اخبار داغ

یادداشت؛

دانشجوی مطالبه گر و مطالبات رهبری از دانشجویان

دانشجوی مطالبه گر و مطالبات رهبری از دانشجویان
مطالبات رهبری معظم انقلاب از دانشجویان و حرکت های دانشجویی را شاید بتوان در این جمله خلاصه کرد که «دانشجو در برابر پیشرفت کشور مسئول است».
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از قم فردا، رهنمودها و بیانات رهبر معظم انقلاب خطاب به دانشجویان و یا در جمع دانشجویان، بسیار گسترده و فراگیر است؛ رهنمودهایی که پرداختن به همه آن ها مجال وسیعی را می طلبد؛ اما اکنون و به مناسبت روز دانشجو، می توان نگاهی به آخرین توصیه های معظم له خطاب به جوانان بویژه دانشجویان داشت؛ مطالبی که در همین آبان ماه اخیر بیان شده است و چراغ راهی برای حرکت و جنبش دانشجویی محسوب می شود:


دانشجو باید دشمنان ملت و کشور را بشناسد

یکی از نکاتی که همواره در سفارش های رهبری معظم انقلاب خطاب به همه اقشار بویژه خطاب به جوانان و دانشجویان مورد توجه قرار گرفته است؛ ضرورت شناخت دشمنان ملت و کشور و توجه به توطئه های همیشگی آنان است:

«دشمنیِ با آمریکا را فراموش نکنید؛ فریب لبخند دروغین و فضاحت ‌بار دشمن را نخورید. گاهی می گویند که ما با ملّت ایران مشکلی نداریم، مشکل ما با دولت جمهوری اسلامی است؛ دروغ می گویند!

دولت جمهوری اسلامی بدون تکیه ‌ی به این ملّت کاره‌ ای نیست. با ملّت دشمن اند؛ با ملّتی که حضور خود و قوّت خود و اراده ‌ی خود را در طول چهل سال از دست نداده است دشمن اند؛ تحریم ها علیه مردم است. دشمنیِ آمریکا را فراموش نکنید.

آمریکا قبل از انقلاب هم با ملّت ایران دشمنی می کرد، منتها آن‌ وقت عوامل خودش سر کار بودند؛ هر کار می خواست، انجام می داد؛ هرجور دلش می خواست، عمل می کرد، و رژیم منحوس وابسته ‌ی پهلوی و طاغوت از آن ها تبعیّت می کرد. جمهوری اسلامی محکم در مقابل آن ها ایستاده است، لذا دشمنی‌ شان واضح و آشکار است؛ از ابعاد مختلف هم دشمنی می کنند.»

حضرت آقا همچنین به دانشجویان و جوانان توجه می دهند که دشمنی با دشمن تا آن جاست که وی دشمنی خود را ادامه دهد؛ اما اگر طرف مقابل دست از دشمنی بکشد؛ می شود با او هم تعامل کرد:

«اگر آمریکا سیطره‌ جویی خودش را کنار گذاشت، مثل دیگر کشورها با او می شود تعامل کرد که البتّه چنین چیزی بعید است؛ چراکه ذات استکبار، ذات سیطره‌ جو و سلطه ‌جو است.»


دانشجو باید به نهادینه سازی فرهنگ مقاومت کمک کند
 تاریخ نشان می دهد که هر گام عقب نشینی در برابر دشمن سبب شده  که او بیشتر فشار وارد کند. از این روست که مقام معظم رهبری بر نظریه مقاومت در برابر دشمن تأکید دارند و آن را به همه بویژه جوانان و دانشجویان توصیه می فرمایند:

«نظریّه‌ ی مقاومت، یک نظریّه‌ ی اصیل و درست است؛ هم در مقام نظر، هم در مقام عمل؛ از لحاظ نظری و از لحاظ عملی باید ترویج شود. معنای نظری این است که تبیین کنید. شما جوان ها خیلی خوب می توانید این نظریّه‌ ی مقاومت را تبیین کنید؛ هم در بین خودتان و هم محیطی که در آن جا قرار دارید و هم حتّی در ارتباط با کشورهای دیگر و جوان های دیگر. نظریّه ‌ی مقاومت را، این را که هدفِ استکبار سیطره است، هدفِ استکبار سلطه است، سلطه‌ ی بر ملّت هاست، برای همه تبیین کنید، بدانند که هدف استکبار این است.»



دانشجو در برابر پیشرفت کشور مسئول است

حضرت آیت الله خامنه ای در این باره هم می فرمایند:

«شما خودتان را در قبال مسئله‌ ی پیشرفت کشور مسئول بدانید. برنامه‌ پیشرفت، برنامه‌ مشخّصی است،‌ برنامه‌ فکرشده و سنجیده‌ ای است. الگوی پیشرفت ایرانی ـ اسلامی که تا پنجاه سال می تواند قالب حرکت این کشور در جهات مختلف باشد، تبیین‌ شده و تعیین ‌شده و آماده ‌شده است؛ در اختیار صاحبنظران است که آن را ورز بدهند و تکمیل کنند و کامل کنند.

شما خودتان را جزئی از فعّالان این نقشه‌ ی وسیع و همه ‌جانبه بدانید و برای آن خودتان را آماده کنید. این آمادگی، یک روز با درس خواندن است، یک روز با تحقیق کردن است، یک روز با ساختن است، یک روز با کار و ابتکار است، یک روز با اتّخاذ مواضع درست سیاسی است، یک روز با حضور در میدان سیاست است؛ هر روزی، هر دوره‌ای از زندگی شما یکی از این اقتضائات را دارد. خودتان را در همه ‌ی احوال موظّف بدانید که در قبال پیشرفت کشور، خودتان را سهیم و مسئول بدانید.»
حضرت آقا همچنین ادامه می دهند:

« نیاز اصلی کشور عبارت است از همّت بلند شما. شما جوان ها باید همّت کنید، همّت بلند داشته باشید، تلاش کنید، کار کنید، ترس را کنار بگذارید، تنبلی را کنار بگذارید، ابتکار را سرلوحه‌ ی کار خودتان قرار بدهید، نوآوری را وظیفه‌ی بزرگ خودتان بدانید؛ البتّه با غیرت و تعصّب ملّی؛ اینها چیزهایی است که برای کشور ما، برای جوان های ما لازم است؛ در همه ‌ی زمینه‌ ها؛ یک مجموعه‌ ی پُرنشاط، مجموعه‌ ی فعّال و متحرّک.»

البته باید به این نکته هم اشاره داشت که حضرت آیت الله خامنه ای در کنار این توصیه ها به دانشجویان و جوانان، همواره از مسئولان هم خواسته اند تا هم این حرف ها و هم خود نسل جوان باانگیزه و دانشجویان سختکوش را جدی بگیرند و به آنان در راستای اهداف نظام و انقلاب کمک کنند.
و اما پایان بخش این نوشتار، اشاره به یکی از نکات مهمی است که در بیانات مختلف مقام معظم رهبری به چشم می خورَد و آن، امید دادن همیشگی ایشان به نسل جوان و نسل دانشجوست؛ به بیان دیگر معظم له به خوبی می دانند که این نسل، زیر تبلیغات گوشخراش رسانه های استکباری قرار دارد؛ رسانه هایی که هر روز به پمپاژ ناامیدی در جامعه ایران مشغولند. از این روست که حضرت آیت الله خامنه ای نیز همیشه جوانان و دانشجویان را به آینده دلگرم و امیدوار نگاه می دارند:

«بدانید آینده‌ ی این کشور و آینده ‌ی ایران اسلامی از گذشته‌ ی آن بمراتب بهتر و درخشان ‌تر است. بدانید اگر چنانچه با این روحیه‌ ای که امروز شما دارید و نشان می دهید، این ملّت پیش برود و حرکت بکند، تردیدی نیست که در آینده ‌ی نه‌ چندان دوری خواهد توانست به اوجی در دنیا برسد که در تعاملات جهانی، همیشه دست برتر را داشته باشد و بتواند مقاصد خودش را پیش ببرد؛ این چیزی است که حتمی و قطعی است و در این تردیدی نیست، و شما جوان های عزیز إن ‌شاء الله این را به چشم خودتان خواهید دید و آن روز این پیشرفت عظیمی را که به برکت اسلام و به برکت انقلاب اسلامی در کشور به وجود آمده است؛ تجربه خواهید کرد.»

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه