اخبار داغ

بیمارستان سرپلذهاب معطل حضور مقامات برای افتتاح است/ گلایه های بیماران

بیمارستان سرپلذهاب معطل حضور مقامات برای افتتاح است/ گلایه های بیماران
در حالی بیماران زلزله زده سرپل ذهابی از دوری بیمارستان گلایه دارند که بیمارستان شهدای سرپلذهاب تقریبا تکمیل شده و برای افتتاح در انتظار حضور مقامات است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از  مرصاد ، زمانی که زلزله ۷.۳ ریشتری که یکی از بزرگترین زلزله های جهان به حساب می‌آمد، در آبان ماه سال گذشته استان کرمانشاه را لرزاند و باعث بروز خسارات زیادی به مناطقی چون شهرستان سرپلذهاب شد، یکی از اولین ضرورت هایی که احساس می شد بحث ارائه خدمات درمانی به زلزله زدگان بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  مرصاد,

, ,

در اولین ساعات زلزله تیم های امدادی که خود را به مناطق زلزله زده رسانده بودند، اقدام به مداوای مصدومین کردند اما تعدادی از بیماران نیز باید برای مداوای بیشتر به مراکز درمانی چون بیمارستان ها منتقل می شدند که متاسفانه این امکان وجود نداشت و بیمارستان تازه ساز «شهدا» در شهرستان سرپلذهاب که چندسالی است به بهره برداری رسیده است، در اثر این زلزله تخریب شده بود.

,

هر چند که در آن زمان و حدود ۳ روز پس از زلزله خبرهایی از دستگیری پیمانکار این بیمارستان تازه تاسیس به گوش می رسید، اما این دردی را از بیماران و مصدومین زلزله ۷.۳ ریشتری سرپلذهاب دوا نمی کرد و به ناچار و با وجود ترافیک های عظیم به وجود آمده در مسیرهای منتهی به شهرستان، برخی از بیماران به مرکز استان و شهرستان های اطراف انتقال داده شدند. البته تعدادی نیز که حالشان وخیم تر بود توسط بالگردهای اورژانس منتقل می شدند.

,

, ,

در آنزمان محمدرضا عدالتخواه، رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه از آزادی پیمانکار بیمارستان مذکور به قید وثیقه خبر داد و  گفت: پیمانکار این بیمارستان با وثیقه‌ آزاد می‌شود تا ساختمان بیمارستان را بازسازی اصولی و فنی کرده و برای مردم قابل استفاده کند.

,

مرمت و بازسازی بیمارستان شهدای سرپلذهاب و جایگزینی موقت بیمارستان بانگر

,

مدتی بعد و طی ۲۰ آذر ۹۶ بهمن روشنی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه طی نشستی با اصحاب رسانه از بازسازی و مرمت این بیمارستان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: درصدد هستیم در کمترین زمان، بیمارستان شهدای سرپلذهاب را مرمت و بازسازی کنیم و یک بیمارستان هم مجاور آن احداث نماییم.

,

هر چند که خبرها از بازسازی و مرمت فوری بیمارستان شهدا در سرپلذهاب داده شد اما تا زمان بهره برداری از این بیمارستان، مردم زلزله زده شهرستان نیازمند وجود یک مرکز درمانی مجهز بودند. البته بیمارستان های صحرایی برپا شده توسط نهادهایی چون سپاه و ارتش نیز قدری جواب این نیاز را داده بود اما کافی نبودند. لذا مسئولین تصمیم گرفتند یک بیمارستان موقت در محلی با عنوان «بانگر» که حدود ۵ کیلومتر با شهرستان فاصله دارد، راه اندازی کنند.

,

این بیمارستان در ۱۵ آذر ۹۶ به صورت موقت و به عنوان جایگزین بیمارستان شهدای سرپلذهاب افتتاح و آماده بهره‌برداری شد.

,

بیمارستان بانگر پیش از این در اختیار راهیان نور بود و به عنوان مقر راهیان نور یادمان شهدای بازی دراز فعالیت می کرد و پس از وقوع زلزله ۷.۳ ریشتری سرپلذهاب و تخریب بیمارستان شهدا در این شهرستان، با مساحتی حدود ۲ هزار متر مربع در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفت تا به مدت چندماه، جایگزین بیمارستان شهدا باشد.

,

, ,

ظرفیت این بیمارستان حدود ۵۴ تخت بوده و در تلفیق و ترکیب با کانتینرهای بیمارستانی که از طرف ستاد مدیریت بحران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تامین شده، به مردم منطقه خدمات ارائه خدمت می کند.

,

البته سابقه آغاز به کار بیمارستان بانگر به سال ۷۱ بر می گردد که با ساخت بیمارستان شهدای سرپل ذهاب در سال ۸۷ آن بیمارستان تعطیل شد و به مرکز راهیان نور تغییر کاربری داد و همانطور که گفته شد پس از وقوع زلزله ۲۱ آبان و تخریب بیمارستان شهدای سرپل ذهاب در اول آذر امسال بیمارستان بانگر دوباره در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفت.

,

بیمارستان بانگر قرار بود مرکز موقتی برای چند ماه باشد

,

همانطور که  بارها به آن اشاره شد، بیمارستان بانگر قرار بود تنها به مدت چند ماه جایگزین بیمارستان شهدای سرپلذهاب باشد و اکنون که بیش از یکسال از زلزله ۷.۳ ریشتری می گذرد و پس از آن شاهد بروز پس لرزه های متعدد از جمله پس لرزه قدرتمند ۶.۴ ریشتری طی روزهای اخیر بودیم، هنوز هم مردم سرپلذهاب برای مداوا باید به ناچار مسافت طولانی ای را طی کنند تا بتوانند در بیمارستان بانگر خدمات لازم را دریافت کنند و این موضوع برای کسانی که خودرو و امکانات لازم را ندارند، قدری مشکل به نظر می رسد.

,

حشمت محمدی، یک شهروند سرپلذهابی در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، از دور بودن مسافت مرکز درمانی بانگر ابراز نارضایتی کرد و گفت: زمانی که بیمارستان شهدا افتتاح شد مردم از نزدیک شدن مرکز درمانی به مرکز شهر خوشحال شدند، چرا که پیش از این برای مداوا باید به بیمارستان بانگر که قدری از مرکز شهر دور بود، مراجعه می کردند.

,

, ,

وی افزود: بعد از زلزله ۷.۳ ریشتری سرپلذهاب و پس لرزه های پس از آن، مردم ما که دچار مصدومیت شده بودند نیاز بیشتری به مراکز درمانی پیدا کردند و طی کردن مسافتی حدود ۵ کیلومتر تا بیمارستان بانگر برایمان مشکل است.

,

این شهروند سرپلذهابی خطاب به مسئولان خواستار راه اندازی هر چه سریعتر بیمارستان شهدا شد تا مردم زلزله زده بیش از این دچار مشکل نشوند.

,

انتقاد استاندار کرمانشاه از تاخیر در اتمام بیمارستان شهدای سرپلذهاب

,

استاندار کرمانشاه نیز در نشست ستاد بازسازی مناطق زلزله زده که ۱۱ مهر امسال در استانداری کرمانشاه برگزار شد، وعده‌های محقق نشده وزیر بهداشت برای بهره‌برداری از بیمارستان سرپل‌ذهاب را یادآور و خواستار تسریع در این موضوع شد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی اگر نمی‌تواند این کار و وعده را به سرانجام برساند، اعلام کند.

,

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه به هیچ عنوان پذیرفته نیست که مدیران در امر بازسازی مناطق زلزله زده سنگ‌اندازی کنند و نباید به جای رفع بحران خودشان بحران‌آفرین باشند، از مدیران خواست با تمام توان مشکلات مردم را برطرف کنند.

,

دکتر مازیار طهماسبی، مدیرشبکه بهداشت و درمان شهرستان سرپلذهاب نیز در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، درخصوص بیمارستان شهدای سرپلذهاب که هم اکنون در حال بازسازی و مقاوم‌سازی است، گفت: این بیمارستان هم‌اکنون در مراحل نهایی کار است اما ما در فاز انتقال قرار نگرفته‌ایم که بخواهیم بیماران را به آنجا منتقل کنیم.

,

مدیرشبکه بهداشت و درمان شهرستان سرپلذهاب خاطرنشان کرد: این پروژه هنوز تکمیل نشده و در مراحل نهایی کار است و در فاز انتقال قرار نگرفته است که بیماران به آنجا منتقل شوند.

,

وی به ارائه خدمات درمانی مورد نیاز بیماران زلزله زده سرپلذهاب در بیمارستان موقت «بانگر» اشاره ای کرد و گفت: پس از زلزله ما این فضا را تحویل گرفتیم و آن را تغییرکاربری دادیم و ظرف ۲ هفته از اول تا ۱۵ آذر ۹۶ با یک اقدام جهادی شبانه روزی وهزینه ای بالغ بر ۱.۵ میلیارد تومان این محل را تغییرکاربری دادیم تا به صورت یک بیمارستان در بیاید.

,

وجود بخش‌های مختلف بیمارستانی در بیمارستان موقت بانگر

,

این مسئول از وجود بخش های مختلف بیمارستانی در بیمارستان موقت «بانگر» خبر داد و گفت: این بیمارستان هم‌اکنون مجهز به بخش هایی چون اورژانس، بستری اورژانس، ۲ اتاق عمل، بخش زنان، مردان، داخلی، اطفال، آی. سی. یو، سی. سی. یو و... است.

,

, ,

وی افزود: ۸ دستگاه دیالیز نیز با هزینه ای بالغ بر ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان برای این بیمارستان راه اندازی شد و این بیمارستان به بهره‌برداری رسید.

,

طهماسبی در خصوص حضور پزشکان و متخصصان مورد نیاز در شهرستان سرپلذهاب نیز گفت: ما هم اکنون و نسبت به پیش از زلزله پزشکان بیشتری در شهرستان داریم.

,

وی تصریح کرد: هم اکنون تعداد پزشکان هم از لحاظ رشته های تخصصی وهم به لحاظ تعداد متخصصین بیش از گذشته و ایام قبل از زلزله بزرگ استان کرمانشاه است.

,

این مسئول افزود: ما پیش از زلزله متخصص ارتوپد نداریم و اکنون این متخصص در شهرستان سرپلذهاب وجود دارد. همچنین قبلا تنها یک متخصص رادیولوژی در شهرستان داشتیم و اکنون ۲ نفر در این زمینه در شهرستان حضور دارند.

,

وی ادامه داد: همچنین در حوزه قلب یک متخصص داشتیم و اکنون ۲ نفر در این زمینه فعالیت دارند. البته اکنون تزریق متخصص به شهرستان در حال انجام است و پزشکان دیگری نیز در حال محلق شدن به ما هستند.

,

طهماسبی اضافه کرد: اکنون متخصصان دیگری نیز چون رشته هایی عمومی، اطفال، داخلی، زنان، جراحی، عفونی، روانپزشکی در این شهرستان فعالیت دارند و امروز نیز متخصص پاتولوژی پس از سالها آمدند و در اینجا شروع به کار کردند.

,

نگاهمان به بیمارستان بانگر یک نگاه موقت است

,

وی گفت:  ما مدعی نیستیم که بیمارستان بانگر، واقعا تمام امکانات را به صورت کامل دارد و نگاه ما به بیمارستان بانگر یک نگاه موقت است اما با توجه به اینکه بیمارستان شهدای سرپلذهاب تخریب شده بود و در فاز تعمیر و بازسازی بود مجبور شدیم از بانگر برای خدمت رسانی به مردم استفاده کنیم.

,

 

,

این مسئول تصریح کرد: با توجه به اینکه بیمارستان بانگر طی یک حرکت جهادی و در کمترین زمان ممکن به بهره برداری رسید، یکی از افتخارات دانشگاه علوم پزشکی است.

,

مدیرشبکه بهداشت و درمان شهرستان سرپلذهاب از همکارانش در حوزه بهداشت سرپلذهاب به خاطر خدمات ارائه شد طی مدت پس از زلزله قدردانی کرد و گفت: همکاران ما در شهرستان با وجود اینکه خودشان نیز زلزله زده بودند از همان روزهای اول زلزله خدمت رسانی را انجام دادند و با وجود اینکه زلزله های متعدد آمد و اخیرا نیز زلزله ۶.۴ ریشتری رخ داد، این خدمت رسانی را کماکان ادامه دادند.

,

وی تصریح کرد: اگر این زلزله ۶.۴ ریشتری که زلزله بسیار قدرتمندی بود، اگر در مکانی رخ می داد که پیش از این زلزله نیامده بود به این سادگی ها جمع نمی شد اما کمتر از ۱۲ ساعت ۱۷۰ تا ۱۸۰ مصدوم زلزله  مداوا شدند و حدود ۱۲ مورد اعزام و ۳ تا ۴ مورد بستری داشتیم و نیروهایی را نیز که شیفت کاری آنها نبود را نیز فراخوان کردیم و انرژی بیشتری گذاشتیم تا سریعتر به این بیماران رسیدگی شود.

,

طهماسبی خاطرنشان کرد: نیازمندی هایی که یک بیمارستان برای خدمت رسانی داشته باشد در بانگر وجود دارد اما مقداری بعد فاصله وجود دارد و فضای فیزیکی آن شاید فضای مناسبی نباشد اما چاره ای نیست و باید صبر کرد تا بیمارستان شهدا که در مراحل نهایی قرار دارد، در آینده نزدیک به بهره برداری برسد.

,

وی تصریح کرد: یکی دو تا از بخش های بیمارستان شهدا را به صورت موقت تحویل گرفتیم و وسایل لازم داخل بیمارستان را چیده ایم، محوطه سازی آن را انجام داده ایم تا در آینده نزدیک انتقال را انجام دهیم تا هم یک بهره مندی برای پرسنل ایجاد شود و هم یک نحوه خدمات رسانی و کیفیت خدمات رسانی امان به مردم ارتقا یابد.

,

این مسئول از حضور حدود ۱۸ متخصص و ۲۵ پزشک عمومی در شبکه درمان سرپلذهاب خبر داد و گفت: این متخصصان جدای از زمان هایی که به مرخصی می روند به صورت ثابت در شهرستان حضور دارند.

,

مدیرشبکه بهداشت و درمان شهرستان سرپلذهاب تصریح کرد: از ۱۸ متخصص ذکر شده ۲ متخصص اورژانس اخیرا به شهرستان اختصاص داده شده اند.

,

فاز اول بیمارستان شهدا سرپلذهاب در مراحل پایانی است

,

وی اشاره ای نیز به روند ساخت و ساز در بیمارستان شهدای سرپلذهاب داشت و گفت: این بیمارستان در ۲ فاز در حال اجرا است و فاز یک آن توسط پیمانکاری که دانشگاه علوم پزشکی قرار داد بسته است، تقریبا در مراحل نهایی کار است و کارای باقیمانده نیز ممانعتی برای انتقال بیمار ایجاد نمی کند و سعی ما این است به زودی و در آینده نزدیک به بهره برداری برسد.

,

, ,

این مسئول افزود: فاز دوم بیمارستان هم که ۸۱ تخت خوابی است، توسط خیران در حال ساخت بوده و حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قطعا زمان بیشتری طول می کشد تا به بهره برداری برسد اما تلاش ما این است که فاز یک آن هر چه سریعتر به بهره برداری برسد.

,

این مسئول در پاسخ به اینکه از نظر عملیات ساخت و ساز فاز اول مشکلی وجود ندارد، گفت: خوشبختانه مشکلی از این نظر وجود ندارد و کل اعتبارات مورد نیاز آن تامین شده است.

,

اظهارات مسئولین علوم پزشکی از به بهره برداری رسیدن فاز اول بیمارستان شهدای سرپلذهاب در آینده نزدیک در حالی است که معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در نشستی با اصحاب رسانه که ۲۰ آبان ۹۷ برگزار شد، از بهره برداری مجدد این بیمارستان ظرف دو هفته خبر داد.

,

بهره‌برداری از بیمارستان سرپلذهاب با حضور وزیر بهداشت

,

قباد محمدی در این نشست از پایان عملیات مقاوم سازی بیمارستان سرپلذهاب خبر داد و بیان داشت: این بیمارستان که در حادثه زلزله آسیب فراوانی دید به دنبال یک کار جهادی توسط دانشگاه علوم پزشکی با ۱۴ میلیارد تومان اعتبار تا یک یا دو هفته دیگر با حضور وزیر بهداشت به بهره برداری خواهد رسید.

,

بنابر اظهارات محمدی باید روز ۴ آذر ماه امسال این بیمارستان به بهره برداری می رسد و احتمالا به خاطر عدم حضور وزیر بهداشت در این مقطع این موضوع اتفاق نیفتاد و درست در همان شب زلزله بزرگ دیگری با قدرت ۶.۴ ریشتر رخ داد و مردم مصدوم سرپلذهاب مجددا برای درمان باید به بیمارستان نه چندان نزدیک و موقت «بانگر» منتقل می شدند.

,

به گزارش مرصاد، نگاهی به اظهارات فوق نشان می دهد که هم‌اکنون وجود یک مرکز درمانی مجهز در مرکز شهرستان زلزله زده سرپلذهاب یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

,

 لذا می طلبد که مسئولان مربوطه هر چه سریعتر نسبت به تکمیل و بهره‌برداری از آن اقدام کنند و چنانچه به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه کار این بیمارستان به پایان رسیده است، بهره برداری از آن را در انتظار حضور مقامات ارشد چون وزیر بهداشت به تاخیر نیندازند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه