اخبار داغ

چالش های کشاورزان بام نفت ایران درهنگام کشت:

کمبود ادوات بلای جان کشاورزی گچساران/ کشاورزانی که رنج می‎کارند+تصاویر

کمبود ادوات بلای جان کشاورزی گچساران/ کشاورزانی که رنج می‎کارند+تصاویر
کمبود تجهیزات و ماشین‌آلات کشاورزی در زمان کاشت و برداشت و بعضا مستهلک بودن بسیاری ازادوات کشاورزی،از جمله مواردی است که رنج کشاورزان گچسارانی را دوچندان کرده و چالش‎های فراوانی پیش روی کشاورزان دیار بام نفت ایران گذاشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آفتاب جنوب،امروزه کشاورزی در توسعه اقتصادی و اجتماعی اکثر مناطق کشورمان نقشی تعیین‎کننده دارد که  تلاش برای سرعت بخشیدن به صنعتی شدن و گسترش فعالیت‎های این بخش امروز ضروری به نظر می رسد،اگر چه حوزه کشاورزی به عنوان منبع اشتغال نیز مطرح بوده و در بسیاری از مناطق زمینه اشتغال درصد قابل توجهی از نیروی کار را فراهم کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  آفتاب جنوب,

, , ,

مشکلات کشاورزان گچساران

, مشکلات کشاورزان گچساران, مشکلات کشاورزان گچساران,

هرچند باید توجه داشت که مزارع کشاورزی وسیع در سایه حمایت های مالی و مدیریت کارآمد توام با دانش روز محصولی به مراتب با کیفیت تولید خواهد کرد،اما در این میان متاسفانه استانی مانند کهگیلویه و بویراحمد و به تبع آن شهرستان گچساران هنوز در بخش کشاورزی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کندکه از هر طرف به آن نگاه شود چالش‎های فراوانی پیش روی کشاورزان دیار بام نفت ایران گذاشته است.

, .,

کمبود ادوات کشاورزی

,

جدای از این مسائل مشکلاتی همچون سنتی‎ بودن، خرد‎ بودن مالکیت اراضی ،عدم آگاهی کشاورزان و نیزکمبود ادوات کشاورزی که هر کدام نیاز به بررسی دقیق خود را دارند ،هرچند در این زمینه باید آسیب‎شناسی شود و این زنجیره از بذری که در زمین کاشته می‎شود تا محصولی که سر از بازار درمی‎آورد را مورد بررسی قرار داد.

, ،, .,

, , ,

این درحالی است که از سال های دور کشاورزی به عنوان یکی از صنایع پایه در اقتصاد کشورمان و نیز بحث خروج کشاورزی از حالت سنتی و مکانیزه کردن آن با ورود ادوات ، تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی برای ارتقای کیفیت محصولات کشاورزی درهنگام کاشت،داشت و برداشت؛ وبه منظور توسعه و رشد صنایع وابسته مطرح بوده است.

,

مهمترین مشکل و چالش پیش پای کشاورزان

, مهمترین مشکل و چالش پیش پای کشاورزان, مهمترین مشکل و چالش پیش پای کشاورزان,

با این اوصاف متاسفانه در بسیاری از مناطق شهرستان گچساران که حتی نام قطب کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد را با خود یدک می کشند، کمبود تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی و یا فرسوده بودن آنها به عنوان مهمترین مشکل و چالش پیش پای کشاورزان مطرح است؛ هرچند استفاده بهینه از ادوات کشاورزی به روز اثرات چمشگیری در کاهش هزینه های تولید،جایگزینی نیروی انسانی ،کاهش ضایعات محصول،اصلاح اراضی کشاورزی،مقابله با آفات و بیماری ها به همراه داشته و به اثبات نیز رسیده است.

, ؛,

, ,

ماشین آلات مستهلک و فرسوده

, ماشین آلات مستهلک و فرسوده, ماشین آلات مستهلک و فرسوده,

این درحالی است که میزان تزریق تجهیزات و ادوات به بخش کشاورزی در سال های گذشته جوابگوی میزان استهلاک ماشین آلات نبوده و این وضعیت بعضا کشاورزان گچسارانی را مجبور به استفاده از ماشین آلات مستهلک و فرسوده کرده است ،بنابراین در کنار بالا بودن هزینه سوخت، نگه داری و تعمیرات و نیز عدم ارائه آموزش های لازم و کاربردی در استفاده بهینه از این ابزار نه تنها مانع تحقق مکانیزه شدن این صنعت شده بلکه کشاورزان بسیاری از مناطق این شهرستان را با مشکلاتی دو چندان مواجه کرده است.

,

, , ,

شکرگذاری درپی بارندگی های اخیر

, شکرگذاری درپی بارندگی های اخیر, شکرگذاری درپی بارندگی های اخیر,

هرچند بارش های مطلوب پاییزی در دیار بام نفت ایران، امیدواری کشاورزان را به همراه داشته است اما بسیاری از کشاورزان این شهرستان از کمبود تجهیزات،ادوات وماشین آلات کشاورزی برای کشت پاییزی در این شهرستان از متولیان امر گلایه دارند و می گویند:از هفته های گذشته،با افزایش نزولات آسمانی،کشاورزان دیار خیرآباد گچساران آغاز به کشت زمین های کشاورزی خود کرده اند که با این وجود این کشاورزان زحمت کش ،از ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی از قبیل تراکتور ،کمباین،گاوآهن، بذرپاش وخیلی از وسایل مکانیزه که امروز در کشاورزی مدرن استفاده می کنند؛بی بهره هستند.

,

, ,

محمد یکی از کشاورزان نمونه استان است که دراین خصوص می افزاید:امسال بارش باران،بعداز چندین سال کم بارشی وخشکسالی، امید و انگیزه تازه ای به کشاورزان منطقه داده وکشاورزان در چندسال گذشته بواسطه کم بارشی ها ترجیح می دادند که اقدامی در زمین های کشاورزی شان انجام ندهند اما با لطف خداوند امسال همه با شور وشوق زیادی دنبال کشت گندم ،جو وکلزا دراین منطقه هستند.

,

درنوبت انتظار برای تراکتور

, درنوبت انتظار برای تراکتور,

یکی از اهالی  روستای ده جلیل منطقه خیرآباد می افزاید:با وجود گرانی هزینه شخم زدن زمین و نیز کمبود تراکتور در روستا هفته ها می شود که در نوبت انتظار قرار داریم،درفصل برنجکاری هم مشکل کمباین برای برداشت برنج داشتیم که همین کمبود کمباین باعث تاخیر در برداشت برنج وخسارت در زمان بارندگی ها شد.

,

, , ,

مسئولین به کشاورزان توجه کنند

, مسئولین به کشاورزان توجه کنند, مسئولین به کشاورزان توجه کنند,

وی ادامه می دهد:از مسئولین جهاد کشاورزی تقاضا دارم که با در اختیار قراردادن ماشین آلات و ادوات کشاورزی به صورت اجاره ای و باقیمت مناسب ،کمکی به پیشرفت کار کشاورزان این منطقه نیز داشته باشند.

,

جوانان به شهر پناه برده اند

, جوانان به شهر پناه برده اند, جوانان به شهر پناه برده اند,

درادامه بانویی که پا به پای شوهرش به کشت گندم وجو مشغول است،با گلایه از متولیان امر تصریح می کند:متاسفانه به کشاورزی روستای ما اهمیت نمی دهندوبیشتر جوانان روستا با رها کردن زمین های کشاورزی به شهر پناه برده اند؛ اگر مسئولین چاره ای بیاندیشند و با دادن وام های قرض الحسنه و همچنین فراهم کردن ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته کشاورزی به جوانان آنهارا یاری کنند،دیگرهیچ مشکل وغم بیکاری در روستاها نخواهیم داشت.

,

, , ,

اجاره بالای ادوات کشاورزی

, اجاره بالای ادوات کشاورزی, اجاره بالای ادوات کشاورزی,

این بانوی کشاورز درادامه می گوید:هزینه هایی که بابت اجاره تراکتور و کمباین های شخصی باید بپردازیم،سرسام آور است وخیلی از کشاورزان بخاطر هزینه های زیاد ماشین آلات کشاورزی که همه مالک شخصی دارند،از خیر کاشت زمین خود می گذرند.

,

تسریع درتوسعه کشاورزی استان

, تسریع درتوسعه کشاورزی استان, تسریع درتوسعه کشاورزی استان,

اگرچه می توان گفت کشاورزی دربسیاری از مناطق کهگیلویه و وبویراحمد با مکانیزه شدن هنوز فرسنگ ها فاصله دارد و بسیاری از کشاورزان مناطق مختلف این استان نتوانسته اند به دلایل مختلف آنگونه که باید و شاید از مزیت های طرح های توسعه کشاورزی بهره مند شوند، اما مسئولان و متولیان امر از جمله سازمان جهاد کشاورزی می توانند با انجام اقداماتی توسعه این صنعت را دراستان تسریع بخشند.

,

, , ,

با این چشم انداز امید است که مسئولان استانی وشهرستانی، چاره ای برای رفع مشکلات این زحمت کشان بی ادعا بیاندیشند و با واگذاری تجهیزات و ادوات کشاورزی به کشاورزان،گامی در جهت خودکفایی وبها دادن به تولیدات داخلی برداشته و فرموده مقام معظم رهبری که امسال را سال "حمایت از تولید داخلی "نامیدند؛نصب العین خود قرارداده و حال که با افزایش رحمت الهی زمینه مساعدی بوجود آمده، سعی در پیشرفت و گرداندن چرخ بخش کشاورزی این سرزمین حاصلخیز کنند.

,

, , ,

گفتنی است روستاهای منطقه خیرآباد از جمله ده ناصر،ده خلیفه،ده مردان معصوم،ده جلیل و پادوک دارای بهترین زمین های کشت گندم ،برنج، جو،کلزا وسیفی جات در کهگیلویه و بویراحمد هستند.

,

انتهای پیام

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه