اخبار داغ

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد:

۸.۵ درصد جمعیت چهارمحال وبختیاری مبتلابه دیابت هستند/ رسانه‌ها رکن سوم در کنترل و مراقبت از بیماری دیابت

۸.۵ درصد جمعیت چهارمحال وبختیاری مبتلابه دیابت هستند/ رسانه‌ها رکن سوم در کنترل و مراقبت از بیماری دیابت
سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: هم اکنون در استان ۱۷ هزار و ۹۸۶ بیمار مبتلا به دیابت وجود دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید راشد جزایری سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری در گفت وگو با جهانبین نیوز، گفت: دیابت از گروه بیماری های متابولیک و اختلالی چند عاملی است که با افزایش مزمن قند خون یا هیپرگلیسمی مشخص می شود و ناشی از اختلال ترشح یا عمل انسولین یا هر دوی آنهاست.همانگونه که مستحضر هستید طی سال های اخیر افزایش شیوع بیماری دیابت در جهان، این بیماری را به بزرگترین اپیدمی تاریخ تبدیل کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز,


وی از جمله عوامل مستعد کننده در ایجاد دیابت را علل ژنتیکی عنوان و افزود:  وجود فرد دیابتی در افراد درجه یک خانواده، سبک زندگی آسایش طلبانه و عدم تحرک، رژیم غذایی نامناسب و پر انرژی و بدون فیبر و پرخوری، حاملگی، فشار خون بالا، عفونت های ویروسی ، مواد شیمیایی و استرس  از عوامل دیگر این بیماری است.

وی، تشنگی زیاد، افزایش ادرار، احساس خستگی را از علائم شایع بیماری دیابت عنوان و افزود: دیابت نوع ۱ و ۲ ، دو شکل اصلی و مهم این بیماری مزمن هستند و به ترتیب در حدود ۱۰ و ۹۰ درصد از کل جمعیت دیابتی ها را درگیر کرده اند.

به گفته وی، دیابت نوع ۲ یا دیابت بزرگسالی نوعی از دیابت و و شامل تمام افرادی است که دچار مقاومت به انسولین و معمولا کمبود نسبی ( ونه مطلق) انسولین هستند.دیابت با اختلال های مختلف در متابولیسم گلوکز، پروتئین و چربی همراه است .افزایش مزمن قند خون نیز موجب تخریب ، اختلال عمل و نارسایی عضوهای مختلف به خصوص چشم ها، کلیه ها ، اعصاب و قلب و عروق می شود.

جزایری گفت: از آنجایی که غربالگری دیابت در برخی گروههای پر خطر از نظر ابتلاء به دیابت نوع ۲ مقرون به صرفه است ، همچنین از سویی دیگر به دلیل ماهیت تدریجی دیابت نوع ۲، خطر بروز عوارض تازمان تشخیص بالینی بالا است، بنابراین درمان وتشخیص زودرس می تواند آثار این بیماری و بیماری های همراه آن نظیر دیس لپیدمی ، فشار خون بالا و چاقی را کاهش دهد.

وی تصریح کرد: با توجه به میزان بالای شیوع دیابت به نظر می رسد جهت پیشگیری و کنترل این بیماری و بیماری مزمن دیگر باید برنامه ریزی مناسب توسط مسئولین ذیربط انجام شود تا بتوان بار ناشی از چنین بیماریهایی را بیش از پیش کاهش داد.برای پیشگیری از بیماری یا کاهش عوارض آن (چشمی ، کلیوی ، قطع عضوو ...) مداخله های آموزشی طراحی شده اند.این نوع مداخله ها در تلاش هستند تا افراد از شیوه های پیشگیری ، درمان و کنترل بیماری خودآگاهی یابند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد خاطرنشان کرد: اکنون میانگین کشوری ابتلا به بیماری دیابت ۱۱ درصد و در استان ۸.۵ درصد است و در تلاش هستیم تا به نحو مطلوب شناسایی و مراقبت‌های لازم را برای این بیماری انجام دهیم.

جزایری ادامه داد: سطح ارائه دهنده خدمات شامل بهورزان، مراقبان سلامت و پزشکان عموم و متخصصان را یکی از ارکان اساسی در کنترل و مراقبت از بیماری دیابت دانست و گفت: همکاری دستگاه‌های اجرایی متولی و سازمان‌های مردم نهاد و به ویژه خانواده‌ها نیز موثر است که دو سال متوالی شعار هفته دیابت« دیابت و خانواده» بود.

وی رسانه‌ها را رکن سوم در کنترل و مراقبت از بیماری دیابت دانست که در افزایش سطح سواد مردم نقش ارزنده دارند.

جزایری افزود: علاوه بر این ، با توجه به اهداف سند ملی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر و عوامل خطر مرتبط، جمهوری اسلامی ایران متعهد گردیده است که سیر صعودی شیوع دیابت را تا سال ۱۴۰۴ متوقف نماید. همگام با ادغام برنامه مراقبتهای ادغام یافته بیماریهای غیرواگیر، اطلاع رسانی همگانی در زمینه اهمیت بیماری دیابت همزمان با روز جهانی دیابت تاکید می گردد.

انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه