تومان به فروش برسانند، فروش محصول خیار سبز با این قیمت حتی کفاف هزینه های تولید کشاورزان را نمی دهد.

,

حیدری یکی از کشاورزان منطقه توکهور و هشتبندی گفت:امسال چیزی از این محصول عایدم نشده و هرچه بوده پول سم ، کود، آب ، برق و دستمزد کارگر دادم حالا نمی خواهم ببینم که محصول یک سال کشاورزی ام هدر رفته است .

,

این کشاورز 50ساله می گوید؛ درآمد کشاورزان تنها از راه کشاورزی است و در آمد دیگری ندارد، اما در حال حاضر با کاشت این صیفی جات و به فروش نرفتن آن ، این محصول از بین رفتن زندگی کشاورز را به همراه دارد.

,


تنظیم عرضه و تقاضا تنها راه بهبود وضعیت فروش
کارشناسان معتقدند تنها راه بهبود وضعیت فروش محصولات کشاورزی تنظیم عرضه و تقاضا از سوی دولت است.
اصلی که سال های سال است بر روز آن تاکید می شود اما هرگز از سوی دولتمردان مورد توجه قرار نمی گیرد.

, ,
,
,
,

دولت برای اینکه کشاورز ضرر نکند باید تمام تلاش خود را برای خرید منطقی محصولات کشاورزی بکار گیرد اما در حال حاضر می بینیم که این موضوع عملا اجرا نمی شود و کسی هم پاسخگوی کشاورزان نیست و همین موضوع باعث شده تا کشاورزی برای کشاورزان صرفه اقتصادی نداشته باشد و کشاورزان انگیزه ای برای کشت و کار نداشته باشند.

,


با این اوصاف مشکل فروش محصولات کشاورزی عامل تعیین‌کننده‌ای است که می‌تواند روی انگیزه و امید کشاورزان تاثیر بگذارد چرا که کشاورزی که نتوانسته محصول خود را بفروشد، طبیعتا امیدی برای کشت سال بعد ندارد.

, ,
,

البته نباید فراموش کرد که کشاورز کار خود را به خوبی انجام می دهد و این مسئولان دولتی هستند که باید در زمینه خرید، فروش، صادرات و حتی انبار کردن محصولات برنامه ریزی کرده و نقش خود را در این مسیر به خوبی ایفا کنند تا کشاورزی ایران یکبار دیگر رونق گرفته و به روزهای اوج خود نزدیک شود.

,

افت بی سابقه قیمت محصول خیار سبز همچنین معیشت هزاران کارگر فصلی مهاجر که از شهرستان های جنوبی استان کرمان و شهرستان های شرقی هرمزگان در مزارع کشاورزی هشت بندی مشغول بکارند به همراه کشاورزان محلی در معرض خطر جدی قرار داده است.

,

, ,

سهرابی یکی از کشاورزان هشت بندی گفت: قیمت محصول خیار سبز در میادین تره بار هشت بندی می باشد کیلویی 200تا 600 تومان از کشاورزان خریداری می گردد که قیمت نهاده های کشاورزی نظیر سم، کود، بذر و سایر هزینه های جانبی نظیر برق،آب و آماده سازی اراضی نسبت به سالهای گذشته با افزایش چند برابری به دلیل نوسانات بی سابقه ارزی و تحریم ها همراه بوده است.

,

این کشاورز افزود: با توجه به وضعیت نابسامانی که بازار محصول خیار سبز برای کشاورزان به وجود آورده و دسترنج آنها در معرض نابودی در وضعیت وخیم اقتصادی است می طلبد مسئولان و مدیران اقتصادی و کشاورزی استان هرمزگان در راستای حمایت از تولید و اشتغال استان قدم های مهمی در حمایت از کشاورزان بردارند و در این رابطه چاره اندیشی و تدبیری کنند.

,

, ,

البته نباید فراموش کرد که کشاورز کار خود را به خوبی انجام می دهد و این مسئولان دولتی هستند که باید در زمینه خرید، فروش، صادرات و حتی انبار کردن محصولات برنامه ریزی کرده و نقش خود را در این مسیر به خوبی ایفا کنند تا کشاورزی ایران یکبار دیگر رونق گرفته و به روزهای اوج خود نزدیک شود.

,

شایان ذکر است منطقه هشت بندی با قریب به پنجاه هزار نفر جمعیت ثابت و مهاجر کشاورز از قطب های اصلی هرمزگان در تولید محصولات خارج از فصل کشور، نقش مهمی در ایجاد اشتغال برای بیش از 15 هزار بیکار ان جویای کار شهرستان های شرقی هرمزگان و جنوب کرمان دارد که آفت شدید قیمت محصول خیار معیشت مردم بومی و مهاجران را در معرض خطر و باعث سوق دادن آنها به سمت مشاغل کاذب از جمله قاچاق برای تامین معاش قرار داده است که نیازمند تدبیر و حمایت مدیریت عالی استان برای حمایت از این قشر زحمت کش می باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه