اخبار داغ

رنجی که کوتاهی پزشک بر دل مادر نهاد!/ سقط اجباری ۳ قلوهای سلماسی در بیمارستان دولتی ارومیه!

رنجی که کوتاهی پزشک بر دل مادر نهاد!/ سقط اجباری ۳ قلوهای سلماسی در بیمارستان دولتی ارومیه!
مادر باردار جهت انجام جراحی به بیمارستان دولتی منتقل شده و پس از چند روز رسیدگی ناقص از سوی پزشک معالج به این مادر، دستور تلفنی سقط ۳ قلوهای وی صادر می‌شود!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، بارها عنوان «اشتباه پزشکی» را شنیده‌ایم و به خوبی با این مفهوم آشنایی داریم. مفهومی که حتی در مواقع قصور از سوی پزشکان نیز به کار رفته و به نوعی ابزار فرار از مسئولیت تبدیل شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

اما مفهوم و تعبیر «خواست پزشکی» و «مشاوره تلفنی پزشکان به کارآموزان و رزیدنت‌ها» را تاکنون کم شنیده و البته برخی نیز از نزدیک دیده‌ایم و حتی تلنگری کوچک به خود نزده‌ایم که چرا پزشکی که چندین هزار و برخی مواقع نیز چندین میلیون هزینه درمانی دریافت می‌کند، با تماس تلفنی و از طریق رزیدنت‌های کم تجربه امورات مربوط به بیمار خود را رتق و فتق می‌کند!

,

ماجرای حاضر یکی از اتفاقاتی است که در نتیجه همین مشاوره تلفنی پزشک زنان و زایمان به رزیدنت‌ها و پرستاران بیمارستان دولتی در ارومیه رخ داده و به این ترتیب ۳ قلوهای مادری پس از ۲۱ هفته بارداری سقط شده‌اند.

,

«پریسا.خ» مادری اهل سلماس است که در هفته بیست و یکم بارداری خود و در تاریخ ۱۹ آبان ماه بنا به تشخیص «فاطمه.ب» پزشک معالج خود در ارومیه، جهت انجام عمل «مک دونالد» عازم بیمارستان دولتی می‌شود.

,

هرچند پزشک معالج این مادر به خوبی می‌داند که عمل «مک دونالد» باید در ۱۰ تا ۱۴ هفتگی انجام شود و پس از آن خطراتی مادر و جنین‌ها را تهدید می‌کند، اما برخلاف درخواست بیمار خود مبنی بر جلوگیری از این عمل، اصرار بر انجام جراحی داشته و به این ترتیب با انجام سونوگرافی و آنومالی نسبت به بستری کردن این مادر اقدام می‌کند.

,

به هر ترتیب پس از بستری شدن این مادر و نیز انجام عمل جراحی در تاریخ ۲۰ آبان ماه، چنین اطلاع داده می‌شود که کیسه آب یکی از جنین‌ها پاره شده و به این ترتیب ۲ جنین برای این مادر ماندنی هستند. دلیل این امر هم جداگانه بودن کیسه آب جنین‌ها و پارگی یکی از کیسه‌ها عنوان می‌شود.

,

پس از انجام عمل جراحی و بستری بودن ۲ روزه بیمار در بخش عمومی بیمارستان، تنها دلیلی که موجب آزرده خاطر شدن خانواده بیمار می‌شود، رفتار نامناسب رزیدنت‌ها و پرستاران بخش و نیز عدم پاسخگویی پزشک معالج به درخواست‌های بیمار و همسر او بوده چراکه تمام اقدامات به صورت تلفنی و از طریق مشاوره‌های پزشک به رزیدنت های بیمارستان انجام می شده است.

,

بالاخره در تاریخ ۲۳ آبان‌ماه و با دستور تلفنی پزشک معالج، رزیدنت نسبت به سقط هر ۳ جنین اقدام کرده و به این ترتیب مُهر پایانی بر عمر آن‌ها زده می‌شود.

,

اما آنچه بیشتر از هر چیزی مادر و پدر این جنین ها را آزرده خاطر می‌سازد، عدم قبول مسئولیت توسط پزشک معالج در زمان بستری و تماس تلفنی برای پیگیری امورات مربوط به این بیمار بوده که شاید اصلی ترین دلیل ناکام بودن جراحی و سقط نوزادان نیز همین امر بوده باشد.

,

والدین این گونه بیان می‌کنند که در زمان سقط قلب هر ۳ جنین می‌تپید و در کمال ناباوری با وجود مشاهده این وضعیت هر ۳ جنین تحویل پدر داده می‌شود تا نسبت به خاکسپاری و دفن آن‌ها اقدام کند! اقدامی که شاید اگر پزشک معالج بر بالین بیمار حاضر می‌شد هرگز دل این پدر و مادر را داغدار نمی‌کرد.

,

پس از این ماجرا، پدر برای شکایت نامه‌هایی را خطاب به وزیر بهداشت، رئیس دانشگاه علوم پزشکی، نظام پزشکی استان و نیز دادسرا تنظیم کرده و خواهان رسیدگی به وضعیت بیمارستان و البته یافتن دلیل قصور پزشک می‌شود اما تاکنون هیچ نتیجه‌ای از سوی مراجع مربوطه دریافت نکرده است.

,

تنها درخواست پدر در شرایط فعلی این است که چنین اشتباهاتی پیگیری شده و نسبت به برخورد قانونی با پزشک و عوامل بیمارستان اقدام شود تا بار دیگر شاهد چنین مواردی نباشیم و مادران و پدران دیگری از این رفتارهای ناشیانه پزشکان و پرستاران در بیمارستان‌ها به خصوص در مراکز دولتی داغدار نباشند.

,

هرچند پدر و مادر داغدار این اقدام را قصور پزشکی عنوان می‌کنند و خواهان رسیدگی به وضعیت پرونده این پزشک هستند، اما بهتر است مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و در راس آن رئیس دانشگاه در آذربایجان‌غربی و نیز مدیران و مسئولان وزارت بهداشت نسبت به بهبود وضعیت بیمارستان زنان و زایمان دولتی ارومیه که متاسفانه به یکی از مراکز ناامیدسازی والدین و نیز رفتار نامناسب پرستاران و رزیدنت‌ها شهرت یافته اقدام کنند تا شاهد اصلاح شرایط باشیم.

,

* اسناد مربوط به سلامت مادر و جنین ها و نیز نامه نگاری به مسئولین نزد اروم نیوز محفوظ است.

, * اسناد مربوط به سلامت مادر و جنین ها و نیز نامه نگاری به مسئولین نزد اروم نیوز محفوظ است.,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه