اخبار داغ

زیر پای «معاون‌الملک» خالی شد! / تخریب بزرگترین تکیه مینیاتوری جهان

زیر پای «معاون‌الملک» خالی شد! / تخریب بزرگترین تکیه مینیاتوری جهان
با فروریختن جداره یکی از حمام‌های تکیه معاون‌الملک -بزرگترین تکیه مینیاتوری جهان - زیر پای این تکیه خالی شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصاد، «معاون‌الملک»؛ تکیه‌ای زیبا با کاشی‌کاری‌هایی منحصربه‌فرد و اندرونی و بیرونی‌هایی تودرتوی مسحورکننده است که در قلب شهر جای گرفته و سال ۵۴ به عنوان میراث ملی به ثبت رسیده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصاد,

فلسفه این ثبت ملی مگر این نیست که از این آثاری که نماد هویت و  جلوه‌ای از فرهنگ یک ملت است حفاظت شود، پس چرا در مورد تکیه معاون‌الملک این قضیه دیده نمی‌شود؟!

,

سال‌های سال است این تکیه بی‌نظیر 100 ساله قجری گرفتار نم‌زدگی شده و در هنگام بارندگی زیرزمین تا نیمه زیر آب می‌رود و هر سال وضعیت آن بدتر می‌شود.

,

ا

, ا,

حالا با وجود کم‌کاری‌های متولیان حفاظت از میراث فرهنگی برای انجام اقدامات مرمتی و حفاظتی از این بنا، تکیه معاون در آستانه فروریختن است؛ گواهش هم در این عکس‌هایی که خبرنگار مرصاد در بررسی میدانی از وضعیت تکیه گرفته قابل مشاهده است.

,

نم، تکیه «معاون‌الملک» را به زانو درآورد

,

اگر به زیرزمین‌های تکیه سری بزنید متوجه وضعیت اسفبار آن خواهید شد؛ در یکی از زیرزمین‌های آن که حمام بوده دیواره بیرونی فروریخته و از داخل بیرون تکیه که مشرف به یکی از خیابان‌های اطراف بوده مشخص است.

,

ا

, ا,

بارها رسانه‌های استان نسبت به وضعیت این تکیه از سر دلسوزی هشدار دادند و مدیریت ناکارآمد و دوشغله اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همه را محکوم و این موضوع را تکذیب و وضعیت آنرا عادی جلوه داد تا اینکه مشخص شد چه کسی دروغ‌پردازی می‌کند.

,

در این تصاویر به وضوح مشخص است که به دلیل سیستم غیراصولی و نامناسب دفع آبهایی که به این قسمت از تکیه وارد می‌شود نم آرام آرام بر پیکره این تکیه بی‌نظیر فرونشسته و حالا با سست شدن زیر این دیوارها، جداره‌های تکیه در حال فروریختن هستند.

,

ا

, ا,

موضوع وقتی جالب‌تر می‌شود که بفهمید قرار است این حمام را پر کنند؛ کارشناسان امر می‌توانند پاسخ دهند که آیا این امر اصولی بوده یا همان ماست‌مالی خودمان است!

,

صاحبنظران معماری و شهرسازی بارها بیشترین خطر تکیه را نم و رطوبت اعلام کردند و معتقد بودند که با هیچ ترتیب فنی نمی‌توان آب را از بین برد مگر اینکه ساختمان‌های اطراف تکیه تملک شود و با حفر کانال‌های عمیق آب را از آن دور کرد.

,

ا

, ا,

اداره‌کل میراث فرهنگی حالا به جای حل مسئله سراغ پاک کردن صورت مسئله رفته و می‌‌خواهد اینگونه کم‌کاری‌اش در قبال این تکیه ا جبران کند.

,

سازمان میراث فرهنگی باید به خاطر این کم‌کاری به مردم کرمانشاه در قبال این اثر تاریخی و ارزشمندی که جزو میراث ملی هم ثبت شده پاسخگو باشد و دلیل بی‌توجهی‌ مدیر استانی‌ زیرمجموعه‌اش را توضیح بدهد.

,

ا

, ا,

لازم به توضیح بیشتر نیست که وضعیت بحرانی این تکیه تا چه حد حاد است چون عکس‌ها آنچه که باید را به خوبی روایت می‌کند، عنقریب این تکیه بی‌نظیر با ادامه این وضعیت فروخواهد ریخت مخصوصا حالا که زیر دیواره‌هایش خالی شده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه